Roping sitter langt inne til meg også - er jo litt begrensa hva man får sagt på et par meter uten å virke veldig grinete. Tenker jeg fortsetter med hånda opp mot lyset, og roper etter værstingene med strobe på styret og 2000 lumen på hjelme. Så får jeg bare håpe at det funker - eneste muligheten til å vite effekten er jo å snu og sykle etter for å sjekke
Tok igjen en slik disco-strobe i går, mest meningsløse jeg har sett... helt sykt. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke sa noe, jeg ble så paff og bare sykla fra han.
Jeg håper commuteren som standsmessig var kledd i gult (jeg er flink til å bekrefte stereotypene mine) og syklet kjapt og effektivt ved Buran i går tok hintet da jeg pekte på trafikklyset mens jeg krysset Innherredsveien.
Bilene sto stille og ventet som de skulle, commuteren sykla rett fram og så ikke engang ut til å vurdere å senke farten.
Det der er sikkert samme fyr som gikk på rulleski (skate variant) i kollektivfeltet ut av byen (Innherredsveien) kl 16:15 en novemberdag i fjor. Han har altså fått opp farten, men ikke lært seg trafikkreglene godt nok. Blir nok smurt utover fronten på en buss en dag...
Kan rapportere at Ice Spiker Pro 2,25" får plass under de heldekkende skjermene SKS Bluemels 65mm! Da er det bare å håpe at vinteren kommer raskt og blir lang, kald og snørik!
...selv om grove ISP blir litt av en overgang fra det raskeste mtb-dekk for asfalt som kan oppdrives - Schwalbe Big One, 2,35" bredt, 440 gram lett og med den laveste rullemotstand Schwalbe har registrert, inkludert landeveisdekk
Jeg vurderer å gå ned i bredde på piggdekkene (Schwalbe Marathon Winter) fra 42-622 til 35-622 på min hybridsykkel (som har 37-622 sommerdekk).
Først og fremst fordi 42mm blir akkurat litt for trang under SKS Longboard 45mm skjermer, men også fordi jeg innbiller meg at 42mm er 7mm for mye når jeg sykler på fortau/gangvei/GS/vei til/fra jobb. Siden det er like mange pigger i 35-dekkene antar jeg at høyere markpress resulterer i bedre grep på is?
Noen som har erfaring på området?
(42-622 kjøpte jeg opprinnelig for å bruke på elsykkelen, og der tror jeg de passer bra)
Om du skal bruke sykkelen og dekkene vinteren gjennom også utenfor bysentrum og veibane, ville jeg i utgangspunktet beholdt 42mm bredde. Gir etter min erfaring økt grep og trygghetsfølelse under røffere forhold med snø og is, evt. på tilsnødd fortau og upløyd gang- og sykkelvei.
Om du ikke vil bytte skjermer, vil 35mm også fungere godt. Et tynnere dekk kan lettere skjære gjennom våt snø og slaps og få grep på is eller asfalt under, og fungerer dermed godt i sentrumsnære strøk.
Samtidig er det rimeligere å bytte skjermer enn dekk f.eks. til SKS Bluemels 53mm som skal passe for dekk på 38-47mm.
... , men også fordi jeg innbiller meg at 42mm er 7mm for mye når jeg sykler på fortau/gangvei/GS/vei til/fra jobb.
Ja, 5 eller 7mm for bredt. Jeg har 37 og har vært overrasket over hvor bra det er å komme ned til is/asfalt/hardpakket når det er snø og slafs i veibanen. Ingen løssnø som legger seg imellom.
Tror du kan finne noen analogier i rally. Mener de bruker smale dekk på snø og grus nettopp av den grunnen.
Jeg har 37 og har vært overrasket over hvor bra det er å komme ned til is/asfalt/hardpakket når det er snø og slafs i veibanen. Ingen løssnø som legger seg imellom.
Du har aldri vurdert å gå opp til 42mm?
Selv om både Asker og Oslo kommune ser ut til å satse på syklistene i år, er jeg skeptisk til snøryddingen om morgenen og tror egentlig 35mm passer min bruk bedre.
OK, det er tydeligvis annerledes hos dere i Oslo... Her i Trondheim, ihvertfall for de som bor litt høyere enn bykjernen, er det stort sett om å gjøre å ha bredest mulig dekk for å klare å komme seg komfortabelt og noenlunde kjapt hjem i 20-30 cm med slaps og snø.
Selv investerte jeg i hybridsykkel i fjor, men jeg angret (nesten) hele vinteren og har aldri før opplevd så slitsom sykling verken ned til jobb eller opp igjen. Mye ukontrollert vingling og spøling i djupsnøen. Også ved de få tilfellene av brøytet gangveg var det håpløst med hybridsykkel - for meg som var vant til terrengsykkel med brede piggdekk alle de forrige 25 vintrene. Dessuten var smale hybriddekk ganske uegnet på dagene med holkeføre, og etter å ha brent meg på det noen ganger endte jeg opp på bussen disse dagene resten av vinteren.
Dette opplevde jeg til tross for at forrige vinter var relativt snøfattig her i byen. For kommende vintersesong har jeg derfor "forkastet" hybridsykkelen til fordel for vanlig terrengsykkel med 2.1"-dekk og litt bredere styre.
Det finnes ikke én ideell bredde på piggdekk, like lite som det finnes étt ideelt antall pigger, étt ideelt mønster eller én ideell gummiblanding
Hva som fungerer best avhenger av temperatur, mengde snø, is eller evt. slaps/vann og en mengde lokale forhold, som brøyting og salting eller ingen av delene.
Har i løpet av de siste vintrene brukt piggdekk på 30mm, 35mm, 40mm og 2,25" på cyclocross, hybrid og mtb. Alle dekkbreddene har sine fordeler og ulemper.
Min løsning er blitt to vintersykler, med henholdsvis 45nrth Xerxes på 30mm, 140 pigger og under 450 gram for minimal rullemotstand og alle andre fordeler ved tynne dekk ved enkle forhold og Schwalbe Ice Spiker Pro på 2,25", 400 pigger og rundt 890 gram for maksimalt grep og trygghet under krevende forhold.
Synes 40mm Nokian dekk med 240 pigger funker greit på hybridsykkel til de fleste forhold jeg møter bortsett fra snø der det er gått og/eller kjørt endel, men ikke nok til at det er hardpakket. Ikke mange dager i året, men det sporer til gjengjelde noe vanvittig. Kanskje jeg skulle prøve litt smalere dekk neste gang.
Synes 40mm Nokian dekk med 240 pigger funker greit på hybridsykkel til de fleste forhold jeg møter bortsett fra snø der det er gått og/eller kjørt endel, men ikke nok til at det er hardpakket. Ikke mange dager i året, men det sporer til gjengjelde noe vanvittig. Kanskje jeg skulle prøve litt smalere dekk neste gang.
Nettopp slike erfaringer jeg er ute etter. Har syklet året rundt på vanlige dekk (2" og 2,25" tror jeg det var), men det var rundt i Oslo sentrum og opp til Bogstad. I etterkant skjønner jeg ikke at jeg turte, men det er jo noen år siden...
Nå sykler jeg lenger (70km) og ut i vinterlandet (Asker) så det er uaktuelt å sykle på så brede dekk. Jeg tror også at det er lettere å sykle gjennom slaps eller nysnø på smalere dekk, men det er altså det jeg ønsker å høre andres erfaring på.
Tror du har bestemt deg for å bytte til Schwalbe Marathon Winter 35mm og ønsker erfaringer som styrker deg i valget Fair nok det. Du kan trygt bytte til 35mm for bruken du beskriver
Sitat: tparsli
Nå sykler jeg lenger (70km) og ut i vinterlandet (Asker) så det er uaktuelt å sykle på så brede dekk. Jeg tror også at det er lettere å sykle gjennom slaps eller nysnø på smalere dekk, men det er altså det jeg ønsker å høre andres erfaring på.
Respekt for pendlerruten din
Om du skal sykle 70 km primært i veibanen og under forholdene som du beskriver, finnes det ingen piggdekk på markedet som er raskere enn Xerxes 30mm Sett Xerxes på en lett og responsiv cyclocross eller grussykkel som Diverge og du har en uslåelig pakke. Marathon Winter er tungt og tregt i forhold, men kan fungere som et greit kompromiss mellom fart og trygghet
Men dekk på 30-35mm er selvsagt ikke optimalt i alle situasjoner. Om det eksempelvis er sporet, hard is under våt snø, slaps og vann vil du kunne dundre frem på tykke piggdekk, mens du vil spore kraftig på tynne. I snø av en viss dybde er det ikke lenger en fordel å ha tynne dekk som graver seg ned. Osv.
Tror du har bestemt deg for å bytte til Schwalbe Marathon Winter 35mm og ønsker erfaringer som styrker deg i valget Fair nok det. Du kan trygt bytte til 35mm for bruken du beskriver
Eh, nå prøver jeg faktisk å finne SKS Bluemels i butikk. Så nei
Sitat: tparsli
Om du skal sykle 70 km primært i veibanen og under forholdene som du beskriver, finnes det ingen piggdekk på markedet som er raskere enn Xerxes 30mm Sett Xerxes på en lett og responsiv cyclocross eller grussykkel som Diverge og du har en uslåelig pakke. Marathon Winter er tungt og tregt i forhold, men kan fungere som et greit kompromiss mellom fart og trygghet
Det er en salig blanding av vei, sykkelvei, GS og fortau. Tipper rundt 50% er på vei (prøver å unngå veien når jeg kan, siden jeg sykler mye i mørket på vei hjem).
Har vurdert Xerxes, men pga. stor variasjon i føret er jeg i tvil. Synes også prisen er vel stiv! Hvordan er Xerxes over fortauskanter ol?
Jeg har 37 og har vært overrasket over hvor bra det er å komme ned til is/asfalt/hardpakket når det er snø og slafs i veibanen. Ingen løssnø som legger seg imellom.
Du har aldri vurdert å gå opp til 42mm?
Selv om både Asker og Oslo kommune ser ut til å satse på syklistene i år, er jeg skeptisk til snøryddingen om morgenen og tror egentlig 35mm passer min bruk bedre.
Tror kanskje ikke du forstod meg. Jeg har hatt brede vinterdekk tidligere, men ser ikke lenger poenget til min bypendlerbruk. Jeg mener at smalere oftest er bedre. Mente vi kan skule til rally og at de går ned i bredde på vinterføre.
Det er en salig blanding av vei, sykkelvei, GS og fortau. Tipper rundt 50% er på vei (prøver å unngå veien når jeg kan, siden jeg sykler mye i mørket på vei hjem).
Har vurdert Xerxes, men pga. stor variasjon i føret er jeg i tvil. Synes også prisen er vel stiv! Hvordan er Xerxes over fortauskanter ol?
Xerxes er - slik jeg opplever det - dessverre litt for spinkelt til å være et allround dekk gjennom hele vintersesongen på variert underlag. (Kanskje er det bare jeg som er pysete.) Men det er uansett ypperlig når forholdene ligger til rette for det.
Som ved alle dekk med lite volum, bør man være forsiktig med å dundre over fortauskanter o.l. Man bør også passe seg for trikkeskinner.
Beklager den første sleivete kommentarer om hva du vil
Tror kanskje ikke du forstod meg. Jeg har hatt brede vinterdekk tidligere, men ser ikke lenger poenget til min bypendlerbruk. Jeg mener at smalere oftest er bedre. Mente vi kan skule til rally og at de går ned i bredde på vinterføre.
Neida, forstod deg utmerket. Lurte bare på om du hadde vurdert å gå opp igjenn, etter å ha gått ned
Etter å ha lest andres erfaring med SKS Bluemels har jeg ikke spesielt lyst til å bytte til noe som er kortere og som sitter dårligere (brekker, sier flere).
Etter å ha montert SKS Longboard på sykkelen skjønner jeg ikke hvorfor det produseres kortere skjermer... Og nei, søkkvåte sko og brun stripe opp ryggen er ikke tøffere enn lange skjermer!
Når det gjelder bredde. Min erfaring er at selv om man kommer ned til hardt underlag med smale dekk, så er sporingen når det blir litt for mye være for merkbar. I år har jeg gått for 45NRTH Nicotine, med edruelig antall pigger for pendling (dvs. ikke for mange), god bredde og åpent mønster.
Er Specialized Diverge en superduper commuter sykkel (hele året untatt snø og is), og dugandes til å råkjøre litt i helger på sommeren? Hvilken spec hadde dere valgt? Hvilke alternativer hadde dere sett på? Pendleveien er 30 km en vei, og relativt flat.
Edit: Jeg skjønner vel selv at den fungerer superdupert til pendling. Så jeg ser vel helst etter alternativer, gjerne billigere som er like bra
Prøvde med klissedekk til jobben idag. Hadde tenkt meg en omvei på veien hjem som kunne forsvare litt tyngre dekk. Og de sto ennå på sykkelen.
Godt å få bekreftet hvor mye klissedekk suger som 'piggfrie' vinterdekk. Maken til dårlig grep på is altså. Er vel omtrent et hvilket som helst rittdekk som er bedre enn disse 'sugedekkene'
Såg att de soppade och saltade* g/s veien i Björndalen idag.
De har starta med salting rundtom på Strindheim også, greit nok det. Pigg må til uansett, blir bare 1/3 av turen på asfalt. Med utvida område kunne det faktisk blitt noe, sykling i bløttsnø blir aldri noen stor hit.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end