Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor nøye er det med målene på en bakdemper?

Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? #649979 08/12/2008 11:52
IntruderSabotage Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg er eier av en big hit Comp fra 2004 som tydligvis har litt sære mål på bakdempern: 8,75" x 2,5"
Den eneste bakdemperen jeg har funnet med dette målet er fox DHX air. Ikke dhx, ikke noen fra rockshox og ingen fra manitou
Den originale som står på nå er en manitou swinger 3-way (den kjipeste modellen) og synes den nyinnkjøpte boxxern skal få litt bedre selskap der bak. I hvert fall på sikt.

Har hatt kontakt med importæren av specialized (stian-sport) og fikk vite at spec. kun anbefaler utskiftning til original shock, som nå er ute av markedet (og uansett er jeg veldig lite fornøyd med den seige jævelen av en bakdemper..)

Spørsmål 1 er da: skal jeg velge bort garantien fremfor en ny shock?
Spørsmål 2: Kan jeg avike litt fra målene på bakdempern, f.eks. 8,75" x 2,75" i stedenfor, for å få litt alternativer

Her er link til manualen: http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/04_Big_Hit_Tech_Manual.pdf

Det er bighiten med fire foskjellige monteringshull for bakdemperen i "linken" i bakramma og tre "progression" hull på ramma

Lurer fælt nå..
Frederik

Ps: jeg er andre eier av sykkelen

Redigert av IntruderSabotage; 08/12/2008 11:52.

Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: IntruderSabotage] #649981 08/12/2008 11:53
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Avalanche har garantert demper som funker.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: IntruderSabotage] #649985 08/12/2008 12:13
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: IntruderSabotage
Jeg er eier av en big hit Comp fra 2004 som tydligvis har litt sære mål på bakdempern: 8,75" x 2,5"
Den eneste bakdemperen jeg har funnet med dette målet er fox DHX air. Ikke dhx, ikke noen fra rockshox og ingen fra manitou
Den originale som står på nå er en manitou swinger 3-way (den kjipeste modellen) og synes den nyinnkjøpte boxxern skal få litt bedre selskap der bak. I hvert fall på sikt.

Har hatt kontakt med importæren av specialized (stian-sport) og fikk vite at spec. kun anbefaler utskiftning til original shock, som nå er ute av markedet (og uansett er jeg veldig lite fornøyd med den seige jævelen av en bakdemper..)

Spørsmål 2: Kan jeg avike litt fra målene på bakdempern, f.eks. 8,75" x 2,75" i stedenfor, for å få litt alternativer

Her er link til manualen: http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/04_Big_Hit_Tech_Manual.pdf

Det er bighiten med fire foskjellige monteringshull for bakdemperen i "linken" i bakramma og tre "progression" hull på ramma

Lurer fælt nå..
Frederik

Jeg bruker en Roco-demper med riktig øye til øye-mål, men for langt slag på min Cannondale Prophet. Det vil i utgangspunktet gi for lang vandring på bakramma, slik at hjulet kommer i kontakt med seterøret ved full kompresjon. For å unngå dette har jeg lagt en foring under gummidemperen (endestopp ved kompresjon), slik at tilgjengelig slag reduseres. Dette gjør at "bottom out"-funksjonen på demperen ikke blir så effektiv, siden den ikke lenger går helt sammen. På Roco er ikke "bottom out" justerbar, derfor har jeg løst dette med å øke oljemengden i demperen. På DHX 5.0 er "bottom out control" justerbar, og hvis denne skrus lenger (helt) inn vil du kompensere en del for den manglende utnyttelsen av slaget. Siden ramma også har flere posisjoner for å stille forskjellig progressjon vil jeg tro du kan komme i mål!

Kjøp en DHX 5.0 og legg under en foring på 6mm - 6,5mm og skru "bottom out" helt inn -da vil jeg tro du kommer bra ut.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: RazeFaze] #649996 08/12/2008 12:30
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Razefaze:
Stilig
dHs'en så rå ut, og jammen var prisen ganske rå også..

Glemte vel å nevne pris.. Har ikke muligheten til bruke store summer så det blir nok mest sansynlig bruktkjøp. Er en del 8,75" x 2,75" på markedet til tider, men har ikke funnet noen med 2.5"
Hvor mye vil 0,25" ekstra vandring ha å si i praksis? Vil tro det er plass i ramma, det er setepinnen som normalt vil slå nedi bakdemperen først, og den kan jo bare heves litt.

KTL: Høres bra ut. får kanksje prøve på det, hvis det dukker opp en brukt en!

Frederik

Redigert av IntruderSabotage; 08/12/2008 12:33.

Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: IntruderSabotage] #649999 08/12/2008 12:36
KTL Offline
Besatt
Besatt
Uten å gidde sette meg for mye inn i hvordan bevegelsen på demper/link-deler blir ved økt slag på denne ramma er det enkleste måte å ta av fjæra på demperen, komprimere den helt (egså endestopp-gummien) og se hvoran det ser ut, -antakelig kan det gå å bruke en 2.75-demper i hvert fall i noen av innfestinshullene.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: IntruderSabotage] #650001 08/12/2008 12:41
Dr.E Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: IntruderSabotage

Kan det stemme at du har noe som helst garanti å ta vare på?

Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: KTL] #650002 08/12/2008 12:41
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker for svar

Får gå hjem å ta av fjæra etterpå, og se om det går.

Frederik

Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: IntruderSabotage] #650068 08/12/2008 14:32
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er et par på ebay med riktige mål:
5th element
Fox Vanilla R 10% off - Sale Ends in the next Hour, free shipping world wide

Redigert av Arne_And; 08/12/2008 14:33.

Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: Arne_And] #650362 08/12/2008 22:04
C
Cannondahl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
KTL:
Jeg har selv en Cannondale Prophet MX2, og har undersøkt litt.. Flere propheteiere mener man kan montere demper med 57mm/2,25tommer slag for å få 160mm vandring og komme unna med det hvis ramma står i XC modus. I FR modus derimot vil bakhjulet treffe setepinnen ved full kompresjon. Om rammene har godt av dette, og om det har noen god funksjon vet jeg ikke.

Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: Cannondahl] #650370 08/12/2008 22:16
KTL Offline
Besatt
Besatt
Stemmer at det går i XC-modus, men da må man ha tilsvarende mer sag for å oppnå FR-geometrien, da sitter man enten med løs fjær når demperen er helt ute eller en veldig myk fjær som krever mye "bottom out" på demperen for ikke å bunne -derfor valgte jeg å korte inn slaget 6mm i steden. Alternativt kunne det kombineres med en 160mm gaffel foran men da er man på kant med rammegarantien...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: KTL] #650929 09/12/2008 21:30
C
Cannondahl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Prophet MX/4X rammene er faktisk godkjent for AC høyde opptil 570mm, så 160 mm gaffel går nok greit. 160 mm bak derimot er vel ikke helt etter boka..Hvordan funker sykkelen med Roco forresten? Kom den med Rock Shox Pearl originalt?

Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: Cannondahl] #651226 10/12/2008 12:21
KTL Offline
Besatt
Besatt
Pearl 3.1 originalt. Fungerer veldig bra med Roco, men jeg har skiftet til 2,5W-olje for å redusere dempingen, det gav merkbart bedre funksjon. Jeg liker at ting er myyyyykt så jeg bruker kun den mykeste innstillingen på tst-funksjonen, og demperen ble slik jeg vil ha den med 2,5-olje. (Skal skifte til 2,5 i lefty'n etter hvert også, synes den har for mye kompressjonsdemping og siden returen er justerbar bytter jeg olje før jeg begynner å modde ventiler.)

Jeg har lurt litt på det 160-opplegget på Propheten. Min kom originalt med 140mm Pikegaffel og et reduksjonslager som bygget omtrent 20mm medover. En gaffel med tilsvarende kroneutforming som Piken, men med 160mm slag uten nedforingen på 20mm ville gitt samme AC -har ikke sjekket max AC på vanlig Prophet, men vil det er mulig å finne gafler som er innenfor. I tillegg mener jeg å ha registrert at de har fjernet igjen de ekstra forsterkningene på "fronttriangelet" til første generasjon MX/4X, slik at siste årgang MX/4X har samme fornt som vanlig Prophet. Kanskje jeg skulle bygge om til 160mm til sommeren ...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: KTL] #651534 10/12/2008 21:54
C
Cannondahl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Jeg har en 07 mod MX, og det er den forsterkede ramma. I 08 tror jeg den ble kalt Prophet X, og det er vel som du sier den "vanlige" ramma. Vil ikke gaffelkrona komme i konflikt med ramma hvis du fjerner reduksjonslageret forresten? Eller misforstår jeg? Har forstått det slik at den trengs med vanlige gafler, da ramma opprinnelig er konstruert for Lefty. Hadde vært moro med større gaffel ja, sykkelen tåler jo absolutt å kjøres hardt. Piken synes jeg forøvrig fungerer utmerket, men en Talas 36 tror jeg hadde blitt saker.. Pearlen derimot, er det vanskeligere å få taket på. Trenger nærmere 40% sægg for å få brukt mesteparten av vandringa, og da blir bakenden litt lav..

Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: Cannondahl] #651601 11/12/2008 06:08
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Cannondahl
Vil ikke gaffelkrona komme i konflikt med ramma hvis du fjerner reduksjonslageret forresten? Eller misforstår jeg? Har forstått det slik at den trengs med vanlige gafler, da ramma opprinnelig er konstruert for Lefty.

Mulig -det kan kanskje løses med noen gummistoppere på ramma, slik at bevegelsen begrenses -blir jo ikke verre en hvilken som helst annen trppelkronegaffel.

Jobbet litt med Pearlen i starten, men konkluderte med at luft bare er et middels bra substitutt for stål som fjærlegeme... Synes det er vanskelig å treffe det trykket som er optimalt for å utnytte hele fjæringsveien og likevel unngå å bunne den hele tiden -enda verre blir det i kulde.

Kunne være artig å prøve en 160mm-gaffel med 1,5" styrerør og roco'n med full slaglengde i XC-hullet....

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: KTL] #651909 11/12/2008 20:11
C
Cannondahl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Hehe..det hadde vært stas ja-har lekt MYE med den tanken selv. Sliter som sagt litt med Pearlen, så kanskje fjær hadde vært veien å gå. Tror faktisk det ligger en DHX 200x2.25 ute på salgsforumet her. En Talas 36 i tillegg da så begynner vi å snakke.. Bruker du noe kompresjonsdemping på Rocon, eller tråkkes det greit likevel?

Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: Cannondahl] #651989 12/12/2008 06:50
KTL Offline
Besatt
Besatt
Jeg bruker TST i mykeste innstillingen, der den har minst kompressjonsdemping. Jeg syklet i flere år sti på en RM RMX med 200mm fjæringsvei, så nå tråkker jeg det meste, uansett hvor mykt det måtte være ;-). Jeg sykler primært ikke langs vei, og har bare ved 2-3 anledninger slått over TST-ventilen ved lengre grusklatringer, men hadde utmerket godt greid meg uten denne muligheten. Den eneste "ekstra"-funksjonen som etter min mening er viktig på en god bakdemper er en bra "bottom out"-funksjon, og gjerne justerbar -da kan man utnytte større del av fjæringsveien til myk vandring (dessverre er den ikke justerbar på Roco -der må man åpne og etterfylle mer olje). Hvis DHX'n du nevner er en 5.0, er det vel ingenting å lure på!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: KTL] #652348 12/12/2008 17:12
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Halvveis avsporing - jeg slet også med Pearl 3.3 på Propheten. Fungerte flott med en original RP23 med max kompresjonstuning. Aner ikke hva konsekvensen av 2.25 slaglengde vil bli, men følte ikke jeg trengte mer vandring, heller i Hafjell. Jeg kjører dog pent..

Mer interessant så har tyske Bike målt opp mot 160mm vandring bak på standard Prophet. Testene ligger i pdf-format på nett.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: daktari] #652418 12/12/2008 21:11
C
Cannondahl Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Tror denne tråden er rimelig avsporet allerede-beklager til trådstarter..Men altså; trenger vel strengt tatt ikke mer vandring jeg heller, men det hadde som sagt vært morsomt å prøvd det.

Re: Hvor nøye er det med målene på en bakdemper? [Re: Cannondahl] #652422 12/12/2008 21:35
moererider Offline
Ringrev
Ringrev
til dere her i tråden som kjører Cannondale, her kan dere finne svar på det meste :-)
http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=24

Mvh. Roger Enge

2010 Custom Giant Reign 1
2014 SW Enduro

Moderator  support