Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

VVS-fagfolk (og alle andres) innspill?

VVS-fagfolk (og alle andres) innspill? #649520 06/12/2008 13:02
cwar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

I går morges stod kompisen min i dusjen, innsåpa både her og der, da vannet plutselig forsvinner. For å gjøre en lang historie kort viser det seg at naboen som var nedi kjelleren oppdaget at det lekker fra baderommet vårt; og skrudde av vannet for å ringe huseier.

Vi bor i en sliten, sliten men oh-so-cheap, kåk og huseier har flere ganger vært informert om problemene med gulvet på badet (faktisk første gang jeg selv påpekte problemet var allerede i 2005). Nå har problemet eskalert til det punkt at med en gang sluken ikke tar unna alt vannet fra dusjingen så renner "det over" og overskuddet går rett gjennom gulvet.

Han tilkalte en VVSfyr som helt entydig sa at badet var "helt ødelagt" dvs. dersom det skal "fikses" (forskriftsmessig) må gulv og vegger rives. De begynte å diskutere kvadratmeterpriser -- og jeg fikk angst.

Dersom de begynner å rive gulvet kommer de til å finne at "problemet" (dvs vannskader) brer seg over i kjøkkengulvet.

Kommer vi til å bli kastet ut?

Fix it!
"A boy in the bush
Is worth two in the hand".
Re: VVS-fagfolk (og alle andres) innspill? [Re: cwar] #649523 06/12/2008 13:22
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg var i samme situasjon ifjor høst. Ikke jeg som leide huset så kjenner ikke til alle formalitetene men vi flytta så fort huseieren innså alvoret(vannet rant fra badet i andre etasje, gjennom kjøkkenskapene og videre ned til rommet mitt i kjelleren). Kontrakten ble annulert og vi fikk depositumet tilbake men utover det vet jeg ikke hvaslags rettigheter man har. Hvis dere har planer om og mulighet til å fortsette å bo der ville jeg forsikret meg om at det ikke er sopp og råte i huset, det er ikke spesiellt sunt eller trivelig.

Re: VVS-fagfolk (og alle andres) innspill? [Re: skubisan] #649545 06/12/2008 15:44
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hvorvidt dere kommer til å bli "kastet ut" for å ha forårsaket vannskade, eller om dere blir enige om at huseier må ta ansvaret på sin egen kappe fordi han har blitt informert om det uten å gjøre noe med problemet kan jeg ikke uttale meg om, men den rent tekninske biten så er jeg ganske sikker på at badet må totalrenoveres (og utifra det du sier; sannsynligvis kjøkkenet også) så det blir nok ulevelig i leiligheten din med tanke på at det kommer til å bli en byggeplass der. Dersom det har lekket vann inn i stenderverk og ned i bjelkelag over tid vil treet råtne, og må skiftes (hadde det vært en enkeltstående hendelse hadde det sannsynligvis tørket opp fint uten varig skade).
Om det er slik jeg ser for meg utifra beskrivelsen din blir dette nok desverre en omfattende (og -for huseier eller forsikringsselskap- dyr) greie.

/jacob (rørlegger)

I won't drink and dial anymore.
Re: VVS-fagfolk (og alle andres) innspill? [Re: laurids] #649559 06/12/2008 16:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bare å ta det med ro ifht eventuelle erstatninger. Det skal vanskelig gjøres for huseier å bevise at det er DERE som står ansvarlig for at forholdene har blitt slik, spesielt om dere har noen som helst dokumentasjon ifht at dere har gitt beskjed for en årrekke tilbake.

Dessuten, når slike saker havner i rettsvesenet, hvem tror du blir hørt? En bolighai som skulle melke mest mulig penger ut av noe som etter all sannsynlighet skulle vært kondemnert/oppusset for 10 år siden?

Men ja, dere kan vel neppe bo der når arbeidet pågår. Hvilke rettigheter dere har her i fra og utover bør kanskje konfereres med noen med juskunskaper. Har dere ikke "juss-buss" eller tilsvarende i Bergen? Er vel jusstudier der også?

-anders, bygn.ing

Redigert av Anders A-R; 06/12/2008 16:34. Rediger grunn: leif

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: VVS-fagfolk (og alle andres) innspill? [Re: cwar] #649563 06/12/2008 16:49
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: cwar

Nå har problemet eskalert til det punkt at med en gang sluken ikke tar unna alt vannet fra dusjingen så renner "det over" og overskuddet går rett gjennom gulvet.

I bodø bodde jeg i en hybelleilighet som etterhvert jeg fant ut at det lakk fra badet over inn på det bittelille soverommet som bare hadde plass til en seng. Jeg varslet fra og imens laget en takrenne-sak for å slippe våkne opp til en dyvåt seng. Til slutt sa jeg opp hybelen og ga det som årsak. Anbefaler det samme. Greit det er billig, men det trekker ned livskvaliteten og det kan det umulig være verd.

Re: VVS-fagfolk (og alle andres) innspill? [Re: GeirEivind] #649608 06/12/2008 19:58
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
En annen ting er også den helsemessige biten. det er ikke bar å bo i et hus fullt av sopp. Man kan utvikle allegier og ha mye uforklarlige problemer under opphold i sånne omgivelser.
Billig er ikke alltid bra.

Eirik som har hatt 3 vannskader på 7år i samme hus.... det er uflaks det.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: VVS-fagfolk (og alle andres) innspill? [Re: la1hka] #649609 06/12/2008 20:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: la1hka

Eirik som har hatt 3 vannskader på 7år i samme hus.... det er uflaks det.

Det kalles ikke uflaks når det kommer til slik ting...Det er rett og slett dårlig håndverk.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: VVS-fagfolk (og alle andres) innspill? [Re: Anders A-R] #649864 07/12/2008 23:29
cwar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Nå har jeg kommet over den verste panikken, men det ser dog ikke lyst ut. Saken er jo at jeg vet jeg bor i ei "rønne" men ønsker å bo her fortsatt, til tross for dårlig standard.

Jeg er ikke bekymret for eventuelle erstatningskrav; mer at omstendighetene rundt "å pusse opp badet" vil resultere i at vi må flytte (orker ikke å flytte; igjen!).

Fikk prata med noen i leiligheten over oss om ståa; og i deres leilighet valgte huseier å installere dusjkabinett (og et par andre estetiske forbedringer) over å pusse opp badet som sådan da de hadde problemer med dårlig gulvbelegg (og mindre vannskader).

Jeg er jo fullt klar over ulempene med denne løsningen, men jeg krysser fingrene; huseier har ikke gitt lyd fra seg.

Fix it!
"A boy in the bush
Re: VVS-fagfolk (og alle andres) innspill? [Re: cwar] #649866 07/12/2008 23:42
D
dEzb24 Offline
Medlem
Medlem
D
Det å installere dusjkabinett er i seneste laget vil nå eg si.
Men det er en billig forsikring for huseiere som ikke er sikre på hvordan tilstanden på badet deres er og det er ofte en enkel affere å montere selv om huseier betaler for et slikt. Dusjkabinett med koblinger og overganger koster ca 5000.- for et helt ok 80x80cm kabinett med kar.
Men det at det lekker fra sluken og rett igjennom gulvet vil ikke et dusjkabinett kunne fikse.
Badet bør nok renoveres opp til dagens standard, også montere et dusjkabinett med kar.

Sveinung
Alltid på jakt etter en ny plass å sykle
Re: VVS-fagfolk (og alle andres) innspill? [Re: dEzb24] #649868 08/12/2008 00:07
cwar Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: dEzb24
Det å installere dusjkabinett er i seneste laget vil nå eg si.

Jeg er enig, men jeg tror ikke det vil ikke være smart/lønnsomt å gå igang med totalrenovering av kun badet.

Sitat: dEzb24
Men det at det lekker fra sluken og rett igjennom gulvet vil ikke et dusjkabinett kunne fikse.

Det vil kunne løse problemet midlertidig, det er dannet en glipe mellom sluk og gulv (under gulvbelegget) som forårsaker lekkasje når sluken ikke tar unna alt vannet.

Rørene er tette.

Mitt rasjonale er at det kanskje kan lages tette koblinger med et kabinett m/kar. Det vil kunne forhindre fremtidige lekkasjer og ytterligere vannskader.

Totalrenoveringen (som jo trengs) vil vel heller komme når han bestemmer seg for å totalrenovere hele shit'en i ny-minimalistisk stil; og pynte med lime-i-skål-på-salongbordet før salg.

Redigert av cwar; 08/12/2008 00:08.

Fix it!
"A boy in the bush

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå