Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lillorelatert: hva heter stien?

Lillorelatert: hva heter stien? #643524 24/11/2008 22:24
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Forumbruker runemm ville ha sporlogg, men alt jeg kunne tilby var en rute opptegnet på kart. Men jeg er ytterst usikker på hvor stien går mellom 1 og 2, men regner med den heter Ormen Lange eller en eller annen Kladd på tmorksk. Løypa passerer et veldig bratt søkk der man må bære først ned og så opp. Ved punkt 2 der vi har kommet 90 grader på den inntegnede stien og svingt sørover, pleier vi å fortsette rett fram og rett ned på krysset blåsti/lysløype ved Evensetermyra.

Vedlegg lillokart.jpg
Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: tron] #643557 25/11/2008 07:54
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har tatt den stien før, men har også bomsyklet og ikke funnet inngangen til det bratte søkket. Lyktesykling byr på ytterligere vanskeligheter, så hvis noen kan gi en idiotsikker forklaring eller har sporlogg er jeg takknemlig.

Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: runermm] #643565 25/11/2008 08:50
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Det er uten tvil Ormen Lange. Men bombesikker forklaring - tmork vil vel si noe sånn som først tar vi opp der, og så til høyre der og litt bort og så enda en gang til høyre, og så ned i juvet og opp og bort og ned. bigsmile

Men altså, etter å ha kryssa grusveien ved "a" i Merramyra på kartet over, fortsetter du som tegnet rett fram, opp en bratt og ganske lang bakke, og så til høyre i stikrysset på toppen. Du får da snart Ole Høylands hule på venstre hånd. Men så langt var det kanskje greit. Deretter er det å følge stien, som svinger litt mot høyre etter en stund (ikke noe kryss). Nå det så brekker av en tydelig sti 90 grader bratt nedover, tar du ned her, og følger denne, ned i en dump og opp igjen. Rett før denne stien begynner å gå nedover igjen, skal du ta av 90 grader til høyre, opp en liten kneik. Her er det fin svingsti som passerer et fint utsiktspunkt der du ser Alnsjøen (her er det bratt ned). Denne stien følges lenge, men noen hundre meter etter at du har passert et sleipt tre som ligger over stien (og som stort sett alltid er for glatt til å høkkes over), skal du igjen ta av til høyre. Rett fram begynner stien å helle nedover. Like etter at du har tatt høyre her, kommer du til juvet, og derfra er det igrunn bare å følge stien, og så kommer du rett.

Kanskje ikke verdens beste forklaring, men kanskje til litt hjelp...

btm
Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: btm] #643603 25/11/2008 09:56
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ja det stemmer, det er Ormen Lange! Det er så mange tmorkske navn i Lillomarka at man lett går surr. Jeg kan Ormen Lange i blinde, men den er vanskelig å tegne inn på et så grovt kart uten å ha noen koordinater.
Uansett: Ormen Lange og resten av denne runden var fantastisk bra i går! Makan til flyt får man ikke engang på den tørreste sommerdag!

Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: tron] #643614 25/11/2008 10:08
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Mmmmm, Ormen den lange. Det er gromrunden sin det. Jeg savner den av og til. (Note to self) Jeg burde komme en tur til Lillo snart.

Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: tron] #643656 25/11/2008 11:12
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: tron
Ja det stemmer, det er Ormen Lange! Det er så mange tmorkske navn i Lillomarka at man lett går surr. Jeg kan Ormen Lange i blinde, men den er vanskelig å tegne inn på et så grovt kart uten å ha noen koordinater.
Uansett: Ormen Lange og resten av denne runden var fantastisk bra i går! Makan til flyt får man ikke engang på den tørreste sommerdag!

tsk tsk, navn gjør det så lett atte :-)

Jepp, OL går fra Ole Høiland (der en tar til høyre i Y-kryss rett før hula). Opp langs hule, forbi denne og inn til høyre. Opp en liten kneik på et åpent område før en svinger inn til høyre inn i barskog. Sving bratt ned til venstre på første stikryss. I bunn av bakken sykler en til høyre før en etter ca 30 meter tar opp en bakke til venstre.

Du sykler nå i et lite søkk i terrenget, og etter en kort stund kommer du til et "blankt" berg på høyre side. Opp dette, og du ser at stien fortsetter på toppen. Stien krysser nå ett nytt søkk i terrenget, og på andre siden går stien ut til en fin utsikt mot Alunsjøen.

Du fortsetter stien langs og forbi utsikten i nordlig retning. Rett etter at du er inne i skogen igjen går det en sti til høyre og en til venstre i et Y-kryss. Du tar den til venstre (den til høyre er også fin, men mer teknisk).

Du sykler nå en sti som går slakt oppover på fint barnålunderlag. Etter en liten stund kommer du til den sleipe og barkfrie stammen som btm nevnte. Etter at du har passert denne sykler du igjen i et lite søkk og etter noen meter kommer du til et kryss, der du 90 grader tar til høyre (til venstre går stien mot Linderudkollen, rett frem mot Solemskog).

Kort tid etter at du nå svingte til høyre står du ved kanten av juvet, og her er eneste alternativ å bære sykkelen. Du bærer ned i bunnen av juvet, går noen få meter (ca 5m)i samme retning som stien mot bunnen, før du bærer sykkelen opp bratt bakke på andre side av juvet.

