Stumpjumper vs Epic.
|
Stumpjumper vs Epic.
20/12/2008 14:42
|
AAis4quitters
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei. Skal kjøpe min første MTB. Jeg kommer i hovedsak til og sykle grus, litt asfalt, men vil ha muligheten til litt enkel stisykling. Skal sykle Birken neste år, med mål om og komme igjennom på en grei tid. Er ca 180 og 90kg. Har fått et bra tilbud på Specialized sykkler. Men er veldig usikker på hvilken som passer meg best. En HT og en FS (men med såkalt "brain" skal fungere bra for XC) Stumpjumper expert disc eller Epic FS Comp Begge er 08. Skal prøvesykle til uken, så da vet jeg nok mer selv, men ønsker og høre deres mening. Svar og innspill fra erfarende sykklister mottas med takk.
Hello. Nice to meet you!
|
|
|
Re: Stumpjumper vs Epic.
[Re: AAis4quitters]
20/12/2008 16:44
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Er selv veldig fornøyd med Epic. Jeg veier også mer enn deg, så den har ikke noe problem med det.
Som ren rittsykkel på grus trenger du kanskje ikke Epic. Epic er mer komfortabel (også i Birken) og du kan slippe deg mer løs og få noe bedre flyt på stier.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
20/12/2008 16:53
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Inegn av syklene du nevner er vel noen storartede grusracere, og gode tilbud får du overalt på denne tiden av året. Sjekk ut sykkeltestene her på terrengsykkel.no.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
20/12/2008 18:38
|
AAis4quitters
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar fra begge. Enig at dette ikke er rendyrkede grusracere. Men som jeg skriver, det blir en treningsykkel, som kan brukes i grus/asfalt samt sti vis det skulle bli aktuelt.
Så også på hardrocx helium, men har hørt at ramma er litt minder robust, og kan bli litt spinkel på sti?
Kom gjerne med gode tips, jeg lytter;)
Hello. Nice to meet you!
|
|
|
20/12/2008 18:48
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Inegn av syklene du nevner er vel noen storartede grusracere, og gode tilbud får du overalt på denne tiden av året. Sjekk ut sykkeltestene her på terrengsykkel.no. Stumpjumper'n er jo en veldig bra sykkel til både grus- og stisykling. Den er litt dyr sammenlignet med f.eks Diamant sine budsjettracere, men til gjengjeld får du nok ei vel så god ramme, meget kapabel gaffel, topp bremserr og lytefrie gir. Hvis du får et skikkelig tilbud på denne (35%-50%) er det et godt kjøp.
|
|
|
[Re: GardS]
20/12/2008 19:57
|
AAis4quitters
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er selv veldig fornøyd med Epic. Jeg veier også mer enn deg, så den har ikke noe problem med det.
Som ren rittsykkel på grus trenger du kanskje ikke Epic. Epic er mer komfortabel (også i Birken) og du kan slippe deg mer løs og få noe bedre flyt på stier. Takk for svar, godt og høre fra en med erfaring med sykkelen. Hvordan er denne på grus? Blir tråkket effektivt, eller merker du godt at det er demping både foran og bak? Fungerer den såkalte "smarte" baktemperen som annonsert?
Hello. Nice to meet you!
|
|
|
20/12/2008 20:30
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Av de to syklene du ser på har jeg bare syklet Epic. Dersom jeg bare skulle hatt en sykkel som skulle passe til det du beskriver ville jeg valgt Epic.
Er målet bare å spare noen sekunder i Birken ville jeg ikke valgt noen av dem.
Tror begge syklene er veldig gode til formålet du beskriver
Redigert av keo; 20/12/2008 20:31.
keo
|
|
|
[Re: keo]
20/12/2008 22:37
|
Scottlized
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er veldig godt fornøyd med min 2008 Stumpjumper Expert disc. Jeg synes denne er godt utsyrt orginalt, men lettere sete, lenger styreframspring og lettere kassett gjør mye for fartsfølelsen. HG50 kassett er ikke mye å "skrive hjem om"
I tillegg har jeg byttet ut framgir (kun jåleri), dekk og ny Kncn setepinne. Jeg har også et sett med Fulcrum Red Metal Zero jeg kan sette på (med lette grusdekk). Da har du en skikkelig rittmaskin, også med orginalhjulene som er rimelig lette. Denne bør duge til både sti og grus.
|
|
|
21/12/2008 09:25
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Inegn av syklene du nevner er vel noen storartede grusracere, og gode tilbud får du overalt på denne tiden av året. Sjekk ut sykkeltestene her på terrengsykkel.no. Dette er vel det man i beste fall kan kalle å villede en nykommer. Stumpjumper'n er jo en glimrende grusracer som jeg vil anbefale på det varmeste til ditt bruk. Jeg har selv en Stumpjumper comp disk fra 2005 som fraktet mine 87 kg fordelt på 181 cm fra Rena til Lillehammer på 3.07. Hadde vel neppe gjordt det på en uegnet sykkel?
|
|
|
21/12/2008 15:51
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Stumpjumper, heilt klart. Ein veldig god og allsidig sykkel. Sprett i hekken er unødvendig til bruken du beskriv. Kanskje også i front. Kan henda vil du opp ein cm i lengda på styreframspringet.
