Jeg var så heldig å få kjøpt denne fantastisk fine ramma av JB her på forumet. Har kikket på denne veldig lenge, og har vel omtrent støvsugd det som finnes av informasjon om denne på mtbr.com. Ingen tvil om at det var noe som dette jeg var ute etter. Selve valget av komponenter kommer i første omgang ikke til å bli spesielt spennende; skal slakte min gamle HT og Titusen får derfor en miks av LX-skivebremser og XT-gir og krank. Jeg har nettopp bygd et hjulsett med 717 felger (sølv) og røde hopenav. Hvit Fox F100 rlc skal også på. Har diverse setepinner, styrefremspring og styrer for å lete meg frem til riktig sittestilling. Det eneste nye jeg må kjøpe er fremgir og styrelager. Hva er riktigst å gjøre: Kjøre safe med svart styrelager eller prøve litt fargematching med navene (røde)? Ramma er jo sinnsykt fin i seg selv, men er litt usikker... Trenger innspill!
Hei og grattis med kjøpet! Velkommen i Tightass-klubben ...
Jeg vil nok råde deg å safe med svart styrelager (det sikrer også bruktsalgsverdien litt mer). Da kan det eksempelvis stå i stil med svart stem, setepinne eller klemme. Dessuten kan det tenkes at du skifter hjulsettet etterhvert.
Her er min Switchblade i eloksert blå med blanding av sølv og sort:
Hei og takk for det! Tror vel ganske sikkert at jeg går for svart, ja. Fargen på ramma fortjener å stå for seg selv. Den er nydelig! Sånn sett blir det jo ganske likt din.
Ståle
Re: Titus Racer X -litt byggetråd
[Re: leito]
#64923605/12/200814:01
Jeg skal bruke sykkelen til rask sykling på sti (noe de stiene jeg sykler på i Porsgrunn innbyr til), samt delta på noen ritt til sommeren. F eks Terrengsykkelrittet, Farrisrunden, Vestmarkrittet og Grenserittet. Siden jeg er fra Mo i Rana, ønsker jeg også å få med meg Blå Vägenrittet. I tillegg blir det vel ett og annet K-ritt. Jeg sykler egentlig mest for moro skyld, samt at det får tankene bort fra hverdagens kjas og mas. Bedre terapi vet ikke jeg om.
Her er min Switchblade i eloksert blå med blanding av sølv og sort:
Martin
Kult! Finnes det en til Titus i Trondheim?! Det visste jeg ikke =)
Ståle: Du kan ikke gå galt med svart styrelager, det passer alt. Jeg er heller ikke så fan av masse fargematching av nav/bolter/styrelager osv. Og ramma bør stå for fargeformidlingen i dette tilfelle. Se så fin:
Det blir spennende å se hvordan dette bygget utarter seg. Under ser du det første oppsettet jeg hadde på sykkelen, men hjul og dekk ble fort bytta ut til noe lettere. Likevel syns jeg sølvfarga hjul kler denne ramma svært bra!
Lykke til =)
I was just riding along...
[Re: JB.]
#64962706/12/200821:46
Hjulsettet jeg bygde veier 1570 gram. Det er lett nok. Moro å se hvordan den så ut før; gleder meg storveis til å få den i form! Er du sikker på at du har brukt den mer enn et par ganger? Ramma ser jo så strøken ut!
Er det jumbostørrelse på Lizarskinsene du har brukt, eller vil vanlig størrelse passe?
Jeg har en Motolite i så-å-si samme blå farge, med svart CK-lager. Skulle jeg kjøpt det i dag ville jeg gått for sølv, og gjerne byttet setepinne og stem i sølv også.(kanskje noe for deg?)
Ring meg så kan du komme å se på min sykkel.
stian
91700626
Redigert av harald_2; 07/12/200809:43.
Gammel ringrev. Kleiva Pedal Pushers will never die!!
Den er god, heftig oppussing her i heimen for tida, så vi må nok drøye det til etter jul. Bytting av deler får det bli etterhvert, men styrelager i sølv, ja kanskje det...
Hjulsettet jeg bygde veier 1570 gram. Det er lett nok. Moro å se hvordan den så ut før; gleder meg storveis til å få den i form! Er du sikker på at du har brukt den mer enn et par ganger? Ramma ser jo så strøken ut!
Er det jumbostørrelse på Lizarskinsene du har brukt, eller vil vanlig størrelse passe?