På toppen herfra er det ganske selvforklarende, og stien følges ned en bakke med små graner, opp en kort bakke med mange røtter (stien du forlot ved utsikten noe tidligere kommer inn fra høyre her). Etter ytterligere noen meter står du i bunnen av bratt bakke (som kan sykles opp), før du står oppe på toppen av åsen, med fast berg under beina.

Stien dykker så ned i skogen i nordlig retning. Etter en kort stund kommer du til et stikryss der du kan ta ned til høyre og treffe sti fra de Gotthalfske gruver (event. krysse denne og komme ned til grusvei ved Evensetermyra). Siste del av OL fortsetter derimot rett frem før den kommer ut på stien som kommer fra Gotthalfske gruver og går over mot Seter tjern ved Solemskog.

EDIT: Tror jeg har fått med meg alt.

Redigert av tmork; 25/11/2008 11:19.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: tmork] #644098 25/11/2008 22:15
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter litt roting i gamle sporlogger fant jeg denne. Ligner på Ormen det der?

Vedlegg ormenlange.jpg
Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: runermm] #644305 26/11/2008 10:52
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ser ikke veldig feil ut den der.

Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: runermm] #644778 27/11/2008 08:16
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Jeg møtte runermm og Pål (vet ikke om han er aktiv på forumet) på lyktetur igår, og det ble snakk om flytsti fra Gothalfske gruver og til Alnsjøen. Den er på karet tron har postet i første post her, jeg har lånt kartet og tydeliggjort litt.

Altså Rune, etter Ormen Lange tar du Godløypa mot Årvoll, og treffer gruseveien i 1. Deretter tar du til venstre på grusen til 2, og inn der (markert med lyseblått). Vi møttes omtrent ved 3, og sykla ruta jeg har prøvd å tegne inn med blått (sånn ca.). Håper ting ble litt klarere nå.

Vedlegg Flyt i lillo.JPG

btm
Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: btm] #644797 27/11/2008 08:37
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ruta Pål og jeg syklet ser du nedenfor. Jeg ser hvor vi tok feil. Vi syklet Godløypa videre mot Lilloseter og så tok vi grusveien rundt i stedet for å ta Godløypa i motsatt retning. Ned mot Alunsjøen tok vi (kanskje) samme sti, men vi gikk glipp av stikrysset og raste helt til ned til sjøen. Vi syklet litt opp igjen for å finne en brukbar sti, men vi endte med å traske langs gjerdet før vi heldigvis traff deg og fikk en flott guiding tilbake til bilen.

Vedlegg ormenaasen.jpg
Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: runermm] #645090 27/11/2008 14:34
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Det kan se ut til at dere tok den gamle veien fra gruvene og ned til sjøen og ikke stien som går litt lenger oppe i terrenget. Stistart for denne er i et lite synlig "traktorspor" bare noen få meter bortenfor benken på bakketoppen etter gruvene.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: tmork] #645123 27/11/2008 15:23
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Terje, det har du nok helt rett i. Takk for oppklaringen!

Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: btm] #645289 27/11/2008 21:15
P
paal_n Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: btm
Jeg møtte runermm og Pål (vet ikke om han er aktiv på forumet)

/Rekker opp hånda

Takk for turen, ja. Det gjorde godt, selv om det gjorde vondt. Og &%!$"# til ukjent knot og "ikke faen om dette er en sti, Rune" og duggende briller i svarte natta.

Sitat: tmork
Det kan se ut til at dere tok den gamle veien fra gruvene og ned til sjøen og ikke stien som går litt lenger oppe i terrenget.

Kan stemme det, mener jeg så et skilt med "Gamle gruvevei" eller noe sånt på da vi raste nedover mot sjøen?

Ein kjem ikkje til fjells når ein går på flat veg.
Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: paal_n] #645906 29/11/2008 12:44
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
Det var du som var Pål, ja. Så jo at du sykla 6.6, men kobla ikke det med den mannen bak den fantastiske byggbloggen, som jeg leste med stor fornøyelse.

Det var jo ikke bare flyt etter at dere møtte meg heller, og opp på Årvollåsen på slutten av turen er alltid tungt. Kombinert med duggende briller i mørket kn nok det ta motet fra noen og enhver.

Utroli bra timing med lyset ditt, forresten. Det sa vel takk for seg akkurat i det vi kom ut på grusen ved kastesteinen.

Og selvfølgelig, takk for turen. bigsmile

Redigert av btm; 29/11/2008 12:45. Rediger grunn: Glemte jo å takke for turen...

btm
Re: Lillorelatert: hva heter stien? [Re: btm] #645963 29/11/2008 15:27
P
paal_n Offline
Entusiast
Entusiast
P
Sitat: btm
Utroli bra timing med lyset ditt, forresten. Det sa vel takk for seg akkurat i det vi kom ut på grusen ved kastesteinen.

Ha, ja. Fem minutter før så måtte dere ha kommet tilbake og henta meg. Mumle mumle Tesla mumle mumle finanskrise hvilken finanskrise mumle mumle.

Ein kjem ikkje til fjells når ein går på flat veg.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå