I dag unnet jeg meg en omvei hjem fra jobben. Jeg tenkte at jeg ville dele med dere som må kjøre bil, buss og tog. Beklager litt bredt bilde, men det måtte nesten bli sånn.
Dager som dette får meg til å angre på alle de dagene jeg ikke har vært innom lokalskogen på veien hjem. Selv om jeg har hatt masse flotte racer-pendleturer etter birken så er en kald klar høstdag i skogen noe helt eget.
Ingen poeng til de som gjetter omveien min siden omveispendling ikke er en konkurransesport.
LarsB
Re: Commuter høsten er her og det er skikkelig fint!
[Re: larsb]
#83097213/10/200919:21
Etter en uke uten sykling til jobben grunnet latskap forsvart med "jeg-aner-en-litt-rar-følelse-i-kneet" så var det deilig å endelig få ta fram Kellyen for første gang siden Italia-turen. Kaldt men flott vær nå.
Men det med kneet er ikke bare tull, så jeg lurer faktisk (grøss) på om jeg skal hive på et bakgir på vintercommuteren. Må se hva jeg har i skuffene. Klarer man seg med et forgir som kjedestyrer hvis man bøyer ut det nok til at kjedet går fritt på alle gir?
[Re: Dan]
#83142314/10/200914:11
Ja, eller SS-med-32:12-kne. Men egentlig er det Södra kurvan på Anderstorp som tok et leddbånd fra meg for 11 år siden som er det grunnleggende problemet. Legg så til fiskebein og ploging på ski i vinter og en commuter med litt for tungt SS-gir så har du oppskriften.
[Re: Loki]
#83147714/10/200916:24
jeg har pleid å ha det, men det forsvant etter en stunds fastgirssykling. *host*. Det dukker opp igjen i ny og ne, men da har det gått flere mnd mellom disse tilfellene. fixie knær er mye sterkere.
(hypotesen min er at musklene på baksiden blir ikke styrket ved frihjulsykling og det svekker stabiliteten til kneet.Men jeg er kanskje altfor flink til å finne på unnskyldinger?)
Sykla en kort tur idag, samme som igår (mye bakker) og merka at jeg ble fortere sliten. Eller var det pga noen kilo avfall som skulle resirkuleres?
Det er grunn til å være forsiktig med kneet, etter to kneskader i alpinbakken og en merkelig periode der jeg absolutt skulle tråkke på så tungt gir som mulig, har jeg oppfattet at fungerende knær er en forutsetning å drive med det artigste jeg vet om. Take care.
Redigert av Loki; 14/10/200917:01.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
en merkelig periode der jeg absolutt skulle tråkke på så tungt gir som mulig,
Jeg kjører på med altfor tungt gir overalt og det burde hatt gått til helvete iflg fornuftige folk. Kneet mitt føles sterkere og mer stabilt nå enn for tre år siden. Men jeg begynte med et relativt lett utveksling og vente beina på den ene giret, og etterhvert ble det tyngre og tyngre. Jeg har prøvd litt tyngere enn det jeg brukte men det ble for brutalt og kadensen ble for lav på sletta. Idiotiskt. I de få tilfellene kneet mitt protesterer for alt for mye dropper jeg å kreke oppover bakkene da jeg merker erfaringsmessig at det ikke gir meg noe go'følelse etterpå. Det beste er egentlig å sykle etter fornuften, uansett girutveksling!
Sitat: Dan
Takk for tilbudet, men jeg tror jeg har noe liggende i hyllene et sted.
Lokalskog har jeg lite av, men på vei til arbe er det et lokalcrux, nærmere bestemt ved siden av Jardar klubbhus ned mot idrettsbanen ved Bjørnegård. Det tok noen år før jeg satte utfor her, noen steiner på toppen gjør at sporvalget må foretas med omhu. Etter å ha prøvd med fulldempern først har jeg pysa meg ned med den stive commutern også.
Og et usannsynlig dårlig bilde i morres viser såklart ikkeno vanskeligheter, men det er jo såklart mye brattere enn det ser ut
Nå som jeg har fått testet klær i stormaktig regnvær denne uken, tenke jeg at jeg vil dele effaringer om tøyet jeg bruker..
Endura eVent bukser
Det finnes hovedsakelig 2 type vinterbukser til sykling. Tights, og bæggy. Ifor brukte jeg tights uten pute, og vanlig sykkelshorts under. Problemet her blir at disse blir såpass våte i regnvær at jeg grudde meg til hjemmeveien fordi jeg måtte tred på meg klissvåt tøy etter endt arbeidsdag.
Jeg brukte noen norønna packlite (gore-tex) bukser når været var værst, men jeg ble såpas klam at vitsen ble nesten borte.
Iår prøve jeg meg på endura sine eVent bukser.
Disse virker veldig solid, puster bedre en gore-tex, og forløpig er det ingen tegn til lekkasje. Jeg har ikke montert skjærmene på sykkelen, og siden bukse holder det de lover, blir jeg nok skjærmfritt iår.
Passform....
Jeg har en rar kropp, korte bein, tettbygget briter som jeg regner med disse buksene er hovedsakelig laget til.
De er romslig i lårene, slik man kan beveger seg greit selv om de ikke er like komfortabel som tights. 2 stk borrelås på leggpartiet gjør lett job av å snevre inn buksene slik de ikke gnikke i kjedet eller rammemonterte pumper... Reflex er altid en fin ting for kåmmuteren, og her sørge Endura skriften, samt en bård langs sømmen nede for.
Buksene passe meg perfekt i lengde, noe som betyr at jeg vil tippe de er ganske kort på slanke, høye typer. Rumpa er også si, men etter at jeg startet å brette ned beltepartiet, har jeg slippet å måtte dra opp buksen etter vær gang jeg reiser meg for å trå i bakker.
Disse er ikke perfekt, men veldig gode og utrolig bra til å holder fukt på utsiden, og transportere svett ut i kulden.
Jeg gidder ikke bruker så mye tid til disse siden den kortermet variant av trøyet er testet av TS.
Størrelsen på trøyet er stor, derfor valgt jeg small og det passe meg på 172, perfect. Den lukter fortsatt godt etter 12 timer i salen delt på 4 dager, og kommer høyst rekkomendert fra meg.
Kanonprodukt.
Lua i samme stoff funker også veldig bra. Det spiller ingen rolle om den ikke beskytter mot fukt fordi den holder varmen på en helt enstående måte.
De nye skotrekkene fra Endura er laget av et elastisk vanntett materiale med fleece på innsiden for varme. Har teipede sømmer for bedre beskyttelse mot regn. For best mulig synlighet har skotrekkene reflekser fra Scotchlite i 360 grader. Sømmene er sydd med flatlock for ekstra holdbarhet. For at skotrekkene skal være enkle å ta på kan baksiden åpnes og lukkes ved kraftig Velcro borrelås. Skotrekkene er åpne under med Kevlar forsterkning bak og i front.
Passer til de fleste typer sko og klosser.
Jeg sier.....
Disse Oser qvalitet, passformen er veldig bra, siden disse er laget ut av en stretch aktig stoff. Funker fint på mine ræcersko, og er de første skotrekk som ser, og sitter bra på mine shimano DX sko.
Vindtett så det holder, men etter 5 minnuter i regn var beina klisvåt. Når jeg da impregnerte jakken min, ble det bestemt å kjøre disse også en tur i nikwax, og når er de 100% vanntett! Jeg har aldrig kommet til jobben i storm uten å påføre meg selv våte føtter.
Idag tålte de 2.5 timer i knallregn, og den tynne fleece på innsiden var fortsatt knustørt, skoene likeså.
Konklusjonen?
Tja, bruk impregneringsmiddel, glem våt og kald bein! Koblet med merinoull sokker er disse fortsatt behagelig under nullpuntktet.
Hmm... Siden jeg er igang med endura reklame, kan jeg gir mitt intrykk av disse...
Endura sine nye Deluge vinter hansker.
Endura sier...
Quote:
Endura Deluge er en helt ny vinterhanske som er litt kraftigere enn Strike modellen. Deluge er en mellomting mellom Tundra (den tykkeste) og Strike. Utstyrt med ordentlig god gel padding i håndflaten for komfort og stor refleks på hver hanske. Har forseglede sømmer og pustende, vanntett membran.
I tillegg er det silicon print på fingrene for bedre grep og høy neopren kan rundt håndleddet for bedre beskyttelse mot kulden. Deluge oser av kvalitet.
Jeg sier,
Bravo! Endelig fikk jeg hansker som faktisk tåler regn, pøsregn i 2.5 timer....
Passformen er grei, dvs. tommelen er merkelig kort, men det går seg til litt etterhvert.
Foret er festet inni hansken slik den ikke la seg dra ut som mine sealskinz hansker. Reflex på lille og ringfingeret er en grei patent for de som bruker rett styre, men siden jeg bruker bukkestyre hjepe dette meg lite i kampen om å være synlig i billys.
Hanskene er overaskende varm, med tanken på hvor lite volume disse har iforhold til sealskinz hanskene.
Jeg digger neoprenen i håndleddet, som dekker tommelhullet i norrøna jakka mi, borrelåsfestet er derimot umulig å åpner når begge hanskene er på plass (tenner må til), men til gjengjeld bygger dette lite slik jakken glir lett over toppen av hanskene.
Hansken er ikke like klam som de andre jeg er vant med, så de puster noe bedre.Ytterstoffet i cordura suger til seg vann som en svamp i liket som det myke nesetørkestoffet på pekefingerene. Dette gjør da ingenting siden innsidene av hanskene er tør, og hanskene er såpass tynne at de er nesten tør etter endt arbeidsdag.
Jeg forstå ikke hvorfor vinterhansker må har obligotoriske gel puter i håndflaten som virker bare i veien. Jeg bruker ikke sommerhansker med puter, og irriterer meg over dette.
Det alle værste med disse hanskene er at den gode membran, imellom fòr, og yttestoffet er svært glatt. Når jeg sitter på hoodsene, har jeg litt bevegelse som kjennes ut som hendene glir av styret, nesten som om styreteipen sitte løst. her er det bare snakk om millimeter, men jeg brukte noen turer til å blir vant med det.
Ut i skogen, på mtb styre merket jeg ingenting til dette.
Konklusjonen er HVIS disse hanskene holder seg like tørt som de har de siste ukene, har jeg en finfin vinter i vente. Men kommer tilbake med mer effaringer når kong vinter er her for fult, og gradestokken vise blå tall...
Jeg kan supplere Fux' utmerkede omtaler over med en omtale av min splitter nye Endura Stealth jakke. Den selges som en vanntett, pustende softshelljakke til vinterbruk, og overraskende nok ser den jammen ut til å være både vanntett og pustende.
Har brukt den to ganger i lett regn, og enn så lenge preller vannet bare av. "Pustende" var det jeg mest skeptisk til, så jeg hiver ikke den gamle Gore Phantom med nesten-ødelagt glidelås helt ennå. Den puster helt ok, og langt bedre enn alle skalljakker type Goretex jeg har brukt. Litt klamt blir det nødvendigvis inni hvis jeg står på litt og det er tørt vær, men mange og gode lufteglidelåser avhjelper dette.
Passformen og detaljene er det beste ved jakka, snittet er utrolig bra, passe brei over skuldrene, passe lang over rumpa, men fortsatt smal og tett på kroppen. En tanke smal over mine litt kraftige underarmer, der får jeg maksimalt plass til 2 tynne undertrøyer eller 1 litt tykkere en. Så på de kaldeste dagene må jeg kanskje tilbake til Gore-jakka. Halsen er også litt for smal på meg så jeg vil helst ikke ha glidelåsen helt opp. En god del reflekspunkter, flere lure lommer, dessverre kun svart i damemodellen. En meget god vår/høst/mildvintersjakke, og den beste "regnjakka" jeg har prøvd til sykling.
Dette var en flott tråd. Takker for input. Jeg har en Sigma Mirage lykt i front som har begynt å trekke på åra, og nå varer batteriet knapt en tur retur jobb. Er det noe vits å kjøpe nytt batteri eller er ny og bedre lykt tingen?
Dersom nytt, jeg ser at Joystick er nevnt, andre anbefalinger?
Et lite drag av vinter i morges (mest sørpe egentlig), og jeg kan notere usedvanlig god timing for omlegging til piggdekk i år. Det ble gjort i går formiddag (uten å ha lest værvarsel), og i går kveld kom snøen her i Grusvika.
Det ble med andre ord 1 mnd lenger med sommerdekk i høst sammenlignet med i fjor. Nå er det bare å glede seg til kanskje 4-5 mnd med piggdekk på kåmmjutern!
Bra med litt godt vær på vei til jobb! Her i Bergen er det strøkent høstvær i dag, så vidt frost i dag tidlig og strålende solskinn nå! Blir en fin tur hjem!
Bra testbeskrivelse Fux! De hanskene så digg ut!
Har bedrevet litt testing selv også: Crud skjermer - de funker overraskende bra! Disse Kostet lite og var enkle å sette på. I tillegg er de så lange at jeg ikke får noe særlig vann på føttene heller. Takler heavy Bergensvær! (Montert på commuterræsern)
Anders .. det er litt bratt på Vestlandet.. www.nots.no +47476 87 695
Dette var en flott tråd. Takker for input. Jeg har en Sigma Mirage lykt i front som har begynt å trekke på åra, og nå varer batteriet knapt en tur retur jobb. Er det noe vits å kjøpe nytt batteri eller er ny og bedre lykt tingen?
Dersom nytt, jeg ser at Joystick er nevnt, andre anbefalinger?
fast-bikes.no selger batteri, nipack til 380 kr. Men jeg ville heller kjøpt ny. Sjekk DX-lykten i annen tråd.
Hadde en strålende tur på ca 3 mil gjennom marka på vei hjem fra jobb i går. "Ny" jobbsykkel etter at den gamle knakk og første tur med 2stk berømte DX-lykter gjorde turen rundt Sognsvann og Maridalsvannet til en fryd Litt snø gjorde det ganske tungt, men det hadde skrotten bare godt av siden det var en stund siden sist treningstur på sykkel. Et lite stemningsbilde under. Beklager kvaliteten, kun dårlig mobilbilde som på ingen måte får frem hvor godt opplyst grusveiene var.
Er lovet en Endura Venturi eVENT bukse i julegave, men er litt usikker på størrelsen. Hvilke erfaringer har dere andre med størrelsen på denne buksa? Jeg er 179 cm lang og verken tynn eller tykk.
Hm... Lengdemessig bør jeg kanskje ha large da. Men viddemessig vil medium bli passe romslig. Hva er verst/best? Passe lang men for vid, eller passe midje men litt for kort?