Heisann.
Jeg må først få si at jeg er noe inhabil her, siden jeg faktisk han noen hjul til salgs i salgsforumet ...
Dette med vekt er egentlig prisbetinget. Keith Bontrager har vel sagt noe slikt som: "lett, billig og solid? Velg to av dem." Du får med andre ord neppe noen "kinderegg" her. Jeg ville først enten bestemt meg for en vekt eller en pris som er absolutt maksimum av hva du er villig til å strekke deg til.
Vektmessig sett ligger vel en del anerkjente ferdighjul på mellom 1800 og 1450 gram. Prisen blir høyere jo lavere vekten blir. Og stort sett er det slik at jo lettere vekt, jo mindre solid er settet. Unntak finnes selvsagt. Vekten på rytteren spiller selvsagt også en rolle. Er du selv ikke en typisk lettvekter, ville jeg gått for solide hjul med litt styrke.
Typiske produsenter i det vektsegmentet jeg oppga over er Fulcrum, Mavic, DT Swiss, ROL, Campagnolo, Shimano, og noen til som er å skaffe i Norge. Sjekk f.eks
www.cyclecomponents.com for en ganske ok oversikt og noen brukererfaringer.
Selv har jeg erfaring med følgende hjul:
Håndbygde Mavic Open Pro med CODA (Cannondale sitt eget merke, disse var produsert for C'dale av DT Swiss) nav og noen eiker jeg ikke er helt sikker på hva var. Det var bunnsolide hjul med lav vekt og svært gode kjøreegenskaper. I tillegg var de lette å rette, og røk en eike, hadde sjappa på hjørnet nye. Hjulsett som ligner på dette finner du hos bl.a. Fast-bikes og hos alle som bygger hjul.
Fulcrum Racing 3 er et sett med alu-felger og flate ståleiker. De er lette (1605g i følge Fulcrum) og stive som bare det. Tåler godt tyngre ryttere. Jeg har gode erfaringer med hjulsettet, selv om jeg måtte få reparert forhjulet på garantien p.g.a. en trøblete eike. De finnes i sølv og svart. Hjulene triller lett og er pene å se på. Den store ulempen er at det er tilnærmet umulig å få tak i f.eks. eiker til dem. Fulcrum er egentlig Campagnolo for Shimanofanatikere som ikke ville finne på å sette et Campahjul på sykkelene sine. Det er liten forskjell på Campahjul og Fulcrumhjul.
Mavic Aksium er et billigalternativ fra en av verdens største hjulprodusenter. Dette settet er ganske tungt (ca 1950g), men med flate ståleiker som gjør det ikke så verst aerodynamisk. De triller ganske godt, men jeg opplevde dem som vanskelige å få opp i fart, tunge å klatre med og egentlig mest for trening og kjøring med cyclocross. Tåler det mest utrolige - er utrolig sterke.
Mavic Ksyrium Equipe er de billigste og tyngste hjulene i Ksyrium-serien. Disse hjulene er hakket over Aksium i pris og kvalitet, men hakket under i vekt. (ca 1800g). Jeg opplever dette som gode, lettrillende hjul, men som Aksiumene er de litt tunge. Men ikke i nærheten så treige som Aksiumene, dog. Sterke og pene. Flate eiker her også.
Shimano 550 er et greit treningsalternativ fra Shimano. Jeg opplever de som helt ok treningshjul, men litt svake. De ble raskt skeive under min enorme kropp på 85kg, og måtte til stadighet rettes opp.
Håndbygde DT Swiss RR 1.1 med Ultegra nav og Revoeiker er gode hjul. Minner veldig om Open Pro som jeg skreiv om over her.
Har også hatt en liten tur på diverse Bontrager og Mavic-hjul, men ikke nok til å kunne beskrive dem som annet enn "helt ok det lille jeg fikk prøvd dem".
Shimano har et Dura Ace hjulsett hos Bikeshop til rett under 5000 NOK som er 1380g og kjent for å være solid. Jeg beit nesten til på det tilbudet for en liten stund siden, men endte opp med håndbygde hjul til samme prisen og 100g lavere vekt.
Skal forumet anbefale noe spesifikt, må vi vite om dette er reine konkurransehjul eller treningshjul. Om du er villig til å betale mye eller lite. Jeg har kun beskrevet hjul i prisklassen under 4000 NOK her. Dyrere hjul er som regel enten letttere eller mer solide. Og jeg vil anbefale deg å se på håndbygde hjul hvis du vil ha noe som er solid, prisgunstig og lett.
Lykke til!