Redigert av dagfink; 21/12/2008 21:53.
|
|
|
21/12/2008 21:51
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg har en Epic (og andre sykler) og synes denne er veldig universal. Syklet Birken på den i år, og den funker helt fin-fint til formålet, selvom det er et utall sykler sykler, inkludert Stumpjumper, som er bedre til det formålet følte ikke jeg at det hemmet meg noe. Det var det nok heller andre ting som gjorde. Epic er ikke noen utprega stisykkel, men jeg synes min er rask og morsom på sti, og vesentlig morsommere enn f.eks. Scott Scale som jeg har hatt.
Ergo: Skulle jeg hatt en sykkel ville det blitt Epic. Lykke til med valget!
|
|
|
[Re: KenR]
22/12/2008 08:44
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er vel det man i beste fall kan kalle å villede en nykommer. Stumpjumper'n er jo en glimrende grusracer som jeg vil anbefale på det varmeste til ditt bruk. Jeg har selv en Stumpjumper comp disk fra 2005 som fraktet mine 87 kg fordelt på 181 cm fra Rena til Lillehammer på 3.07. Hadde vel neppe gjordt det på en uegnet sykkel?
Nja, at Stumpjumper er en glimrende grusracer er det nok delte meninger om, se f.eks terrengsykkels siste test. Jeg påstår ikke at den er uegnet ( slettes ikke !), bare at det kan være bedre valg.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
22/12/2008 10:34
|
AAis4quitters
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei.
Takk for alle svar. Er vel Stumpjumperen som virker mest aktuell nå.
Men noen sp.mål til Epic folket. Jeg syntes prisnsipet med denne sykkelen er ganske genial, men; Hvordan fungerer bakdemperen? kan den låses, uten at den fungerer "aktivt", kan den åpnes helt også?
Har dere noen erfaringer med velikehold? Blir det mye mer med tanke på at det er demper ekstra? Blir sykkelen baktung? Med tanke på at hele demperen sitter så langt bak.
Blir tråkket like effektivt som en HT i låst posisjon?
Ikke noe enkelt valg, men jeg tror Stumpjumperen er det mest fornuftige. Bedre bremser/gir, HT for grusykling, mindre vekt, og lavre pris. Epic 1 kg tyngre, men er den bakddemprern verdt noen tusen, samt litt dårligre gir/bremser...
Hello. Nice to meet you!
|
|
|
22/12/2008 19:10
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Hei.
Takk for alle svar. Er vel Stumpjumperen som virker mest aktuell nå.
Men noen sp.mål til Epic folket. Jeg syntes prisnsipet med denne sykkelen er ganske genial, men; Hvordan fungerer bakdemperen? kan den låses, uten at den fungerer "aktivt", kan den åpnes helt også?
Har dere noen erfaringer med velikehold? Blir det mye mer med tanke på at det er demper ekstra? Blir sykkelen baktung? Med tanke på at hele demperen sitter så langt bak.
Blir tråkket like effektivt som en HT i låst posisjon?
Ikke noe enkelt valg, men jeg tror Stumpjumperen er det mest fornuftige. Bedre bremser/gir, HT for grusykling, mindre vekt, og lavre pris. Epic 1 kg tyngre, men er den bakddemprern verdt noen tusen, samt litt dårligre gir/bremser... Jeg har hatt Epic, og her er min mening/forsøk på å svare på dine spørsmål: Den kan ikke låses manuelt, men det er jo det denne Brain-enheten skal sørge for. Jeg likte ikke prinsippet, og har vært mye mer fornøyd med de to jeg har hatt etterpå med manuell låsing fra styret. Vente meg aldri til den merkelige følelsen når brain-enheten åpna. Trodde jeg hadde punga på bakhjulet hver gang den åpna. Var ikke noe problem med vedlikehold, dette er solide greier. Men jeg synes som du antyder at den var baktung, det var en de tingene jeg aldri vente meg til. Tror ikke du taper mye effektivitet i tråkket, sykkelen er stiv og fin. Men temmelig tung. Jeg har også en sykkel som likner på Stumpjumper, og jeg ville ikke vært i tvil om å gå for den. Med dempegaffel, skivebremser og litt store dekk er dette en flott stisykkel. Men som andre antyder over så finnes det jo mye annet enn Specialized? Lykke til. sv
|
|
|
[Re: svegar]
22/12/2008 19:21
|
AAis4quitters
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for bra svar svegar. Det bekreftet noe av mine mistanker;) Samtidig er dette sikkert litt en smak sak også, men siden jeg er ganske ny i gamet er det kanskje bra og start og lære teknikk ol med HT.
Skal prøve sykle i morgen så da får jeg kjenne det litt first hand.
Ja, er mange merker ute der, har lest utalje tester, og sett på maaange sykler, tror jeg kunne blitt gal vis jeg ikke bare bestemte meg.
Men har dere noen gull tips, er det bare og komme med de;)
Hello. Nice to meet you!
|
|
|
22/12/2008 20:48
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor mye penger har du tenkt å investere i sykkelen ?
|
|
|
22/12/2008 20:49
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Hvis du mot formodning er bosatt i Trondheim, kan du få prøve min Stumpjumper som er 18". Den er nå på pigg, men med et kjapt bytte av hjul og dekk blir den sub 10kg. :-)
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
23/12/2008 08:07
|
AAis4quitters
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Bor på østlandsområde Hæ? så det blir litt drøy tur for en prøve sykling. Skal prøve sykkle den senere i dag, så da får vi se hvordan den passer.
Jeg skal legge max 20k i sykkel, helst mindre. Fått tilbud på 14k får STJ Expert. Er dette ok pris?
Er mange andre merker ja, men er en jungel der ute, blir nesten gal av og siite og lese om sykler, alltid noen pros and cons på alle, så jeg tok en avgjørelse at en av disse var greie for meg.
Men har dere noen gulltips, så er det bare å komme med de.
Redigert av AAis4quitters; 23/12/2008 08:43.
Hello. Nice to meet you!
|
|
|
23/12/2008 09:55
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min favorit i prisklassen 20K og under er Ghost Lector Team. Bra utstyrt, super ramme, og lett vekt ( 9.8 kg med RR dekk,- tilsvarer vel ca. 9.4 "Hardrocx kg"). Eller kanskje prøve å prute ned STJ Expert Comp ned i 20K, men det spørs vel om det finnes flere av den på lager nå.
|
|
|
23/12/2008 10:49
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Bor på østlandsområde Hæ? så det blir litt drøy tur for en prøve sykling. Skal prøve sykkle den senere i dag, så da får vi se hvordan den passer.
Jeg skal legge max 20k i sykkel, helst mindre. Fått tilbud på 14k får STJ Expert. Er dette ok pris?
Er mange andre merker ja, men er en jungel der ute, blir nesten gal av og siite og lese om sykler, alltid noen pros and cons på alle, så jeg tok en avgjørelse at en av disse var greie for meg.
Men har dere noen gulltips, så er det bare å komme med de. 14K er 30% rabatt i forhold til veiledende pris, og et helt bra tilbud. Det er veldig sjeldent man finner spesielt bedre tilbud enn 30% på Specialized. Du kommer ikke til å angre på dette kjøpet, det kan jeg love deg. Men som det står i testen i terrengsykkel, bytt ut dekkene med en gang. Vær også oppmerksom på at Stumpjumper har et relativt langt overrør, så ikke velg en for stor ramme.
|
|
|
23/12/2008 11:16
|
AAis4quitters
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for tips Heavydude. Den Ghosten ser veldig bra ut, men litt høy pris, sikkert muligheter for avslag, skal sjekke litt rundt omkring. Tenker du på denne? STJ Expert Carbon ? I såfall har jeg ikke sett denne noen steder, og den ender opp på overkant av 20 denne med ca 30% rab. Tenker heller og kjøpe en litt under 20, med bra basis komponenter og heller bruke litt ekstra på hjul, sete og div. Maxminus; Ok, bra. Ja, fikk beskjed i butikk at dekkene også bør byttes, så det er planlagt. Begynner og ble rimilig sikker på denne, så kan jeg heller oppgradere enkelte deler etterhver, men i starten, og siden jeg er så fersk tar ejg det litt etterhvert som jeg begynner og føle behovet. Er ca 180+-1cm høy, sykklen jeg skal prøve er 18". tror du det er passe? Eller kan de bli stor?
Hello. Nice to meet you!
|
|
|
23/12/2008 11:27
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg er selv 181 og bruker stumpjumper i 18", så jeg tror den skal passe deg bra. Jeg har byttet ut setepinnen til en uten set-back fordi jeg syntes jeg kom litt langt bakpå i tråkket. Andre justeringsmuligheter er styre-stemmet, som kan byttes ut med et lengre/kortere alt etter kroppsfasong. Butikken kan sikkert hjelpe deg med enkle tilpasninger, men finjusteringene må du gjøre selv etter smak og behag. Unbrakonøkkel er obligatorisk på de første (alle) turene.
|
|
|
23/12/2008 11:42
|
AAis4quitters
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ok, bra. Ja, er endel tilpassing som må til, de virket veldig flinke på butikken jeg har vært innom. Og de sa jeg skulle prøve den litt, kjenne hvordan den var, og komme innom vis jeg ville bytte styrestem, og evt sete, så skulle de hjelpe meg med dette. Skal høre om jeg kan få med flaskeholdere, pumpe og litt div som er nødvendig når jeg kjøper, håper de kan ordne dette.
Har du noen tips om hvordan hjul jeg bør sette på? Da beholder jeg de som sitter på til sti/terreng, og kjøper nye til grus/asfalt...
Redigert av AAis4quitters; 23/12/2008 11:43.
Hello. Nice to meet you!
|
|
|
23/12/2008 11:46
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Bruk hjulene som følger med til alt. De er solide og lette nok til deg på 90kg. Bør i alle fall være det. Så kan du kjøpe deg dedikerte ritthjul senere. Gode, stive og lette hjul til en på 90kg er dyrt og vanskelig å få til bedre enn de DT/Specialized som følger med.
Jeg er 180, men lang i ryggen. For meg er 18" helt perfekt med litt setback og kort stem. Til rein grusherjing kan jeg ha litt mindre setback og litt lengre stem.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
23/12/2008 12:12
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg er enig med Hæ? om at hjulene som sitter på er gode, stive og relativt raske hjul som tåler en god støyt. Jeg vil anta at disse hjulene vil holde i massevis til ditt bruk. Om du skal ha ritthjul, så er det mange tråder du kan søke i her på forumet. Om det skal være en oppgradering som monner i forhold til de som sitter på må du sikkert ut med 5000 +++ for et hjulsett. Da vil du bevege deg blant toppmodellen hos de respektive produsenten (mavic, fulcrum DT, etc) eller få bygget et solid og lett (contradiction in terms...) hjulsett hos en god bygger.
|
|
|
23/12/2008 12:26
|
AAis4quitters
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ser man det ja, da holder jeg på de hjulene, sikkert mer en bra nok for meg.
Takk for mange bra svar, hjalp meg mye med og avgjøre. Tester den etter jobb i dag, så vis den passer meg, blir det julegave fra nissen i år også.
Hello. Nice to meet you!
|
|
|
23/12/2008 13:38
|
Scottlized
Ivrig
|
Ivrig
18" passer også godt til mine 181cm. Jeg bruker setepinne uten setback på Stumpjumper Expert'en, og med 16mm setback på S-work'en (Masterpiece).
|
|
|
23/12/2008 19:02
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med Ghosten beøver du ikke tenke på å investere i forbedringer på lenge, og samtidig har du en lett sykkel som passer til grucrace og sti. Og som er atskillig hvassere enn STJ, med bl.a. en særs stiv og god karbonramme, som ble brukt av bl.a. OL-vinneren for i terrengsykling for kvinner i sommer. STJ er helt ok, men tyngre og ikke så optimal til ditt bruk som Ghosten. Mener nå jeg,- men lykke til med ny sykkel uansett !
|
|
|
[Re: Scottlized]
23/12/2008 19:05
|
AAis4quitters
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg vært og sett på STJ igjen, og da ble det julegave fra nissen i år også... Må si at det har skjedd endel siden jeg kjøpte meg DBS Kilmanjaro (avskrudde skjermer og bagasjebrett, og det viktigste, 21 gir) for 15 år siden. Overasket hvor lett den er, men det er sikkert fordi jeg ikke har tatt i en MTB på 10 år da.. hehe
Takk for all hjelp.
Ha en god jul!
Hello. Nice to meet you!
|
|
|
23/12/2008 19:53
|
Scottlized
Ivrig
|
Ivrig
Gratulerer! Vekta er grei nok og sykkelen er ganske så bra utstyrt også, særlig bremsene og demperen. Hjulene er bra til å være orginalhjul. Tipper vekta er rundt 1800-1850 gram.
Min stj veide 11140 gram orginalt, med pedaler. Nå er jeg nede i 10400 gram med Crossmark dekk, og rundt 9950 gram med Maxlite.
Lykke til!
|
|
|
|
|