Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Rullebonus

Rullebonus #651025 10/12/2008 08:20
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Jeg har fått grønt lys til å kjøpe rulle med litt av mine bonuspenger som kommer i slutten av januar.

Rom blir inredet med pc`en og gulvplass til ræcer`n.

Hvilken rulle bør jeg velger? Er det fortius som er tingen?

#Pedalenkrs
Re: Rullebonus [Re: RobG] #651113 10/12/2008 09:42
MagneU Offline
Entusiast
Entusiast
Skal du sykle etter Watt, så hadde eg kjøpt Fortius.

Vil du slippe pc og programvare problemer, kjøp en Tacx Satori. Og bruk heller pengene på en tv som du henger på veggen slik at du kan se dine favoritt sykkelfilmer mens du trør.

Nærbø SK
Image is everything. Screw the rest
Re: Rullebonus [Re: RobG] #651118 10/12/2008 09:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Fortius om budsjettet tillater det. I-magic om du vil betale litt mindre (og slippe PC-problemer :-) ).

Re: Rullebonus [Re: EgilS] #651163 10/12/2008 10:58
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Egil, vil det sier at du har I-magic?

Vudere denne også. Hva for man for de eksta 2-3 tusen?

#Pedalenkrs
Re: Rullebonus [Re: RobG] #651275 10/12/2008 13:27
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Enig i at det er bedre å investere i TV og droppe pc'en.

Husker ikke hva rulla mi heter, men den har ikke PC tilkobling. Ser heller på film.

Hvis du skal sykle intensivt så følger man med på puls/watt måler, hvis man "bare" skal sykle så er det greit med DVD.

Re: Rullebonus [Re: Dexter] #651289 10/12/2008 13:39
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Det er mest for intervaler og kortere økter.

hmm. nå ble jeg litt i tvil. Hvor mye koster en god rulle med wattmåler uten noe annet fæncy?

#Pedalenkrs
Re: Rullebonus [Re: RobG] #651296 10/12/2008 13:42
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Tacx Flow?

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Rullebonus [Re: bjerkseth] #651314 10/12/2008 13:59
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis man har tenkt å sykle endel på rulle, så vil iallefall jeg anbefale ei rulle som Tacx Fortius hvor man har mulighet for å delta på mer eller mindre uhøytidligere konkurranser på nettet, man har mulighet for å sykle i en slags virtuell verden, mulighet for Real Life Video samt å importere løyper fra pulsklokker/computere.

Som regel så hører man fra de som plages med rulla, sjelden fra de som synes det funker fint. Det var elektronikkplager på tidligere versjoner av kontrollboksen og det er vel rettet opp.

Har brukt Fortius helt siden den kom, og har skrotet en slik kontrollboks som jeg fikk erstattet på garantien.

Bakdelen er at rulla m/utstyr er ganske dyr og det viser seg at man må ha en dedikert PC til denne. Har man er ok pc til overs, så er det greit, men må man kjøpe inn en egen pc for dette formål, så blir det fort noe dyrt.

Jeg har aldri problemer med softwaren fordi jeg har maskinen jeg sjaltet ut i fjor som dedikert Fortiusmaskin og den brukes kun til Fortius.

Det blir derfor en avveining av behov for finesser opp mot kroner.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Rullebonus [Re: Kurtern] #651321 10/12/2008 14:06
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Kurt har et godt poeng det er kun et spørsmål om kost/nytte.

Jeg betalte rundt 3 lapper for min, har wattmåler, cadens og km/t mv. Tror kanskje den heter Flow, som foreslått over.

En med pc muligheter koster vel brått 3 ganger så mye. For meg er det ikke verdt det.

Re: Rullebonus [Re: Dexter] #651346 10/12/2008 14:38
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har aldri hatt problemer med PC og Tacx-programmet. Den kjører mot en 2 år gammel pc, som også er familiens stasjonære med spill og div. andre installasjoner. Kjører også fint mot mediasenter-boksen i stua.

Edit: eh.. Tacx Fortius

Redigert av GardS; 10/12/2008 14:39.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Rullebonus [Re: GardS] #651468 10/12/2008 20:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg har I-Magic og ser vel egentlig ikke helt hva poenget skulle være med Fortius (for min del). Greit nok at du "triller" i nedoverbakkene, men akkurat den muligheten savner jeg ikke så veldig mye. Jeg kan da trå nedover også. Nå kan Fortius simulere brattere bakker enn I-Magic, men jeg som veier 62 kg og da med tilsvarende trøkk i beina savner ikke at det blir tyngre heller. Styrketråkk funker fint med 53-12 og den motstanden denne rulla gir.