Ståle
Med riktig valg av utstyr skal du nok lett få denne under 11 kg. -uten at det går på bekostning av ytelse/styrke.
Hehe ramma er nok brukt mer enn et par ganger, men den er godt tatt vare på. Fint å høre at du syns den ser bra ut.
Den kjedestagsbeskytteren jeg bruker er noe jeg fant liggende på jobben, vet ikke hvilket merke den er fra. Jeg har ikke sett noen som selger cleane, svarte, elastiske kjedestagsbeskyttere uten klumper her og der så hvis du finner noe så rop ut.
#65190511/12/200819:54
Ståle
Med riktig valg av utstyr skal du nok lett få denne under 11 kg. -uten at det går på bekostning av ytelse/styrke.
Hehe ramma er nok brukt mer enn et par ganger, men den er godt tatt vare på. Fint å høre at du syns den ser bra ut.
Den kjedestagsbeskytteren jeg bruker er noe jeg fant liggende på jobben, vet ikke hvilket merke den er fra. Jeg har ikke sett noen som selger cleane, svarte, elastiske kjedestagsbeskyttere uten klumper her og der så hvis du finner noe så rop ut.
Hva med litt sort krypestrømpe? Det går vel ann å få kjøpt på Biltema etc. eller låne litt av elekrikeren? Ett par stykker, gir kanskje riktig (les holdbar) tykkelse. Forsiktig med hår-føneren, så er vel ikke temperaturen skadelig for ramma heller.
Stian
Gammel ringrev. Kleiva Pedal Pushers will never die!!
Uten at jeg har hatt tid til å kikke veldig nært på dette, vil jeg tro at det vil la seg gjøre å åpne Horst-linken og tre det på den veien. Smart løsning (forutsatt at det lar seg gjøre). Regner med at ramma tåler greit med varme, iallefall nok til å få krympet strømpen på plass. Hvor mye juling tåler en sånn krympestrømpe tro?
Jeg ville heller gått for en strømpe fra Lizzard Skinz, de ser ut til å være ganske cleane, og de oppgir omkretsen på de ulike modellene. Men ja, det er mulig å åpne baktriangelet og tre på en krympestrømpe. Varmen er nok ikke noe problem så lenge man bruker sunn fornuft.
#65209312/12/200809:33
Bruk den "myke" delen av en vanlig borrelås. Stille og lett. Sam Hill har brukt slikt på utforsykkelen i flere år, burde holde på XC-racer også. Oyvind på forumet har kjørt dette på utforsykkelen også, med godt hell slik jeg har forstått. Borrelås skal på min nye(gamle) ramme også.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#65209412/12/200809:33
Hmmm, apropos kjedestagsbeskytter: På min Horst-link-bakdel kan jeg kun bruke SRAM-bakgir, tidligere Shimano-XT-bakgir smeller altfor mye opp i kjedestaget - jeg har dog ikke prøvd nyere Shimano-bakgir a la Shadow.
Sitat: goiddebæh
skal slakte min gamle HT og Titusen får derfor en miks av LX-skivebremser og XT-gir og krank. [....]Det eneste nye jeg må kjøpe er fremgir og styrelager.
Det høres nesten ut som om du har tenkt å montere et XT-bakgir. Nå kan det selvfølgelig også tenkes at dette er et ikke-problem på en Racer X i motsetning til en Switchblade.
Sjekk eventuelt på Titus-forumet på mtbr.com hva slags bakgir man anbefaler/ikke anbefaler på en Racer X ...
Du vil få problemer med den "vanlige" typen Shimano-gir, men Shimano XT Shadow skal gå helt fint. Alle SRAM-gir går også helt fint, men da kan du ikke bruke girhendler fra Shimano.
#65215512/12/200810:57
Takk for innspill på dette med gir. Jeg får slenge inn ei bestilling på et nytt bakgir.
En helt annen ting: Er de hydrauliske bremsehåndtakene (SLX) kompatible med kalippere type LX som er et par år gamle? Det er nemlig dual control på det settet som jeg tenkte jeg skulle flytte over, og med nytt bakgir blir gireretninga feil for meg... Shit, her prøver man å gjøre det billig...
Ståle
[Re: M@rtin]
#65234612/12/200817:00
Det høres nesten ut som om du har tenkt å montere et XT-bakgir. Nå kan det selvfølgelig også tenkes at dette er et ikke-problem på en Racer X i motsetning til en Switchblade.
Sjekk eventuelt på Titus-forumet på mtbr.com hva slags bakgir man anbefaler/ikke anbefaler på en Racer X ...
