Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Orbea Opal - Et godt valg?

Orbea Opal - Et godt valg? #654717 18/12/2008 20:14
L
L M Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Ny Orbea Opal m/Sram Rival, full Crom Racing 5 hjulsett.
Str. senter krank til topp 56, overrør.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15825978&sid=&WT.svl=Link

1) Jeg er 177 cm høy og vokser, vil denne passe meg da?

2) Sram rival, er dette noe tess?

3) Er Full Crom Racing 5 hjulsettet bra? (veier 66 kg.)

4) Er det en god ramme?

5) Noen som har erfaring med denne sykelen?

Re: Orbea Opal - Et godt valg? [Re: L M] #654722 18/12/2008 20:20
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Det er Fulcrum Racing 5 hjul som står på ... Selger er ikke helt stødig i norsk ...

Orbea er et merke som for meg kun er kjent gjennom Internett, magasiner/blader og TV. Har aldri prøvd en Orbea sykkel. Men de får bra skussmål på alle fronter, særlig i det litt dyrere segmentet.

EDIT: Men for 15.000 får du mye bedre komponenter enn Rival og Fulcrum 5. Samma hvor super ramma er, synes jeg det var dyrt. Sjekk med Topbikes hva nypris for en slik en er. De importerer.

Redigert av Hæ?; 18/12/2008 20:23.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Orbea Opal - Et godt valg? [Re: Hæ?] #654734 18/12/2008 20:39
kjull Offline
Besatt
Besatt
Jeg er 177 og kjører toptube (horisontalt) på 54.5cm
Setehøyde 74.5cm (ca +/- 2mm)
Hva er toptuben på denne da?

Re: Orbea Opal - Et godt valg? [Re: kjull] #654735 18/12/2008 20:41
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
http://www.topbikes.no/index.php?option=com_content&task=view&id=9&Itemid=33

Her er litt om rammen. Ser faktisk ikke så verst ut.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Orbea Opal - Et godt valg? [Re: Hæ?] #654812 18/12/2008 22:44
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg har dårlige erfaringer med Rival, anbefaler deg å styre unna. Dårlig presisjon, krever mye vedlikehold, svampete osv. I tillegg synes jeg ikke dual-pull er noen god idee.

Re: Orbea Opal - Et godt valg? [Re: Hæ?] #654834 19/12/2008 02:28
D
Danielized Offline
Fersking
Fersking
D
Hah, selveste SykkelBjørn som selger gitt, han er jo en bereist mann, trodde han var stødigere i utenlandsk enn som så ;-)

Re: Orbea Opal - Et godt valg? [Re: Danielized] #654955 19/12/2008 10:03
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Dersom du er 1,77 lang, så tror jeg denne med overrør på 53 cm kan bli i minste laget for deg. Men det beste er jo å prøve sykkelen. Det virker som at rammen er av god kvalitet, men som sagt så ville jeg ha skrapet Rival. Sammenlignet med Shimano 105 feks er Rival helt elendig. Sammenlignet med Dura Ace er det selfølgelig enda værre, men det er da heller ikke en rettferdig sammenligning.

Re: Orbea Opal - Et godt valg? [Re: KenR] #654975 19/12/2008 10:41
cannondalist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: maxminus
Jeg har dårlige erfaringer med Rival, anbefaler deg å styre unna. Dårlig presisjon, krever mye vedlikehold, svampete osv. I tillegg synes jeg ikke dual-pull er noen god idee.

Mens jeg derimot synes rival dunker ultegra ned i gjørma...

At du har opplevd dårlig presisjon på din girgruppe vil jeg kanskje tro har andre utenforliggende årsaker enn girgruppen i seg selv.
Hva mener du med "svampete", og mye vedlikehold?
Det er jo ikke noe mer vedlikehold på sram enn shimano...

Du kan trygt kjøpe sykkel utstyrt med sram rival...
Eneste jeg ikke liker er at man ikke har trimmeklikk på frontveksler, men det er ikke noe stort problem.

Hva du kan forvente av utstyr på en brukt sykkel til 15.000 er en annen sak...

