Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mi [Re: anonym5] #644330 26/11/2008 11:22
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Er Golf med firehjulstrekk og noen centimeter høyere bakkeklaring en SUV? Er en Suburban bygget med kran/ stige i stedet for kupé med fem seter en SUV?

Drit i SUV. Vi snakker om store, tunge og drivstoffhungrige biler mot små biler. I kollisjonssammenheng er min bil (en Suburban) rått parti mot en Golf i en kollisjon. Det setter spesielle krav til meg som fører, og krever at jeg forstår hvilke krefter jeg setter i sving om jeg skulle kollidere med noen. Akkurat som en bussjåfør må forstå at hans leddbuss er rått parti mot min Chevy.
Og at en elektrisk drevet Peugeot 205 er rått parti mot en moped, som også (med visse begrensinger) har full rett til å ferdes i trafikken.

Rent teknisk om lastebiler:
Kravene I DAG er at lastebiler (med dertil hørende lave avgifter) skal kunne takle en tillatt totalvekt på over 3500 kilo, og ha maksimalt tre seter (i praksis forseter med et lite sete mellom som erstatning for midtkonsoll)
Lasterommet skal være adskilt med vegg/ gitter. En Chevy Tahoe er en slik lastebil, med to eller tre seter, vegg til lasterommet, lavere avgifter og krav til førerkort minimum lett lastebil.
Tahoe selges også som varebil, men da er prisen høyere (ikke fullt så lave avgifter), og chassiet har ikke de forsterkningene som lastebilvarianten krever.

TIDLIGERE var kravet til kombinert lastebil de samme som dagens lastebil. Dermed fikk vi noen hundre Suburban og Excursion med fem/ seks seter, vegg til lasterommet til landet.

Nå er kravet til kombinerte lastebiler at de skal takle en tillatt totalvekt over 7500 kilo. Dermed er det, til blant annet pontiffs store glede, ikke mulig å registrere Suburban/ Excursion som nærmest avgiftsfri lastebil.
Det betyr at disse bilene, min inklusive, er en utdøende rase i Norge (nye krav har ikke tilbakevirkende kraft, slik at gamle regler fortsatt gjelder min 1998-modell)

Man har altså, etter min mening, oppnådd ønsket om å bli kvitt sllike biler på norske veier. De lar seg ikke registrere som avgiftsfrie femseters «familielastebiler»; ønsker man en ny Tahoe/ Suburban/ Excursion/ Expedition blir det med to eller tre seter. Altså et marginalt marked der kundene vil være håndverkere eller andre som trenger å trekke mye last.

Jeg kan selvsagt skrote min fullt brukbare og godt vedlikeholdte 1998-modell. Men det ville vært å sløse ressurser.
Jeg kan selvsagt selge den, og kjøpe en mindre bil. Men da ville jo noen andre kjørt bilen min, og jeg ville bidratt til ytterligere forbruk ved å kjøpe mer.

I stedet beholder jeg og vedlikeholder jeg min Chevy, og kjører minst mulig bil. Kanskje bygger jeg den om til gassdrift også, på tross av at det i antall kjørte kilometer årlig ikke svarer seg rent økonomisk.
Og jeg tar villig i mot mentale slag med balltre fra blant andre pontiff og vender det andre kinnet til.

Slaget om de store amerikanske SUVene er, som nevnt, nemlig over i Norge. Om noen år er de borte, og verken GM eller Ford ser ut til å satse store summer på videreutvikling av konseptene.

Det er bedre å bruke kreftene på andre tiltak enn kjeppjage en minoritet som allikevel er fordrevet ut av landet og som aldri kommer til å få oppholdstillatelse i Norge igjen.

Harald

- kjørte Chevy til Tirsdagsklubb i går (Herre, tilgi meg); da hadde bilen stått stille i 14 dager.

NOTS
Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mi [Re: HaraldW] #644375 26/11/2008 12:08
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Nei. Her snakker vi om en kollisjon mellom en bil som per definisjon er SUV, og hva som skjer når denne kolliderer med en annen bil som har lavere tyngdepunkt.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mi [Re: HaraldW] #644387 26/11/2008 12:16
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
Jeg kan selvsagt skrote min fullt brukbare og godt vedlikeholdte 1998-modell. Men det ville vært å sløse ressurser.
Jeg kan selvsagt selge den, og kjøpe en mindre bil. Men da ville jo noen andre kjørt bilen min, og jeg ville bidratt til ytterligere forbruk ved å kjøpe mer.

Hæ? (Som i "hva", altså).

