Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tørr hud...

Tørr hud... #637662 12/11/2008 11:48
EgilS Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Den ene av mine døtre sliter med tørr hud snart temperaturene kryper nedover nå på høsten, og dette vedvarer til våren.

Har noen gode tips å komme med for å unngå dette eller dempe plagene, ut over å unngå for mye dusjing, såpe, passe på å smøre mye, etc? Er det noe man kan gjøre med kosthold? Kjerringråd som faktisk funker?

Å gå til legen har jeg ingen tro på da råd derfra stort sett går på salver.

Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #637672 12/11/2008 12:00
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Mener å ha ha hørt at omega 3 og fiskeolje kan hjelpe mot tørr hud.

Selv har jeg meget god erfaring med Ceridal krem. Den er mye fetere enn normal fuktighetskrem. Den inneholder ikke vann og kan også brukes som kuldekrem. Fåes kjøpt reseptfritt på de aller fleste apotek.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #637675 12/11/2008 12:03
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Et råd som faktisk hjalp meg, men som sikkert alle leger vil le seg skakk av: Kutt ut tilsatt sukker. Det er hardt og vanskelig. Poenget er at det skal virke umiddelbart og svært merkbart (ikke sånn kanksje litt bedre...). Noen få(?) av oss er overfølsomme for sukker, og ett av symptomene kan være grusom hudkløe om vinteren. Sånn var det for meg, i alle fall.

Hjelper det ikke i løpet av en uke, er det ikke det som er saken.

Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #637676 12/11/2008 12:03
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Nå aner ikke jeg hvor gammel datteren din er eller noe, men på vår to og et halvt år gamle lille frøken funker A-Creme så det synger etter. Hun blir tørr i kinnene og på armene sine, og dette forsvinner så godt som helt ved daglig smøring etter bading.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Tørr hud... [Re: yoeddy] #637678 12/11/2008 12:05
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tørr hud generelt eller kun på hender/ansikt?
HAr samme problemet selv på hendene og i ansiktet, altså de delene som stikker ut av jakka. Hendene bør jeg ha votter på så fort det kryper under 10 grader, og ansiktet satser jeg på blir tøft og furet værbitt med åra. HAr prøvd alle slags salver, også kortison. (den siste hjalp litt men er vel ikke å anbefale i lengden).

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #637679 12/11/2008 12:05
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Standardrådet for tørr / atopisk eksemhud fra apoteket;

Aderma Exomega

Infoside fra Allianceapotekene

Bruk dusjolje i stedet for -såpe for å minske uttørring.
Tran, Omega-3 (evt -6 og -9 hvis man vil) etc som kosttilskudd.

- Lennart
Krempusher

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Tørr hud... [Re: Lenny] #637686 12/11/2008 12:27
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Jeg gjetter at det er snakk om tørr hud som merkes best på overarmene, og som ikke irriterer bortsett fra rett etter dusjing?

Både sønnen min og jeg har det samme. Kommer med en gang temperaturen ute går nedover, og borte så fort vårsola er på plass.

Har prøvd mye de siste 30 årene, og det som faktisk har hjulpet i større eller mindre grad:

- Klær vaskes kun med tøymykner og vaskemiddel av typen Neutral. Omo, Blenda etc gjør det (mye) verre.
- Bad i olje
- Spis fet fisk, bruk rapsolje i matlaging og annet som gir omega3
- Ikke bruk såpe når du dusjer. Finn alternativer som er nøytrale
- Ikke dusj i for varmt vann
- Kremer:
* For å få vekk all tørr hud før en preventiv behandling, bruk hydrokortison 1% morgen og kveld i 2-3 dager (maks!). Ikke bruk hydrokortison over anbefalt periode, da dette kan gi permanente skader på huden, selv den uten resept. Bruk gjerne i kombinasjon med en fet krem for bedre effekt.
* Preventivt: Hvis ikke huden svir av en fet karbamidkrem, bruk dette. Hvis ikke, prøv fete kremer uten karbamid - flere er allerede nevnt.

Re: Tørr hud... [Re: Trygve_] #637688 12/11/2008 12:30
EgilS Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Kløen kan til tider være konstant, mens den andre ganger er fraværende, uten at vi vet hva som gjøre dette.

Det vil si at hun enkelte ganger må opp midt på natta for å smøres selv om hun smurte seg før leggetid. Andre ganger kan hun legge seg uten å smøres og det går bra.

Hun er 10 år.

Re: Tørr hud... [Re: Trygve_] #637689 12/11/2008 12:31
PerEivind Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har og tørr hud i den kjølige halvdelen av året. Leste en gang på nett at det kaldtes "vinterhud". Selv løser jeg det bare ved å bruke fuktighetskrem etter jeg har dusja, og det funker greit nok.

-Per-Eivind.

Husk å abonere på TERRENGSYKKEL. ffshop.no.
Og meld deg inn i NOTS. nots.no
Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #637691 12/11/2008 12:33
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg hadde tatt en tur til legen og fått en henvisning til hudlege hvis det er så ille. Jeg ville tippet at det kanskje kan være en allergi.

Kløe om natten er forferdelig, det vet jeg alt om da jeg har hatt elveblest i snart 3 år..

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Tørr hud... [Re: Lenny] #637692 12/11/2008 12:35
pmh Offline
Må bare få slenge meg på i anbefaling av Exomega kremen.

Samme symptmer hos både min sønn og meg, fungerer utmerket.

Smøring morgen og kveld.

Pål
Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #637693 12/11/2008 12:37
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Kløen kan til tider være konstant, mens den andre ganger er fraværende, uten at vi vet hva som gjøre dette.

Det vil si at hun enkelte ganger må opp midt på natta for å smøres selv om hun smurte seg før leggetid. Andre ganger kan hun legge seg uten å smøres og det går bra.

Hun er 10 år.

Har hun de dagene dusjet på ettermiddagen?
F.eks. i sammeheng med trening etc?

Kløing i huden er gjerne en av to ting:

- Tørr hud som strammer seg, og dermed strekker i nervetrådene (behandles med salve)
- Histaminreaksjon (allergi)

Prøv å vask sengetøy med Neutral eller lignende.
Kan være at hun noen netter er varmere også, og dermed får kontakt med såperester/mykningsmiddel i sengetøyet.

Personlig hjalp det meg veldig mye karbamidkrem, så hvis det ikke svir (gjør det for noen som er veldig sensitive) så test med det.

Re: Tørr hud... [Re: Trygve_] #637699 12/11/2008 12:43
EgilS Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Vi bruker kun Neutral vaskemiddel, og mykningsmiddel har vært bannlyst i mange år. Dyna tar også en tur i frysern fra tid til annen for å bli kvitt midden.

Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #637709 12/11/2008 13:01
Espen Offline
More than words
More than words
Ceridal krem FØR dusj og FØR man er ute i lavere temperaturer. Jeg har også god erfaring med A-krem, som generell fuktighetskrem.
Jag hadde mye problemer på hendene, og hudlegen jeg var hos sa at kulde kan være værre enn varmt vann. Kulden gjør at den naturlige fuktigheten i huden fordamper. Er man følsom, kan det hende huden ikke har rukket å balansere fuktighetsnivået før den blir utsatt for neste rundte med kulde. Dermed vedvarer problemene.

Brød/gluten kan også gi hudreaksjoner.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Tørr hud... [Re: Espen] #637841 12/11/2008 17:35
Kajen Offline
Avhengig
Avhengig

Jeg ville også fått en henvisning til hudlege.
Ellers kan jeg anbefale Apobase Creme, den blå og A-krem.
Generellt har tørr hud lite fett, og som tidligere nevnt tørker den lettere ut. For meg funker et kosthold med varierte grønnsaker og frukt samt mer fetfisk i kombinasjon med de nevnte kremene.

Lykke til!

Ny sesong nye muligheter!

Re: Tørr hud... [Re: Kajen] #637860 12/11/2008 18:12
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Er det bare kortisonkrem du er skeptisk til, eller er det all krem?

Fins det noen leger du kan snakke med, eller er det en generell mangel ved leger som ødelegger muligheten for å få gode råd? Er det noe du kan si for å presse ut det gode av legen, uten at du har personlige ubehageligheter av å se en?

Er du skeptisk til vaselin også? Det er noe gris, men vaselin kapsler inn fuktighet. La datteren din f.eks putte hendene i lunkent eller kaldt vann, og så smører du inn hendene med vaselin rett etterpå, uten å tørke av vannet.

Ellers er bruk av hansker, bruk av skjerf og lue basics.

Kan det være at datteren din kunne ha sett en psykolog som har peiling på psyko-nevroimmunologi? http://en.wikipedia.org/wiki/Psychoneuroimmunology

Re: Tørr hud... [Re: Hvilepuls] #637867 12/11/2008 18:26
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
....ikke bruk hydrokortison. Aldri. Så sant du ikke har så alvorlig eksem/psoriasis at du reiser til syden om vinteren på statskrona osv.

Fett i kostholdet er alfa-romeo(som en kompis pleier å si.)
Udos choice er en bra olje/tranerstatter. Google det, og les .

http://www.climbonproducts.com/
-sjekk ut dette. Jeg klatrer og kom bort i dette produktet der. Men det funker på alt. Sikkert fler på forumet som har hørt om, eller sjekka ut dette selv.

-På apoteket får du en krem som heter Aderma. Den har gjort susen på eksemen min, og på bleieutslett o.l. (NEI. Ikke mitt bleieutslett)

Jeg må også si at jeg går aldri inn i såkalte "livsstil"-butikker og kostholdssjapper med krystalldamer og tvilsomme jallaprodukter bak disken.

Disse tingene funker. På meg.

Redigert av Jokis; 12/11/2008 18:29. Rediger grunn: leif
Re: Tørr hud... [Re: Jokis] #637879 12/11/2008 18:48
Gen-i-alt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ta regelmessige omega-3/fiskeolje/selolje (hva enn du foretrekker), og ha en flaske babyolje stående i dusjen. Om du ikke er av dem som liker å bruke mye tid på å smøre deg inn etter dusj vel å merke. (jeg er ikke en av dem, olje i dusj funker;)).

Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #637885 12/11/2008 19:04
progres Offline
Besatt
Besatt
Barnet har atopisk eksem og gode behandlinger finnes.
Sjekk til å begynne med www.eksemskolen.no

Re: Tørr hud... [Re: progres] #638007 12/11/2008 21:38
EgilS Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takker for alle tips.

Først:
På en del ting har jeg liten tro på legevitenskapen, og slike ting som dette er en av områdene. Legene gjør ingenting med årsaken til allergi/eksem, de prøver kun å døyve plagene, for eksempel med kremer. Jeg er mer opptatt av å finne årsaken til plagene. Vi har vært til lege da ungen var mindre og mer plaget. Rådene gikk da kun på salver og blandt annet kortison (som på sikt så absolutt ikke er bra for huden). Salver har vi prøvd mye av og bruker litt forskjellig alt etter som.

Jeg er som sagt mer interessert i ting som fjerner eller demper eksemet, enn ting som kun demper plagene ved eksemet. Blant annet Lektorens innlegg om sukker fikk meg til å tenke litt. Tidligere denne uken var hun mer plaget enn hva hun var i kveld. Det fikk meg til å tenke på om godtespisingen i helgene kanskje har noe med det å gjøre. Det skal i hvert fall overvåkes. Det samme med en del andre matvarer beskrevet på www.eksemskolen.no. Tilskudd av omega-3/6 skal også prøves, dette er uansett ikke så dumt da det nok ikke blir nok fet fisk.

Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #638019 12/11/2008 22:04
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg hadde store problemer med eksem på hendene, og måtte til slutt til hudlege.

En meget hyggelig, kunskapsrik eldre dame som hadde vært hudlege hele livet.

Hun hadde mye klokt å si om emnet.

Etter div undersøkelser og råd vdr. vann, kulde, mat osv. mente hun jeg skulle kjøre på i en uke med kraftig kortisonsalve.

Jeg var ekstremt skeptisk og sa også det. Hun sa at hun også var det, men at det er verd et forsøk, fordi jeg kunne bli kvitt dette på en uke. Funker ikke det, var det ikke snakk om mer av dette i denne omgang.

Jeg fulgte rådene vdr mat, vann, osv i en uke, og merket klar bedring.
Så en uke med kortison, som utrolig nok fjernet ALLT på en uke!

Hun sa også at huden nå hadde fått litt hjelp, men var betydelig redusert og trengte nok 2-3 mnd for å bygge seg opp igjen.

Dette både av eksem/lanvarig mangel på naturlig funkbalanse og av kortisonbehandlingen.

Jeg har alltid vært forsiktig senere og har blitt kvitt dette helt.

Dette er hardcore-behandling for voksne, og jeg ville ikke gitt denne behandlingen til mine barn.

Jeg er generellt like skeptisk til slikt som du er tror jeg, men denne saken viser at det finnes unntak.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #638077 13/11/2008 07:23
EgilH Offline
Entusiast
Entusiast
Test ut L'Occitane. Den fungerer glimrende hos oss. Selv fruen som har psoriasis bruker denne. Jeg kjøper den på taxfree butikken på Gardermoen. Finnes sikkert også på parfymerier.

Mvh
Egil
Re: Tørr hud... [Re: EgilH] #638089 13/11/2008 07:46
goiddebæh Offline
Entusiast
Entusiast
Omega 3 er nok et godt tips. Jeg hadde tidligere denne typen utslett oppover armene og fikk beskjed hos bedriftshelsetjenesten om å slå det ned med hydrokortisonsalve. Brukte dette frem mot våren og sesong for tørr hud og utslett var over. Neste høst fikk jeg dilla på sursild og spiste dette på minst to brødskiver et helt år. Gjennom denne vinteren hadde jeg ikke noen form for utslett, og har egentlig ikke hatt noen forklaring på dette før jeg leste denne tråden. Har hatt en pause med silda, og jammen har jeg ikke hatt tilbakeslag av tørr hud og utslett på armene. Begynte å spise sild og makrell i tomat med samme styrke som før for en måned siden, og irritasjonen på armene er sterkt redusert. Artig dersom det er en så direkte sammenheng som dette! Det kan jo være et sammentreff.

