Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjemmemekke piggdekk til stibruk - tips?

Hjemmemekke piggdekk til stibruk - tips? #651746 11/12/2008 13:19
espenun Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Hallois vintersyklister,

Jeg har i det siste fått sansen for snø under hjula (blant annet grunnet ankomst av ny sykkel etter at kong vinter meldte sin ankomst).

Har rukket å erfare at de gamle Nokian Exkremene mine funker fint på snø, men ikke har fryktelig mye å bidra med når isen nærmer seg Bislettstandard.

Synes at 1300 spenn er for drøyt for noe som biter bedre, og vurderer derfor å snekre noe sjæl!

Har lest denne tråden her på forumet og tenker å herme.

Er det noen som har erfaringer med denne typen hjemmemekk til stibruk? Funker det bra? Slitestyrke? Noen som veit om billige dekk med store knaster som kan brukes som råmateriale? Noen skruer som funker bedre enn andre? Hvor langt ut burde skruene stikke? Andre tips om prosess eller suksesskriterier?

Hilsen Espen -- NOTS OO

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Hjemmemekke piggdekk til stibruk - tips? [Re: espenun] #651893 11/12/2008 19:17
Werner Offline
Kan jeg endre denne selv??
Kan jeg endre denne selv??
Hallo!

Jeg har laget ett sett dekk som er bygd etter den oppskriften. Husker ikke i farta hvilket dekk jeg brukte, men hva som helst, (nesten) av kraftige FR/DH-dekk med kraftige knaster kan fint brukes.

Dette er dekk som ikke er brukandes til noe annet enn snødekte stier. Asfalt/grus er drepen. Akkurat samme som f.eks Freddiez. Mens derimot i f.eks alpinanlegg eller på is sitter det helt fantastisk bra! Nesten bedre grep enn på asfalt. Anbefales absolutt å bruke en kveld på å mekke dette selv.

Følg oppskriften i linken du har, bruk vanlige billige treskruer og sørg for at de ikke stikker ut mer enn max 4-5 mm. Ellers bøyer de bare av. Vær nøye med borringa, og ha en batteridrill å skru med! Jeg håndskrudde ett dekk, og aldri mer!'

Pass også på at det er nok plass mellom skruer og ramme! Jeg måtte få sveist på litt alu igjen etter en meget kort prøvetur! Og satt etterpå og filte ned alle skruene på lengst ut på siden av dekket...

Kjør på og prøv deg fram! Lykke til!

Mvh:

Werner

Mvh:

Werner

Sjekk ut www.flowsport.no - netbutikken for sykkelfolket av sykkelfolk:-)
Re: Hjemmemekke piggdekk til stibruk - tips? [Re: Werner] #651912 11/12/2008 20:30
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Freddies er kostbare, men ikke dyre. Har ikke erfaring med hjemmemekk.

Det er få sykkelkomponenter som har så god ytelse/pris ratio som Freddies Revenz.

Re: Hjemmemekke piggdekk til stibruk - tips? [Re: Dr.E] #651957 11/12/2008 22:11
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hjemmemekk er bra, men det blir svinaktig tungt! Ble såvidt med tirsdagsklubben denne uken, og kan bekrefte at puls nærmet seg maks rimelig kjapt og at jeg pungterte etter svært kort tid grunnet enten feilmontering eller designsvikt fra ego. Anbefaler (ikke) gammelt slickdekk uten kanttråd inni. Du er sikker på at du ikke får gnagd hull på slangen, men du får ikke så god plass til slangen. Bare slange til beskyttelse er jeg skeptisk til, men må teste det ut nå.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support