Dedikert PC trenger du så absolutt ikke. Jeg har brukt, og bruker, de samme PC'ene som brukes til alle andre PC-aktiviteter her i huset.

I-Magic koster vel heller ikke så mye mer enn en hvilken som helst annen rulle med wattmåler.

Redigert av EgilS; 10/12/2008 20:20.
Re: Rullebonus [Re: EgilS] #651476 10/12/2008 20:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: EgilS
Dedikert PC trenger du så absolutt ikke. Jeg har brukt, og bruker, de samme PC'ene som brukes til alle andre PC-aktiviteter her i huset.

*host* Det trodde jeg også. Men problemet ser ut til å være at rullen ikke blir brukt på hele sommeren, men det blir PCen. Det betyr at når så rullesesongen begynner så har man installert en masse ting siden sist og det er helt umulig å vite hva det er som krasjer med Fortius. Det er der jeg er nå. Jeg sitter med en nesten helt ubrukelig Fortius og sliter mitt hår.

Re: Rullebonus [Re: Dan] #651489 10/12/2008 20:54
introvert Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjører I-magic og spillefilm attåt. Funker kjempebra.
Men - tenkte å prøve litt real video - og der sliter jeg veldig med å få funksjonen opp og gå.

Det eneste jeg får til er å kjøre den demoen som ligger i selve Fortius-programmet.

Uansett hvor mye jeg dytter inn av CD'er og innstallerer, så får jeg ikke tilgang på noe som helst - ingen feilmelding heller.

Noen som har hatt problemet - og nå sitter på løsningen?

Ikke at det er SÅ viktig, kan godt se vanlig mens jeg ruller jeg, men siden jeg har et par CD'er kunne det vært kult å prøvd.

Re: Rullebonus [Re: introvert] #651602 11/12/2008 06:23
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Ser jeg feil på nettet?

Man kan skaffe seg I-magic for 4000,- og fotius til 6500, sånn circa.

Min kone har byttet jobb, og nå jobber hun litt skift, og det gjør jeg også. den ene uken i mnd. jobber jeg sent, og da for jeg trent MASSE.

Problemet er de dagene der jeg jopbber tilig og hun sent. Da må jeg sitte hjemme med kidsa og det er de kveldene jeg ser jeg kunne utnytte bedre mens dem ser på barne tv, eller etter leggetid.

Jeg ser også muligheten til å ta seg en langtur en søndags morgen før frukost, uten å måtte slåss med snøstorm og 10 lag tøy. Det er muligheten å dulle med RV jeg tro kan gjøre at rulle kan bli en real alternativ, de dagene man rett og slett ikke for tid til annet.

Blir det urealistisk av meg å tro det går greit å sitte 3 timer på rulle? Intervalene blir ikke kjedelig idag, bare med en spinningsykkel og enkel pulsmåler(helt uten noe form for memory). Så da tro jeg vil har det morro med watt og slik underveis, med muligheten til å samenlikner økter.

#Pedalenkrs
Re: Rullebonus [Re: RobG] #651604 11/12/2008 06:28
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Fux
Blir det urealistisk av meg å tro det går greit å sitte 3 timer på rulle?

Greit og greit... Det går helt fint, men det begynner å bli litt kjedelig etter hvert, selv med RLV. Beste måten å slå ihjel tre timer tror jeg er å ta seks halvtimesturer i VR og så hele tiden bruke de forrige runden som motspiller. Da er du til slutt ute og sykler i en gruppetto på seks man som du selvfølgelig hele tiden skal prøve å ligge i tet av. :-)

Re: Rullebonus [Re: Dan] #651606 11/12/2008 06:50
brumbrum Offline
Medlem
Medlem
Var på jakt etter I-magic rulle, undersøkte fast-bikes og andre steder men den har vist gått ut(iflg deler as) og fortius har tatt over. Da var veien kort til fortius multiplayer. Men prisene varierer fra 6800,- (fast-bikes) til over 11000,-kr som er litt over veiledende (9900,-kr).

Hard Rocx Helium Ovrep
Salsa Moto Rapido
Salsa Mamacita 29"

Practise to perfection.
Re: Rullebonus [Re: Dan] #651610 11/12/2008 07:24
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Sitat: EgilS

*host* Det trodde jeg også. Men problemet ser ut til å være at rullen ikke blir brukt på hele sommeren, men det blir PCen. Det betyr at når så rullesesongen begynner så har man installert en masse ting siden sist og det er helt umulig å vite hva det er som krasjer med Fortius. Det er der jeg er nå. Jeg sitter med en nesten helt ubrukelig Fortius og sliter mitt hår.

Jeg har som sagt brukt programmet på flere PC'er uten problemer. Jeg har for øvrig ikke brydd meg om å oppgradere til høyere enn 1.38(?).

Re: Rullebonus [Re: RobG] #651612 11/12/2008 07:27
EgilS Offline
More than words
More than words
Blir det urealistisk av meg å tro det går greit å sitte 3 timer på rulle? Intervalene blir ikke kjedelig idag, bare med en spinningsykkel og enkel pulsmåler(helt uten noe form for memory). Så da tro jeg vil har det morro med watt og slik underveis, med muligheten til å samenlikner økter.

Jeg sliter med rolige økter over 1 time. Det blir litt for kjedelig uansett RLV, selv om jeg klarer å presse meg til 2 timers økter. Må jeg, så må jeg... Det som hjelper noe er å ha et lite vindu med en film, e.l. nede i et hjørne.

Harde økter går som en drøm...

Re: Rullebonus [Re: EgilS] #651647 11/12/2008 09:06
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Helt enig, styr unna langturene på rulla. Du kan fort få et "dårlig forhold" til den. Styrketråkk og harde økter er helt ok.

Jeg prøver å innbille meg at, er været for dårlig til en langtur på sykkel, er det bra nok for en tur på ski.

en annen ting er at jeg, selv på langturer, prøver å fokusere på tråkket og teknikken. Det gjør tv/film-titting vanskelig. Mange mener at musikk, film o.l. til trening, er en uting. spesielt for tekniske idretter. Litt av samme grunn som f.eks roerne sjelden ror på rolig trening. De klarer ikke å holde pulsen lav nok, hvis de samtidig skal kjøre med riktig teknikk.

Ergo, du skal alltid ha fokuset på teknikken og ikke drømme deg bort med annet tull. Da er det bedre å ta treningen med lav intensitet i en annen gren, da slipper du å ødelegge teknikken din. Det beste er selvfølgelig i den grenen du utøver, men da må du holde fokuset på teknikken hele tiden.

Energihuset Merida
Re: Rullebonus [Re: GardS] #651681 11/12/2008 10:59
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Med tanke på at sykling er en utholdhets sport, mener jeg at det er nødvendig med økter på minst 1 time (pluss 20 min oppvarming)
Men jeg er enig i at langturene (over 2 timer) er best utendørs og at de litt hardere øktene er best inne. Ofte kan det være vanskelig å få til harde økter ute fordi det er glatt, mørkt og mye trafikk.
Jeg vil anbefale Argus Tour RLV...syklet første 1/3 av turen i går. opplevde den som veldig virkelighetsnær. Fra før så har jeg syklet Pyreenes Stage RLV ,men fordi det ikke går særlig fort i de bratte bakkene og filmingen foregikk i minst 4 ganger så høy hastighet synes jeg ikke det fungerte særlig godt. Ellers så er det et must ha på sikkelig sinna hardrock...

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Rullebonus [Re: GardS] #651687 11/12/2008 11:11
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Langtur på ski er utelukket.

Når jeg er ute på langtur, så vare det som regel 4-7 timer. Da tenkte jeg et par timer på rulle kan ikke vere så ille.

Når det gjelder teknikk, så synest jeg at det bør øves inn så det kan brukes under omstendigheter der det kreves andre ting av hjernen. Err, ritt kansje?

#Pedalenkrs
Re: Rullebonus [Re: RobG] #651692 11/12/2008 11:25
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev

Når jeg er ute på langtur, så vare det som regel 4-7 timer. Da tenkte jeg et par timer på rulle kan ikke vere så ille.

Når det gjelder teknikk, så synest jeg at det bør øves inn så det kan brukes under omstendigheter der det kreves andre ting av hjernen. Err, ritt kanskje?

...ikke no problem å sykle et par timer på rulle...

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Rullebonus [Re: RobG] #651726 11/12/2008 12:50
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G

Når det gjelder teknikk, så synest jeg at det bør øves inn så det kan brukes under omstendigheter der det kreves andre ting av hjernen. Err, ritt kansje?

Det er derfor det er viktig at det hele tiden terpes teknikk. Så har du det bedre i ryggmargen og muskelminnet, under rittsesongen. Det er kanskje også spesielt viktig mellom rittene i rittsesongen. Man kan nok dra på seg endel unoter under et langt ritt. Det er ikke alltid lett å tenke teknikk, når man helst vil stoppe for å spy.

Energihuset Merida
Re: Rullebonus [Re: GardS] #651745 11/12/2008 13:17
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Da ser det ut som jeg SKAL har meg en rulle, men om dobbel pris er verd rv biten?

Det ser ut som meningene er delt likt.

De som har vanlig rulle med watt sier det holder, og dem med fortius, ville ikke vere uten.

6 uker til bonusen kommer, så her må jeg surfe og synse litt.

#Pedalenkrs
Re: Rullebonus [Re: RobG] #651795 11/12/2008 14:55
Dan Offline
More than words
More than words
De som har vanlig rulle med watt sier det holder, og dem med fortius, ville ikke vere uten.

Jeg tror de som har Fortius har lettere for å forestille seg hvor gørra kjedelig det er med vanlig rulle, enn de med vanlig rulle har for å forestille seg hvor gøy det er med Fortius. Derfor skal du selvfølgelig høre på Fortius-eierne. :-)

Re: Rullebonus [Re: Dan] #651800 11/12/2008 15:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Bare sånn apropos - Hvordan er RLV-bakkene sammenlignet med RL-bakker?
Dan, hvor lang tid bruker du på Ghisallo på rulla? Og evt hvor lang tid bruker du opp der i virkeligheten?

Jeg har kjørt terskeløkter opp Ghisallo i det virkelige liv så jeg lurer på hvordan dette ville være på rulle. Har kun Flow sjøl.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Rullebonus [Re: sykkeloyvind] #651816 11/12/2008 15:43
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Har kun Flow sjøl.

Med denne så har du plutselig en I-magic:

http://www.oslosportslager.no/produkt/tacx-i-magic-upgrade-kit-for-sykkelrulle-20275.aspx

Har du penga så er det ikke noe å lure på, Fux. Det er utrolig mye lettere å finne motivasjon i ei rulle som er koblet mot en pc.

Re: Rullebonus [Re: sykkeloyvind] #651828 11/12/2008 16:31
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sykkeloyvind
Bare sånn apropos - Hvordan er RLV-bakkene sammenlignet med RL-bakker?

Det avhenger av hvilken scale factor man bruker. I tillegg kan man endre profilen med en gitt prosent, slik at landskapet blir flatere.

Quote:
Dan, hvor lang tid bruker du på Ghisallo på rulla? Og evt hvor lang tid bruker du opp der i virkeligheten?

Det kan jeg svare på når jeg kommer hjem, men til da kan jeg jo sitere meg selv for et par år siden:

Sitat: Dan
Selv har jeg akkurat syklet med ett gir opp Mont Ventoux på scale factor 115. Det var litt gøy. Fra start til toppen tok i dag 1t39m. I virkeligheten tok det meg 1t53m minus totalt 11 minutter i pauser, dvs 1t42m. Bare tre minutters forskjell altså. Det var sikkert den døve skuldervesken som sto for de tre minuttene i sommer.

Re: Rullebonus [Re: Dan] #651986 12/12/2008 06:18
R
RobG Offline OP
(Formerly Fux)
OP Offline
(Formerly Fux)
R
Det høres bra ut Dan.

Sykler du mtb løp på ræcer`n? Og bruker dere rulledekk?

Det ser ut som de selger fortius kun med sånn styrestativ på de fleste sjapper, cc, fast osv. Da blir prisen bratt, men det stå vel bedre en sånn fremhjulsholder, eller?

#Pedalenkrs
Re: Rullebonus [Re: RobG] #652003 12/12/2008 07:25
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Det høres bra ut Dan.

Sykler du mtb løp på ræcer`n? Og bruker dere rulledekk?

Det ser ut som de selger fortius kun med sånn styrestativ på de fleste sjapper, cc, fast osv. Da blir prisen bratt, men det stå vel bedre en sånn fremhjulsholder, eller?

Anbefaler absolutt å bruke rulledekk, det koster ikke mye og gjør å nødvendig trykk mellom dekk og rulle blir mye mindre, dermed bråker det mindre.

"Wyrd bid ful aræd"
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support