Den observante leser vil se at NRK tar feil når de skriver at rittet i Akershus (sic) vil være like langt som Birken. Rittet i Akershus skal være 63 km. Den enda mer observante vil legge merke til at dette er samme distanse som Raumertråkket. Raumertråkket har tilfeldigvis start og mål på samme sted som "OsloBirken" skal ha også. Men Raumerrittet og lillebroren Raumertråkket går 6. juni.
Drammensrittet skal forresten også gå 15. august, som er planlagt dato for OsloBirken i Akershus.
Deffinitivt Drammensrittet for min del. Den nye løypa er innom min egen bakgård og med masse artige sti-partier. Grus og skogsveier blir det nok av i Birken to uker etterpå.
Noe av det mest patetiske jeg har sett på lenge. OsloBirken, my ass. Prøv å finn på noe nytt a. Tenk på de mulighetene som er på Romeriksåsen. Også bruke den kjedelige Raumertråkkløypa da gitt. Buksevann til Birger og Thor.
Jeg var forresten en av syklistene i feltet i reportasjen på NRK. Litt morsomt da. Jeg skvatt bra når jeg pluteslig så meg selv på tv. Men det var det året jeg var linselus både her og der:-)
Dette var spesielt, dette blir jo det samme som raumerrittet bare litt kortere. Latterlig! Skal det være et ritt med Oslo i navnet, burde de jo ta i bruk nordmarka og de lange grusveiene der. Med start og mål på Tryvann..
Makan til dårlig fantasi og forsøk på å tjene penger på andres ideer og gamle ideer er det lenge siden jeg har sett. - Jeg boikotter i hvert fall dette rittet med det teite navnet.
Her går gutta veldig langt i å bløffe seg til en rask suksess. Ikke bare bruker de 'Birken' i navnet sitt men henviser også mange (5) ganger til Birkebeinerrittet i sin markedsføring. På den måten kan uinvidde fort få inntrykk av at dette er en ny gren i Birkfamilien, hvilket det så definitivt ikke er. Jeg er ikke sikker, men dette må vel være en klart brudd på markedsføringsloven??
Jeg synes det er litt trist for sporten at noen går fram slik i stedet for å skape noe nytt selv.
Så vidt jeg kan skjønne vil det være et hav av forskjell på Birken og dette, både i distanse og høydemeter, og hvis man gjør et poeng av at det går på grusveier, er vel helst dette et mosjonsarrangement for nybegynnere. Men det er kanskje fortsatt marked for det. Jeg vet ikke.
Årets julepresang til alle som ikke fikk plass i Birkebeinerrittet: Nå lanserer vi OsloBirken Når: Lørdag 15. August (14 dager før Birkebeinerrittet) Hvor: Start og mål på Hellerudsletta noen kilometer nord for Oslo Distanse/Løype: 63 km i samme type terreng som over fjellet fra Rena til Lillehammer Hvem kan delta: Alle tur og trimklasser Hvem passer rittet for: Alle som er glad i en utfordring, og spesielt for alle som ønsker en test og gjennomkjøring før Birkebeinerrittet - eller for de som ikke fikk plass i Birken Arrangør: Raumerrytter SK og Interspons as "OsloBirken" Interessen for å delta i tur og mosjonsritt har formelig eksplodert de siste 2-3 årene. Birkebeinerrittet og mange av de andre store terrengrittene som Grenserittet og Nordsjørittet har en enorm pågang fra ivrige syklister og mosjonister. Birkebeinerrittet ble fulltegnet i løpet av 66 sekunder 16000 påmeldte og mer enn 6000 på venteliste! OsloBirken vil arrangeres etter samme mønster som de nevnte ritt, men med en vesentlig forskjell, rittet har start og mål på samme sted slik at deltagerne slipper utfordringen med transport av bil og utstyr mellom start og mål.
Med start og mål på Hellerudsletta rett uten for Oslo, går løypa i en 63 km lang runde på den naturskjønne Romeriksåsen. Underlaget varierer fra asfaltveier, grusveier, skogsbilveier og enkelte terrengpartier. Løypa innholder både korte og lange bakker, men er ikke mer krevende at alle kan delta!
