|
|
Vintersnøring
|
Vintersnøring
14/12/2008 14:24
|
quasimoto
OP
Yep!
|
OP
Yep!
Kuldegrader og vintersykling ble en ubehagelig opplevelse da oljen på kjeden og vairene nærmest frøs, og gjorde at giring ble umulig og kjeden røk.
Er det noen som har tips til olje/smøring om vinteren for å unngå dette?
Redigert av quasimoto; 14/12/2008 14:24.
|
|
|
Re: Vintersnøring
[Re: quasimoto]
14/12/2008 15:12
|
Dan
More than words
|
More than words
Dette høres ut som den gyldne anledningen til å prøve singlespeed. Og det mener jeg ikke som en flause men som et hyggelig råd. Det var slik jeg begynte med singlespeed for fem år siden, som vintersykkel. Etter den første vinteren ble singlespeeden gjemt vekk til fordel for giret fulldemper. Men når neste høst kom så oppdaget jeg hvor godt singlespeed funket rent generelt, og på den veien er det.
|
|
|
[Re: Dan]
14/12/2008 15:40
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg smører med vanlig "teflon" olje, samme som jeg bruker om sommeren. Fungerer alldeles utmerket for meg. Har aldri vært ute under -10, men ned dit fungerer det som det skal. Størst problem har jeg med girskifterne dersom de ikke har fått tørket skikkelig etter siste vask, da kan det bli moro etterhvert, særlig med skifteren til framgiret som brukes minst
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
14/12/2008 17:54
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Sykkelen min står inne i varmen og er smurt med teflonolje, så den rekker vel ikke å fryse skikkelig på mine små turer på toppen 2 timer.
Har jobbet noen år i forcen på Skjold i indre-indre troms, og der tilsatte vi 1/5 rødsprit i våpenoljen, og dette nedsatte frysepunktet til ca 15 blå, dette kan kankje være vært et forsøk?
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
14/12/2008 18:19
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik skal en vintersykkel se ut: Navgir som fungerer ned i -15 med standard olje. Et lukket girwiresystem som ikke slipper inn vann. Mekaniske skivebremser. Brede dekk som fungerer i all slags vintervær. Med singlespeed så har du like lite problemer med giringen (fordi du ikke har noen), men du har et helt annet underlag på vinteren enn om sommeren. Det å sitte å spinne på flatmark virker helt meningsløst for min del. Har du en sykkel som vist på blide over så har du en sykkel som fungerer hver eneste dag av året. Det du har funnet ut er at kjedegir ikke fungerer utmerket som enkelte hevder, Det er sikkert andre som har andre meninger på dette og jeg er rimelig sikker på at de kommer til å fremlegge disse. Gjør opp din egen mening, min mening er at brede dekk er "the way to go" fordi det fungerer på alt underlag (men ikke perfekt på helt glatt is) og med navgir fordi det rett og slett er bedre.
|
|
|
[Re: supernalle]
14/12/2008 21:04
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mekeniske skivebremser. Noen spesiell grunn til det?
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
14/12/2008 21:08
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
14/12/2008 21:29
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Kuldegrader og vintersykling ble en ubehagelig opplevelse da oljen på kjeden og vairene nærmest frøs, og gjorde at giring ble umulig og kjeden røk.
Er det noen som har tips til olje/smøring om vinteren for å unngå dette? Ingen olje fryser i normal norsk vinterkulde, i alle fall om vi ser bort fra olivenolje og andre sære saker. Mitt gjett er kombinasjon av møkk, vann og olje som kan fryse i kulda. Hold sykkelen ren og tørr så funker alle oljer fra sykkelbutikken fint i de temperaturene det er aktuelt å sykle ute. LarsB
|
|
|
14/12/2008 21:34
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen som har tips til olje/smøring om vinteren for å unngå dette? Det er vel ikke oljen som fryser, men heller vannet i oljen. Vask drivverket godt, la det tørke og gå over med en god sykkelolje. Teflonspray funker sikkert fint det også. Ha også godt med olje i gir- og bremsestrømper, det holder vannet ute (forhåpentligvis). Æsj, LarsB var raskere i avtrekkeren der, gitt.
Redigert av JB.; 14/12/2008 21:35.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: JB.]
14/12/2008 21:36
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Men du var mer pedagogisk og greiere ; )
LarsB
|
|
|
[Re: Hæ?]
14/12/2008 21:50
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I den tråden støtter jeg meg helt og holdent til Knut Tore som vet hva han snakker om.
/mitch
|
|
|
14/12/2008 22:29
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I den tråden støtter jeg meg helt og holdent til Knut Tore som vet hva han snakker om. Fordi han har vært med på å velge pakninger til hydrauliske sykkelskivebremser? Ikke?
|
|
|
14/12/2008 22:39
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei fordi han vet hva han snakker om og det underbygger min erfaring. Har brukt Avid J7 ned til 25 blå og det virket helt uproblematisk. Kaldere enn det og sykkelen får hvile.
/mitch
|
|
|
15/12/2008 07:16
|
ssl
Medlem
|
Medlem
Jeg har hatt god erfaring med låsolje. Den er tyntflytende og inneholder sprit. Det beste rådet er sikkert å rengjøre sykkelen, men det synes jeg er vanskelig å gjøre når det er kuldegrader. (Tok den inn i dusjen en gang - aldri igjen...)
Redigert av ssl; 15/12/2008 07:16.
|
|
|
16/12/2008 01:18
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Øh, deja vu?
Jeg syns jo spm om 'hvorfor mekaniske skivebremser?' er helt unødvendig uansett, særlig siden det er tatt opp til de grader her før.. og selv om jeg bruker begge deler (mekaniske bb7 har jeg vært like imponert over i fem år, supernalle velger dem på vintersykkelen og vil gjerne reklamere for dem, det er jo helt forståelig, de er av de beste skivebremser jeg har brukt, whatsoever, under alle forhold, bittelitt tyngre enn lette skivebremser av i dag men lite å bry seg om) i alle fall; poenget er også at får du først problemer er det mye greiere å ordne med de mekaniske ute i (vinter)skogen. Vil uansett påstå at disse bremsene ikke er mye mindre presise eller kraftige enn f.eks avid ultimate. De er rett og slett så bra at jeg ikke forstår vitsen med å spørre 'hvorfor ikke hydraulikk?'
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
16/12/2008 07:36
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Slik skal en vintersykkel se ut: Navgir som fungerer ned i -15 med standard olje. Et lukket girwiresystem som ikke slipper inn vann. Mekaniske skivebremser. Brede dekk som fungerer i all slags vintervær. Med singlespeed så har du like lite problemer med giringen (fordi du ikke har noen), men du har et helt annet underlag på vinteren enn om sommeren. Det å sitte å spinne på flatmark virker helt meningsløst for min del. Har du en sykkel som vist på blide over så har du en sykkel som fungerer hver eneste dag av året. Det du har funnet ut er at kjedegir ikke fungerer utmerket som enkelte hevder, Det er sikkert andre som har andre meninger på dette og jeg er rimelig sikker på at de kommer til å fremlegge disse. Gjør opp din egen mening, min mening er at brede dekk er "the way to go" fordi det fungerer på alt underlag (men ikke perfekt på helt glatt is) og med navgir fordi det rett og slett er bedre. ...det er de feiteste dekka jeg har sett.... Hva er dekkdimmensjonen? Jeg har (nesten) aldri hatt problemer med giring på vinteren. Kanskje fordi jeg smører alle bevegelige deler med fett og olje.
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
[Re: ingeplinge]
16/12/2008 08:28
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Øh, deja vu?