Tok en titt på mtbr.com, og det ser ut til at de fleste velger enten sram eller en shadowløsning, men også mange som har vanlige xt- eller xtr-bakgir.
Nå er jo bakgiret mitt low normal; vet ikke om dette har noe å si på smelling opp i kjedestaget?
Det er jo uansett ingen stor sak å beskytte kjedestaget og gjøre et forsøk med det giret jeg har.
En helt annen ting: Er de hydrauliske bremsehåndtakene (SLX) kompatible med kalippere type LX som er et par år gamle? Det er nemlig dual control på det settet som jeg tenkte jeg skulle flytte over, og med nytt bakgir blir gireretninga feil for meg... Shit, her prøver man å gjøre det billig...
Ståle
Etter hva jeg husker fra Shimano sin tech site så skal det være mulig å mikse og trikse, ja.
Sitat: goiddebæh
Tok en titt på mtbr.com, og det ser ut til at de fleste velger enten sram eller en shadowløsning, men også mange som har vanlige xt- eller xtr-bakgir.
Nå er jo bakgiret mitt low normal; vet ikke om dette har noe å si på smelling opp i kjedestaget?
Det er jo uansett ingen stor sak å beskytte kjedestaget og gjøre et forsøk med det giret jeg har.
Ståle
Det har ikke noe å si om det er top eller low normal. Det er kun SRAM og Shadow som ikke dasker kjedestaget. Hvis jeg var deg så ville jeg skaffet meg et slikt gir, du kommer til å bli irritert av at giret konstant klasker mot ramma.
#65241312/12/200820:40
Jeg får lytte til erfarne fjellfolk. Jeg er vel bare litt hissig på å sette sammen utstyret og tatt meg en tur i nydelig vintervær her nede. Må vel smøre meg med tålmodighet! Det er i tilfelle xt shadow som matcher best.Tenkte jeg skulle ta slx, men det skjærer litt...
Jeg har sykla Racer X´er med vanlig XT gir, og det har gått greit. MotoLite derimot, med 5" vandring, lager for mye lyd. Skal du ha nytt gir uansett, så ville jeg aller mest gått for en X.0, evt. Shadow.
Som kjedebeskytter ville jeg droppa neoprene, og heller gått for den gode gamle slangen. Er du nøye så kan det bli riktig så fint (i tillegg ligger den tett inntil hele kjedestaget). Klipp den fint på midten. Begynn med å legge den noen cm fra Horst-link, loddrett (innsida av kjedestag), og trekk den opp og rundt. Pass på å vinkle den litt framover, og få ca 5-10mm overlapp (beregn gjerne slik at overlapp treffer "skjøtesøm") så ser det bra ut. Strekk litt i slangen mens du jobber. Når du er fornøyd med resultatet så bruker du strips foran og bak. Vil du holde den svart og fin etter vask, så kan du bruke noe gummifornyer på den.
Som kjedebeskytter ville jeg droppa neoprene, og heller gått for den gode gamle slangen. Er du nøye så kan det bli riktig så fint (i tillegg ligger den tett inntil hele kjedestaget). Klipp den fint på midten. Begynn med å legge den noen cm fra Horst-link, loddrett (innsida av kjedestag), og trekk den opp og rundt. Pass på å vinkle den litt framover, og få ca 5-10mm overlapp (beregn gjerne slik at overlapp treffer "skjøtesøm") så ser det bra ut. Strekk litt i slangen mens du jobber. Når du er fornøyd med resultatet så bruker du strips foran og bak. Vil du holde den svart og fin etter vask, så kan du bruke noe gummifornyer på den.
T
Tettliggende slange (1.5-1.9 anbefales) blir pent. Se bildet nedenfor.
Problemet er bare at gummien er tynn og dersom kjedet ikke sitter altfor stramt, kan det piske ganske bra og ødelegge gummien og så slå direkte på staget. Det skjer ikke med neopren. I tillegg ville jeg forøvrig vurdere å klistre litt gjennomsiktig beskyttelsestape også på setestagets underside (just in case).
Takk for ulike innspill. Det ser bra ut den løsninga, Martin, men som du påpeker er den vel litt tynn. Elrakkar bestrev vel mer en løsning der slangen vikles på kjedestaget slik at overlappene gjør at det blir tykkere (sånn som styretape)? Får vel uansett ikke tid til å styre på med dette før uti neste uke. Far får ta seg noen timer i kjelleren med noe godt juleøl og kikke på saken...