Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kan man se av puls jf. bedre form?

Kan man se av puls jf. bedre form? #642966 23/11/2008 20:54
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Hei!

Noen som har formening om dette:

På denne tiden ifjor lå jeg på en pulsnivå på ca.180-182 når jeg kjørte intervaller på ca.1o min av gangen. Dersom jeg oversteg dette pulsnivået kom melkesyre og stivnet i beina. Nå kan jeg arbeide med et pulsnivå på ca.185-186 med samme varighet uten å bli stiv eller kjenne melkesyre. Altså har jeg flyttet min opplevde terskel opp med ca.5 pulsslag under intervalltrening.

Kan dette relateres til at formen har blitt bedre eller kan det være andre årsaker. Jeg bruker kun pulsklokke og ikke noen wattmåler.

Re: Kan man se av puls jf. bedre form? [Re: Tjuvtrener] #642974 23/11/2008 21:06
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Kan godt være at du er kommet i bedre form, men det trenger ikke bety det. Det er så mange andre faktorer som spiller inn.

Kjører du endel VO2max intervalle ei uke, vil du oppleve problemer med å få pulsen veldig høyt etter den uka. Det vil være fordi slagvolum og mengden blodplasma har økt. Etter en slik periode vil man vanskelig komme opp i noe over 90% av max. Har du derimot tatt 14 dager fri, vil det være helt uproblematisk å ligge på 90% av makspuls

Tren heller intervallene på opplevd intensitet. Kjører du terskelintervaller, er det lurt å kjøre de i et område hvor du føler at beina ikke stivner helt men at du har kontroll på melkesyrenivået (laktat)

Puls mener iallefall jeg er best egnet på lav intensitet ( under terskel).

Imidlertid er det et bedre å følge med hvilepulsen. Hvis den faller, vil det ofte være et godt tegn på bedre form.

Lav hvilepuls er derimot ikke ensbetydende med god form, mens fall i hvilepuls normalt er det.

Ikke sikkert du ble noe klokere av dette. Jeg trener wattbasert kombinert med følelse. Langkjøringer tar jeg fortsatt pulsbasert med snitt under 70% av max puls

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Kan man se av puls jf. bedre form? [Re: Kurtern] #642983 23/11/2008 21:18
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Kjører ca 2-3 terskelintervaller pr.uke. Hvis det blir 3 så kjenner jeg at restitusjonsperioden kan bli kort i forhold til mitt nivå og at det videre er vanskelig å komme opp i ønsket pulssone. Dette er vel kanskje et resultat av for mye trening med for høy intensitet. Ser at 2 terskelintervaller er mest passelig jf.restitusjon for min del.

Re: Kan man se av puls jf. bedre form? [Re: Tjuvtrener] #642987 23/11/2008 21:27
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Har erfaring fra 3 år tilbake hvor jeg overbelastet meg over en lengre periode, rett og slett fordi jeg brukte puls til intensitetsstyring uten å kjenne til flere faktorer rundt dette som kan bidra til å trene med feil intensitet.

Det jeg spesifikt gjorde feil var å trene en god del på 90% av maxpuls hvor jeg samtidig ga jernet for å komme fortest mulig opp i "riktig puls". Realiteten er at man halve intervallet trener langt over terskel mens siste del av intervallet havner godt under terskeleffekt.

Det medførte at de 2 første dragene ble jææævlig tunge og de 2 siste ble alt for lett.

Hvis du føler at 3 intervalløkter i uke like under terskel ikke gir deg tilstrekkelig restitusjon, har jeg mest tro på at du trener med for høy intensitet.

Eksempel
Hvis jeg trener ei økt med 3*10 min på sub-terskel, så pleier første draget å fade fra 75% - 82%, neste fra 77-85% og siste på 80 - 88% i forhold til makspuls. Wattverdiene under alle dragene er helt lineære og ligger da jevnt på ca. 90% av Terskelwatt.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Kan man se av puls jf. bedre form? [Re: Tjuvtrener] #642989 23/11/2008 21:28
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Dersom du kjører mange hardøkter i et kort tidsrom vil pulsen dale på en gitt intensitet (watt).

Det er noen enkle og billige måter å teste fremgang på:

1. Bakketest: kjør opp en bakke der du er godt kjent så fort du kan. Jo bedre tider du genererer, jo bedre går treningen din

2. En runde i terrenget: siden dette er terrengsykkel.no bør også fremgang overvåkes i terrenget. En rundløype, gjerne en rittrase, gir en bred og god indikasjon på hvordan fremgangen er generelt. Kjørestyrke, teknikk, kondis og erfaring er alle viktige ingredienser for suksess i ritt. En løype med oppover, nedover, røtter, kneiker etc vil være en god indikasjon på hvor bra du blir

No added style
Re: Kan man se av puls jf. bedre form? [Re: KnutAa] #642996 23/11/2008 21:40
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
3. Legg intervalltreningen til en kjent bakke og start fra samme punkt. Da får man sammenlignet både øktens drag og hver økt.

Veldig fint å se at man kommer langt opp i bakken når opplevd intensitet ikke står i stil med pulskurven.

Re: Kan man se av puls jf. bedre form? [Re: kjerts] #642999 23/11/2008 21:46
T
Tjuvtrener Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
T
Jepp, ser at forslagene her går ut på å ha testbakke/løype. For min del blir intervalltreningen på denne årstiden utført på innendørs sykkel, noe som er vanskelig å måle konkret fremgang på.

Re: Kan man se av puls jf. bedre form? [Re: Tjuvtrener] #644603 26/11/2008 18:08
S
sutreungen Offline
Fersking
Fersking
S
Når du sykkler raskere en meg på Birken og Grenserittet er det et tegn på at du har blitt i bedere form. Ja rett og slett i superform :-)

Arnebon

Moderator  support