Her er alternativene:
1. STANDARD OPPSETT: Bruk vanlige vaiere og strømper, rens og smør dem ofte, og bytt straks korrosjonen kommer eller innsiden blir forurenset og friksjonen ikke forsvinner.
2. FORSEGLET VAIER: Bruk forseglede vaiere, med heltrukken plasthylse inne i vaierstrømpene helt fra hendelen på styret til giret. Selve vaieren går inne i hylsa, og blir dermed ikke utsatt for fukt og møkk som øker friksjonen.
3. HELTRUKKEN STRØMPE: Bruk vanlig vaiere og strømper, men la strømpa gå hele veien fra hendel til gir. Du kan enten borre opp hullene på ramma for å la strømpa følge den vanlige rutingen, eller du kan feste strømpa med kraftig teip eller strips til ramma (forsiktig med å dra til for hardt, så du ikke komprimerer strømpa og gjør det trangt for vaieren der inne).
Jeg har prøvd alle variantene, er akkurat nå på alternativ 2 (Gore Ride On og Transfil Mud Lovers). Gore koster 500 spenn pr sett, Transfil under 300, og hittil synes jeg Transfil funker best. Gore har en tendens til å bli gradvis treigere når det har gått en stund, trodde de hadde blitt kvitt dette når nyversjonen ble lansert nylig (vaierne de hadde på 90-tallet var elendige slik) - men kjenner at jeg ikke er imponert over smudnessen på de nye heller.
Kommer derfor til å gjøre som Rasmus Leiro har gjort i alle år - og som stadig flere produsenter nå gjør på sine stimodeller: Kjøre heltrukken strømpe. Både Gary Fisher Roscoe, Santa Cruz Blur, Scott Genius og Specialized Pitch hadde dette på testsyklene som kommer på trykk i neste nummer.
Mange frykter høy friksjon med heltrukken strømpe, jeg har aldri slitt med dette. Teflonbelagt girvaier (de svarte, a la XTR) gjør susen, og jeg har dessuten tenkt å toppe oppsettet med Middleburns geniale Cable Oilers: Små plugger som du plasserer langs strømpa (mer presist: du kutter strømpa der du vil ha dem, og trer innpå en strømpe-ende fra hver side) med et hull i midten dekket av en solid O-ring. Rull til side O-ringen, sprøyt inn smøremiddel, rull O-ring tilbake på plass. Med et par-tre slike langs en heltrukken strømpe bør friksjon være et ikke-problem, samtidig som du har et møkkaværsikkert opplegg.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3318http://www.middleburn.co.uk/access_cableoilers.phpDu ser et par Cable Oilers på denne Singularen: