Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Belysning

Re: Belysning [Re: oivindg] #652877 14/12/2008 20:07
Arne_And Offline
More than words
More than words
De to ekstra batteriene kan i verste fall gjøre ugang. Når batteripakken er omtrent utladet så vil de som er i parallell fortsattt ha mye kapasitet igjen. Om du ikke slår av lykta da så risikerer du at disse batteriene klarer å reversere polariteten på en eller flere av de andre cellene, noe de setter veldig lite pris på.

Re: Belysning [Re: oivindg] #652915 14/12/2008 22:22
sykkelfantometJF Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
hmmm "tenke tenke"?
Når man slår på lykta, vil det ikke da oppstå et spenningsfall over alle batteriene,slik at det blir likt spenningsfall over alle batteriene? og at alle batteriene derfor blir utladet sammtidig?

De 3 batteriene som koblet i parallell kan vel betraktes som et batteri med 3 ganger så stor kapasitet men samme spenning som de andre batteriene i serien--?

eller tar jeg feil?

Redigert av sykkelfantometJF; 14/12/2008 22:23.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Belysning [Re: Arne_And] #652916 14/12/2008 22:27
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Arne_And
De to ekstra batteriene kan i verste fall gjøre ugang. Når batteripakken er omtrent utladet så vil de som er i parallell fortsattt ha mye kapasitet igjen. Om du ikke slår av lykta da så risikerer du at disse batteriene klarer å reversere polariteten på en eller flere av de andre cellene, noe de setter veldig lite pris på.

...det forstod jeg ikke helt...altså "reversere polariten"..
hvordan går det til?og finnes det noen steder på nettet eg kan lese mere om det?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Belysning [Re: sykkelfantometJF] #652917 14/12/2008 22:29
Fireblade Offline
Medlem
Medlem
De tre batteriene i parallell vil bare føre ~1/3 av hovedstrømmen som går gjennom der øvrige batteriene, og dermed utlades mindre. Når de andre batteriene er utladet vil disse tre batterinen fortsatt ha ladning igjen, men ikke spenning nok til å drive lampen. Men kanskje nok til å reversere de øvrige batteriene? Dette skjer ved at de tre batteriene fortsatt presser strøm gjennom de øvrige og utlader disse ennå mer.

At batterier kan reversere polaritet når de blir fullstendig utladet er et kjent fenomen, du finner sikkert infor om dette på nettet.

Jeg ville ha fjernet de to ekstarbatteriene hadde jeg vært deg. Kjøp 8 batterier til og kople disse som nevnt foran og du har et 12V 5Ah batteri.

Tom B.
Re: Belysning [Re: oivindg] #652928 14/12/2008 23:25
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Trådstarter spør om lykt han skal KJØPE. Kjøp en bra lykt, og kjøp et ekstra batteri om du vil sykle i skogen med lykt. Jeg har et par batterier til mine Light&Motion-oppsett, og det koster meg ikke stort å bytte batteri. Det er sjelden (aldri) jeg sykler fire timer uten stopp..

Det er selvsagt mange som legger ned imponerende mye arbeid i DIY-lykter; ære være dem for det.
Selv vil jeg sykle framfor å lodde og bruker litt ekstra penger på butikkløsninger.

Harald

NOTS
Re: Belysning [Re: Fireblade] #652960 15/12/2008 07:23
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Fireblade
De tre batteriene i parallell vil bare føre ~1/3 av hovedstrømmen som går gjennom der øvrige batteriene, og dermed utlades mindre. Når de andre batteriene er utladet vil disse tre batterinen fortsatt ha ladning igjen, men ikke spenning nok til å drive lampen. Men kanskje nok til å reversere de øvrige batteriene? Dette skjer ved at de tre batteriene fortsatt presser strøm gjennom de øvrige og utlader disse ennå mer.

At batterier kan reversere polaritet når de blir fullstendig utladet er et kjent fenomen, du finner sikkert infor om dette på nettet.

Jeg ville ha fjernet de to ekstarbatteriene hadde jeg vært deg. Kjøp 8 batterier til og kople disse som nevnt foran og du har et 12V 5Ah batteri.

