Karbonhjul på MTB, hvorfor, høy Akerbryggefaktor?
Karbonhjul på mtb finnes allerede! Balance CR50 (står på f.eks marvil)
jeg har jobbet med en av folkene som har laget dette, og det er 1 hovedsak, og kun 1 som er greia. det er image! han som jeg jobbet med syntes først og fremst det var ett morsomt ekspriment. men siden de må ha så høy profil for å ha nok styrke til å tåle slag(karbon sin udiskutable svakhet)så ruller de meget godt, når de er i fart, og er gode i dyp gjørme da gjørmen ikke omslutter felgen så lett.
personlig syntes jeg sram kunne utviklet en mer konkuransedyktig konkurent til deore og alivio girene, for lets face it, xo har allerede like stor fanskare som xtr, eneste som virkelig skiller dem er smak og behag, x9 matcher xt, x7 utklasser lx(slx kjenner jeg ikke godt nok ennå) men s5 er ingen match for deore gruppen. og det er gir på deore og nedover(og resten av komponentgruppa) som dominerer markede i form av volum og økonomi. ja for alle entusiaster så er ikke dette så viktig gir i alle tilfeller(med mindre man driver med dirt, dh og liknende der xtr og xo er useless pga svakt design) men det er der shimanos virkelig store monopol er, alle billige sykler kommer med shimano nesten, noe som gjør at dems standarder er lette å holde seg til, derfor også at folk som ikke har så dyr sykkel også kan oppgradere og shifte ut med dyrere gir uten for mye trøbbel.
10delt gir på terreng tror jeg kun vil ha en possitiv innvirkning på rundbaneracing, ellers tror jeg den fort kan bli litt sjør. 9 delt er allerede tett nok på grov sykling.
til overnevnte om karbons stivhet. karbonfiber i seg selv er en myk sak, det er epoxien som gjør det stivt. for at karbon skal være stivt, må det brukes i en viss mengde, og karbon er veldig sprøtt, så det har en veldig liten bøynings-sone før det sier knekk. der har aluminium en helt annen egenskap. karbon er stivere, men ikke sterkere enn metall. en kombinasjon gir på en del måter metallets styrke og karbonens vekt. hovedgrunnen til at karbonet er uttapå, bortsett fra at det er enklere å produsere, er faktum at karbon selger. at det ser ut som karbon(eller "pyntekarbon" som det ytterste laget er) og at det står karbon på det, selger i bøtter og spann!