Det er to sentrale aktører i norsk sykkelsport som er initiativtakerne til OsloBirken. Birger Hungerholdt har vært rittleder for Norges største etapperitt Ringerike Grand Prix i hele 34 år, og er mannen bak Norges beste sykkellag Team Joker Bianchi. Hungerholdt er også manager for Edvald Boasson Hagen og hadde samme rolle for Thor Hushovd i mange år. Thor Haraldsen er rittleder for Raumerrittet, på 80 tallet ansvarlig for Norges største proffritt, leder for Glåmdal-Nittedal Elite, nå Raumerrytter SK, også kjent som sykle med bjørner og mannen som syklet til Kina.
For nærmere Informasjon: Birger Hungerholdt Thor Haraldsen
Om ikke annet er dette jo en indirekte anerkjennelse av den betydningen Birkebeiner-rittet (og ikke minst dette begrepets forkortelse) kan sies å ha i norsk sykkelsport.
Litt sånn som Kleenex, Hoover eller Aspirin.
Hvem vet - kanskje vil man om 20 år referere til et sykkelritt i sin alminnelighet som en birken?
Martin, glorifiserer et råttent ritt nå?
Redigert av M@rtin; 18/12/200810:49. Rediger grunn: Angrer på bruken av begrepet "råttent"
Til neste år vil jeg lansere rittet briken og jeg regner med å bli rik. Jeg må bare få på plass noen skikkelige kraftige servere til å ta seg av påmeldingen.
Jaja, heftig namedropping og resirkulering og benyttes skamløst for å melke oss middelaldrende trim- og sykkelentusiaster for de siste tusenlappene vi har til overs etter å ha blakket oss på sykkelutstyr vi ikke trenger. Det er vel dessuten grenser for hvor mange ganger man kan bruke konkurrentens navn i egen markedsføring? Manos arribas - esto es un robo.
Dette er vel et forsøk på å tjene penger vil jeg tro, ved å håpe på at mange kommer til å betale for å sykle så lengde det heter et_eller_annet med ...birken!
De skjønner nok godt at de ikke kan kalle seg dette. Samtidig tenkte de at de vil få masse gratisreklame hvis de prøver seg, og det fikk de jo.
Ja, gratisreklamen pga assosiasjonen med den opprinnelige "Birken" kan nok være tilsiktet, våger jeg å tro. Men det er flere sider ved denne saken: Birkebeinerrittet www.nettkatalogen.no/firmainfo/birkebeinerrittet_as/1931285886.htm begynte som et ritt arrangert av LCK, med stor innsats av frivillige og entusiaster. Så vidt jeg har fått meg har rittet blitt sterkt utviklet som forretningside, med et betydelig overskudd de siste år. Omsetningen i 2005 var på over 12.000.000, og siden har den økt kraftig. Lokale investorer (som neppe har syklet særlig mye noengang) er vel også inne og henter et ikke ubetydelig utbytte de senere år. Jeg har avstått fra å delta de siste årene, siden jeg synes det forretningsmessige etterhvert dominerer. Men det er tillatt å være uenig med meg i det. Men rittet er blitt mektig populært, og startavgiften like mektig.
Birkebeinerrittet A/S har "merkevarebeskyttet" navnet, er det blitt opplyst. Dermed også retten til å kalle konkurrerende(suplerende?) arrangementer noe med "birk" eller "birken".
Så vidt jeg husker fra historien har navnet birkebeineren kommet av skiløpende "soldater", med nedre del av bena omsurret med bjerkenever. Jeg ber om at man eventuelt unnskylder litt enfoldige meg, men overnevnte selskap kan vel ikke ha enerett på alle navn som assosierer til bjerk/bjørk? Så hva med å kalle rittet i Raumerriket for Oslo-bjerken? (litt billig den der? Eller Raumer-bjerken? ("Oslo-eika" ville vel gi helt andre, og litt mer negative assosiasjoner?)
Til neste år vil jeg lansere rittet briken og jeg regner med å bli rik. Jeg må bare få på plass noen skikkelige kraftige servere til å ta seg av påmeldingen.
