Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spørsmål ang. hjulsett

Spørsmål ang. hjulsett #642708 22/11/2008 22:48
Halvor T Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av et nytt hjulsett til racern nå, ettersom de nåværende hjulene er nokså slitte og skjeve.

Og da lurer jeg selvfølgelig på noen ting:

Jeg skal ha vanlige alu-hjul, ikke noe høyprofil karbongreier. Hva er høy/lav vekt på hjulene (forhjul/bakhjul)?

Er det noen her som har erfaringer med forskjellige hjul, evt anbefalinger?

cheers, Halvor

Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: Halvor T] #642783 23/11/2008 11:11
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Heisann.

Jeg må først få si at jeg er noe inhabil her, siden jeg faktisk han noen hjul til salgs i salgsforumet ...

Dette med vekt er egentlig prisbetinget. Keith Bontrager har vel sagt noe slikt som: "lett, billig og solid? Velg to av dem." Du får med andre ord neppe noen "kinderegg" her. Jeg ville først enten bestemt meg for en vekt eller en pris som er absolutt maksimum av hva du er villig til å strekke deg til.

Vektmessig sett ligger vel en del anerkjente ferdighjul på mellom 1800 og 1450 gram. Prisen blir høyere jo lavere vekten blir. Og stort sett er det slik at jo lettere vekt, jo mindre solid er settet. Unntak finnes selvsagt. Vekten på rytteren spiller selvsagt også en rolle. Er du selv ikke en typisk lettvekter, ville jeg gått for solide hjul med litt styrke.

Typiske produsenter i det vektsegmentet jeg oppga over er Fulcrum, Mavic, DT Swiss, ROL, Campagnolo, Shimano, og noen til som er å skaffe i Norge. Sjekk f.eks www.cyclecomponents.com for en ganske ok oversikt og noen brukererfaringer.

Selv har jeg erfaring med følgende hjul:

Håndbygde Mavic Open Pro med CODA (Cannondale sitt eget merke, disse var produsert for C'dale av DT Swiss) nav og noen eiker jeg ikke er helt sikker på hva var. Det var bunnsolide hjul med lav vekt og svært gode kjøreegenskaper. I tillegg var de lette å rette, og røk en eike, hadde sjappa på hjørnet nye. Hjulsett som ligner på dette finner du hos bl.a. Fast-bikes og hos alle som bygger hjul.

Fulcrum Racing 3 er et sett med alu-felger og flate ståleiker. De er lette (1605g i følge Fulcrum) og stive som bare det. Tåler godt tyngre ryttere. Jeg har gode erfaringer med hjulsettet, selv om jeg måtte få reparert forhjulet på garantien p.g.a. en trøblete eike. De finnes i sølv og svart. Hjulene triller lett og er pene å se på. Den store ulempen er at det er tilnærmet umulig å få tak i f.eks. eiker til dem. Fulcrum er egentlig Campagnolo for Shimanofanatikere som ikke ville finne på å sette et Campahjul på sykkelene sine. Det er liten forskjell på Campahjul og Fulcrumhjul.

Mavic Aksium er et billigalternativ fra en av verdens største hjulprodusenter. Dette settet er ganske tungt (ca 1950g), men med flate ståleiker som gjør det ikke så verst aerodynamisk. De triller ganske godt, men jeg opplevde dem som vanskelige å få opp i fart, tunge å klatre med og egentlig mest for trening og kjøring med cyclocross. Tåler det mest utrolige - er utrolig sterke.

Mavic Ksyrium Equipe er de billigste og tyngste hjulene i Ksyrium-serien. Disse hjulene er hakket over Aksium i pris og kvalitet, men hakket under i vekt. (ca 1800g). Jeg opplever dette som gode, lettrillende hjul, men som Aksiumene er de litt tunge. Men ikke i nærheten så treige som Aksiumene, dog. Sterke og pene. Flate eiker her også.

Shimano 550 er et greit treningsalternativ fra Shimano. Jeg opplever de som helt ok treningshjul, men litt svake. De ble raskt skeive under min enorme kropp på 85kg, og måtte til stadighet rettes opp.

Håndbygde DT Swiss RR 1.1 med Ultegra nav og Revoeiker er gode hjul. Minner veldig om Open Pro som jeg skreiv om over her.

Har også hatt en liten tur på diverse Bontrager og Mavic-hjul, men ikke nok til å kunne beskrive dem som annet enn "helt ok det lille jeg fikk prøvd dem".

Shimano har et Dura Ace hjulsett hos Bikeshop til rett under 5000 NOK som er 1380g og kjent for å være solid. Jeg beit nesten til på det tilbudet for en liten stund siden, men endte opp med håndbygde hjul til samme prisen og 100g lavere vekt.

Skal forumet anbefale noe spesifikt, må vi vite om dette er reine konkurransehjul eller treningshjul. Om du er villig til å betale mye eller lite. Jeg har kun beskrevet hjul i prisklassen under 4000 NOK her. Dyrere hjul er som regel enten letttere eller mer solide. Og jeg vil anbefale deg å se på håndbygde hjul hvis du vil ha noe som er solid, prisgunstig og lett.

Lykke til!

Redigert av Hæ?; 23/11/2008 12:37. Rediger grunn: Fjerna litt egenreklame

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: Hæ?] #643117 24/11/2008 09:55
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Hæ?
Shimano har et Dura Ace hjulsett hos Bikeshop til rett under 5000 NOK som er 1380g og kjent for å være solid. Jeg beit nesten til på det tilbudet for en liten stund siden, men endte opp med håndbygde hjul til samme prisen og 100g lavere vekt.

Spesifikasjoner, vær så snill...

Anonym5
Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: Hæ?] #643119 24/11/2008 09:58
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Mange sykler på Mavic Ksyrium SL, som er blant de beste i Ksyrium-serien. Akselererer og klatrer godt, lav vekt (1485 g), de er dønn stive og tvers igjennom bunnsolide. Eneste måten jeg noengang har klart å ødelegge et Ksyrium-hjul var ved kjøre rett inn i et autovern i over 60 km/t. Vær obs. på at de IKKE er spesielt aerodynamiske selv om de ser slik ut med flate eiker. Snarere tvert om, utformingen av eikene på Ksyrium-hjulene gjør at aerodynamikken er dårlig (det samme gjelder nok Mavic Aksium). Fine hjul til trening og på ritt med mye svinger/brostein/dårlig vei, men litt høy pris.

Fulcrum Racing 7. Hvis du skal ha noen helt greie billighjul til trening på regnværsdager. Aerodynamikken er omtrent middels, de er relativt tunge og ikke spesielt stive, men prisen er veldig lav.

Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: anonym5] #643120 24/11/2008 10:01
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pontiff

bikeshop

Redigert av sykkelfantometJF; 24/11/2008 10:02.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: sykkelfantometJF] #643122 24/11/2008 10:04
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: sykkelfantometJF

Takk, men Dura Ace hjulene har jeg allerede, og kan anbefale de på de varmeste. Jeg er interessert i det håndbygde hjulsettet til samme pris men 100 gram lavere vekt.

Anonym5
Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: gepe] #643134 24/11/2008 10:25
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gepe
Mange sykler på Mavic Ksyrium SL, som er blant de beste i Ksyrium-serien. Akselererer og klatrer godt, lav vekt (1485 g), de er dønn stive og tvers igjennom bunnsolide.

Dette er defintivt ikke min erfaring.

Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: erling] #643171 24/11/2008 11:26
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling
Sitat: gepe
Mange sykler på Mavic Ksyrium SL, som er blant de beste i Ksyrium-serien. Akselererer og klatrer godt, lav vekt (1485 g), de er dønn stive og tvers igjennom bunnsolide.

Dette er defintivt ikke min erfaring.

Har ES og har samme erfaringer som gepe. Knallhjul!

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: anonym5] #643249 24/11/2008 13:20
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: pontiff

Velocity Aeroheads 32mm felger, Aerolite eiker og White Industries H1 nav. Byggeren hevder de kommer på ca 1280g.

Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: Hæ?] #643251 24/11/2008 13:29
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Velocity Aeroheads 32mm felger, Aerolite eiker og White Industries H1 nav. Byggeren hevder de kommer på ca 1280g.

Hjulkompaniet? Jeg har fått samme tilbud, men landet på nærmere 1400 gr, og 2000 kr. høyere pris.

Anonym5
Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: anonym5] #643256 24/11/2008 13:34
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Det er Hjulcompaniet, ja. Har ikke kontrollveid (litt vanskelig siden jeg ikke har fått hjulene enda), men prisen er riktig. Av grunner jeg ikke vil komme inn på her - hver mann gjør sin handel. ; )

Skal slenge hjulene på vekta når de kommer, og er det veldig stort avvik, så gir jeg selger en tilbakemelding om det.

Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: Hæ?] #643309 24/11/2008 14:45
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Hvor få eiker tør/skal du kjøre med? Med ca. 1140g for nav og felger kan det virke som om hjulbyggeren bare har regnet eiker på ett hjul...

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: Totte] #643319 24/11/2008 15:15
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
20/28. Ser at vekten da kommer opp i ca 1350g, ja. Men men.

EDIT: Mulig Mr. Skinner har funnet en ekstra lett felg eller et ekstra lett nav i haugen sin. Hva vet jeg? Fortsatt et ok sett til den prisen jeg gir for det, synes jeg.

Redigert av Hæ?; 24/11/2008 15:20.

Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: Halvor T] #649740 07/12/2008 16:46
Hjulcompaniet Offline
Ivrig
Ivrig
they came out at 1370gm. not a bad weight. aerodynamically they should be better than a ksyrium (smaller spoke surface area). the freehub body is made from titanium, so lifespan should also be better, your cassette wont be chewing up soft alloy. Troy Watson @ ligero has been using custom WI hubs for a while now, and so has speeddream. there is no question about quality. weight around the preimeter of the wheel is also low, which makes for a nice responsive wheelset. the asym rear rim, and the lacing pattern give a really stable rear wheel, something close to only a 2% difference in spoke tension between drive and non-drive side on the rear.

--
Ben Skinner
http://www.hjulcompaniet.com
http://stores.ebay.com/hjulcompaniet?refid=store

Re: Spørsmål ang. hjulsett [Re: Hjulcompaniet] #649756 07/12/2008 18:02
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sounds pretty neat, Ben. Looking forward getting 'em. bigsmile

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå