ProTip: Rommet for drikkebeholderen er ypperlig til å frakte dagens rene skjorte til jobb. Bruker Camelbak HAWG, men tipset fungerer vel for flere sekker med et stivt flatt rom mot ryggen.
Bukse/sko har jeg på jobb, det gidder jeg ikke å transportere.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
Et annet godt tips er å la klesskiftene overlappe. Dvs at når du drar fra jobben så lar du kontorklærne ligge igjen. Neste morgen kommer du med nye klær og først da legger du gårsdagens klær i sekken. På den måten slipper du å jobbe i sykkelklærne den dagen du glemmer kontorklær.
Som man ser skal ikke mer enn en konkurs til for at det ikke ble noe brøyting av dette ifjor. Mange sykkelfelt brukes også for å parkere snø som er i veien. Så, summa summarum, jeg tviler på at kommunen klarer å leve opp til det de lover nå.
Nå som vi ha flyttet (er i flytting) arbeidslokal, så må jeg gjennom lillebyen Kristiansand. Dette er jeg overhodet ikke vandt med! Bilene er en ting, men medsyklister og fotgjengere som vingler alle veier er virkelig skremmende.
Det lønner seg og jobbe litt med trasevalg. Korteste vei er ikke nødvendigvis best valg.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Jeg ha funnet ut at jeg trenger en ringeklokke som kan monteres på en bukkestyre 31.8.
De fleste ringeklokker er designet til å festes vedsiden av holkene og er dermed for små.
Er det noen som kan anbefaler meg en, og hvor er det mest praktisk å montere?
Jeg kjøpte billigste jeg fant på G-sport. Klemmen var i temmelig myk plast, så jeg fikk den rundt Ergonova-styret mitt. I stedet for skrue brukte jeg en tynn strips til å holde klemmen lukket. Jeg har min ringeklokke rett ved der tapen slutter på toppen av styret, men jeg har ikke tenkt over om det er optimal plassering. Jeg må alltid flytte hånden for å plinge.
Sikkert flere av oss som leverer i barnehage eller skole før vi sykler til jobben? Tour de Flau
"Næmen far, har du bare underbukse på deg" ropte sønnen min første gang jeg hentet i barnehagen med kort bib. Tror jeg var mer flau enn ham da, men nå er nok rollene i ferd med å snu...
Plutselig føreskifte på gangveiene i Bærum sendte meg rett i bakken i dag på vei til jobben. Snøen som tidligere har gitt godt feste ligger plutselig og sklir på et glattpolert islag.
Heldigvis la jeg om ruten akkurat i dag fordi Vollsveiens fortau har begynt å bli litt for skummelt, med sine off-camber venstresvinger med møtende buss hvor man må prøve å ikke få speilet i hodet. Så det å krasje ved Haslum bussgarasje var definitivt å foretrekke foran å skli ut i møtende trafikk i Vollsveien.
For min del ha det vert sykt tøffe forhold på commuter turen.
Vi ha hadt mye vind siden december, og masse snø. Underlaget har vært veldig varierende, og med forskjellig grad av brøyting.
Det værste er det at hard snø og is blir plutselig mykt og sykkeln slenger seg over alt.. Vi er ivertfall 3 her nede som klarte 600km denne mnd. men det kjennes ut som 6000. Å sykler styrketrøk 3 timer om dagen gjør noe med både kropp og sjel.
Og dagens lærdom ble: Ikke ha det overfylte nøkkelknippet i bukselomma på den hoften du har tenkt å lande på.
Har man flere hofter enn en? Er alternativet å lande på noen annens hofte, og er det isåfall ikke da mer problematisk at de har nøklene dine enn at du får et blåmerke?
Har man flere hofter enn en? Er alternativet å lande på noen annens hofte, og er det isåfall ikke da mer problematisk at de har nøklene dine enn at du får et blåmerke?
Kom deg hjem fra bærtur. "hoft m1, f1; el hofte m1, f1 (fra lty) område rundt hvert hofteledd være smal, bred over hoftene / skyte fra hofta"
En har hvertfall høyre og Venstre hofte? Sånn sett har en jo hvertfall to? Ellers strøken trynings, det der har jeg ventet på lenge skal skje. ( for meg sjøl altså)
Har selv i det siste kjørt langsommere og langsommere for ikke å velte på vei til jobben. Gjennomsnittshastighet for pendling er nå nede i sirsjka 12km/h. Det og 29er Schwalbe piggdekk på 2.25 har vært en god kombinsjon så langt.
Så på fredag folk på tynnere CX-hjul som ikke virket trygge i veien ...
Hadde du en ryggsekk med laptop eller annet skjørt utstyr i? Jeg knerta laptopen med et nesten identisk fall vinteren 2011.
Nei, kun klær, verktøy og iPhone i sekken, så det gikk bra.
Sitat: M@rtin
I går var det virkelig håpløst føre. Brøytesnøen bar ikke selv med 5 psi og der det var hard snø så var den polert og/eller lå løst på det isete underlaget. Legg til at også minste krankdrevet på fatbiken har gitt opp slik at jeg bare kunne sykle på største drevet foran. Holdt på ikke å komme meg opp bakkene siden jeg måtte stå og tråkke og bare spant. Så nå blir det sannsynligvis b*l i uken som kommer...
Martin
Men det går sabla fort. Overgangen mellom sporadiske asfaltflekker og 'vinterveier' viser merkbart mindre friksjon i sistnevntes favør. Det er når dekkenes evige summing mot asfalten opphører at du vet at 'nå er det glatt, nå må jeg passe meg'. Men dette gjør vel at jeg nesten klarer å oppretteholde sommerfart til tross for vanskelige forhold ellers. 25-30 i snitt er ikke unntak.
God ettermiddag! Jeg trenger råd til hjemturen i dag. I morres blei det etterhvert umulig å bruke noe tyngre enn 4.gir på kassetten bak, på grunn av snø/slaps og søle som av en eller annen grunn ble med kjedet. Pakket seg fullstendig i kassetten, og jeg måtte stadig ned på lavere gir. Kanskje ikke så stort problem hjem igjen, men er det noen tips for minimere slaps-problemet? Noen klarer jo å pendle vesentlig lenger enn mine 2,8 km mellom heme og jobb...
Det fins en dings man kan montere på, en slags kam som skal holde kassetten fri for det verste. Jeg må innrømme at jeg aldri har satt den på. Men det hjelper om sykkelen har fått utetemperatur før du begynner på hjemveien, tar du den rett ut av varm garasje er det større sannsynlighet for at slaps fryser på. Det har også hendt at jeg har hatt en sånn plast skrape man bruker til klister lett tilgjengelig, f.ek.s under båndet til lyktebatteriet. Den er ganske god til å skrape mellom tannhjulene med.
Hot tip for de som sykler med messengerbag/manbag som ikke har en sånn ordentlig stropp: Fest en kabinkrok på venstre side av veska som du hooker til en av beltehempene på buksa når du sykler, så slipper du at veska sklir ned på høyrebeinet! (eller omvendt om du har den over høyre skulder)
6. januar, fortsatt bare legger (nickers) og racerdekk.
Hvor er vinteren?
Okay da, de snødde som bare det på veien hjem, men nå er det 6 plusgrader ute og lite snø igjen.
Finfin bjelle ja. Hadde en sånn en lenge, men fjæren røk og har ennå ikke skaffet meg ny bjelle.
Blir vel en tur med FS imorgen og så bytter jeg til racerdekk igjen på jobbsykkelen. Begynner å bli lei disse tunge CX-dekkene; skikkelig festbrems altså. Leggene har knapt nok vært 'dekket til' i vinter. Overkroppen har knapt nok sett mer enn en vest over ulltrøya.
Hestehoven blomstrer; klematis, kaprifol og andre planter har begynt å 'spire', snart er vel hvitveisen der. Hva trenger man vinter til?