Mener du virkelig at man ikke sparer miljøet med å kjøpe ny bil?
Bruker virkelig ikke den gamle bilen så mye drivstoff at innkjøp av ny bil kan forsvare alle ressursene som går med til å bygge den nye bilen?

Og jeg som trodde nøkkelen til miljøvern var å alltid kjøpe nye ting.
Man lærer så lenge man lever.

(skjevtsmilsmiley rundt det hele)

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mi [Re: Hæ?] #644388 26/11/2008 12:17
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg synes også det var merkelig at denne apologetiske monologen kom som en reaksjon på en stadfestelse av en definisjon...

Anonym5
Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mi [Re: HaraldW] #644400 26/11/2008 12:29
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mann&kona
- kjørte Chevy til Tirsdagsklubb i går (Herre, tilgi meg); da hadde bilen stått stille i 14 dager.

Du er i høyeste grad tilgitt Harald (i hvert fall av meg, -herren har jeg ikke hørt noe fra)!
1 Du kjørte til tirsdagslubb, -hvilket i seg selv er et godt nok argument i de fleste henseende.
2 Du bruker din SUV så lite at du faktisk ved å ha bilen i din besittelse hindrer en eller annen potensiell kjøreglad eier å dra på 22000km i året.

(Siste punkt gjør den nøye beregnede temperaturstigningen på 5,7 grader innen 2014 (hemmelig kilde i FNs klimaforskerpanel) dermed vil bli redusert til 4,8 grader innen 2050 (egne, litt røffe, beregninger.)

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mi [Re: anonym5] #644408 26/11/2008 12:49
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff
Jeg synes også det var merkelig at denne apologetiske monologen kom som en reaksjon på en stadfestelse av en definisjon...

Naja.. Monolog, kanskje det, men slik blir det gjerne når man er hjemme med sykt barn.
Jeg er vel uansett ikke den første til å prestere monologer i denne sammenhengen.

Harald
- har ikke veltet med stor bil

NOTS
Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: Christian M.] #644410 26/11/2008 12:49
P
pet1 Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: Christian M.
Hva er en SUV da?

En Tahoe som kan om den er bygd for det lastes som lastebil? En slik Tahoe vil ha en annen type konstruksjon enn feks. de som nå selges som varebiler i Norge.

Bildet gir heller ingen idee om tahoen gjorde noen form for unnamanøver, SUVer velter jo lettere, men om man gjør en brå nok unnamanøver med personbil og treffer en annen bil/gjenstand kan en "vanlig" bil også velte...ganske lett også.

En høy bil med stiv fjæring for å tåle mye last og med høyt tyngdepunkt velter lettere enn en standard bil. Slike biler MÅ har ESP (elektronisk stabiliseringsprogram) for å være sikre. ESP er i følge Folksam (anerkjent for å være ledende på statistikk basert på virkelige ulykker og ikke bare lab.tester) den enkelt sikkerhetsfunksjonen i bil som vil redde flest liv siden sikkerhetsbeltet. Teknikens Värld (svensk bilblad med kanskje verdens beste biltester) veltet nesten med Toyota Hilux pickup i unnamanøver og mener bilen burde være forbudt uten ESP, så dette går på konstruksjon og ikke opprinnelsesland i tilfelle noen skulle tro det.

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: pet1] #644511 26/11/2008 15:18
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Quote:
Men hvor stopper/starter SUV begrepet?

SUV er vell ikke en ferdig definert kjøretøygruppe som f.eks stasjonsvogn, terrengbil, småbil.

SUV er vell mer et markedsføringsbegrep, rettet mot personer med en aktiv livsstil, eller personer som ønsker å fremstå å ha en aktiv livsstil. SUV er store biler med mer eller mindre god plass til familien/kompissene og alt stæsjet dere skal ha med dere når dere skal ut på de aktive og kule aktivitene dere fyller fritiden deres med.

Siden image is everything i denne verden og all reklame viser "kule" på folk ski, sykkel, klatrende, raftende osv... Dvs aktviteter som krever masse/en del plass i kjerra. Så pga dette ønsker værmansen og fremstå som en aktiv og kule person selv om han tilbringer 90% av all fritid forran en skjerm. Altså har du endt opp med SUV i størrelse fra mini til en liten lastebil.

En del kjøper de pga den høye sitteposisjonen og den bedre oversikten du får. Andre opplever det å sitte hevet over de andre traffikantene som økt sikkerhet. Andre igjen er ute etter plassen (Selv om du vil få like stor eller bedre plass i en vanlig stasjonvogn)

Størrelsen osv. på det som de fleste oppfatter som SUV (XC90, X5, ML, Tahoe osv) er vell bestemt ut i fra det amerikanske regelemanget for å få registret bilen som en ligth truck. Dette er noe ala det samme som det å kunne registere bilen din som liten lastebil i norge. Men i motsetning til Norge så er det ingen begrenisng på antall seter i en liten lastebil i USA med nok seter til hele familien. Så dermed får du en svær branne av en bil til en liten penge. Hvis jeg ikke husker feil (og er det feil så blir det vell påpekt innen 15sek etter att dette er postet :-) ) så er det eneste som begrenser å få registrer bilen som en ligth truck i USA:

1: Høyden over bakken (Den skal jo ha "terreng" egenskaper )
2: At vekten på bilen skal være over en så så mye (det er jo en lastebil vi snakker om her)

Dermed så har du en billig, drit svær bil, med alt for mye masse, for langt over bakken.

Så siden disse SUVen har til nå solgt som f. Så har man tatt for seg alle størrelser man kan tenke seg en bile i og laget "terrengbiler"/SUVer av dem. Så i dag får du til og med SUVer uten firehjulstrekk (Nissan Qasjkuaiii (eller nå hvordan man skriver det navnet) og VW Tiguan slik at de blir enda litt billigere og billigere og kjøre for en som bare triller innen for de postkodene som mellom hjemme, jobben og butikken(e), men som ikke vil ofre imaget eller følesen av å kjøre en sikkere bil enn andre.

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: HaraldW] #644530 26/11/2008 15:55
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: mann&kona

I stedet beholder jeg og vedlikeholder jeg min Chevy, og kjører minst mulig bil. Kanskje bygger jeg den om til gassdrift også, på tross av at det i antall kjørte kilometer årlig ikke svarer seg rent økonomisk.

Det er mye bedre for miljøet å beholde sin gamle bil, enn å kjøpe en nye, miljøvennlig bil. Det er tom bedre for miljøet å kjøpe en H2 enn å kjøpe en Prius, hvis man ikke skal kjøre store avstander, fordi Priusen er enormt energikrevende i produksjonen, mens H2'en, som stort sett består av kasserte jernbaneskinner og diverse deler fra utrangerte damplokomotiver, er så enkel å produsere at man klarer seg med energien fra 3 pakker hjelpestikker.

Ole.

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: Ole] #644729 26/11/2008 23:14
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Jeg tror jeg gjorde mitt ved å selge byjeepen jeg hadde som slurpet bensin. Den brukes nå av noen andre som kjører langt mindre og selv skrur på bil. Jeg kjører nå Touran som har halvert forbruket av drivstoff. Jeg har vanskelig for å se at det ikke var miljømessig riktig å kjøpe en pent brukt 06 touran med kjørelengde på ca 30000 i året. Faktisk om primære bruksområdet var by/små kjøring som blir en del av en jobb en uke før jul er det over en halvering av drivstoff forbruket...

Ergo jeg tror å bytte bil kan være miljøvennlig, kan noen bevise noe annet?

Amerikanske suver kan fremdeles registreres i Norge, som lette lastebiler. Så de finnes enda, men dette er og blir lastebiler...ikke hva jeg kaller suv.

Jeg mener en suv er biler som Cayenne, Touareg, ML, Jeep'ene, de tar seg fram. Og så finnes det en del by suver X5, Xc90 og en haug med mini suver.

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: Christian M.] #644744 27/11/2008 06:43
Dan Offline
More than words
More than words
Kan vi ikke bare la være å kalle dem SUV? Det vi snakker om hver gang diskusjonen kommer opp er jo teite biler som veier for mye (i forhold til dem de krasjer med), koster for mye (og dermed blir kjørt av folk som har blitt rike ved å drite i andre og gjør det også i trafikken), drar for mye drivstoff og i tillegg ikke har bedre fremkommelighet og plass enn en vanlig firehjulsdrevet stasjonsvogn.

Så hva skal vi kalle dem isteden, slik at vi slipper å trigge GeirK hver gang emnet tas opp? Hva med teitomobiler? Og så kan vi fortsette med å definere hvilke modeller som inngår i klassen og hvilke av oss som er teite fordi vi enten har en eller drømmer om en.

Slik, nå overlater jeg til leserne å plukke ut hva som er alvor og hva som er ironi...

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: Dan] #644823 27/11/2008 09:05
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Dan
Slik, nå overlater jeg til leserne å plukke ut hva som er alvor og hva som er ironi...

... koster for mye (og dermed blir kjørt av folk som har blitt rike ved å drite i andre og gjør det også i trafikken

På samme måte som alle her oppe i skandinavia har blitt rike ved å drite i resten av verden og også i miljøet? thinking

Øystein

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: okl] #644828 27/11/2008 09:06
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg så ikke noe bilde eller noe av denne tahoen og minien. Finnes det?