Jeg syns jo spm om 'hvorfor mekaniske skivebremser?' er helt unødvendig uansett, særlig siden det er tatt opp til de grader her før. ... og du har jo selvsagt oversikt over hvilke poster jeg har lest tidligere? Jeg spør fordi jeg vil vite, fordi jeg ikke vet, fordi jeg vil lære. At du vet hjelper ikke meg det spøtt.
/mitch
|
|
|
16/12/2008 09:11
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Åååå Morten kommigjenna, du er en av dem som leser alle postene. Vi veit det nok.
:enellerannenironisksmiley:
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
16/12/2008 09:27
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nei søren, jeg trodde ikke det gikk an å sjekke det jeg. Er det du som sitter på sniffer opp andres gjøren og laden, for så å bruke det mot oss når vi er på det aller mest sårbare? Dette trodde jeg ikke om deg sheriff.
/mitch
|
|
|
16/12/2008 21:52
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
og du har jo selvsagt oversikt over hvilke poster jeg har lest tidligere? Jeg spør fordi jeg vil vite, fordi jeg ikke vet, fordi jeg vil lære. At du vet hjelper ikke meg det spøtt. Hehe..;-) selvsagt! Og jeg må nesten gå ut i fra at du har lest du har skrevet selv, i alle fall. Forøvrig syns jeg ikke det er noen grunn til å bli fornærmet over at jeg påpeker dette.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
16/12/2008 22:00
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fornærmet, jeg? Hø, da har ikke du sett meg fornærmet. DA er jeg fornærmet da. Poenget er bare at man må få stille de spørsmålene man vil uten å bli moderert.
/mitch
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
16/12/2008 23:43
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er dekkdimmensjonen?
Jeg har (nesten) aldri hatt problemer med giring på vinteren. Kanskje fordi jeg smører alle bevegelige deler med fett og olje.
Dekkdimensjonen er 94mm eller 3.7 tommer (det er også reell størrelse). Jeg kjører med 5 til 8 pund i dekka (avhengig av underlag). Vel, med sykling på skogsbilveier så er det kanskje mulig at du ikke har store problemer med kjedegir, men med en gang du får snø i giret så er det problematisk, f.eks når man beveger seg ut på sti på vinterstid. Jeg syntes det var veldig irriterende når jeg syklet på vinterstid i gamle dager, men nå er disse problemene en saga blott. Siden jeg ikke har noen kjedestrammer/"bakgir" så er det mindre sjanse for at det kommer snø inn i systemet og uansett kan jeg få så mye snø jeg vil på kjedet uten at det oppstår problemer. Kjedet beveger seg uansett ikke sideveis og det er derfor ikke veldig ømfintlig for hvilken olje jeg bruker (Det kan jo selvfølgelig blir litt tyngre å trå og større slitasje hvis jeg velger en dårlig olje, men det feiler ikke). Jeg bruker uansett Rohloff sin kjedeolje året rundt. Den fungerer meget bra.
|
|
|
16/12/2008 23:54
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Klart! Jeg verken modererer eller patroniserer, jeg.., (det var linket til den aktuelle tråden over og jeg klarer ikke alltid holde kjeft..:-) og jeg ville gjerne ha fram at disse bremsene (avid bb7) faktisk er gode, svært billige, miljøvennlige og enkle, de burde være et alternativ for mange.
|
|
|
17/12/2008 06:02
|
RobG
(Formerly Fux)
|
(Formerly Fux)
Jeg har bb7 (road), og ja, de imponere.
#Pedalenkrs
|
|
|
17/12/2008 10:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Dette høres ut som den gyldne anledningen til å prøve singlespeed. Og det mener jeg ikke som en flause men som et hyggelig råd. Det var slik jeg begynte med singlespeed for fem år siden, som vintersykkel. Etter den første vinteren ble singlespeeden gjemt vekk til fordel for giret fulldemper. Men når neste høst kom så oppdaget jeg hvor godt singlespeed funket rent generelt, og på den veien er det. Som til tider ihuga singlespeed-syklist har jeg konkludert med at singlespeed IKKE har noe på snøføre å gjøre og at stiv sykkel HELT KLART IKKE har noe på snøføre å gjøre.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
17/12/2008 11:43
|
Dan
More than words
|
More than words
Som til tider ihuga singlespeed-syklist har jeg konkludert med at singlespeed IKKE har noe på snøføre å gjøre og at stiv sykkel HELT KLART IKKE har noe på snøføre å gjøre. Nå snakket jeg, uten kanskje å gjøre det tydelig, om jobbsykling på mer eller mindre brøytede gangveier og bilveier. Ikke om stisykling på søndertråkket og omfrossen snø. I det siste tilfellet ville jeg absolutt ha brukt fulldemperen med gir. Men på vanlig midtvintersføre utenfor skogen mener jeg det ABSOLUTT HAR NOE FOR SEG. *host* *hark* Ikke vant til å skrike...
|
|
|
[Re: GeirK]
17/12/2008 12:23
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette høres ut som den gyldne anledningen til å prøve singlespeed. Og det mener jeg ikke som en flause men som et hyggelig råd. Det var slik jeg begynte med singlespeed for fem år siden, som vintersykkel. Etter den første vinteren ble singlespeeden gjemt vekk til fordel for giret fulldemper. Men når neste høst kom så oppdaget jeg hvor godt singlespeed funket rent generelt, og på den veien er det. Som til tider ihuga singlespeed-syklist har jeg konkludert med at singlespeed IKKE har noe på snøføre å gjøre og at stiv sykkel HELT KLART IKKE har noe på snøføre å gjøre. Som en kommentar kan det jo være greit å nevne at dempingen sitter i de store dekka på min sykkel. Enkelte ganger kunne jeg tenke meg en dempegaffel, men heller sjelden. Dekka gir en veldig smooth tur på ruglete is og hva det skulle være. Veldig fornøyd assssssss.
|
|
|
17/12/2008 12:29
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Men dekkene sitter vel ikke så godt som pålitelige piggdekk på ruglete is? Og med vanlige piggdekk kan man jo kose seg på all verdens fulldempere også.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
17/12/2008 12:38
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men dekkene sitter vel ikke så godt som pålitelige piggdekk på ruglete is? Og med vanlige piggdekk kan man jo kose seg på all verdens fulldempere også. Nei det gjør de ikke (som jeg har kommentert tidligere). Med speilblank is og is hele eller det aller meste av "løypa" så er jo pigg og fulldemper helt konge..... men jeg tar gjerne en krangel på hvor mange dager i året det er slike forhold. Jeg kjører også med piggdekk og fulldemper på vinteren fra tid til annen. En fatbike er mere anvennelig siden den kan brukes uansett føreforhold. På dette punktet er jeg derfor sterkt uenig med anmelderen av Surly Pugsley (i en ellers grei artikkel). Det er mulig å komme seg frem på fatbikedekka på is, men det er helt håpløst å sykle på piggdekk på ikke for hardpakket snø. Da er det faktisk bedre med dekk uten pigger (selv smaldekka).
|
|
|
17/12/2008 14:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nå snakket jeg, uten kanskje å gjøre det tydelig, om jobbsykling på mer eller mindre brøytede gangveier og bilveier. Ikke om stisykling på søndertråkket og omfrossen snø. I det siste tilfellet ville jeg absolutt ha brukt fulldemperen med gir. Men på vanlig midtvintersføre utenfor skogen mener jeg det ABSOLUTT HAR NOE FOR SEG. *host* *hark* Ikke vant til å skrike...
Der er vi enige. Singlespeed fungerer jo mye bedre på flatene om vinteren. Når man har naturlig motstand føles det ikke like meningsløst som om sommeren der man bare sitter og gleder seg til neste motbakke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|