Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Styrketråkk og intervall om hverandre

Styrketråkk og intervall om hverandre #641782 20/11/2008 16:46
G
geronimo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Det hender jeg stikker på spinning før jobb. En ting som slår meg da er hvordan øktene blir lagt opp. Synes det er litt merkelig.

Spinningøkta er på 55 minutter. Vi begynner med lett oppvarming. Så er det fullt kjør på styrketråkk til vi er omtrent halveis inn i timen. Så skal vi begynne å kjøre intervaller med høy frekvens og på terskel.

Hva er egentlig meningen med dette? Bør man ikke kjøre styrketråkk i en økt og vanlig intervall i en annen?

Passer dette opplegget noe bra når jeg egentlig er inne i en periode der jeg helst skal trene styrke og langkjøring?

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: geronimo] #641825 20/11/2008 18:29
G
gepe Offline
Entusiast
Entusiast
G
Tror ikke man kan anta at spinningtimer nødvendigvis legges opp med noen spesiell treningsmessig logikk, annet enn at pulsen skal opp og at det skal være så variert at folk ikke kjeder seg. Mange timer bærer preg av at instruktøren ikke er syklist.

Hvis du ikke har tro på opplegget så trenger du vel ikke høre på intruktøren? Hva med å sette deg bakerst og kjøre terskelintervall hele tiden, eller bare styrketråkk hvis det er det du foretrekker?

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: gepe] #641990 21/11/2008 06:24
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Det går faktisk helt greit å kjøre sitt eget opplegg på spinningtimer.
Hvis du ikke prater så mye med han på nabosykkelen er det ingen som merker det heller.

Re Sykkelklubb
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: NilsRegin] #642003 21/11/2008 07:25
G
geronimo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Ja, jeg kommer nok til å kjøre eget opplegg fremover. Men er det noen som vet om styrketråkkene blir "ødelagt" når man kjører på med vanlig intervall etterpå?

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: NilsRegin] #642010 21/11/2008 07:36
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: NilsRegin
Hvis du ikke prater så mye med han på nabosykkelen er det ingen som merker det heller.

Tror instruktørene merker det godt (kjenner flere som sier det i hvertfall...), så hvis du skal kjøre eget løp er deres tips klart: Sett deg bakerst.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: geronimo] #642016 21/11/2008 07:41
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: geronimo
Men er det noen som vet om styrketråkkene blir "ødelagt" når man kjører på med vanlig intervall etterpå?

Det er vel større fare for at intervallene blir ødelagt.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Øyvind V] #642037 21/11/2008 08:20
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: Øyvind V
Sitat: NilsRegin

Tror instruktørene merker det godt (kjenner flere som sier det i hvertfall...), så hvis du skal kjøre eget løp er deres tips klart: Sett deg bakerst.

Sikkert sant. Men lengst bak (og høgt oppe) er det så varmt. Vel, no har det vorte rulletrening på meg i staden. S p i n n i n g blir fort aerobics på sykkel.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: dagfink] #642391 21/11/2008 21:09
bonzai Offline
Medlem
Medlem
Mitt treningssenter har satt opp 5-6 spinninsykler utenfor spinningsalen hvor du kan kjøre ditt eget opplegg. Genialt. I anledning været siste uken har jeg sittet der og spunnet 5 timer denne uken. Og flere timer skal det bli før uken er over.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: geronimo] #650342 08/12/2008 21:35
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Høres ut som en snodig opplagt time; en halv økt med styrketråkk er ikke direkte anbefalingen fra instruktørutdanningen på NIH. MEN en spinningtime kan jo være så mangt, så det er jo det å finne den instruktøren og det opplegget som passer for deg. Om det er intervall-timer du vil ha, så finnes det timer som legges opp med f.eks 4 x 4.. De tradisjonelle spinningtimene for mosjonister er nok ikke lagt opp med tanke på deg som kanskje sykler mye og er i god sykkelform.

Flere sykkelklubber har også spinningtimer som er mer sykkel-spesifikke - kanskje du heller skulle forsøke det..

Ja Ja Ja!!!
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: dagfink] #650693 09/12/2008 14:25
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: dagfink

Sikkert sant. Men lengst bak (og høgt oppe) er det så varmt. Vel, no har det vorte rulletrening på meg i staden. S p i n n i n g blir fort aerobics på sykkel.

...og uten alle de svette flotte damene...

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: frodegutt] #650704 09/12/2008 14:37
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er nok dessverre veldig få instruktører som er syklister selvom det er noen (blant annet min samboer som har gull i lagtempoNM). Jeg har trent svært mye spinning og opplevelsen er at kvaliteten på opplegget er høyst variablet men tidvis veldig bra. Sats har noen SYkkelintervall timer som ofte funker.

Selv har har jeg ofte kjørt mitt eget opplegg, og hvis du bare sier ifra til instruktøren på forhånd pleier det å være helt problemfritt (men amn kan vel med fordel la være å sette seg forrest i midten.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: sigmund1] #650928 09/12/2008 21:28
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Vi er da noen som er syklister og instruktører, men sikkert få som er vinner av NM, uten at jeg vet om det er noe kriterie for å være en god instruktør...
Man blir ofte pålagt spesifikke program-opplegg og musikk av sentrene, noe som i stor grad vil påvirke utfallet av timene. Der kan nok de mindre sentrene være friere, og kanskje også legge opp spesifikke timer tilrettelagt for syklister dersom man er mange som melder sin interesse for det.. Kan jo være verdt et forsøk iallefall...

Ja Ja Ja!!!
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: TruTech] #651011 10/12/2008 07:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg synes det blir feil å skylde på at musikken er fastsatt. Det er veldig lite begrensende egentlig med formaterte cd-er. Men igjen det hadde vært få som hadde giddet å være med på en spinning-time hvis jeg hadde kjørt dette som en økt på rulla.
På mandag syklet jeg (6 minutter hardt - 3 minutter pause - 4 minutter hardt)x 5.
90% av Sats-deltagerne ville ha gått hjem etter andre draget.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: sykkeloyvind] #651193 10/12/2008 11:38
R
Romsdal Offline
Avhengig
Avhengig
R
Jeg har veldig tro på styrketråkk og trening rundt terskel, ..gjerne mixet i samme tur. Ja,... jeg vet også at dette strider mot mye av litteratur om emnet. På denne årstiden har jeg 4 turer i uka på sykkelen( mtb m/piggdekk) To av turene a 1:20 min, 3 bakker a 200 høydemeter, to av bakkene kjøres som styrketråkk og den tredje på terskel. De to neste turene på sykkel a 1:50, 5 bakker a 200 høydemeter. Ene av disse turene går mye på terskel og basert på fart i bakkene, den siste turen går som "rolig" styrketråkk. I løpet av uka, har jeg to veeldig rolige løpeturer a 1:30. Disse løpeturene er avgjørende for at jeg skal kunne gjennomføre 4 tunge sykkeløkter i uka. Intervaller trener jeg veldig skjelden,...heller terskeløkter. Dette er ofte vanlig treningskultur blant noen av europas beste utøvere i skialpinisme, der konkurransene medfører puls på eller over terskel i store deler av en konkurranse. Noe som også er situasjonen i mange terrengritt i Norge.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Romsdal] #651352 10/12/2008 15:01
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
De forskjellige Elixia senterene har jo mer sykkel spesifike spinning timer. En "vanlig" time blir verken det ene eller det andre, mye opp og ned mens de andre er enten ren intervall eller styrketråkk.

Det var kanskje ikke det trådstarter lurte på...

Det jeg mener om saken er at det er helt meningsløst å først sykle på seg tunge ben for å i neste omgang skulle opp i høypuls. Ser heller ikke noe problem med å kjøre en intervall økt nå, men det kommer ann på hva du ønsker å gjøre resten av uken.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Romsdal] #651373 10/12/2008 16:40
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Romsdal
Intervaller trener jeg veldig skjelden

Jeg synes det ser ut som du har fire intervaller i uka. Intervaller er ikke nødvendigvis 4x4 over terskel

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Romsdal] #651375 10/12/2008 16:59
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har veldig tro på styrketråkk og trening rundt terskel, ..gjerne mixet i samme tur. Ja,... jeg vet også at dette strider mot mye av litteratur om emnet.

Hvilken litteratur strider det mot ?

Nå er jeg selv en av de som ikke har tro på styrketråkk, men det går sikkert fint å mikse disse to.

Det er vel ikke så uvanlig at man kjører intervalldrag hvor man bevisst kjører annenhvergang med høy og lav kadens og andre intervalløkter hvor man implementerer flere soner. Man kan fint kjøre eks. 3x10 min på 100% av terskel, deretter 3*5 min i VO2max området og til slutt 5*1 minutt Anaerobt.

Har veldig stor tro på variasjon av øktene. Har større problemer med å skjønne den menigheten som har fått det for seg at 4x4 er alle løsningers mor.

Tror alt for mange er for rigide med hensyn til sin trening og havner i et mønster av kjedsomhet med alt for lite spekter av økter.

Et sykkelritt er vel nesten ei sammenhengende intervalløkt hvor man veksler mellom lange seige drag, kjøre inn et brudd, være med i brudd, spurte før mål etter et langt brudd osv.

Spinning har jeg liten erfaring med, og har bare deltatt 3 ganger i hele min karriere. Synes det var noe merkelige greier som ikke passet meg.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Kurtern] #651734 11/12/2008 13:00
E
Eager Offline
Medlem
Medlem
E
Sitat: Kurtern
Jeg har veldig tro på styrketråkk og trening rundt terskel, ..gjerne mixet i samme tur. Ja,... jeg vet også at dette strider mot mye av litteratur om emnet.

Hvilken litteratur strider det mot ?

Nå er jeg selv en av de som ikke har tro på styrketråkk, men det går sikkert fint å mikse disse to.

Det er vel ikke så uvanlig at man kjører intervalldrag hvor man bevisst kjører annenhvergang med høy og lav kadens og andre intervalløkter hvor man implementerer flere soner. Man kan fint kjøre eks. 3x10 min på 100% av terskel, deretter 3*5 min i VO2max området og til slutt 5*1 minutt Anaerobt.

Har veldig stor tro på variasjon av øktene. Har større problemer med å skjønne den menigheten som har fått det for seg at 4x4 er alle løsningers mor.

Tror alt for mange er for rigide med hensyn til sin trening og havner i et mønster av kjedsomhet med alt for lite spekter av økter.

Et sykkelritt er vel nesten ei sammenhengende intervalløkt hvor man veksler mellom lange seige drag, kjøre inn et brudd, være med i brudd, spurte før mål etter et langt brudd osv.

Spinning har jeg liten erfaring med, og har bare deltatt 3 ganger i hele min karriere. Synes det var noe merkelige greier som ikke passet meg.

All min sykling på vinteren er spinning da jeg ikke har rulle eller piggdekk. Ennå. Er jo varmt, klamt og ekkelt, men i nøden spiser fanden fluer. I går ente jeg opp med en kanonøkt tror jeg der jeg mikset inn det meste. Først 20 min oppvarming på tredemølle, 10 min rolig på spinn, deretter et drag på 15 min der jeg la meg på terskel halvveis og ble der. 1 min aktiv pause. Nytt terskeldrag på 10 min. 2 min aktiv pause. Nytt drag på 12 min der de siste 3-4 min var godt over terskel med en maxpuls test siste minuttet. Så ble jeg overtalt til å kjøre en time til. tenkte at jeg får sitte å vispe rundt. Var jo helt ferdig. Men etter 10 minutter var kreftene tilbake. Kjørte da 2 styrketråkkdrag hver på 10 minutter på terskel minus før vi roet ned med visping siste 10 min. Mitt livs hardeste spinningøkt. Men veldig fornøyd. Spesielt med comebacket etter max puls testen.

Håper ikke dere sier dette er verdiløst for det føltes ikke slik.

Beina kjennes gode ut i dag. Utrolig nok.

Til orientering går jeg langturer på ski, løper endel og trener litt styrke på høsten og vinteren spesielt.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Eager] #651750 11/12/2008 13:24
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Eager

Til orientering går jeg langturer på ski, løper endel og trener litt styrke på høsten og vinteren spesielt.

Hvorfor skulle økta være verdiløs. Saken er at du må sørge for å få hvile etter ei så hard økt, enten hvile med beina høyt eller aktiv hvile med heeelt roooolig aktivitet. Det er hvilen som skal bygge deg opp igjen etter å ha brutt ned med hard trening. Hensikten er at du skal komme deg opp på et høyere nivå.

Kanskje ikke ei økt å ta flere ganger i uka, men mer ei økt i en større sammenheng. For mange slike makspulstester vil kunne trigge en formtopping.

I denne perioden, konsentrer deg primært om de rolige øktene og økter like under/på terskel. Fint med slike lange drag på 10-20 minutter i området like under terskel med 3-5 minutters pause mellom.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Kurtern] #651773 11/12/2008 13:55
E
Eager Offline
Medlem
Medlem
E
Sitat: Kurtern
Sitat: Eager

Hvorfor skulle økta være verdiløs. Saken er at du må sørge for å få hvile etter ei så hard økt, enten hvile med beina høyt eller aktiv hvile med heeelt roooolig aktivitet. Det er hvilen som skal bygge deg opp igjen etter å ha brutt ned med hard trening. Hensikten er at du skal komme deg opp på et høyere nivå.

Kanskje ikke ei økt å ta flere ganger i uka, men mer ei økt i en større sammenheng. For mange slike makspulstester vil kunne trigge en formtopping.

I denne perioden, konsentrer deg primært om de rolige øktene og økter like under/på terskel. Fint med slike lange drag på 10-20 minutter i området like under terskel med 3-5 minutters pause mellom.

Takk for tilbakemelding, som bekrefter min følelse. Normal gjør jeg som mange av de andre og kjører 30-35 min like under eller på terskel, så jeg tok dette som en test for hvor mye hardt kjør jeg egentlig tåler nå. Og jeg ble positivt overrasket.

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for å kjøre 2 timer spinn med god oppvarming. Jeg hadde en rolig kort løpeøkt og skikkelig hard styrkeøkt dagen før, altså tirsdag. Så jeg forventet at jeg måtte jobbe litt for å få pulsen opp og holde den der. Men fra drag 2 så følte jeg meg utrolig nok kattemyk i beina og tenkte at nå bare kjører jeg på. Midt i drag 3 tenkte jeg at nå tester jeg maxpuls og går heller rett i badstuen. Resten ser dere ovenfor.

I dag blir det rolig løping og coretrening. Har veldig god erfaring med rolig løp for å løse helt opp i det som måtte være av stivhet. Lang rolig skitur fredag. Og da mener jeg helt rolig.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Eager] #652415 12/12/2008 21:02
ge74ri Offline
Medlem
Medlem
Har vært med på noen økter hvor Mads Kaggestad har kjørt "showet", på samme måte som han trente som pro. To ting som overrasket meg med den type økter, det ene at det er veldig kontroller (les: lite hyl, skrik og über-høy musikk som jeg ofte har opplevd med "vanlige" spinninginstruktører...) samtidig som det er en god kombinasjon av - nettopp - styrketråkk og intervall.
Jeg føler i allefall at det fungerer veldig bra for meg, og at det er bra trening..

Vedlegg Spinningøkt.JPG
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: ge74ri] #653575 16/12/2008 12:15
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Når det gjelder spinning og rulletrening, så synes jeg det er viktig med en klar plan. Det er såpass kjedelig at det er greit å vite hva man skal gjøre.

Når man sykler ute så kan man fort finne på å ta en liten omvei eller ned en ukjent sti, bare fordi det er gøy og man føler seg i god form. Inne er det kun business og er det greit å definere hva man skal gjøre.

Generelt så er det ikke noe i veien for å blande styrketråkk og høy puls. Problemet er vel at man kan bli så sur i beina etter styrketråkkingen at man ikke klarer å få opp pulsen.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Dexter] #653611 16/12/2008 13:24
E
Eager Offline
Medlem
Medlem
E
Sitat: Dexter
Når det gjelder spinning og rulletrening, så synes jeg det er viktig med en klar plan. Det er såpass kjedelig at det er greit å vite hva man skal gjøre.

Når man sykler ute så kan man fort finne på å ta en liten omvei eller ned en ukjent sti, bare fordi det er gøy og man føler seg i god form. Inne er det kun business og er det greit å definere hva man skal gjøre.

Generelt så er det ikke noe i veien for å blande styrketråkk og høy puls. Problemet er vel at man kan bli så sur i beina etter styrketråkkingen at man ikke klarer å få opp pulsen.

Hvis man kjører terskeldragene først så blir skaden minst. Lettere å kjøre styrketråkk med litt sure bein fra terskel drag, enn omvendt. Iallfall min erfaring.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Dexter] #653818 16/12/2008 19:43
T
TAHL Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Dette minner om lapskaus og dårlig evne til å prioritere. Lapskaus fordi du blander to typer trening inn i samme økt. Har du nok saft igjen etter en intervall økt til å kjøre styrketråkk så har du nok ikke kjørt hardt nok.
Hvis poenget er å trene styrke så kan du jo bare kjøre intervallene med lavere tråkkfrekvens. Da får du både trent litt styrke og kondis.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: TAHL] #653822 16/12/2008 19:49
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som jeg har sagt før så er jeg ganske så sikker på at skal man få noe igjen for styrketråkk så tror jeg man må bolke treninga. Altså kjøre en perioden med full fokus på styrketråkk. Gjerne i en periode på 4-5 uker. Så kan man kjøre en periode med full fokus på intervall. Styrketråkk krever lang restitusjon og gjør deg treig i muskelaturen. Blande disse sammen tror jeg blir bare rør, som TAHL også nevner.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: geronimo] #1319080 04/01/2012 23:03
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Virker som om mange her har dårlige erfaringer ang. spinning. Er selv spinninginstruktør, og har selv opplevd mye rart fra diverse instruktører på kurs, convention osv.
Mine timer er lagt opp etter en mal i fht. til rpm.
Men jeg blander aldri stryketråkk og andre timetyper.
Prøv flere forskjellige instruktører og finn dere en som dere trives med.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: NjuK] #1319122 05/01/2012 08:34
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg har tro på styrketråkk og bruker dette i treningen. Enten som egen økt, eller blandet inn i høyintensitetsøkta. Jeg har god erfaring med disse treningsformene.

På tirsdag hadde jeg en 4x10 på terskel, hvor jeg på 2. draget vekslet hvert minutt mellom sittende, stående, sittende og styrketråkk. Etter andre styrketråkk-minuttet (8 minutter ut i draget) var beina så pinnesure at jeg såvidt klarte å slite meg gjennom de gjenværende minuttene. I pausen gikk beina nesten ikke rundt, og jeg valgte å droppe de gjenstående dragene, og kjørte heller timen rolig. Jeg hadde egentlig hatt en dårlig følelse hele økta, men vanligvis klarer jeg å fullføre på en eller annen måte.

Riktignok trente jeg bare to ganger i løpet av jula, og var syk to ganger, men dette er første gang at styrketråkket ødela for intervalløkta. Men, det kan jo godt ha skjedd uansett.

Anonym5
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: geronimo] #1319255 05/01/2012 12:59
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har god erfaring/følelse med å senke kadensen på sone 3 øktene til kanskje 60 og selvsagt tyngre gir. Å variere kadensen har jeg tro på, men jeg har ikke tro styrketråkk.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Hekta-MTB] #1319304 05/01/2012 14:34
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Hekta-MTB
Har god erfaring/følelse med å senke kadensen på sone 3 øktene til kanskje 60 og selvsagt tyngre gir. Å variere kadensen har jeg tro på, men jeg har ikke tro styrketråkk.

Samme erfaring som deg, kjører nest siste eller siste 8/9 minutters intervallen som bakketrening. Opp med belastning og ned med kadens, så vips, styrke og FTP trening på samme tid.

Erfaringsmessig så blir beina litt tunge etterpå, derfor velger jeg å ta de mot slutten selv om intensiteten ligger på 85%+ av FTP.

Redigert av Frode RJ; 05/01/2012 14:35.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: NjuK] #1319311 05/01/2012 14:54
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: NjuK
Virker som om mange her har dårlige erfaringer ang. spinning. Er selv spinninginstruktør, og har selv opplevd mye rart fra diverse instruktører på kurs, convention osv.
Mine timer er lagt opp etter en mal i fht. til rpm.
Men jeg blander aldri stryketråkk og andre timetyper.
Prøv flere forskjellige instruktører og finn dere en som dere trives med.

Enig med deg. Er veldig forskjellig. Selv har jeg også vært instruktør. Jeg kjørte timene som jeg ville gjort selv. Med intervall feks 4 x 10 min. Det syntes de som trener mye er bra mens de hoppefrøknene kommer bare en gang. Litt trist da hoppefrøknene kan være virkelig så lekre å se på.

hoppefrøken=Snærten dame som sitter å hopper på sykkelen og er mest opptatt av å si hun har vært der.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support