Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ull mot hud, oppskrytt?

Ull mot hud, oppskrytt? #639523 15/11/2008 23:05
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor

Jeg har prøvd dette men blir like kald. Men om jeg bytter til en god super innerst og så ull uttapå funker det. Mange har rista litt på hodet av dette og. Men da jeg så felgen på tv proklamere for det samme i vinterhalvåret ble jeg beroliget.

Våt ull inn på kroppen gjør ihvertfall meg kald.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: StigB] #639530 15/11/2008 23:41
1
1r9b1k7 Offline
Entusiast
Entusiast
1
Tørr ull innerst er jo varmt.
Når den da blir vått er det ca akkurat like varmt/kaldt som vanlig billig superundertøy synes jeg. Når ull ikke lukter like mye som vanlig syntetisk, går jeg for ull, dog Devold multi sport som er ganske tynt.

Finnes det egentlig stoff(superundertøy) som tar bort "all" svette slik at man ikke fryser når man er i ro?
Det må jeg prøve i så fall.

Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: 1r9b1k7] #639531 15/11/2008 23:44
bik3man Offline
More than words
More than words
Dyrt og godt superundertøy er minst like varmt og tørt som ull, og lukter heller ikke, er min erfaring. Tåler vasking bedre også.

Sauene har ulla ytterst.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: bik3man] #639539 16/11/2008 00:15
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Sitat: bik3man
Sauene har ulla ytterst.

Har de polyesterblanding, eller xstatic innerst? Over det har de lær, men det er jo skikkelig kaldt og klamt når det blir vått!
Så er ikke sauene særlig smarte heller, men de er tross alt mer genmanipulerte enn lycra.

Jeg syns i alle fall det er diggedigg med ull innerst, og det som er litt fint med det er at du kan stoppe og spise en liten lunsj og se på utsikten på turen, selv om du er gjennomsvett, (og det er du jo når du sykler, selv om det er aldri så kaldt) med billig eller dyrt superduperunder blir du ikke så varm, en slik aclima-nettingsak (jeg har forgjengeren til den som er testet her nylig) med ullfrotte` over er det beste for intensiv aktivitet i mange minus. (intensiv svetteaktivitet, i alle fall..:-)

Dessuten, vasker du med milo lukter ulla like godt som timotei på åttitallet.

Redigert av ingeplinge; 16/11/2008 00:18. Rediger grunn: dessuten vet selv de dummeste sauene at de ikke overlever fårikålhøsten, så da gidder de verken kle seg fornuftig eller vaske seg med milo.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: StigB] #639555 16/11/2008 07:45
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: StigB

Jeg har prøvd dette men blir like kald. Men om jeg bytter til en god super innerst og så ull uttapå funker det. Mange har rista litt på hodet av dette og. Men da jeg så felgen på tv proklamere for det samme i vinterhalvåret ble jeg beroliget.

Våt ull inn på kroppen gjør ihvertfall meg kald.

Det jeg har fått anbefalt med høyaktivitets-ting, er noe tettsittende syntetisk innerst som raskt transporterer fuktighet ut fra kroppen. Bruk så gjerne ull utenpå dette laget for isolasjon. Den syntetiske trøya (jeg bruker HH eller bavac) er som regel tilnærmet tørr når jeg kommer i hus igjen, mens ulltrøya fortsatt er gjennomvåt.

Ser også at aclima anbefaler coolnet-serien for høyaktivitetsidretter og dette er et syntetisk produkt.

Sitat:
Aclima CoolNet er laget i Meraklon Polypropylen og er plagget for deg som liker å holde deg i bevegelse. Kan brukes sommer som vinter og du vil raskt føle deg tørr etter aktivitet.

Bruksområde:
Til høy aktivitet hele året der man svetter mye. Hurtig løping, langrenn, hockey etc.

Aclima Woolnet har et litt annet bruksområde.

Sitat:
Middels til høy aktivitet der det kreves litt ekstra isolasjon som fjellturer, langrenn, jakt og toppturer.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: tmork] #639585 16/11/2008 10:25
Knut L Offline
Ringrev
Ringrev
Støtter opp om netting jeg. Har bare Brynje sin i Mekralon, men syntes det er helt topp. Brukte det på turen i går i 0-10(?) varmegrader, longst og trøye med godetex bukse og fjørå hybrid jakke, og det var ca passe hele tiden. Har brukt det samme i 10kalde og det er like passe da syntes jeg.

Brukte det ett år i forsvaret også og det var der jeg ble overbevist. Selv med tjukk bomullsjakke utenpå føler man seg relativt tørr siden fuktigheten ikke egentlig får noe sted å samle seg inntil huden.

Det er flere produsenter som kommer med kombiplagg. Nevnte HellyHansen, Ullvang og fler jeg ikke husker har plagg med syntet innerst, og ull ytterst. Ullvang Kvarts er vel ikke så dyrt heller.

Knut

Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy
Jobber med Trek sykler
Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: Knut L] #639596 16/11/2008 11:19
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Brynje har noen to lags ullundertøy, med netting innerst, og noe tykkere ull utenpå. Den kombinert med en vindtett jakke utenpå hold deg varm garantert. Punktum finale.

Rytene sier at den har vært brukt på under artiske forhold. Da lot de snøen falle rett på den og snøen fungerte som windstopper og ulla holdt dem varme.

Serien heter artic. Evt kan du sjekke ut antartic også. Brynjes ull er noe av det beste jeg har vært borti.

Redigert av engekri; 16/11/2008 11:20.
Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: ] #639609 16/11/2008 12:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: anonymous13
Helly Hansen har en genial sak, men lifa-dry innerst og ull ytterst. Den, en ullgenser og en skalljakke og du er klar for 5 til -20 grader hvis du beveger på deg.

PLUSS 5!!! Sikkert greit hvis du ikke beveger deg, men på sykkelen blir det rene steambad.

Pleide å være en som klora seg ihjel med ull på kroppen, men det har forandra seg med dagens ullprodukter (skjorte/polo er da fortsatt påbudt under ullgenser). Klør fortsatt den første halvtime må så er det borte. Har forskjellige typer ulltrøyer, synes selv at (til sykling/aktivitet) det funker best med frotte (på insida) eller kombi med synt innerst (HH, Ulvang, Devold osv.)
Frotte med vindtett funker i hvertfall ned mot 15 kuli for meg, likeså med kombi (men de er som regel dyrere), da blir vanlig synt for kaldt synes jeg.

Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: tmork] #639643 16/11/2008 13:26
StigB Offline OP
Señor
OP Offline
Señor
Quote:
Det jeg har fått anbefalt med høyaktivitets-ting, er noe tettsittende syntetisk innerst som raskt transporterer fuktighet ut fra kroppen. Bruk så gjerne ull utenpå dette laget for isolasjon.

Det er vel det same som Alf Roger Holme også proklamerte når han snakket om dette i forbindelse med vintertrening på ski og sykkel.

aka felgen

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: StigB] #639648 16/11/2008 13:39
C
crux Offline
Entusiast
Entusiast
C
gå for brynje..brukt det mye både på høyfjellet og i ørken vinterstid. Brynje arctic er overlegen..lett skall jakke uten på så er du god og varm så lenge du beveger deg. Vi brukte alltid dette og tok på en dunjakke når man stopper

Joakim
"kaster så mye stein jeg vil i mitt eget glasshus"

Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: crux] #639669 16/11/2008 14:34
gikke Offline
Besatt
Besatt
Fra 5 grader og ned til minus 10 har jeg kjørt denne kombo'n i mange vintre; Bavac tempo - Devold active - Skalljakke.
Når gradstokken bikker under -10, byttes Devold active ut med Devold expedition.

Ski baby!
Erik S. Hynne
Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: gikke] #639673 16/11/2008 14:46
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Ull transporterer ikke fuktigheten vekk fra huden like raskt som superundertøy, men holder varmen bedre når den er våt. Så skal du svette mye er det fortsatt syntet innerst som gjelder, med mindre du også stopper opp endel eller ikke får svetten videre ut, som f.eks. hvis det regner hardt. Da er det safere med ull, ihvertfall hvis det er kjølig.

Brynje eller andre meshting er vel overlegent alt annet når det gjelder å tørke fort, men jeg syns fort det blir litt uggent under sekkestropper og slikt.

Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: StigB] #639699 16/11/2008 15:50
Stein Brath Offline
Medlem
Medlem
Går ikke ut døra uten Smartwool innerst.

Har aldri frosset.

Test NRK Forbrukerinspektørene

Redigert av Stein Brath; 16/11/2008 22:13.

steepstone.com
Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: Stein Brath] #639798 16/11/2008 18:34
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Så lenge man er i bevegelse, så kan man ha på seg seg så tynt med klær du bare vill bare du holder vinden ute. Nesten uansett hvor kaldt det blir.

Det viktigste er å få av seg vått tøy og på med tørt, med en gang man stopper.

Re: Ull mot hud, oppskrytt? [Re: StigB] #639837 16/11/2008 19:53
D
daktari Offline
Ringrev
Ringrev
D
Har du sjekket hvor mye ull det er i ullundertøyet ditt, og hvor mye ull det er i superundertøyet?

Hvis de blander ut ulla med bomull så går det jo opp i opp.
Jeg synes ull underst fungerer bra, også i regnvær. Sykler ofte med tynn vindjakke utenpå Norrøna ullundertøy. Alltid varm selv om jeg er gjennomvåt.

Lykkelig på sti i mer enn 25 år!

Moderator  support