Har ikke bilder tilgjengelig, men må faktisk tenke meg litt om for å ramse opp alle skiene:
Pudderplank: - Atomic Big Daddy (første utgaven) m/Atomic 614-binding. (Denne blir muligens redusert til allround-plank etter nyinnkjøp av den neste på listen...) - Volkl Kuro m/Marker Duke-binding Bakkeski: - Fischer RC4 SL m/Atomic 614-binding 12m radius - Fischer RC4 SSL med Tyrolia GXetterlerannet 17-binding. 27m radius Telemarkski: - Salomon XScream Series m/Chili-binding og 25mm plater (har ikke oppdatert telemarkutstyret på noen år, har festa hælen for godt, tror jeg. Grus- og steinski - Dynastar 4X4 Powertrack m/Look P12 - Head Cyber 20 m/Riva-binding
Kjører Atomic T11 og Scarpa T1-Race som sko.
I tillegg har jeg et par gamle fjellski og et par Fischer RCS langrennsski fra 1985 som ikke har blitt nevneverdig brukt de siste årene.
Bilder av ski finnes ikke her i huset, men det som blir å finne i skiboksen i vinter blir:
Ett par år gamle Atomic sx11
Fjorårets Atomic Bigdaddy med Atomic 14ettellerannet binding på.
Så får vel de gode gamle Salomon Pocketrocket bli med på Oppdal i år også.
Skoa er noen snasne Atomic med sånn varmesåler i, ett must for en som alltid fryser på bena. Ser kanskje ikke helt heldig ut å suse ned bakken med en batteripakke festet bak på skoa, men det er digg på kalde januardager.
Frøkna på 3 har ett par hvite Tecno ski med blomster på og er visst storfornøyd med det:) De er vel hele 90 cm tror jeg
---------------------------------------------------- Scott Spark Expert 29`2012 GT Pantera med ymse utstyr Scott speedster 30
Her kommer ännu en rebelsk jentunge! Ski har jeg ikke hatt sen tidlig barndom. Men jeg har fått mange fantastiske dager på turskøytene mine. Blank is, blå himmel, sol og frossen bamsemums er en gullkombinasjon.
No-Name turskøyter fra Pikmakarn, rottefellabindning og underbare Rossignol BC X3.
Det her ble en rebbelsk tur, 7 dager's kort 10 turer på ski og en bråta med godt drikke var vel det vi fikk ut av denne uka.
Jeg trives best på Nordica skia mine en kloning mellom SL og RS jeg ikke husker betegnelsen. De trives godt på stålis og de kan brukes i løssnø. Jo hardere en kjører jo triveligere blir de, koseski ja om møkka skal bankes ut av låra.
Jeg trives best på Nordica skia mine en kloning mellom SL og RS jeg ikke husker betegnelsen. De trives godt på stålis og de kan brukes i løssnø. Jo hardere en kjører jo triveligere blir de, koseski ja om møkka skal bankes ut av låra.
Hvis du bruker 65 mm Nordicas i løssnøen så tør jeg påstå at du har du gått glipp av noen gode opplevelser. Ikke bare er de smale, hvis det er en SL ski er de jo korte også. Løssnøski i hine hårde dager var muligens smale, men Glen Plake og co kjørte på 2meter+ som hvertfall sørget for litt flyt.
Gi beskjed neste gang du skal ut å spise fløff, så skal du få låne et par eller to med skikkelig plank.
Hvis du bruker 65 mm Nordicas i løssnøen så tør jeg påstå at du har du gått glipp av noen gode opplevelser. Ikke bare er de smale, hvis det er en SL ski er de jo korte også. Løssnøski i hine hårde dager var muligens smale, men Glen Plake og co kjørte på 2meter+ som hvertfall sørget for litt flyt.
Gi beskjed neste gang du skal ut å spise fløff, så skal du få låne et par eller to med skikkelig plank.
Nå må du lese hele tråden, klipper inn litt fra mitt inlegg lenger opp.
Quote:
Å når en gammal løssnøhund sier pumpe så var det det vi gjorde. Med trykket nøytralt over skiene hendte det vi så dem men med riktige forhold var de ikke over snøen og i syne. Man kjente og fornemmet hvor skiene var. Dette er noe helt annet enn å seile på snøen med mega breie planker, sikkert morsomt. Men skulle forhioldene by seg ligger det par custom Lacroix på 205 og venter med lengsel og smerte. Nå skal det medgis at de også har kasta seg på bredskibølgen.
Disse er bygget med tanke på løssnø.
Når jeg kjøpte Nordica'ene ble det sagt at det ikke gikk å begi seg utafor preppa løyper. Tullballs, jeg har hatt mange gode løssnøopplevelser med disse. Men en står dypere i snøen og det kreves et litt brattere terreng.
Jeg fikk laget to par Lacroix, det ene beregnet på løssnø, og det andre fungerte svært bra på is. Bommet litt på de siste med tanke på normalt preparerte bakker, til det skjærer de fort igjennom. Men den tiden er forbi Nordica'n er ei fantastisk alt mulig ski for meg. Det finnes sikkert et hav av gode ski, men den vil nok glede meg i noen år fremover.
Takker for tilbudet med lån av ski, når du snakker plank regner jeg med at det er ski det er like lett å gå over på langs som på tvers.
Ja-ja, dette blir litt sånn "alt var mye bedre under krigen", og det var det jo.. Tviler ikke på at både Lacroixene og Nordicaene har gitt deg flotte opplevelser, men det er ikke uten grunn at alle skiprodusenter nå har brede ski. Det handler om at det rett og slett fungerer bedre enn de fischer RC4 på 2 meter jeg brukte tidlig på 90-tallet. Jeg hadde fantastiske opplevelser da og, men utviklingen de siste årene har tilført noe nytt, en flyt og en kontroll man ikke fikk med de gamle spetta. Og det lages ski med bredde på rundt 100-110 mm på midten som fungerer glimrende som alroundski, du kan gjerne få teste et par slike dersom du ønsker. Det fat-Ypus paret El-Jefe har lagt ut bilde av leger opp i tråden er en slik ski, du kan låne et par slike i 184 eller 194. Funker til alt.
Sitat: StigB
Jeg grøsser når man åkkesom i hvilken retning en snur seg høre om puddersnø. Når P-4 melder om 15 cm puddersnø i Hemsedal f.eks. jeg får grøssninger. Den dagen forholdene ligger til rette og man kan hive seg ut i 60 - 80 cm med puddersnø da vet man hva man snakker om, da vet man foskjellen på løs snø og pudder.
Jeg er litt spent på hva som er forskjellen på løssnø og puddersnø? Konsistens? Fukt/tørrhet?Mengde? I min verden er det sammenfallende, men pudder har kanskje noe litt magisk knyttet til seg, litt British Columbia der det spruter opp foran ansiktet, og man dykker ned som et lodd og kommer opp som en gytesjuk laks sprengfull av melke..
Snø er uansett gøy, nå skal bilen pakkes og pudder (løssnø?) søkes. På Bjøberg skal El Jefe, Cheeky og undertegnede forhåpentligvis finne det hvite gull i massevis. Cheeky poster bilder på mandag.
Forskjellen ligger vell i hvor tørr snøen er(?) og ikke hvor mye(?)
Ohff, gleder meg til Søndag, Myrkdalen åpner ny 6 seters stolheis, som går mye høyere en de gamle t-krokene. Dette stedet kan bli et eldorado med tanke på løssnøkjøring. Meldt om mye løssnø og sol, jippi!
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Deilig, deilig, men farlig, farlig. Ser skummelt ut, spør du meg. Jeg begynner sesongen pent og pyntelig i Kirkerud i morgen, tror jeg.
Ser kanskje skumlere ut enn det var (for engangs skyld, ofte ser jo ting veldig flatt ut) men dette er jo ikke en tur man tar før til våren igjen. Vi vurderte snøen dithen at det var sikkert nok og selvfølgelig var nødvendig utstyr på plass.
Ninthward Comte fjorårsmodell med mojo 11 binding fra 05/06 og Salomon Verse 8.0 fra 06/07. Godt brukte sko som dere ser.. Skia blei kjøpt nye på bruktmarked nå i høst.
Mål på ski: 118 - 80 - 106 176 cm høye, er 180 selv, så de er nok litt lange, men... Ikke helt midtstilt binding for bedre svingfunksjon nedover og uttaforrløypa-kjøring. er ikke spesielt hard på rails og triks (i hvert fall ikke ennå..)