Godt forklart. Jeg forstod det hele etter noen timers søvn, og da er det godt å få bekreftet at man har forstått riktig.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Belysning [Re: HaraldW] #652964 15/12/2008 07:31
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: mann&kona
Trådstarter spør om lykt han skal KJØPE. Kjøp en bra lykt, og kjøp et ekstra batteri om du vil sykle i skogen med lykt. Jeg har et par batterier til mine Light&Motion-oppsett, og det koster meg ikke stort å bytte batteri. Det er sjelden (aldri) jeg sykler fire timer uten stopp..

Det er selvsagt mange som legger ned imponerende mye arbeid i DIY-lykter; ære være dem for det.
Selv vil jeg sykle framfor å lodde og bruker litt ekstra penger på butikkløsninger.

Harald

Jeg også foretrekker å sykle fremfor å lodde...men om man også vil sykle ute på mørke veier og stier må man ha tilstrekkelig med lys. De "ferdiglagde" lyktene er veldig dyre. Derfor blir det avveining om mellom å bruke litt tid og litt mindre penger på en selvlaget lykt eller om man har råd til å kjøpe en dyr lykt.

Redigert av sykkelfantometJF; 15/12/2008 07:32.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Belysning [Re: sykkelfantometJF] #653016 15/12/2008 09:03
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Altså, jeg investerte nylig i en L&M Stella 200, og må bare si at den lykta imponerer. Liten og lett, og med nok lys til stisykling, også når det er bart og vått og mørkt. Det finnes helt sikkert de her som syns det er for lite lys, men altså, jeg er mer enn fornøyd. Og på skogsbilvei ol. er det mer enn nok lys.

Men det som imponerer nesten like mye er batterikapasiteten. Etter 1,5 time lyktetur på lørdag, hadde jeg brukt den totalt rundt 4 timer (dog ikke full styrke hele tiden) siden første lading, og tenkte at jeg fikk la den stå på for å tømme den før ny lading. Og på full styrke lyste den lille dama i 6 timer, det er vilt...

btm
Re: Belysning [Re: btm] #653038 15/12/2008 09:39
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: btm
Altså, jeg investerte nylig i en L&M Stella 200, og må bare si at den lykta imponerer. Liten og lett, og med nok lys til stisykling, også når det er bart og vått og mørkt. Det finnes helt sikkert de her som syns det er for lite lys, men altså, jeg er mer enn fornøyd. Og på skogsbilvei ol. er det mer enn nok lys.

Men det som imponerer nesten like mye er batterikapasiteten. Etter 1,5 time lyktetur på lørdag, hadde jeg brukt den totalt rundt 4 timer (dog ikke full styrke hele tiden) siden første lading, og tenkte at jeg fikk la den stå på for å tømme den før ny lading. Og på full styrke lyste den lille dama i 6 timer, det er vilt...

Link til Light Motion Stella 200

..det så ut som en veldig fin lykt, men den koster jo litt da...

...etter å studert litt om batterier, har jeg forstått det slik at batteriene IKKE skal lades helt ut...
Les mer her om batterier

Redigert av sykkelfantometJF; 15/12/2008 09:39.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Belysning [Re: sykkelfantometJF] #653047 15/12/2008 10:00
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: sykkelfantometJF
...etter å studert litt om batterier, har jeg forstått det slik at batteriene IKKE skal lades helt ut...
Les mer her om batterier

Det stemmer for Li-Ion batterier.

mvh Helge
Re: Belysning [Re: ventle] #653050 15/12/2008 10:05
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
...Og jeg antar at lithiumpakker i forbrukerprodukter har beskyttelseskretser som gjør at de holder seg mellom ca. 3,6 og 4,2V

Re: Belysning [Re: Stein] #653159 15/12/2008 14:31
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det stemmer nok, i alle fall for noenlunde seriøse merker.

NiMH-batterier er heller ikke glade i å bli helt utladet. Over tid blir det ubalanse i batteriene, siden de ikke har nøyaktig samme kapasitet. Når den svakeste cellen er helt utladet vil endel celler fortsatt ha futt. Fortsetter man utladning da vil den svakeste cellen lades feil vei, cellespenningen kan da reverseres og cellen ødelegges.

Re: Belysning [Re: Arne_And] #653160 15/12/2008 14:36
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Arne_And
Det stemmer nok, i alle fall for noenlunde seriøse merker.

NiMH-batterier er heller ikke glade i å bli helt utladet. Over tid blir det ubalanse i batteriene, siden de ikke har nøyaktig samme kapasitet. Når den svakeste cellen er helt utladet vil endel celler fortsatt ha futt. Fortsetter man utladning da vil den svakeste cellen lades feil vei, cellespenningen kan da reverseres og cellen ødelegges.

Jeg leste litt om reversering av polaritet på nettet, men forstår det ikke helt ennå...virker litt ulogisk... Noen som har en lett forståelig forklaring?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Belysning [Re: sykkelfantometJF] #653169 15/12/2008 15:01
Fireblade Offline
Medlem
Medlem

Jeg leste litt om reversering av polaritet på nettet, men forstår det ikke helt ennå...virker litt ulogisk

I en batteripakke med seriekoplede batterier vil det altid være en forskjell i batterkapasiteten på de enkelte cellene. Det betyr at de cellene det fortsatt et "guffe" i (når de første er utladet)vil gi en strøm i kretsen til lampa. Dette vil for de øvrige cellene være som en ladestrøm, men med motsatt polaritet. Dette takler disse dårlig og kan skifte polaritet. Kanskje ikke så godt forklart, men...

Tom B.
Re: Belysning [Re: sykkelfantometJF] #653239 15/12/2008 17:22
skognils Offline
Ringrev
Ringrev
LM stella gir ca. 200 lumens. pæren jeg linket til med 3x1W LED gir ca. 240lumens etter det jeg har funnet ut..
siden du har batteripakken er det kun pæren som mangler..
vær obs på at chlas'ern har en 3W ledspot som nok ikke gir så mye lumens men jeg vil anta at den gir litt over 100(har 2 slike i taket i stua!)
N

Re: Belysning [Re: sykkelfantometJF] #653282 15/12/2008 19:15
O
Omni Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O

Link til Light Motion Stella 200

..det så ut som en veldig fin lykt, men den koster jo litt da...

Les mer her om batterier

Alle Light & Motion's Lykter med Li-ion batterier har en funksjon som heter auto shutdown. Den slukker lykten før batteriet er helt tomt, dette for å gi lengst mulig levetid på batteriet. Ca 15 minutter før autoshutdown slukker lykten får man advarsel i form av blinkende indikatorlys på bryteren og at lykten går ned på lavere lysstyrke.

Ole
Multitema/Light&Motion

Re: Belysning [Re: Omni] #653553 16/12/2008 11:13
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Det Ole sa.

Og slike funksjoner og intelligente ladere som gjør det hele nokså bombesikkert, er god nok grunn alene til å bruke penger på ferdigvare. I tillegg til plugger som sitter og er vanntette, styremontering som fungerer uten tape og strips og brytere som ikke ser ut som om de er hentet fra en pimpa Volvo 240 fra midt i Telemark et sted.

Og på L&Ms toppmodell Seca er det ikke bare den lille grønne lampa på lyktehuset som blinker. Rundt annethvert minutt blinker faktisk selve lykta med et slags lynblink. Dermed skal det godt gjøres å ikke merke at batteriene begynner å gå tomme.

Harald

NOTS
Re: Belysning [Re: skognils] #653558 16/12/2008 11:32
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: skognils
LM stella gir ca. 200 lumens. pæren jeg linket til med 3x1W LED gir ca. 240lumens etter det jeg har funnet ut..
siden du har batteripakken er det kun pæren som mangler..
vær obs på at chlas'ern har en 3W ledspot som nok ikke gir så mye lumens men jeg vil anta at den gir litt over 100(har 2 slike i taket i stua!)
N

Noen som vet hvor mye lys en 10 watts 12volt halogenpære gir ved 12 volt? hvor mye ved f.eks 13 volt?
Kan det f.eks lønne seg å ha høyere spenning på pæra enn den som er oppgitt?

Redigert av sykkelfantometJF; 16/12/2008 11:32.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Belysning [Re: Omni] #653560 16/12/2008 11:41
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Meget bra og oppklarende svar.

Men hvordan bør jeg gjøre det med lading for å være snillest mulig mot batteriet? Er det best å bruke lykta til den slår seg av, eller er det like bra å lade mellom hver tur?