Ståle, sursildofil

Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #638120 13/11/2008 08:38
Snuffeldyret Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: EgilS
Takker for alle tips.

Først:
På en del ting har jeg liten tro på legevitenskapen, og slike ting som dette er en av områdene. Legene gjør ingenting med årsaken til allergi/eksem, de prøver kun å døyve plagene, for eksempel med kremer. Jeg er mer opptatt av å finne årsaken til plagene. Vi har vært til lege da ungen var mindre og mer plaget. Rådene gikk da kun på salver og blandt annet kortison (som på sikt så absolutt ikke er bra for huden). Salver har vi prøvd mye av og bruker litt forskjellig alt etter som.

Jeg er som sagt mer interessert i ting som fjerner eller demper eksemet, enn ting som kun demper plagene ved eksemet. Blant annet Lektorens innlegg om sukker fikk meg til å tenke litt. Tidligere denne uken var hun mer plaget enn hva hun var i kveld. Det fikk meg til å tenke på om godtespisingen i helgene kanskje har noe med det å gjøre. Det skal i hvert fall overvåkes. Det samme med en del andre matvarer beskrevet på www.eksemskolen.no. Tilskudd av omega-3/6 skal også prøves, dette er uansett ikke så dumt da det nok ikke blir nok fet fisk.

Det er derfor du skal be om en henvisning til en hudlege evt riksen som kan hjelpe datteren din til å finne ut av årsaken bak hudproblemene. Det finnes som i alle bransjer flinke folk og mindre flinke folk. En må derfor være selektiv på hvem man går til. Velge sin lege med omhu.Jeg har hele livet hatt eksem, allergi og astma og da fått det som gjerne følger med av ekstra plager.. så jeg har vært hos maaange forskjellige leger!

Jeg synes derfor det er en ok ting å gå til lege og få et svar på hva en reagerer på. Det er mye som kan gi allergi/eksem plager. Vær også obs på at det psykiske henger tett sammen med utbrudd av allergi/eksem.
Dersom en ikke vil gå til lege kan en jo starte i en ende og fjerne ting fra maten. Melk, egg, sitrusfrukter, hvete, nøtter, fisk, skalldyr osv. Alle de tingen som er kjent for å kunne forårsake allergier. Ta vekk alt også ting som inneholder e-stoffer da noen få reagerer på dette. Begynn deretter å introdusere en og en ting for å se om hun reagerer. Dette krever stor grad av selvdisiplin og insats fra hele familien. Lån bøker på biblioteket, det finnes mange kokebøker for allergikere. Lag ting selv fra bunnen av. Da har du full kontroll over hva hun får i seg.

Hos noen hjelper lysbehandling. Det kan jo også forsøkes.

Lykke til!

Snuffeldyret lever ikke lengre..
Re: Tørr hud... [Re: Snuffeldyret] #638124 13/11/2008 08:45
EgilS Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg tenker å begynne litt på egen hånd for å finne ut hva det kan være. Problemet (og kanskje løsningen) ligger i at det er av/på. Noen ganger er hun veldig plaget med kløe, mens det så kan gå flere dager uten plager. Så det får bli litt overvåkning, og prøving og feiling, sammen med omega-3.

Re: Tørr hud... [Re: EgilS] #638220 13/11/2008 10:46
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Dersom du er innstilt på det finnes det en del såkalte alternative behandlingsmetoder for eksem. Mange av disse tar sikte på å ta problemet ved roten, ikke bare smøre på noe som lindrer lidelsen der det gjør vondt.

Kinensisk medisin definerer ofte eksem som en indre hete. Ved å skape mer balanse mellom kroppens organer kan man dempe denne heten og eksemen vil gradvis reduseres.

Det er også flere eksempler (jeg har ikke noe forskningsrapport å henvise til her) på at bruk av kortison mot eksem kan utløse allergi og eller astma.

Uansett tror jeg det er lurt å tenke gjennom når plagene er verst, hva hun har spist, hva hun har gjort når plagene er større enn normalt. Kanskje vil man klare å redusere plagene kun ved å finne ut hva hun reagerer på.

Min erfaring med hudleger er også noe delt. Ifjor var jeg hos hudlege med datteren min på halvannet år. Legen mente i bunn og grunn at det bare var å kjøre på med Hydrokortison, og at bivirkningene av denne salven var overdrevet. Skepsisen til Hydrokortison som legemiddel mente hun var nærmest ubegrunnet. Dette var jeg overrasket og delvis uenig i. Særlig ettersom min samboer er akupuktør og har en helt annen tilnærming til problemet.

Så mange stier og så kort liv...

Moderator  support