Jeg skal ikke uttale meg bombastisk i denne saken, men jeg er ikke sikker på at dette er avgjort ulovlig kopiering av et merke. Jeg er ikke veldig god i merkevarerett, men hvis man leser loven kan det virke som at intensjonen er å hindre forveksling av produkter.
Etter vml. § 4 første ledd, er retten til varemerke en rett til å forby andre å bruke «samme kjennetegn». Bestemmelsen definerer «samme kjennetegn» som «et kjennetegn som er så likt et annet at det er egnet til å forveksles med dette i den alminnelige omsetning, jf. § 6». Iflg. § 6 er kjennetegn bare egnet til å forveksles hvis det gjelder varer av samme eller lignende slag.
Forvekslingsrisiko er følgelig en kombinasjonseffekt av kjennetegnslikhet og vareslagslikhet. De to likhetsforhold vurderes samlet, ikke hver for seg. Dvs. at er kjennetegnslikheten stor, kreves det mindre vareslagslikhet og omvendt.
(...)
Med identiske merker forstås også merker som adskiller seg bare ubetydelig slik at forskjellene overses av en gjennomsnittsforbruker, jf. EF-domstolens avgjørelse i sak C-291/00 Arthur Et Felici. Tilsvarende gjelder for ubetydelige forskjeller med hensyn til varer og tjenester.
Når det ikke foreligger forvekslingsrisiko i tilfeller av bruk av identiske merker for samme varer eller tjenester, kan dette skyldes at merket benyttes beskrivende eller for å utnytte dets oppmerksomhetsverdi. Merket brukes altså ikke som individualiseringsmiddel for å angi kommersiell opprinnelse. Merkehaveren vil iht. Dir. art. 5, nr. 1 (a) også være beskyttet mot slik ikke-individualiserende bruk. Forutsetningen er imidlertid at bruken er egnet til å skade merkehaverens berettigedes interesser, jf. EF-domstolens avgjørelser i sak C-2/00 Hölterhoff, omtalt i NiP 2002 nr. 3 s. 10 og sak C-206/01 Arsenal, premiss 54, omtalt i NiP 2003 nr. 1 s. 12. Sistnevnte sak gjaldt uautorisert salg av supporterartikler. Det sentrale vurderingstema er hvorvidt forbrukerne forledes til å tro at varene stammer fra innehaveren av varemerket. I sak C-48/05 OPEL ble salg av radiostyrte biler som var autentiske kopier av Opels modeller, inkl. bruk av varemerke, ikke ansett egnet til å skade merkehaverens berettigede interesser. Lagt til grunn at omsetningskretsen ikke ville tro at produktet var produsert av Opel.
- Espen -
"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Å stjele design fra Ricard? Brrrr.....
[Re: Thorst]
#64284723/11/200815:43
I sak C-48/05 OPEL ble salg av radiostyrte biler som var autentiske kopier av Opels modeller, inkl. bruk av varemerke, ikke ansett egnet til å skade merkehaverens berettigede interesser. Lagt til grunn at omsetningskretsen ikke ville tro at produktet var produsert av Opel.
Og der tror jeg alle kan puste lettet ut og gratulere BaB med en logo som definitivt gir oppmerksomhet.
[Re: Dan]
#64285023/11/200815:56
Kan vel si det samme som den aktuelle logoen. Er vel 10 stykker i hele Norge som har merket seg det, og de diskuterer i denne tråden.
Jeg vet ikke om den franske øl-dingsen gidder å bry seg om ei knøttlita sykkelsjappe i ikkeviktiglandet Norge som bruker en flaskelogo som markedsføring i et sykkelblad. Logoen blir jo ikke brukt på websidene deres... blir den brukt på butikken?
jaja, ikke har jeg smakt øllet og ikke har jeg hørt om det. Sånn er det nok med 99.99999% av norske folk, og de samme 99.99999% aner ikke hva bikes and boards er forno heller.
Prinsippsak er noe helt annet...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
[Re: RazeFaze]
#64285123/11/200815:59
Dø ikke kall Ricard for Øl da. Det er jo pastis av beste merke. Brennevinet som ikke krever annet blandevann enn rett og slett vann for å bli en supersmakfull drink. De fleste tilskuerne i Touren drikker seg passe blanke i pelsen på denne kongen av spritdrikker. Det er ikke så mange spritslag jeg nyter jevnlig, men en god pastis er veldig riktig.
Ricard bryr seg nok midt der solen aldri skinner, produktforveksling er ikke aktuelt her. Tenker mer på "designere" som snagger andres åndsverk jeg da, og attpåtil tar seg betalt for det. Tar igjen utgangspunkt i at dette selvsagt ikke er tilfelle i denne saken, det får da være grenser...
Pastis er en anisdrink. Ricard inneholder 45 volumprosent alkohol. En morsom liten detalj i BAB logoen er tallet, som jeg antar er stiftelsesåret, men som får en litt annen betydning. Som trønder er det noe jeg har en viss kjennskap til :-D
Redigert av Thorst; 23/11/200816:16. Rediger grunn: svare på spørsmål
- Espen -
"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
[Re: Thorst]
#64286823/11/200816:45
Tja Ricard er kjent som en "serial suer", og de sponser flere sykkelrytter ikke som hovedsponsor men men, var jeg BAB skulle jeg pent brenne denne stjålet logoen så fort som mulig.
Dø ikke kall Ricard for Øl da. Det er jo pastis av beste merke. Brennevinet som ikke krever annet blandevann enn rett og slett vann for å bli en supersmakfull drink. De fleste tilskuerne i Touren drikker seg passe blanke i pelsen på denne kongen av spritdrikker. Det er ikke så mange spritslag jeg nyter jevnlig, men en god pastis er veldig riktig.
Andre steder rundt middelhavet heter det Ozo og Arak, men det smaker like digg over alt!
No added style
[Re: KnutAa]
#64287623/11/200817:00
Fillern, det må være noe galt med en plugin her - satt akkurat og kikka på 5min5sek med stillbilde, ender nok med at jeg må formatere her for å få skikk på datamaskinen :-(
Ahh det minner meg på... tror jeg tar meg en tur i skapet og skjenker meg en av originalen!
A la tienne Knut Tore! Santé
Fin farge det der Remi, og etter et par svelger kan vi la sykkelsjappa på sure, iskalde Grünerløkka sitte der med logoplagiatet sitt, og heller la tankene drive ut i middelhavet der Paul Ricard i sin tid kjøpte et par øyer, Ile de la Tour Fondue (Ile des Embiez) og Ile de Bendor, (på sistnevnte feiret vi forøvrig bryllup for et titalls år siden).
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
[Re: RazeFaze]
#64398725/11/200820:00