Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stidekk igjen... trenger forslag.

Stidekk igjen... trenger forslag. #655277 19/12/2008 23:32
H
Hvaskalståherda? Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Hei.

Jeg er på jakt etter et bra allround dekk med hovedvekt på stiegenskaper.

Jeg trenger et dekk som sitter bra under dårlige forhold, spesielt våte røtter, gjørme osv. Dette er hovedfokuset mitt. Samtidig må jeg ha noe som ruller litt ihvertfall slik at jeg kan holde følge med resten av gjengen på treninger som går mer på grus. Dette utelukker derfor dekk som BB GG osv. regner jeg med.

Jeg har tidligere kjørt på Maxxis ignitor 2.1 og var delvis fornøyd med dem. Jeg kjører nå på Hutchinson Bulldog 2.1 etter anbefaling fra sykkelbutikk, men jeg synes de har dårlig kantgrep. De sklir veldig lett på våte røtter, spesielt på framdekket. Det har resultert i noen saftige tryn og gjør at jeg ikke helt stoler på dem.

Er det noen som har noen bra forslag her? Ser flere som har nevnt Maxxis Ardent 2.25 i andre tråder, kanskje det er noe?

P.S: jeg er i underkant av 80 kg og kjører fulldempet XC sykkel.

Redigert av Hvaskalståherda?; 19/12/2008 23:33.
Re: Stidekk igjen... trenger forslag. [Re: Hvaskalståherda?] #655290 20/12/2008 00:10
Oeyvind Offline
Ringrev
Ringrev
Hei!

Som du sier, mange har nevnt Ardent. Jeg hadde for en stund siden en tråd der jeg ba om samme råd som deg, og endte opp med Ardent 2.25. Jeg har syklet fire-fem turer, og hittil er jeg veldig imponert. Jeg kommer meg opp steder jeg ikke har kommet meg opp før, dekket sitter veldig godt på vått underlag, i alle fall i forhold til det jeg har å sammenligne med (noen helt ok dekk som satt på sykkelen når jeg kjøpte den, Cheng Shi eller noe sånt...Ardent er mitt første "skikkelige" dekk)

Dekket ruller helt greit, selv om jeg slet med å henge med kompiser på grustur...men det mener jeg bestemt at jeg ikke kan laste bare dekkene for, jeg tror formen min har blitt ganske mye dårligere de siste månedene..for lite sykling..jaja, nok om det;)

Jeg er forresten ca 75 kg, litt over! Sykler hardtail...siden jeg ikke har syklet så mange turer vet jeg lite om punkteringssikkerhet, jeg aner heller ikke hvilket lufttrykk jeg bruker, jeg har bare en vanlig pumpe. Jeg trykker på dekket, og hvis magefølelsen sier ok så sykler jeg. Har ikke punktert hittil på tross av til tider ganske røft terreng, dekket virker rimelig sikkert;)

Lykke til!

Re: Stidekk igjen... trenger forslag. [Re: Oeyvind] #655475 20/12/2008 17:27
Per-henrik Offline
Avhengig
Avhengig
stor fornøyd med Advantage. dekk som biter bra i gjørma å ruller greit på grusvei er nok ikke så lett. Advantage kan nok bli noget sleipt på røtter. men da får man inn bedre teknikk :-P

"Alison Dunlap designed the ADvantage as a high volume aggressive cross country tire that corners great on big side-knobs. It also climbs and brakes with authority thanks to the opposing parallelogram center tread design. Ramped center knobs keep rolling resistance minimal and the wide lug spacing sheds mud easily.

Opposing parallelogram with aggressive side knob
Front or rear"

får i:

26x2,10 26x2,25 26x4,0

Jeg har 26x2,10 bak og 26x2,25 foran

Moderator  support