Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Nytt fra Sram: 10-delt MTB gruppe

Re: Nytt fra Sram: 10-delt MTB gruppe [Re: Ole] #640437 17/11/2008 20:37
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Clavicula er et hakk lettere enn de fleste andre kurante kranker, så den er i en klasse for seg, men de karbonkrankene som veier det samme som XTR er vel stivere enn XTR også? Ellers blir det jo bare utseendet er eneste grunn til å velge en 750 grams karbonkrank.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Nytt fra Sram: 10-delt MTB gruppe [Re: oivindg] #640450 17/11/2008 20:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: oivindg
Sitat: Tange
Karbonhjul på MTB, hvorfor, høy Akerbryggefaktor?

Blir vel samme argument som for de fleste karbonkranker, stivere konstruksjon. Lettere blir de jo ikke nødvendigvis.

Øivind

Jeg mener det er en vesentlig forskjell. Knekker jeg kranken så er det over og ut karbon eller ikke. Knekker jeg en eike i et karbonhjul så er det over og ut, knekker jeg en eike i mine standardhjul så setter jeg bare i en ny og 'ut på tur aldri sur'.

Ellers er jeg ikke sikker om jeg ønsker hjul som er særlig stivere på min demperfrie doning enn de jeg har nå.

Re: Nytt fra Sram: 10-delt MTB gruppe [Re: oivindg] #640467 17/11/2008 21:16
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
men de karbonkrankene som veier det samme som XTR er vel stivere enn XTR også?

Nei.

Ellers blir det jo bare utseendet er eneste grunn til å velge en 750 grams karbonkrank.

Jepp. Eller pris hvis den er billigere enn XTR.
FSA sin forrige modell karbonkrank var jo både dyrere og tyngre enn XTR. Tror ikke de solgte veldig mange av den.

Karbon brukes for å lage ting lett - sjelden for å bygge stivt.

Se hva Shimano skriver om sin Dura-Ace karbonkrank her:

"Surprisingly, the crankset actually hides an alloy core. The alloy frame provides the structural rigidity; the interlaced and wrapped carbon keeps the weight down. The reason Shimano haven't gone down a complete carbon route is that they constantly found that although weight decreases with the use of carbon, so does the rigidity"

Re: Nytt fra Sram: 10-delt MTB gruppe [Re: Tange] #640522 17/11/2008 23:32
voodoo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Tange

Karbonhjul på MTB, hvorfor, høy Akerbryggefaktor?

Karbonhjul på mtb finnes allerede! Balance CR50 (står på f.eks marvil)
jeg har jobbet med en av folkene som har laget dette, og det er 1 hovedsak, og kun 1 som er greia. det er image! han som jeg jobbet med syntes først og fremst det var ett morsomt ekspriment. men siden de må ha så høy profil for å ha nok styrke til å tåle slag(karbon sin udiskutable svakhet)så ruller de meget godt, når de er i fart, og er gode i dyp gjørme da gjørmen ikke omslutter felgen så lett.

personlig syntes jeg sram kunne utviklet en mer konkuransedyktig konkurent til deore og alivio girene, for lets face it, xo har allerede like stor fanskare som xtr, eneste som virkelig skiller dem er smak og behag, x9 matcher xt, x7 utklasser lx(slx kjenner jeg ikke godt nok ennå) men s5 er ingen match for deore gruppen. og det er gir på deore og nedover(og resten av komponentgruppa) som dominerer markede i form av volum og økonomi. ja for alle entusiaster så er ikke dette så viktig gir i alle tilfeller(med mindre man driver med dirt, dh og liknende der xtr og xo er useless pga svakt design) men det er der shimanos virkelig store monopol er, alle billige sykler kommer med shimano nesten, noe som gjør at dems standarder er lette å holde seg til, derfor også at folk som ikke har så dyr sykkel også kan oppgradere og shifte ut med dyrere gir uten for mye trøbbel.
10delt gir på terreng tror jeg kun vil ha en possitiv innvirkning på rundbaneracing, ellers tror jeg den fort kan bli litt sjør. 9 delt er allerede tett nok på grov sykling.

til overnevnte om karbons stivhet. karbonfiber i seg selv er en myk sak, det er epoxien som gjør det stivt. for at karbon skal være stivt, må det brukes i en viss mengde, og karbon er veldig sprøtt, så det har en veldig liten bøynings-sone før det sier knekk. der har aluminium en helt annen egenskap. karbon er stivere, men ikke sterkere enn metall. en kombinasjon gir på en del måter metallets styrke og karbonens vekt. hovedgrunnen til at karbonet er uttapå, bortsett fra at det er enklere å produsere, er faktum at karbon selger. at det ser ut som karbon(eller "pyntekarbon" som det ytterste laget er) og at det står karbon på det, selger i bøtter og spann!

Redigert av voodoo; 17/11/2008 23:37.

Voodoo Ogun ramme selges!
Re: Nytt fra Sram: 10-delt MTB gruppe [Re: voodoo] #640911 18/11/2008 18:42
BOC 92 Online
Entusiast
Entusiast
Sitat: voodoo

Karbonhjul på mtb finnes allerede! Balance CR50 (står på f.eks marvil)

Klar over det, men dette er tunge hjul. 1800g med xt nav. Blant annet Fulcrum og DT Swiss kommer med karbonhjul på ca 1400g neste år, altså lettere enn tilsvarende hjul med alu-felg(RM Zero og DT 4.2)
Ser mao ut til at karbon kan gjøre terrenghjul lettere, men vil de tåle et gjennomslag? Karbonhjul til racer klapper sammen hvis dekket sprenges.

Re: Nytt fra Sram: 10-delt MTB gruppe [Re: BOC 92] #641169 19/11/2008 13:01
Simen85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
DT hjulene ligger vel på i underkant av 1300 gr? Bontrager kommer også med karbonhjul neste år, der de hevder at felgene tåler masse juling. Sprekker du karbonfelgen, så hadde du knust en alu felg ved samme gjennomslag, hørte jeg rykter om ved Foss Sykler standen på Nor Sykkel messen.

Det tyske magsinet Bike testet tidligere i år karbonhjul, der de skannet felgene med røntgen etter diverse gjennomslag, og fant ut at det faktisk blir skader i karbonet.

Så hvorfor tømme lommeboka på karbonhjul, når man kan bygge lettere hjul med alu eller scandium felger, til en mye lavere pris?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support