LarsB
Til opplysning er følgende domener ledig: * briken.no * brikebeiner.no * brikebeinerrittet.no * brikebeinerrennet.no * brikebeinerlopet.no
Du kan dermed skumme fløten ved hjelp av alle de som ikke greier å stokke fingrene og skriver briken i stedet for birken, og lansere din egen greie med både ritt, renn og løp. Legg løypa i en slak nedoverbakke på hardpakket grus, og jeg stiller :-)
Når du har oppnådd stor suksess skal jeg selge et lignende konsept under navnet "oslobriken"; oslobriken.no er forresten også ledig ja...
Redigert av Øyvind V; 18/12/200812:51. Rediger grunn: oslobriken.no måtte med...
I profittmaksimeringens lys bør man i tillegg knytte andre produkter opp mot brike-rittet, for eksempel en egen leskedrikke - brikebrusen! (alliterasjon og greier)
Da gjelder det å kjenne sin besøkelsestid i f.eks. VG:
Birkebeinerrittet www.nettkatalogen.no/firmainfo/birkebeinerrittet_as/1931285886.htm begynte som et ritt arrangert av LCK, med stor innsats av frivillige og entusiaster. Så vidt jeg har fått meg har rittet blitt sterkt utviklet som forretningside, med et betydelig overskudd de siste år. Omsetningen i 2005 var på over 12.000.000, og siden har den økt kraftig. Lokale investorer (som neppe har syklet særlig mye noengang) er vel også inne og henter et ikke ubetydelig utbytte de senere år. Jeg har avstått fra å delta de siste årene, siden jeg synes det forretningsmessige etterhvert dominerer. Men det er tillatt å være uenig med meg i det. Men rittet er blitt mektig populært, og startavgiften like mektig.
Birkebeinerrittet A/S har "merkevarebeskyttet" navnet, er det blitt opplyst. Dermed også retten til å kalle konkurrerende(suplerende?) arrangementer noe med "birk" eller "birken".
Så vidt jeg husker fra historien har navnet birkebeineren kommet av skiløpende "soldater", med nedre del av bena omsurret med bjerkenever. Jeg ber om at man eventuelt unnskylder litt enfoldige meg, men overnevnte selskap kan vel ikke ha enerett på alle navn som assosierer til bjerk/bjørk? Så hva med å kalle rittet i Raumerriket for Oslo-bjerken? (litt billig den der? Eller Raumer-bjerken? ("Oslo-eika" ville vel gi helt andre, og litt mer negative assosiasjoner?)
Før man går for langt i å sette likhetstegn mellom "aksjeselskap" og kynisk profittjag, bør man gjøre seg klar over at eierne av birken-arrangementene er lokale idrettslag (ski- og sykkel). I tillegg betaler de mange lokale frivillige lag for dugnadsinnsats. Så dette aksjeselskapet er faktisk et viktig fundament for de frivillige organisasjonene der oppe.
Ellers er det riktig at Birk-henvisningen i navnene er en referanse til "Birkebeinerne", som var en av de stridende partene under borgerkrigene i Norge på 11-1200 tallet, og lojale til kong Sverre. Motparten var "baglerne", som var lojale til kirken og muligens med innslag eller støtte fra biskoper i Sverige, hvis jeg ikke husker helt feil.
Enhver henvisning til denne historien er helt legitim. Men bruken av "Birk" i kommersiell sammenheng er varemerkebeskyttet. Husk at Birkebeinerrennet er veldig gammelt, og man kan jo lure på i hvilken grad legenden om Birkebeinerne som flyktet over fjellet fra Rena, som ble foreviget av en maler på et berømt maleri, har blitt markedsført og gjort kjent i stor grad av dette rennet, vel så mye som historien selv.
Da Raumerrittet oppstod for noen få år siden, valgte de en klar parallell ved at de plukket opp det lokale navnet "Raumerne" som var et folk som bodde i området mellom Oslo og Edsvoll (for å være omtrentlig) - Derav navnet Romerike. Og har kjørt en tilsvarende "norrøn" profil på arrangementet sitt. De har derfor null behov for å låne verken "bjerk", "birk" eller noe annet fra noen andre steder, da de egentlig har basert seg på sin egen lokale historie.
Med tanke på dette, synes jeg det er pussig at de har valgt det navnet de har gjort, hvis start, mål og trasse er identisk (eller nesten) med Raumerrittet sitt. - Og for den saks skyld, når sannynligvis trasseen kommer til å gå i Romeriksåsene og ikke i Oslo....