Øystein

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: okl] #644829 27/11/2008 09:08
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Eh ... første posteringen - har du sett den?

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: Hæ?] #645001 27/11/2008 12:40
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Ehh ja. Slik ser den ut hos meg.
Noe jeg ikke ser her?

Øystein

Vedlegg 1post.JPG
Redigert av okl; 27/11/2008 12:40.
Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: okl] #645003 27/11/2008 12:42
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Får du ikke opp bildet?

Vedlegg MOZ_Mini_Vs_Tahoe_1.jpg

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: Hæ?] #645046 27/11/2008 13:43
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Ahh, takk.

Ditt bilde får jeg opp, men ikke det i første posten. Rart. Kanskje jeg skulle prøve å ta bort igjen spesial css'en som fjerner reklamen. Kan den også fjerne vedlegg tro?

Prøver snart...

Øystein

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: Hæ?] #645062 27/11/2008 14:01
perpedal Offline
Ivrig
Ivrig
Men har Mini katapult seter som sikkerhetstiltak mot kræssj med store biler?? Ser Minien på bildet har kvittet seg med store deler av taket, men begge framsetene står fortsatt i bilen. Eller klarte prosessorene i Minien og beregne at SUCen velta og dermed ikke sendte sjåfør og passasjer til himmels??

Betyr dette at du må ha grønt kort på fallskjerm for å kunne kjøpe/kjøre en Mini?? Bare lurer siden jeg har litt lyst på en Mini, men alle mine hobbyer og store legme kommer til å sprenge all bagasjekapasitet. Både med setene opp og nede.

Er elendig pakker og klarer fint og fylle opp SAABen til vinduene med baksetene nede, alene, hver gang jeg skal på helgetur med ski/sykkel. Hmmm kanskje jeg burde slå til på en SUC i stedenfor......."masse" plass og image rettet mot alle mine fritidsaktiviteter............ :-)

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: okl] #645064 27/11/2008 14:07
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Fjernet css'en, men ser fremdeles ikke noe bilde i første post. Gjør alle andre det?

Huff, nå må jeg legge til deCadences reklamefilter igjen...
Grusomt uten!

Øystein

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: Dan] #645065 27/11/2008 14:08
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Kan vi ikke bare la være å kalle dem SUV? Det vi snakker om hver gang diskusjonen kommer opp er jo teite biler som veier for mye (i forhold til dem de krasjer med), koster for mye (og dermed blir kjørt av folk som har blitt rike ved å drite i andre og gjør det også i trafikken), drar for mye drivstoff og i tillegg ikke har bedre fremkommelighet og plass enn en vanlig firehjulsdrevet stasjonsvogn.

Kan vi ikke også la vær å være så trangsynte at vi ikke ser forskjell på en SUV og en SUV?

Nordmenn driter vel alle sammen litt i resten av verden gjør vi ikke?

Lurer på om det var bakkeklaringen som gjorde at jeg måtte slepe en Audi A4 quattro på 400m bort en parkeringsplass med 40cm nysnø i oslo? Det kan ikke ha vært 4x4 systemet på min bil for det er diskutabelt....

Så hva skal vi kalle dem isteden, slik at vi slipper å trigge GeirK hver gang emnet tas opp? Hva med teitomobiler? Og så kan vi fortsette med å definere hvilke modeller som inngår i klassen og hvilke av oss som er teite fordi vi enten har en eller drømmer om en.

Jeg regner med at den var litt retta mot meg som og hver gang må påpeke at en SUV er ikke en SUV. Selvfølgelig også bare for å irritere og provosere som er morro...

Til opplysning er ingen av bilene jeg listet opp på min "vil ha" liste, er jo ett eller to vitale merker som mangler i definisjons lista...tross alt mangler jo bla. suvens far og dems biler.

Hmm, kanskje det ikke var så mye ironi? Eller er det bare jeg som ikke har vilje til å lese mellom linjer? thinking

Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: okl] #645340 27/11/2008 23:16
ingoball Offline
Veteran
Veteran
Sitat: okl
På samme måte som alle her oppe i skandinavia har blitt rike ved å drite i resten av verden og også i miljøet? thinking

jeg bor her oppe i skandinavia uten å være rik, hvem skal jeg drite på for å endre på det?

-ibs/
multispeed is the new green
Re: Hva skjer når en Chevy Tahoe kræsjer med en Mini [Re: ingoball] #645355 28/11/2008 06:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ingoball
Sitat: okl

jeg bor her oppe i skandinavia uten å være rik, hvem skal jeg drite på for å endre på det?

Start her.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support