Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Eikespenning på øret?

Re: Eikespenning på øret? [Re: RazeFaze] #657812 29/12/2008 19:51
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har bygd 7 hjul i år. Det ville ha kostet meg ca 3,5k å få bygd alle disse. Det første paret var med Arch, 240, Aerolite, altså et dyrt sett. Hvis jeg(eller noen av kompisene mine) ikke hadde bygget hjul selv ville jeg ha blitt hjul-løs to ganger på Gesunda-Åre-Oppdal-Hafjell-tur.

Vi er åpenbart uenige :-)

Gleder meg til stitur i morgen!

Re: Eikespenning på øret? [Re: Dr.E] #657815 29/12/2008 19:55
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg har hatt mine to hjulsett i henholdsvis 3 og 5 år... blir ikke helt samme regnestykket da. Jeg hadde heller ikke fått noen til å bygge 7 hjul for meg på ett år... men så mange sykler har jeg ikke, ikke knekker jeg hjul så ofte heller.

I et krisetilfelle så hadde jeg glatt bygd opp et hjulsett, spesielt hvis jeg var på tur. Jeg retter også hjul, hvis det var det du lurte på.

Det er forskjell på folk, så vi er kanskje ikke så uenige likevel.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Eikespenning på øret? [Re: RazeFaze] #657823 29/12/2008 20:14
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: RazeFaze
Gleder meg til sommer og Drammens-turer jeg!

Samma her! Og rykende ferske seigmenn!

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Eikespenning på øret? [Re: oivindg] #657836 29/12/2008 20:48
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Seigmenn?? Øyh, ikke bruk opp menna som skal på TIM!

Re: Eikespenning på øret? [Re: JonahHex] #657839 29/12/2008 20:59
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Og sandwich-is hvis vi får med rett mann!!

Angående trådtittel, finnes det opptak av eikespenn i mp3-format slik at man virkelig kan ha "eikespenning på øret"?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Eikespenning på øret? [Re: RazeFaze] #657843 29/12/2008 21:11
T
trampegutt Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Det jeg mangler er en eikespenningsmåler! Jeg skrev mitt første innlegg fordi jeg hadde lest artikkelen der det påstås at det er mulig å forholde seg til tonehøyde for å ha kontroll på eikespenningen. Ikke eksakt - selvfølgelig, men en viss grad av kontroll. Skjønner nå at jeg samtidig har røpet min totale mangel på kunnskap om hjulbygging. Og jammen - det hjelper ikke å kjøpe det forbanna verktøyet heller. Kan like godt gi opp... thinking

Nei, jeg tror dette blir bra jeg. Har ikke mange hjul på samvittigheten, men er godt fornøyd med tidligere prestasjoner. Og hva er poenget med å bygge x antall rimelige hjulsett som jeg ikke vil ha, for å lære å bygge settet jeg vil ha? Er jo ikke stinn av gryn heller?!?

Re: Eikespenning på øret? [Re: trampegutt] #657846 29/12/2008 21:23
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Du kan jo gi blaffen i både eikespenningsmåler og lytting til toner. Bare bygge, og kjenne at eikene er ca like stramme med fingrene og sammenlikne med et hjul du har fra før, som er ok bygd. Du har jo bygd tidligere, ser ingen grunn til å sette bort byggingen.

Re: Eikespenning på øret? [Re: Dr.E] #657848 29/12/2008 21:28
T
trampegutt Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Nei. Jeg kommer ikke til å sette bort byggingen. Dette er kos, læring og eskapisme i romjula for en trett småbarnsfar.

Re: Eikespenning på øret? [Re: trampegutt] #657852 29/12/2008 21:41
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: trampegutt
Dette er kos, læring og eskapisme i romjula for en trett småbarnsfar.

Unger skal vi kunne lage helt uten erfaring, men ikke hjul! :-D

Husk at det viktigste hjelpemiddelet under hjulbygging er en akkurat passelig kald øl! God hjul!

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Eikespenning på øret? [Re: trampegutt] #657860 29/12/2008 21:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det jeg mangler er en eikespenningsmåler! Jeg skrev mitt første innlegg fordi jeg hadde lest artikkelen der det påstås at det er mulig å forholde seg til tonehøyde for å ha kontroll på eikespenningen. Ikke eksakt - selvfølgelig, men en viss grad av kontroll. Skjønner nå at jeg samtidig har røpet min totale mangel på kunnskap om hjulbygging. Og jammen - det hjelper ikke å kjøpe det forbanna verktøyet heller. Kan like godt gi opp... thinking

Nei, jeg tror dette blir bra jeg. Har ikke mange hjul på samvittigheten, men er godt fornøyd med tidligere prestasjoner. Og hva er poenget med å bygge x antall rimelige hjulsett som jeg ikke vil ha, for å lære å bygge settet jeg vil ha? Er jo ikke stinn av gryn heller?!?

Jeg satte det litt på spisse, sorry... var ikke mening å rakke ned på noe.
Tror du trygt kan bygge videre med å kjenne på eikene etter jevn spenning, men for å være helt inntil spesifikasjon fra eike og felg-produsenter er eikespenningsmåler som alle her sier, nødvendig.

Lykke til uansett :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Eikespenning på øret? [Re: RazeFaze] #657875 29/12/2008 22:40
T
trampegutt Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Helt greit. Setter det grinete-småbarn-på-armen-konto.

Har som sagt bygget hjul på feelingen tidligere med godt resultat. Men denne gangen skulle jeg gjerne ha visst sånn cirka hvor stor spenning jeg har så jeg ikke går for høyt. Er ikke så opptatt av å presse meg helt opp under flytegrensen osv, men vil ha stramme og hjul med jevnt spenn. Tenkte derfor at tonehøyde kunne gi meg en pekepinn på når jeg har nådd akseptabel eikespenning.

Ingen med piano (ev kirkeorgel eller noe i den duren(?)) som kan klimpre på et godt bygget hjul med tilsvarende oppsett som mitt da?

Hilsen en som fortsatt har juleøl igjen i kjelleren og som er i ikke-gi-seg-så-lett-modus jeanclaude

Re: Eikespenning på øret? [Re: trampegutt] #657882 29/12/2008 22:53
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Tom-Ivar!

Bygg hjulet ditt ferdig, så stikker du innom også kan vi sjekke hvor stramt du har bygget. Er liten vits for deg å kjøpe dette verktøyet selv.

/Are Nicolai
Re: Eikespenning på øret? [Re: nicolai] #657904 30/12/2008 00:19
T
trampegutt Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Jepp. God plan!

Re: Eikespenning på øret? [Re: trampegutt] #657924 30/12/2008 08:40
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Etter at minstemann rotet bort tabellen til eikespennmåleren min, har jeg sluttet helt å bygge med måler. Nå bygger jeg helt og holdent på følelsen, og det viktige her er at jeg får et spenn som står i mot store sideveis belastninger uten at eikene går slakke. Dette sjekker jeg når jeg tror jeg er omtrent ferdig og skal kvitte meg med opptvinning i eikene. Da legger jeg hjulet flatt på bakken, og presser kort og hardt ned på hver side av felgen med hendene. Hvis eikene er for slakke får man en kollaps av eikespennet. Det er selvfølgelig en fordel å ha bygget noen hjul fra før, slik at man er ca i mål med eikespennet før man måler.

Underveis i byggingen er det bare tull å bruke eikespennmåler, da er det lyden jeg går etter. Jeg klimprer på eikene hele veien under byggingen, slik at jeg til enhver tid skrur på den riktige eikene. Det skjer jo ofte at f.eks. eike nummer 1 og 3 på en side er slakke, og da blir bulens senter ved eike nummer 2. Bygger man bare med visuell input, strammer man da nr 2 enda mer, mens det er 1 og 3 som skal strammes. Hjulet blir rett, men ujevnt og mindre stivt og holdbart. De fleste maskinbygede hjul er slik, og også desverre mange butikkbyggede hjul - spesielt fra f.eks. CC og CRC hvor man egentlig ikke betaler noe for byggingen - da får man også byggingen man betaler for.

Ole.

Re: Eikespenning på øret? [Re: Ole] #657959 30/12/2008 10:32
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Hvilke bøker anbefales om man vil lese seg opp på dette?

Re: Eikespenning på øret? [Re: RobinB] #658024 30/12/2008 13:35
F
freeair Offline
Ringrev
Ringrev
F
Hadde liten glede av lesestoff om temaet. Klarer ikke å finne linken i farten, men det var av en gammel guru (RIP) med skjegg. Kanskje fordi jeg er stokk dum, og muligens litt mer praktisk anlagt...
Uansett anbefaler jeg at du kjøper noen gode øl på polet og spanderer på den hjulbyggeren du kjenner (den med den beste skills/hyggelig/pedagogisk faktoren) mens han guider deg gjennom knepene sine. Da er det duket for en lærerik og hyggelig kveld.

PS: Ole sin beskrivelse av eikestress er alfa og omega. Da belaster man eikene mer en man klarer ved normal sykling og hjulet "setter seg" fint.

Redigert av freeair; 30/12/2008 13:37.

[Linket bilde fra iloapp.rockgarden.no]

Cove Bikes
Nuke Proof
Re: Eikespenning på øret? [Re: RobinB] #658030 30/12/2008 13:44
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Corratec
Hvilke bøker anbefales om man vil lese seg opp på dette?

Jobst Brandt, The Bicycle Wheel er en klassiker. Noe er utdatert, men det aller meste er svært relevant. Du får den billig på amazon.com

Sheldon Brown har også skrevet mye bra på nettet.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Eikespenning på øret? [Re: oivindg] #658096 30/12/2008 15:29
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: oivindg
Dette er kos, læring og eskapisme i romjula for en trett småbarnsfar.

Unger skal vi kunne lage helt uten erfaring, men ikke hjul! :-D

Nå har ikke jeg barn selv, men jeg øver på å lage dem så ofte jeg kan. :-D

Jeg bygde et hjulsett for første gang sist vinter og da syntes jeg det var like greit å kline til litt på delene (Det som skulle bli et billig bakhjul ble et sett med XTR, Revo og ZTR). Jeg bygde de uten eikespenningsmåler, men i et veldig bra stativ. Har sjekket eikespenninga etterpå og dette så veldig bra ut. Det kan jo godt være flaks, men jeg tok meg også god tid, hadde lest en del på forhånd og hadde alltid en øl for hånden.

Re: Eikespenning på øret? [Re: Boas] #658132 30/12/2008 16:27
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Boas
<snip> ... og hadde alltid en øl for hånden.

Det er vel egentlig dette det handler om...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Eikespenning på øret? [Re: Ole] #658135 30/12/2008 16:34
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Ole
Etter at minstemann rotet bort tabellen til eikespennmåleren min, har jeg sluttet helt å bygge med måler.

God jul:

http://www.parktool.com/products/documents/TM-1_table_200885_34552.pdf

...Men det var kanskje ikke en simpel Park Tool TM-1? Uansett finner du den vel igjen på nettet?

Quote:
Nå bygger jeg helt og holdent på følelsen, og det viktige her er at jeg får et spenn som står i mot store sideveis belastninger uten at eikene går slakke. Dette sjekker jeg når jeg tror jeg er omtrent ferdig og skal kvitte meg med opptvinning i eikene. Da legger jeg hjulet flatt på bakken, og presser kort og hardt ned på hver side av felgen med hendene. Hvis eikene er for slakke får man en kollaps av eikespennet. Det er selvfølgelig en fordel å ha bygget noen hjul fra før, slik at man er ca i mål med eikespennet før man måler.

Dette høres da overraskende "på måfå" ut til å være fra deg.

Quote:
Underveis i byggingen er det bare tull å bruke eikespennmåler, da er det lyden jeg går etter. Jeg klimprer på eikene hele veien under byggingen, slik at jeg til enhver tid skrur på den riktige eikene. Det skjer jo ofte at f.eks. eike nummer 1 og 3 på en side er slakke, og da blir bulens senter ved eike nummer 2. Bygger man bare med visuell input, strammer man da nr 2 enda mer, mens det er 1 og 3 som skal strammes. Hjulet blir rett, men ujevnt og mindre stivt og holdbart. De fleste maskinbygede hjul er slik, og også desverre mange butikkbyggede hjul - spesielt fra f.eks. CC og CRC hvor man egentlig ikke betaler noe for byggingen - da får man også byggingen man betaler for.

Jeg bruker måler når jeg strammer opp (halvveis) etter å ha tredd eiker, så jeg har et jevnt utgangspunkt før jeg begynner å rette, og så igjen når jeg strammer opp til slutt, før torsjonsspennings-avlastning.

Re: Eikespenning på øret? [Re: Stein] #658201 30/12/2008 18:27
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
...å vite absolutt spenning er helt umulig på gehør.

Du har hørt om absolutt gehør?

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Eikespenning på øret? [Re: Arnebv] #658209 30/12/2008 18:38
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arnebv
Du har hørt om absolutt gehør?

Det har han absolutt gehørt om!

Øivind

Re: Eikespenning på øret? [Re: oivindg] #658214 30/12/2008 18:43
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
;-)

...Men da må man likevel huske nøyaktig frekvens ved riktig spenning for alle eikene og lengdene man har tenkt å bruke, og gjøre nøyaktig like hardt anslag på samme sted på eikene HVER gang. Det der blir bare ikke nøyaktig.

Om det blir nøyaktig NOK hos en erfaren bygger, kan vi godt diskutere videre.

Re: Eikespenning på øret? [Re: Stein] #658975 03/01/2009 10:29
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Etter at minstemann rotet bort tabellen til eikespennmåleren min, har jeg sluttet helt å bygge med måler.

God jul:

http://www.parktool.com/products/documents/TM-1_table_200885_34552.pdf

...Men det var kanskje ikke en simpel Park Tool TM-1? Uansett finner du den vel igjen på nettet?

Jeg hadde en Wheel Smith, og der var hvert verktøy kalibrert, slik at det ikke går an å laste ned noe.

Nå bygger jeg helt og holdent på følelsen, og det viktige her er at jeg får et spenn som står i mot store sideveis belastninger uten at eikene går slakke. Dette sjekker jeg når jeg tror jeg er omtrent ferdig og skal kvitte meg med opptvinning i eikene. Da legger jeg hjulet flatt på bakken, og presser kort og hardt ned på hver side av felgen med hendene. Hvis eikene er for slakke får man en kollaps av eikespennet. Det er selvfølgelig en fordel å ha bygget noen hjul fra før, slik at man er ca i mål med eikespennet før man måler.

Dette høres da overraskende "på måfå" ut til å være fra deg.

Faktisk ikke. Det er jo akkurat kollapsen av eikespennet man vil unngå, så måleverktøyet er bare et hjelpemiddel for å få spennet dit. Men når man måler seg frem vet man egentlig ikke hvordan hjulet oppfører seg, man bare sørger for å stramme eikene opp til et visst nivå, som da gjerne blir mer enn hva som strengt tatt er nødvendig, som igjen gir større fare for eikebrudd pga mekanisk skade, eller eikestrekk under bygging. Jeg har alltid brukt en kombinasjon av måling og kjenning, men da jeg plutselig ikke lengre hadde måleren, oppdaget jeg at jeg egentlig ikke trengte den i det hele tatt.

Underveis i byggingen er det bare tull å bruke eikespennmåler, da er det lyden jeg går etter. Jeg klimprer på eikene hele veien under byggingen, slik at jeg til enhver tid skrur på den riktige eiken. Det skjer jo ofte at f.eks. eike nummer 1 og 3 på en side er slakke, og da blir bulens senter ved eike nummer 2. Bygger man bare med visuell input, strammer man da nr 2 enda mer, mens det er 1 og 3 som skal strammes. Hjulet blir rett, men ujevnt og mindre stivt og holdbart. De fleste maskinbygede hjul er slik, og også desverre mange butikkbyggede hjul - spesielt fra f.eks. CC og CRC hvor man egentlig ikke betaler noe for byggingen - da får man også byggingen man betaler for.

Jeg bruker måler når jeg strammer opp (halvveis) etter å ha tredd eiker, så jeg har et jevnt utgangspunkt før jeg begynner å rette, og så igjen når jeg strammer opp til slutt, før torsjonsspennings-avlastning.

Å bruke måleren til å sjekke likt eikespenn er unødvendig, unøyaktig og tar mye tid. Klimprer man på eikene underveis ligger man hele tiden maks en halv nippelomdreining unna jevnt spenn, og det tar null tid, gjør det samtidig som jeg allikevel sitter med fingrene på hjulet. En bitteliten endring i vinkelen på måleren er nok til å gi ganske store utslag på målingen, så jeg brukte kun måleren til å finne en snittverdi på eikespennet ved å måle på 3-4 steder på det ferdige hjulet.

Eikespennmåler er egentlig en krykke man godt klarer seg uten. Sånn, da er det sagt. Da er det bare å ta på seg flammehemmende klær og finne frem CO2-slukkeren.

Ole.

Re: Eikespenning på øret? [Re: Ole] #658992 03/01/2009 13:58
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eikespennmåler er egentlig en krykke man godt klarer seg uten. Sånn, da er det sagt. Da er det bare å ta på seg flammehemmende klær og finne frem CO2-slukkeren.

Når du heller bensin på bålet er det nok bedre med et skumapparat enn CO2-slukker!

Øivind

Re: Eikespenning på øret? [Re: oivindg] #658996 03/01/2009 14:37
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
I love the smell of napalm in the morning!

Ole.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support