Nu ble alt så meget klarere. Jeg trodde cyclocross var det eneste stedet slikt var stilmessig tillatt, men jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt med der. At det dukker opp i triathlon burde ikke være overraskende i det hele tatt, og at J-Lo fisker etter flere livstidsdommer hos stilpolitiet er vel helt i sportens ånd.
Cantilever foretrekkes visstnok i CX-miljøet fordi de er mer avhengig av bra modulasjon enn kontant bremsekraft. Ingenting hindrer dem i å bruke v-bremser, så dette er nok den rasjonelle årsaken til at cantilever er montert på alle syklene i Worldcupen
No added style
Re: finnes det stilpoliti til cx?
[Re: KnutAa]
#64537428/11/200807:09
Jo, egentlig er det akkurat det man gjør, siden reglene som håndheves av stilpolitiet har bakgrunn i funksjonalitet. En del funksjonalitet er åpenlys, som f eks at runde hjul er bedre enn firkantede. Annen funksjonalitet er ikke like lett å oppdage hvis ikke man tenker både én og to ganger, som f eks regelen om at dekklogoen skal sitte ved ventilen.
Stilpolitiets regler hjelper dermed folk som ikke selv klarer å tenke langt nok. Litt som religion faktisk. På flere plan...
[Re: Dan]
#64541828/11/200808:55
Dermed mener jeg at de såkallte barnebremsene er helt på sin plass i moderne CX. Disse har en åpenbar funksjon ved at de lar syklisten holde vekten mer sentrert uten at bremsene blir utilgjengelige. Hva er funksjonen med den landeveistilpolitiske regelen om hvite sokker?
Juhu, da har jeg fått redacteuren sin velsignelse for å ha "barnebrems" på Lemonden min(som forøvrig er noe indisponert for tiden), og også en slags velsignelse for å alltid(nesten)bruke svarte sokker!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#64542628/11/200809:06
Jeg ga ingen tillatelse til å bruke svarte sokker.
Quote:
Notice the black socks and the wiiild goggles
Hehe, nei, jeg så det, men jeg tok det spørsmålet om hvorfor hvite sokker er det eneste rette som en liten åpning for svarte:) (som jeg kommer til å bruke uansett)
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
[Re: gare]
#64548528/11/200810:34
Funksjonalitet kan bli misbrukt. For eksempel når man påpeker funksjonalitetshensyn i belgiske CX-ritt som neppe trenger å være tilstede ved norsk bruk av CX på lengre grusturer o.l. Og man har på forumet påpekt "belgiske" funksjonalitetsregler som gjeldende også på norsk jord, der det finnes meg bekjent ikke engang et eneste offisielt CX-ritt.
Dette gjelder for eksempel forbud mot flaskestativer (som vil være i veien i rittsammenheng) eller at det skal bremses bak med venstre hendel (for å effektivisere av- og påstigning på venstre side under høyest mulig hastighet i ritt).
Det spørs altså hvilken funksjonalitet man egentlig bør være ut etter og hvilken funksjonalitet man prøver å presse inn i andre bruksområder der den ikke vil oppfylle de samme kriteriene for rasjonalitet.
Det er massevis av mildt sagt mediokre syklister som mener de trenger det proffene bruker både i landevei og xc, hvorfor skal det være noe unntak i CX!?
No added style
[Re: KnutAa]
#64550728/11/200811:03
Det er massevis av mildt sagt mediokre syklister som mener de trenger det proffene bruker både i landevei og xc, hvorfor skal det være noe unntak i CX!?
Hehe, noe skjønner jeg hvilken funksjon visse stilpolitiske regler ser ut til å utøve ...
Jeg tar meg ofte selv på fersken i å ta i barnebremsene når jeg sykler i bytrafikken. For eksempel reiser jeg meg opp når jeg stopper ved et lyskryss eller når jeg må kjøre langsomt i trange svinger. I forbindelse med jobbsykling ser jeg generelt ut til å være mindre låst til bukkegrepene enn ved grusturer.
Jeg håper selvfølgelig at ingen ser meg og skammer meg düpt når slikt skjer.
Jeg tror at jeg foretrekker barnebremser i bestemte situasjoner der jeg ønsker mer kontroll over bremsingen enn den jeg får gjennom hoods-grepet.
Jeg tror videre at jeg ved langsommere bykjøring foretrekker å reise meg (for oversiktens skyld?) og ha mindre vekt på styret. Men dette forblir synsing.
Jeg har faktisk lekt med tanken om å demontere barnebremsene, men da ut fra et perspektiv om å venne seg til kun å forholde seg til ett sett med bremser.
Det er jo ikke slik at bykjøring krever barnebremser ...
Jeg har jo også tenkt litt på det, for selv om barnebremsene er en god støtte i trafikken, så gjør de meg også vant til å bremse oppe på styret. Det er jo ikke så lurt å være vant til det når man er på raceren.
Når klarer disse cyclocrossgutta å få til hydrauliske skivebremser til cx-syklene sine? Da kanskje de håpløst konservative landeveisfolka kan få øynene opp for funksjonalitet på asfalten også.