Jeg har en Scott Scale på 7,6 kg med skivebremser og 100 mm vandring som jeg gjerne skulle hatt ned på 7,5 kg.
Scalen er satt opp for enkle norske maratonritt som Birken og Raumerrittet, men vil med dekkbytte fungere god i selv de røffeste og bratteste maraton eller rundbanerittene. Derfor har sykkelen skikkelige skivebremser, frontdemper på 100mm, lett krank med 3 drev foran og skikkelig utveksling bak samt utstyr for å tåle litt.
Spesifikasjon finner du her. Sykkelen utvikles i takt med at det kommer nye, gode og lette produkter på markedet. Byggingen av sykkelen startet i 2007. På www.bernhansen.com under "Mine sykler" finnes hele artikkelserien fra oppbygningen av sykkelen. Ramme, gaffel, krank og felger er byttet siden vi fullførte Transalp og Trans Germany med den i 2007.
Gode tips til vektreduksjon samtidig som funksjonalitet og styrke opprettholdes, ønskes?
Nye Formula R1 står allerede på ønskelisten. Vet også at jeg kan spare noen gram på en Claviacula krank til 9000 kroner, men det er litt i overkant.
Jeg har mye mer respekt for deg og syklingen din enn de jeg ellers gir dette tipset til, men allikevel: Bruk penga på noen strategisk plasserte fridager for å sykle.
Bortsett fra at styret burde være bredere, er det jo ikkenoe å hente på den sykkelen...
No added style
Re: Hvordan lage lettere hardtail?
[Re: KnutAa]
#64516627/11/200816:39
Der var det ikke mye å hente nei. Det jeg kommer på gir deg vektbesparelsen du ønsker, men kommer nok til å gå på akkord med funksjonen.
Bytter du Shimano XTR Rapidfire Plus, SL M970 218 gr med Paul Thumbies med Dura Ace skiftere på 140 gram sparer du 78 der. De funker helt fint på grusmaratonritt. Jeg har selv og klager ikke ....
Manitou R7 MRD 100 mm med 200 mm styrerør 1340 gr kan byttes med en German-A Force Kilo som fås fra like under kiloen! Her kutter du hele 340 gram. http://www.german-a.de/en/ De mener den virker også ; )
Du har forresten noe krøll i setepinnekategorien din.
LarsB
[Re: tbh]
#64517427/11/200816:56
Nye Formula R1 står allerede på ønskelisten. Vet også at jeg kan spare noen gram på en Claviacula krank til 9000 kroner, men det er litt i overkant.
Jeg syntes du bør kjøpe det som står på ønskelisten, R1. Vis du da i tillegg bytter til titanbolter, så bør du ha spart minst 100 gram. Veldig fin sykkel du har der forresten!
Tobias
#64517527/11/200817:02
Besparelsen blir da 3,2 gram for hjulsettet ved atmosfæretrykk (1 bar). Trykket i dekkene er 3 bar, men hva det gjør med egenvekten på luft kontra helium er jeg usikker på. Her trenger jeg hjelp av en prosessingeniør eller kjemiker...
- Extralite styrelager og bolt veier 60 gram. Her kan du spare 35 gram. - X.O Twistere og X.O bakgir veier 368 gram. Her kan du spare 30 gram, men det er jo avhengig av at du kan leve med Twist Shift. - Lettere trinsehjul sparer 5-10 gram til.
Use-foringen burde vel kunne lettes en del ved å borre en del hull i den (hvis det er den "massive" typen).
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
#64521027/11/200818:36
Først tegner du en ring med tusj rundt kanten av klemma, så du vet hvor mye du skal ta, så bruker du en dremel og så en fil med bøyd fileflate. Finn gjerne et sterkt rør med samme diameter du kan prøvemontere på, og evt få klemt ut ujevnheter litt før du monterer på Scale'n.
Ole.
[Re: Ole]
#64523027/11/200819:30
Hei. veldig fin sykkel. Kan vel spare noen gram på ilink kabler. Glir veldig lett i strømpene i tillegg. ellers så har kcnc en titan/alu/scandium kassett på 156 gram. Ca 90 gram spart der.
Har ikke lest igjennom alt, kun sett på spesifikasjoner, men umiddelbart vil jeg si at du har litt å spare på holkene til BIRK, 14 gr., sete fra meg, ca. 75 gr (kommer senere) og hvorfor i all verden kjører du xtr til 240 gr., når du kan bruke dura ace 12-27 til 180 gr.? Hvor ofte bruker du kombinasjonen 22-34? Jeg har brukt dura ace i hele år, og har nesten enda ikke brukt de to minste sammen.
Eller så holder jeg på med et tilsvarende prosjekt, men med fast gaffel. Ramme (Fuji 2009) gaffel, stem, styre, setepinne og sete er så langt 2150 gr.