Ved lengre perioder uten bruk har jeg fått med meg at batteriet bør lagres halvladet, det blir jo litt sånn på gefülen, men 2 - 3 timer lys med fullstyrke på forhånd, evt. 1 time lading fra tomt batteri er kanskje måten å gjøre det på?

btm
Re: Belysning [Re: btm] #653561 16/12/2008 11:46
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ikke noe forskersvar, men praktiserer følgende:
* Batteriene brukes til de enten gir varsel om at de begynner å gå tomme, eller lykta går ned på laveste styrke eller rett og slett skrur seg av.
* Når jeg kommer hjem fra tur, lader jeg batteriene med en gang.
* Før jeg drar på tur, lader jeg til de viser fulladet.

Det står på min bruksanvisning at laderen er intelligent; dermed overlater jeg den tekniske intelligensen til denne og nøyer meg for min del med å utvise skjønn og kjærleik med batteriene. Dessuten; batteriene er der for å tjene meg og min moro, ikke omvendt.

Så det ble en Stella, btm?..

Harald

NOTS
Re: Belysning [Re: btm] #653562 16/12/2008 11:46
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Men hvordan bør jeg gjøre det med lading for å være snillest mulig mot batteriet? Er det best å bruke lykta til den slår seg av, eller er det like bra å lade mellom hver tur?

Ved lengre perioder uten bruk har jeg fått med meg at batteriet bør lagres halvladet, det blir jo litt sånn på gefülen, men 2 - 3 timer lys med fullstyrke på forhånd, evt. 1 time lading fra tomt batteri er kanskje måten å gjøre det på?

Batteriene skal Ikke lades helt ut.
Slå av lykta når batteriene begynner å bli svake

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Belysning [Re: sykkelfantometJF] #653563 16/12/2008 11:49
HaraldW Offline
Besatt
Besatt

Som Ole nevnte; kjør til lykta skrur seg av. De fleste lykter og batterier sørger for prevensjon uten hjelp..

NOTS
Re: Belysning [Re: HaraldW] #653567 16/12/2008 12:00
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Så det ble en Stella, btm?

Det ble det, etter å ha testa både Stella 180, NiteRider MiNewt X2 og L&M ARC (stor takk til Geir Anders for generøst utlån av de to sistnevnte, nesten så jeg fikk litt dårlig samvittighet for ikke å køpe ARC'en din...). Sportslageret dro igang et tilbud jeg ikke kunne si nei til, 1890,- for lykt og hodebånd. Og jeg er virkelig fornøyd, som nevnt tidligere. Med ordentlig lys har jeg plutselig fått mulighet til kveldsturer også når det er mørkt. :-D

Høres ut som du har en grei syklus på lading og bruk, spørs nok om jeg ikke kommer til å adoptere den.

btm
Re: Belysning [Re: HaraldW] #653570 16/12/2008 12:07
Arne_And Offline
More than words
More than words

Som Ole nevnte; kjør til lykta skrur seg av. De fleste lykter og batterier sørger for prevensjon uten hjelp..

Det er mange lykter med NiMH-batterier som ikke har slik beskyttelse.

Re: Belysning [Re: btm] #653573 16/12/2008 12:11
Arne_And Offline
More than words
More than words

LiIon-batterier har ingen minneeffekt, så jeg synes det greieste er å lade disse mellom hver gang. De har riktignok et begrenset antall ladesykler, men jeg synes det blir for mye pes å prøve å optimalisere for det.

NiMH-batterier har minneeffekt, men det er likevel ikke optimalt å tømme batteriene hver gang, det sliter unødig på dem. De bør derfor lades når du synes det er praktisk, og så bør de sykles ca hver 6 måned. Som tidligere nevnt, de bør aldri lades helt ut, så under sykling kan du f.eks. lade ut til lyset blir synlig svakere.

Lagring av LiIon er best å gjøre halvfullt. Fulladete batterier eldres mye raskere, mens utladete batterier kan pga. selvutlading bli overutladet. For NiMH vet jeg ikke hva som er best.

Re: Belysning [Re: btm] #653917 16/12/2008 23:57
O
Omni Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O

Hei Btm
Ser at du har kjøpt Stella Li-ion, du trenger ikke bekymre deg så mye om du lader fra halvtomt eller tomt batteri. Li-ion har ikke minne så det forringer ikke kvaliteten åkkesom. Personlig så lader jeg opp etter hver tur jeg bruker mer enn 50% av kapasiteten, (tilsvarer 2,5timer på Stellaen), hvis jeg mener gjenværende kapasitet holder for en tur til så venter jeg med å lade.

Det er riktig som noen sier at man ikke skal tømme et Li-ion batteri men Light&Motion har styring som sørger for at batteriet ikke går helt i kjelleren uansett, lykten slår seg av når det er ca 5% energi igjen i batteriet. Og den varsler en stund før det. Jeg tar for gitt at andre seriøse lyktprodusenter også har denne funksjonen(ellers er de ikke seriøse) i sine lykter. Vi har solgt mange L&M lyktsett i Norge i 4 år og vi selger mindre enn 1% løse batterier iforhold til antall lyktesett, de få vi selger har jeg inntrykk av at går til brukere som vil ha ekstra batteri pga lavere vekt eller lengre kapasitet iforhold til det de har i fra før. Jeg tar det som et tegn på at de aller fleste batteriene holder seg veldig bra år etter år.

Det stemmer at Li-ion batterier ideellt sett skal lagres på ca halv styrke ved langvarig lagring, det er derfor lyktene leveres halvt oppladet, det går fort 6mnd fra batteriet er produsert til lykten havner på forbruker hender. I praksis så er ikke dette noe å styre så mye med, det kan nok være greit å gjøre det etter siste tur før sommeren hvis man ikke har tenkt å bruke lykten før høsten igjen. Ved opphold kortere enn dette ville ikke jeg tenkt på det, selv om de fleste brukere ikke er oppmerksom på disse detaljene holder som sagt batteriene utrolig lenge hos de fleste.

Re: Belysning [Re: Omni] #654004 17/12/2008 09:30
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Hei Omni/Ole, og takk for meget bra og utfyllende klar vedrørende L&M's Li-ion-batterier. Meget bra med en importør som er så tilstede, det gjør meg bare enda mer fornøyd med kjøpet, i tillegg til at Stella rett og slett er en knall lykt. bigsmile

btm
Re: Belysning [Re: btm] #664566 14/01/2009 17:41
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fant dere Stella 200 noe billigere sted enn oslo sportlager? http://www.oslosportslager.no/produkt/stella-200-sykkellykt-hodelykt-09-inkl-hodeband-19529.aspx
Koster der 2399 og inkluderer nå hodebånd i 2009 utgaven

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Belysning [Re: thomasengen] #664721 14/01/2009 22:39
Gråtoner Offline
Medlem
Medlem
Når vi nå først var inne på lys. Vet selvfølgelig at det jeg nå kommer med ikke holder til stisykling i warpspeed, men i disse finanskrisetider er Silva LX flott til jobb/tursykling/jogging, skigåing etc. 1stk. 5W Luxeon LED 4,5Ah 6H ladetid 3-5t
Bildene er tatt kl 2300 tv prio 5" b 2.0 iso 50.
Tatt ca 10 m fra dukkestua og husveggen. På bildet av husveggen er det ca 10m fra bildekant til bkant, tatt for å gi et lite inntrykk av spredning. Lykta er på 1. lading og etter ca. 3t bruk på full burst.
Lykta koster nå 990,-! kr på XXL. Sitter meget bra på min hjelm og hode. Du blir nok sett ned på i visse kretser, men takler du det er det et løp-kjøp produkt.

Redigert av Gråtoner; 14/01/2009 22:56.

Det er ikke jeg som er treig, det er de andre som er for raske...
Re: Belysning [Re: thomasengen] #665401 16/01/2009 08:12
ivarRRR Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: thomasengen
Fant dere Stella 200 noe billigere sted enn oslo sportlager?

Sport8.no har den til 1999,- men hodebånd kommer i tillegg (290,-). Dermed blir den ca 100 kroner billigere.

Fikk en Stella 200L til jul av en samboer som mente at det var på tide å komme seg ut på sykkel om kvelden igjen. Tidligere har jeg bare hatt en dårlig LED-lykt fra Clas Ohlson og det er kjempeforskjell. Biler blender ned på veien og det er mer enn lyst nok for min hastighet på skogsveier og småknotete stier.

Ivar
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support