Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Modellbilens historie.

Modellbilens historie. #641075 19/11/2008 07:38
maxmekker Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
http://www.ymr.no/historie.htm

Detter er et must lesning for de av dere som har drevet litt med rc opp gjennom åra.
Mange artige videoer litt lengre ned på siden.

Drammen rock City
Re: Modellbilens historie. [Re: maxmekker] #641082 19/11/2008 08:16
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ahh! Turbo Burns! Det var drømmebilen ja.

Hadde en bensinbuggy nesten lik den Lupusen. G2 Panther eller hva den het. Med motor helt bakerst, uten støtdempere, differensial og brems så ble det artig når gassen hengte seg opp.

Fin side.

Re: Modellbilens historie. [Re: -Jan] #641105 19/11/2008 09:30
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Hehe...RC. Ga akkurat bort min bensinbil. Ganske fornøyelig så lenge det går,40-60km/t med en så liten doning er morro, men min gikk skjelden, og hvis den gikk, kunne man være sikker på at jeg hadde ødelagt deler for et par hundrelapper etter en halv tank.
Føles litt feil å snakke negativt om andre hobbyer, men for meg gir det ikke nok spenning. Skal det gå raskt, skal jeg sitte på, ikke se på fra avstand!

Morsom artikkel uansett!

Trønder osv
Re: Modellbilens historie. [Re: -Jan] #641109 19/11/2008 09:39
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Det mest morsomme der er jo historien om Pedro de la Rosa.

Re: Modellbilens historie. [Re: maxmekker] #641110 19/11/2008 09:44
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Hm.. har en godt brukt (men såvidt jeg husker fullt funksjonell) Tamiya Sand Scorcher/Boble og et halvferdig Tamiya CanAm Lola-bygge (med ulakkert karosseri i originaleske) liggende i boden.. kanskje på tide å legge ut noen gamle klenodier på e-bukta. :-)

Recovery-mode
Re: Modellbilens historie. [Re: Pete] #641112 19/11/2008 10:01
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Pete
Hm.. har en godt brukt (men såvidt jeg husker fullt funksjonell) Tamiya Sand Scorcher/Boble og et halvferdig Tamiya CanAm Lola-bygge (med ulakkert karosseri i originaleske) liggende i boden.. kanskje på tide å legge ut noen gamle klenodier på e-bukta. :-)

Dette skal jo du og Kasper leke sammen med til sommeren:)

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Modellbilens historie. [Re: gare] #641113 19/11/2008 10:05
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Disse Tamiya-bilene er "arven etter Far", selv klarte jeg pådra meg seriøs slagside på lommeboka under et USA-opphold rundt årtusenskiftet og har fortsatt stående et par småvasse (i hvertfall etter datidens standard) 4wd Touring Cars og drøy rattradio++ *smilefjessomhimlermedøya*

Recovery-mode
Re: Modellbilens historie. [Re: Pete] #641120 19/11/2008 10:32
KTL Offline
Besatt
Besatt
Koste meg da jeg leste om Wild Willy...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Modellbilens historie. [Re: Espen J] #641122 19/11/2008 10:40
sigmund Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: dopapiret
Føles litt feil å snakke negativt om andre hobbyer, men for meg gir det ikke nok spenning. Skal det gå raskt, skal jeg sitte på, ikke se på fra avstand!

Der må jeg si meg uenig.

Har opp igjennom drevet med et antall actionsporter som tilsynelatende skulle få opp adrenalinnivået. Slik som f.eks. bratt kjøring med snowboard og ski, bratt elvepadling (som i fosser og lange, vanskelige og seriøse stryk) og terrengsykling (sti/heisbasert). Men jeg har aldri fått så mye adrenalin gjennom disse sportene som når jeg har ligget an til en god plassering i et større RC-billøp.

I noen år så kjørte jeg mye RC-bil, både elektro- og fueltouring. Og for meg handlet det kun om øvelse, trening og tuning frem mot konkurranse. Kjørte NorgesCup-løp og reiste litt i utlandet for å kjøre. Jeg kjørte aldri bare for å herje og jeg har funnet at jeg ikke kan gjøre det halvveis. Når jeg nå har to mindre barn, så har jeg ikke tid til å kjøre jevnlig og da blir det istedet ingenting. Så jeg har vel et par månedslønner med utstyr stående på hylla...

Så istedet for å skru og fikle på RC-biler så gjør jeg nå dette på syklene istedet.

__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: Modellbilens historie. [Re: sigmund] #641128 19/11/2008 11:06
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sigmund

Der må jeg si meg uenig.

Har opp igjennom drevet med et antall actionsporter som tilsynelatende skulle få opp adrenalinnivået. Slik som f.eks. bratt kjøring med snowboard og ski, bratt elvepadling (som i fosser og lange, vanskelige og seriøse stryk) og terrengsykling (sti/heisbasert). Men jeg har aldri fått så mye adrenalin gjennom disse sportene som når jeg har ligget an til en god plassering i et større RC-billøp.

I noen år så kjørte jeg mye RC-bil, både elektro- og fueltouring. Og for meg handlet det kun om øvelse, trening og tuning frem mot konkurranse. Kjørte NorgesCup-løp og reiste litt i utlandet for å kjøre. Jeg kjørte aldri bare for å herje og jeg har funnet at jeg ikke kan gjøre det halvveis. Når jeg nå har to mindre barn, så har jeg ikke tid til å kjøre jevnlig og da blir det istedet ingenting. Så jeg har vel et par månedslønner med utstyr stående på hylla...

Så istedet for å skru og fikle på RC-biler så gjør jeg nå dette på syklene istedet.

Du har tydeligvis foten tyngre innenfor sporten enn meg, så for deg fungerer det tydeligvis bra.

I perioden jeg skaffa meg bila, leste jeg gjennom det meste jeg fann på nettet om denne hobbyen. En ting som slo meg var at på en slik rc-bilmesse i usa, tror det var den største rc-bilmessa i verden, så var det store trekkplasteret en fullskala NASCAR-bil. Hvorfor? Du ser da ikke motocrossmotorsykler eller roadracingmotorsykler på tråsykkelmesser, selv om disse går raskere, er dyrere, muligens mer finpussa teknologi osv...Hos syklister er heltene i egen leir. Det får meg til å lure på om grunnen til at disse rc-entusiastene driver med det er fordi de ikke har guts,helse og ikke minst økonomi til å forfølge sin virkelige drøm om å kjøre ordentlig racerbil. En slags erstatning for det de egentlig vil gjøre. For meg blir det litt feil grunnlag for en hobby.

Jeg sykler fordi jeg elsker å sykle, ikke fordi jeg ikke har råd til motorsykkel.

Trønder osv
Re: Modellbilens historie. [Re: Espen J] #641131 19/11/2008 11:16
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hehe...RC. Ga akkurat bort min bensinbil. Ganske fornøyelig så lenge det går,40-60km/t med en så liten doning er morro, men min gikk skjelden, og hvis den gikk, kunne man være sikker på at jeg hadde ødelagt deler for et par hundrelapper etter en halv tank.

Kjenner meg igjen der. Jeg har en bensinbåt stående på loftet hjemme som omtrent aldri har vært på vannet. Det ville seg liksom aldri. Samme hvor mye jeg handlet deler og testet var det alltid noe feil når jeg skulle ut og leke.

Men jeg lærer aldri! Så i våres kjøpte jeg et modellfly med vingespenn på 1,5 meter, og til bursdagen min fikk jeg helikopter :-D
Begge deler har fortsatt til gode å komme i lufta noe særlig mer enn 1 minutt.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Modellbilens historie. [Re: Anders A-R] #641133 19/11/2008 11:21
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Anders A-R
...og til bursdagen min fikk jeg helikopter :-D
...noe særlig mer enn 1 minutt.

Det fikk jeg også til bursdagen min -og ja det har nok hatt endel forsøk, mange havarier, og rekorden ligger nok rundt ett minutt...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Modellbilens historie. [Re: sigmund] #641144 19/11/2008 12:04
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: sigmund

Dette er jo helt forskjellige typer adrenalinkick, det ene har med forventing å gjøre (RC), det andre har med frykt å gjøre. Prøv å ligge og kjempe om en god plassering i f.eks. Nissan Cup, argeste konkurrent bare noen meter bak. Da skal jeg love deg du får adrenalin av samme sort som du fikk med RC, spesielt hvis du har investert mye tid (og penger!) i forberedelsene lang tid i forveien. Årets siste ritt, hvor jeg både kjempet om sammenlagtseier og med Gaute om rittseier, var ganske så uutholdelig spennende den siste runden. For ikke å snakke om slitsomt! :-)

Ole.

Re: Modellbilens historie. [Re: Ole] #641158 19/11/2008 12:34
sigmund Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er ikke uenig der Ole! Det jeg bemerker er at Dopapiret hevder han ikke får spenning nok ut av RC. Og der hevder jeg at han da kanskje ikke har prøvd RC på den rette måten. Forskjellen mellom adrenalin fra actionsporter og adrenalin fra RC-konkurranser kan vel enkelt kategoriseres som adrenalin som følge av fare for kropp og adrenalin som følge av fare for tap av ansikt... :-)

Senere hevder han også at RC er en fattigmannsversjon av 1:1 skala bilkjøring. Og da kan jeg hevde at stisykling er fattigmanns enduro og BMX/4x er fattigmanns motocross. Føler ikke stisyklingen min lider av mindreverdighetskomplekser og føler intet behov for å kjøre enduro. På samme måte som RC-aktiviteten har sin egen verdi uten at jeg føler en dragning mot fullskala motorsport.

__o
_-\<,
(_)/(_)____ Sigmund
Re: Modellbilens historie. [Re: sigmund] #641172 19/11/2008 13:12
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sykling i dagslys er fattigmannsversjon av mørkesykling med dyre lamper devilsmile

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Modellbilens historie. [Re: KTL] #641183 19/11/2008 13:41
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ser poenget. Jeg prøvde meg på å bli pilot i forsvaret uten hell, og nå går jeg med drømmer/planer om 1:7 skala fly med full UAV funksjonalitet som en slags kompensasjon :-D

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Modellbilens historie. [Re: KTL] #641189 19/11/2008 13:59
maxmekker Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ho hei , her var det mye testo's ute. hehe.
Rc er moro, og det blir bare bedre og bedre og lettere og lettere å komme inn i. Særlig nå som det er så mange ready to run sett(selv om det er moro å bygge det opp fra bunn av) og lipo pakker og børsteløse systemer som parkere bensinbiler til de grader. Mindre søl og støy, enda mer moro.

Fikk min første bil når jeg var 14, det var en tamiya hornet, og etter det ballet det på seg med lunch box, clod buster + en hel haug med annet, så kom det en Amiga periode. men så ble det litt mer seriøst(morsomt seriøst) som også Sigmund også nevner , med konkurranse kjøring. 1/10 touring elektro inne og dæven det var moro. det er helt sykt hvor du skjelver når du ligger bra an og blir jaget av 4-5 andre rundt banen som bare venter på at du skal feile. synd miljøet i Drammen ikke er mer.
Men nå er det heli som er tingen.
Ser det er noen som har prøvd seg på det også. Gi ikke opp. Det finnes reservedeler, hehe.
her har dere meg:
http://www.youtube.com/watch?v=GL4xr5IY2sU&fmt=18

Skal si blodpumpa slo de første gangene jeg tok av med dette.
Nesten like ille som da jeg var 15 og satt in en 540 gold motor in hornet’en min med 8,4 volts batteripakke, ho hei å det gikk.

Drammen rock City
Re: Modellbilens historie. [Re: sigmund] #641190 19/11/2008 14:00
D
dEzb24 Offline
Medlem
Medlem
D
Må få si at en som sykler og gjør dette seriøst lar ikke dekk trykk merke mønster demper være noen tilfeldighet til et løp det samme gjelder for oss som kjører RC biler.

En annen ting med RC er og dette med å holde psyken under kontroll i 45min i en Offroad finale for 1:8 buggy, men for å komme til finale så må en igjennom minst 3 kvalifiseringsomganger der en må prøve å få det beste ut av alle tre for nivået på dem som kjører er så høyt. Etter kvalifiseringen i Vestlandsmesterskapet i høst innendørs så skilte det 1 sekund mellom det 4 første i en av klassene som ble kjørt og det var etter tre kvalifiseringer.

Hilsen en som har kjørt RC i 25år og syklet i mange år

Sveinung
Alltid på jakt etter en ny plass å sykle
Re: Modellbilens historie. [Re: dEzb24] #641197 19/11/2008 14:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: dEzb24
Må få si at en som sykler og gjør dette seriøst lar ikke dekk trykk merke mønster demper være noen tilfeldighet

Hva er en dekk trykk merke mønster demper for noe? Jeg tror ikke jeg har det på min sykkel.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Modellbilens historie. [Re: GeirK] #641202 19/11/2008 14:27
D
dEzb24 Offline
Medlem
Medlem
D
Dekktrykk tror eg ikke noen syklister lar være en tilfeldighet om en vil få det beste ut av sykkelturen sin.
Mønster på et dekk er som regel heller aldri tilfeldig valgt.
Demper / dempegaffel er som regel satt i forhold til personlige behov og hva man liker.

Sveinung
Re: Modellbilens historie. [Re: dEzb24] #641208 19/11/2008 14:55
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: dEzb24
Dekktrykk tror eg ikke noen syklister lar være en tilfeldighet om en vil få det beste ut av sykkelturen sin.
Mønster på et dekk er som regel heller aldri tilfeldig valgt.
Demper / dempegaffel er som regel satt i forhold til personlige behov og hva man liker.

Ahh. Du mener "dekktrykk, -merke, -mønster og dempegaffel". Det var nokså vanskelig å skjønne det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Modellbilens historie. [Re: Espen J] #641209 19/11/2008 15:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det får meg til å lure på om grunnen til at disse rc-entusiastene driver med det er fordi de ikke har guts,helse og ikke minst økonomi til å forfølge sin virkelige drøm om å kjøre ordentlig racerbil.

Guts og helse tror jeg ikke noe på. Økonomi og ikke minst TID er vel de vanligste grunnene, men hva er problemet med det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Modellbilens historie. [Re: GeirK] #641210 19/11/2008 15:02
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: GeirK
Ahh. Du mener "dekktrykk, -merke, -mønster og dempegaffel". Det var nokså vanskelig å skjønne det.

Var de nå eigentleg det?

Redigert av Laxeluz; 19/11/2008 15:04.

Andreas Tveit
Re: Modellbilens historie. [Re: Laxeluz] #641211 19/11/2008 15:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Laxeluz
Var de nå eigentleg det?

Jeg leste to ganger og var enda ikke sikker på hva han mente. Mer tid gadd jeg ikke bruke.

- Robert Green Ingersoll
Re: Modellbilens historie. [Re: GeirK] #641220 19/11/2008 15:53
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg leste to ganger og var enda ikke sikker på hva han mente. Mer tid gadd jeg ikke bruke.

Ikke? Du skrev jo et helt innlegg for å spørre hva han mente? :-) Det er mer enn det jeg gjorde. Jeg skjønte det ikke og overså det.

Re: Modellbilens historie. [Re: GeirK] #641226 19/11/2008 16:05
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Laxeluz
Var de nå eigentleg det?

Jeg skjønte det etter å ha skumma gjennom to ganger!
Jeg er smart & pen!

Men RC, jeg ser lissom for meg en litt fetladen og bleik nerd med colabånner som fikler med noe radiogreier mens han venter på å få pult (ikke skolepult nei).

Jeg tar nok feil igjen....:- |

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Modellbilens historie. [Re: pinwiz] #641231 19/11/2008 16:13
D
dEzb24 Offline
Medlem
Medlem
D
RC er medlem av Norges motorsport forbund med olympia midler og alt det der samt at det som er med på landslaget ( prøveordning ) har treningsopplegg ( fysisk ) alt dette blir gjort for å skjerpe psyken og for at en skal holde en løpsdag med tre kvalikk omganger samt tre finaler. En løpsdag begynner gjerne kl 07:00 på banen og varer gjerne til 17-18:00 den dagen.
Så prototypen med kviser, Cola og en røyk i munnviken er nok forlengst et tilbakelagt stadie. Man finner selvfølgelig det motsatte her og

Sveinung
Re: Modellbilens historie. [Re: dEzb24] #641232 19/11/2008 16:17
gare Offline
More than words
More than words
Men er det en sport fordi man er medlem av et forbund? Litt på samme måte som spørsmålet rundt kappgang og synkronsvømming altså.

Og for all del, alle tre tingene er sikkert vanskelig lizzom, men det er ikke nødvendigvis sport eller idrett for det.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Modellbilens historie. [Re: pinwiz] #641235 19/11/2008 16:24
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: pinwiz
Jeg er smart & pen!

Men RC, jeg ser lissom for meg en litt fetladen og bleik nerd med colabånner som fikler med noe radiogreier mens han venter på å få pult (ikke skolepult nei).

Jeg tar nok feil igjen....:- |

På samme måte som når jeg tenker på Intense-karbonracerrammer og Gotama freeride-ski med Duke-bindinger, så er det siste jeg har på den indre netthinna en smart & pen, passe übertatovert ex-blitzer.

Så feil kan man ta ...

Martin

Re: Modellbilens historie. [Re: gare] #641239 19/11/2008 16:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gare
Men er det en sport fordi man er medlem av et forbund? Litt på samme måte som spørsmålet rundt kappgang og synkronsvømming altså.

Og for all del, alle tre tingene er sikkert vanskelig lizzom, men det er ikke nødvendigvis sport eller idrett for det.

Kappgang og synkronsvømming er ikke sport eller idrett?

Etter hvordan jeg har forstått definisjonene, så er RC-kjøring på konkurransenivå sport, men ikke idrett.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå