Jeg ville helt klart valgt Shimano, helt uten tvil. Ingen over og ingen ved siden. Bortsett fra Sram da. Muligens det beste girsystemet som finnes, helt klart.
Har XTR og XT på mine sykler. Hvorfor? Fordi jeg liker feelingen med Shimano og fordi Shimano aldri har gitt meg noen problemer eller overaskelser.
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Gir - Shimano eller Sram
[Re: KTL]
#63682210/11/200819:39
Mener du gir? Eller krank? Eller nav? Noen liker mora, andre dattra, noen liker prisen andre liker utseendet. Noen liker Shimano andre liker Sram. Jeg kjører SRAM gir, digger det, kjøpte det pent brukt. Skal jeg kjøpe nytt blir det Shimano. Kjører Shimanokrank av ren verdi-for-pengene og at omtrent ingen andre har bedre funksjon. Nav, tja, shimano funker fett, SRAM har vel ikke nav.
Hva liker du og hvor mye penger har du, er vel poenget...
Ut fra overskriften så får jeg følelsen av at det er gir han ber om betraktninger på ... *blunkerogsmilermedgultfjes*
Min stemme går til: Samma det. Velg det du har lyst på. SRAM XO er dyrt og bling, Shimano XTR er billigere og bling nok? Begge produsenter lager gode produkter også nedover i sortimentet. Funksjonsmessig er det så liten praktisk forskjell at det ikke spiller større rolle. At det psykologisk er forskjeller derimot, er grunnen til at KTL har funnet frem popcornet ...
Mvh bJarte Nører opp til popcornspising
Redigert av Hæ?; 10/11/200819:55. Rediger grunn: Bittelitttilgitt!
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: this]
#63683410/11/200820:03
Alle mine sykler har Shimano, fordi det funker! ...Og fordi det er billig, i forhold til overprisede SRAM. ...Men jeg har jo Rock Shox-gaffel fra SRAM-familien. ;-)
Mine sykler har SRAM, fordi _det_ funker. Den beste girkomboen jeg har vørt borti er SRAM X9 triggere på styret og X0-skifter bak med en xtr frontskifter. Blir skikkelig lekkert på styre om du får satt på noen Avid bremser og kombinerer det med en Matchmaker.
Skikkelig synd at SRAM ikke lager skikkelige terrenggir til tredelte kranker.
Og forresten, Nikon.
Redigert av engekri; 10/11/200821:11.
[Re: KTL]
#63686910/11/200821:10
Mine sykler har SRAM, fordi _det_ funker. Den beste girkomboen jeg har vørt borti er SRAM X9 triggere på styret og X0-skifter bak med en xtr frontskifter. Blir skikkelig lekkert på styre om du får satt på noen Avid bremser og kombinerer det med en Matchmaker.
Skikkelig synd at SRAM ikke lager skikkelige terrenggir til tredelte kranker.
Og forresten, Nikon.
Shimano, Canon, intel og... nå holdt jeg på å si Microsoft, men det får da være måte på! ;-)
Sramtriggerne er einaste eg har klart å få plassert der eg vil ha dei, samstundes med at eg kan ha bremsene der eg vil ha dei. (Matchmaker/Mixxmaster). I tillegg kan dei tas av uten å ta av styregrepa, og det er jo grei. Reint girmessig, merkar eg lite forskjell frå shimano og schræm
Når det gjelder spm til han som spør ville jeg valgt SRAM hvis det er snakk om XTR kontra X.O. Mens Shimano i gruppene under. Syklet med Shimano XTR i år og syntes det ikke er rare greiene å skryte av. Carbon Cagen bak er for myk (gjør at det hopper i gjørme), Fjærene som strammer Cagen ryker. Frontgiret rykker i loddinga. XT derimot fungerer bedre. SRAM X.O har jeg så og si alldri noen problemer med. Så etter diverse ødelagte ritt med XTR satt jeg på SRAM X.O og ikke hatt noe problemer etter dette.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Når det gjelder spm til han som spør ville jeg valgt SRAM hvis det er snakk om XTR kontra X.O. Mens Shimano i gruppene under. Syklet med Shimano XTR i år og syntes det ikke er rare greiene å skryte av. Carbon Cagen bak er for myk (gjør at det hopper i gjørme), Fjærene som strammer Cagen ryker. Frontgiret rykker i loddinga. XT derimot fungerer bedre. SRAM X.O har jeg så og si alldri noen problemer med. Så etter diverse ødelagte ritt med XTR satt jeg på SRAM X.O og ikke hatt noe problemer etter dette.
Hvis du da kombinerer XO bakskifter med XO twiater så har du en sikker vinner. Jeg har blåst to XO-triggere i år. Ikke veldig imponert over kvaliteten. Jeg har en annen sykkel med XO twister. 3 år uten noe feil. I tillegg foretrekker jeg funksjonen på twister, men det er nok mest en smaksak.
X0 triggerne har vært drit, og det har vært veldig mye tull med dem. Har hatt kunder som har kommet inn med helt ny sykkel hvor skifteren ikke fungerer. Så det ser ut til å være et generelt problem. Har aldri hørt om tilsvarende feil med x9
Hvis du da kombinerer XO bakskifter med XO twiater så har du en sikker vinner. Jeg har blåst to XO-triggere i år. Ikke veldig imponert over kvaliteten. Jeg har en annen sykkel med XO twister. 3 år uten noe feil. I tillegg foretrekker jeg funksjonen på twister, men det er nok mest en smaksak.
Redigert av engekri; 11/11/200814:27.
[Re: this]
#63737011/11/200820:14
For min del meget enkelt: Lav-normal-giring er det beste siden oppfinnelsen av framhjulet, og bare shimano tilbyr slike gir. Men nå er visst jeg den eneste av verdens ca 2,93 milliarder syklister som faktisk liker lav-normal giring, da.