Krise er det vel rundt omkring, men hvorvidt dette er politisk styrt skal jeg ikke uttale meg om. Som lykkelig(?) eier av 2 hus synes jeg vel at det bare er positivt med rentendgang så lenge bankene følger etter.
Hvordan tror dere dette vil påvirke kronekursen? vil vi kunne kjøpe flere eller færre dollars (eller tilsvarende sykkelutstyr) for kronene våre framover?
Bare bankene låner ut pengene også nå da, så blir det saker..
Til privatpersoner har vel ikke dette vært noe stort problem, har det vel? De har bare vært normalt strenge mot folk som skal låne mer enn de kan betale, i motsetning de tidligere 4-5 åra. De har ikke ønsket å låne ut til folk som eier fra før, fordi de tror sjansen for at man blir sittende med to lån er stor, og at man ikke kan betjene to lån.
Norge har på det personlige plan ikke hatt noen finanskrise. Enkelte sliter, slik vil det alltid være. Noen gjør og har gjort dumme valg, disse blir sittende med svarteper når ting ikke går som de dumme har trodd. Jeg sier dumme, for når man tar opp boliglån som skal vare i 20-30 år og regner med rente på 3-4%, ja da er man dum.
jeje, blir koslig å få noen kroner ekstra å sette på sparing i stedenfor å betale ekstra rente... :-)
Hvorfor sier dette deg at renten er politisk styrt? Dette er vel helt i tråd med de retningslinjer som sentralbanken i Norge styrer. Det som i hovedsak påvirker Norges banks rentesetting er valutakurs og renter i utlandet. Tror at denne reduksjonen har fint lite med hva norske politikere mener, men derimot mer med at andre sentralbanker har redusert sine renter.
Kronen kommer til å gå enda lengre ned og mine sparepenger vil bli mindre verdt utenfor Norge og gi mindre renteavkastning. Så jeg som for en gangs skyld har vært flink og spart må betale for lånekarusellen som jeg ikke har hoppet på denne gangen.
Jeg hoppet på lånekarusellen ved den forrige krisen, men da (i Sverige i hvert fall) skulle låntakerne tynes for å redde kronen. Denne gangen skal kronen, og sparerne, tynes for å redde låntakerne. Når skal jeg klare å være i fase med den økonomiske politikken?
jeje, blir koslig å få noen kroner ekstra å sette på sparing i stedenfor å betale ekstra rente... :-)
Jeg kommer heller til å svi det av på tull og tøys. Den som dør med mest gjeld vinner!
Det ville jo vært helt likt deg Geir, så ingen bombe der :-) Spørs om jeg får komme innom å se på sløsninga rundt påske...kanskje det er tak på moroa da?
Lurer veldig på om dette er smart. Frykter at mange ikke har lært og at rentene blir så lave at vi bare utsetter store deler av nedturen. For lave renter over lang tid var jo en av hovedårsakene til problemene.
Men det er jo ikke sikkert bankene setter ned utlånsrenten like mye. Folk må ihvertfall slutte å tro at de skal tjene rått hver gang de skifter bolig.
Jeg kommer heller til å svi det av på tull og tøys. Den som dør med mest gjeld vinner!
Jeg ser jo at det er en spøk GeirK, men vil kommentere litt på det allikevel. Det er ikke all gjeld det er mulig å dø fra (hvis en tenker på de etter oss da). Gjelden arves, bortsett fra hvis man har forsikringer (kommer selvfølgelig an på måten man dør på) eller har studiegjeld da.
Hvis det hadde vært slik i lille Norge at folk bare kunne ha dødd fra gjelda si (ingen arvet den) så er jeg faktisk redd for at vi i denne perioden hadde hatt noen ekstra selvdrap. Så på en måte er det jo greit at det er slik det er.
Men jeg støtter selvfølgelig deg i å nyte livet mens man kan med sukker og fløte på.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
Lav rente i seg selv er jo ikke noe problem. Problemet er at noen folk synes at lav rente er en god grunn til å leve så til de grader over evne at de ikke greier å betjene gjelda si.
Eg som har boliglån og kun ei inntekt, som i tillegg alltid vil ha eit vist usikkerhetsmoment knytta til seg, sidan eg kun jobbe freelance, er vel ikkje akkurat lei meg for at renta går ned... Men det er jo urealistisk å tru at renta vil holde seg på dette nivået til lånet mitt er nedbetalt...
Siilig hus, Geir. Blir det egen ølavdelig i underetasjen?
Blir en svær bod for lagring, sykkelmekk og brygging. Det berømte spylerommet, som var opprinnelig var ment kun for sykkelvask, blir gull verd for vask av bryggeutstyr også. Legger inn en 3fase-kurs så vi kan øke bryggerikapasiteten på sikt. Fruen synes jeg bør sette opp en bar med tappeanlegg langs den ene veggen, og jeg blir vel ikke vond å be når jeg kommer så langt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
"Innflytter lager hus av brunost, trøndere i harnisk!"
Herlig farge, ikke sant. Tipper likevel det blir en del trøndere i harnisk over inflyttere som ikke lar seg tvinge inn i "koselig-bondehus-med-saltak,ark-og-knøttsmå-vinduer"-farsotten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Dette sier meg at: a) NÅ er det krise!! b) Renten er politisk styrt!
Kjør debatt!!
Jeg trodde slike perioder og en viss Keynes hadde lært fornuftige folk at renta _bør_ være politisk styrt, i alle fall heller det enn styrt av en gjeng idioter med diplom fra B.I....:-) Selvsagt blir krona skadelidende, det er straks 10 NOK for en euro, men så lenge den amerikanske sentralbanken setter ned renta til null er det jo rimelig at en følger på. Det er for å unngå en krise, og det er nå mer aktuelt enn noen sinne å vurdere rentebinding 10 år på huslån..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Jeg ser jo at det er en spøk GeirK, men vil kommentere litt på det allikevel. Det er ikke all gjeld det er mulig å dø fra (hvis en tenker på de etter oss da). Gjelden arves, bortsett fra hvis man har forsikringer (kommer selvfølgelig an på måten man dør på) eller har studiegjeld da.
Det var en spøk, ja - men det finnes dårlig gjeld og god gjeld. Langsiktig investering i bolig stiller i en annen klasse enn forbrukslån.
Dette sier meg at: a) NÅ er det krise!! b) Renten er politisk styrt!
Kjør debatt!!
Det sier meg at: a) Nå vet alle at det er krise!! (Derfor kan renten settes ned uten at det skremmer de som ennå ikke skulle ha oppdaget det-og det ville jo vært en vederstyggelighet i oljevelstandsnorge.)
b) Gjedremen er like kreativ som vanlig! (Med de spennende avgjørelsene som er tatt siste 10 år i Norges bank kan umulig Nobel-prisen i økonomi være langt unna!)
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
Hvis det hadde vært slik i lille Norge at folk bare kunne ha dødd fra gjelda si (ingen arvet den) så er jeg faktisk redd for at vi i denne perioden hadde hatt noen ekstra selvdrap. Så på en måte er det jo greit at det er slik det er.
Men jeg støtter selvfølgelig deg i å nyte livet mens man kan med sukker og fløte på.
Man er ikke tvunget til å arve noen, så man kan si fra seg arv.