Redigert av cannondalist; 19/12/2008 10:45.
Re: Orbea Opal - Et godt valg? [Re: cannondalist] #655001 19/12/2008 11:51
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: cannondalist

Mens jeg derimot synes rival dunker ultegra ned i gjørma...

At du har opplevd dårlig presisjon på din girgruppe vil jeg kanskje tro har andre utenforliggende årsaker enn girgruppen i seg selv.
Hva mener du med "svampete", og mye vedlikehold?
Det er jo ikke noe mer vedlikehold på sram enn shimano...

Du kan trygt kjøpe sykkel utstyrt med sram rival...
Eneste jeg ikke liker er at man ikke har trimmeklikk på frontveksler, men det er ikke noe stort problem.

Hva du kan forvente av utstyr på en brukt sykkel til 15.000 er en annen sak...

Utenforliggende årsaker som at jeg ikke kan å justere dem?

Med svampete mener jeg at girhendlene er slarkete, spinkle og gir et generelt "billig" inntrykk. Når man girer så føles det som om man trykker inn noe svamp-lignende, ikke den kontante følelsen jeg får hos Shimano.

Når det gjelder vedlikehold så justerer jeg feks et Shimano 105 bakgir stort sett en gang i året (utenom vaierskifte) og det bare girer og girer. Rival-giret må justeres og justeres og justeres, og jeg blir aldri helt fornøyd. Rival forgiret er enda vanskeligere, og jeg tror jeg aldri kommer til å bli helt happy med det. Ikke bare mangler det trimmeklikk som du nevner, men man må jo klemme hendelen nesten inn til stemmet for å få kjedet opp på storklinga. Strammer man vaieren litt, så går det ikke ned igjen....

Re: Orbea Opal - Et godt valg? [Re: KenR] #655013 19/12/2008 12:11
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Nå er jeg ikke av den oppfatning at Rival er noe dårlig kjøp - heller tvert i mot. Derimot kan jeg si meg enig i at forgirene til Sram kan være litt vanskelige å finjustere. Synes også at det er litt langt dytt på hendelen (kjører selv på Force).

Synes også prisene på Rival-utstyrte sykler dumpes forbausende lavt. Se f.eks på utstyrspakker på disse Battaglin-syklene - der koster full 105 mye mer enn Rival!

Re: Orbea Opal - Et godt valg? [Re: KenR] #655021 19/12/2008 12:30
cannondalist Offline
Ringrev
Ringrev

Utenforliggende årsaker som at jeg ikke kan å justere dem?

Med svampete mener jeg at girhendlene er slarkete, spinkle og gir et generelt "billig" inntrykk. Når man girer så føles det som om man trykker inn noe svamp-lignende, ikke den kontante følelsen jeg får hos Shimano.

Når det gjelder vedlikehold så justerer jeg feks et Shimano 105 bakgir stort sett en gang i året (utenom vaierskifte) og det bare girer og girer. Rival-giret må justeres og justeres og justeres, og jeg blir aldri helt fornøyd. Rival forgiret er enda vanskeligere, og jeg tror jeg aldri kommer til å bli helt happy med det. Ikke bare mangler det trimmeklikk som du nevner, men man må jo klemme hendelen nesten inn til stemmet for å få kjedet opp på storklinga. Strammer man vaieren litt, så går det ikke ned igjen....

Hva som er årsaken til at presisjonen på rival gruppen din ikke svarer til forventningene hvet jeg ikke, kan være du har vært uheldig for allt jeg hvet...Jeg kjenner hvertfall ikke forskjell fra rival til hverken force eller red (som jeg kjører på nå) hva presisjon angår.

Hva girfølelsen angår vil jeg påpeke at dette er meget individuellt. Hva jeg liker best er ikke ensbetydende med hva som er best. Jeg vil nå påstå at sram har en mer kontant følelse enn shimano som er mykere. (kjenner jo nesten ikke at man girer)
Men dette har vært diskutert mange gange før...

09 rival har fått en skikkelig oppgradering, med trimmeklikk og mindre dødgang på girhendlene. Kranken har også blitt forsterket...

Redigert av cannondalist; 19/12/2008 12:36.

Moderator  support, Valentino