Stjålet turner 5spot i Trondheim
|
Re: Oppdatering fra forsikringsjungelen
[Re: JonAre]
17/11/2008 19:40
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
I mangel av Vanilla Ninja sine språkpertentligheter tillater jeg meg forsiktig å si at selskapet TrygVesta ikke skrives hverken i to ord eller med to g-er ... *blunker med gult fjes og smilemunn*
Navnet kommer fra sammenslåingen av det danske selskapet Tryg, som er Danmarks største, og det norske fhv Vesta forsikring, som for øvrig har navnet sitt etter den romerske gudinnen for arneilden, bedre beskrevet som hjemmets gudinne - Vesta.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
17/11/2008 20:39
|
StigB
Señor
|
Señor
Onsdag eller torsdag vekker jeg min tråd til live igjen med et resultat. Det skulle komme i slutten av uken, takstfolka er ferdig med saken og den er sendt tilbake til Sparebank 1 forsikring for vurdering.
Ingen skal beskylde den for å gjøre noe overilt.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
18/11/2008 07:59
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Stig, det hadde vært sabla moro å finne ut hvilken utdanning en takstmann som undersøker sykkeltyveri og dens verdi har!
Kunne du ikke sjekka litt hva slags takstmann de bruker :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
18/11/2008 10:22
|
StigB
Señor
|
Señor
He he, jeg var innmari nysjerrig på hva de skulle taksere. Siden det som skulle takseres ikke var tilgjengelig.
Siden de ikke tok kontakt som avtalt ringte jeg og da klarte jeg ikke å dy meg men spurte på telefon hva de skulle taksere.
Ingen ting, de skulle gå igjennom alle opplysningene jeg hadde lagt ved. Fikk ros for vel utført jobb. De sjekket også priser i forhold til det jeg hadde gjort. Og nok en gang var han fornøyd over at det ikke var store sprik. Saken sendes tilbake og jeg får vite onsdag eller en dag før helga.
Men hva han har av kunnskap til denne jobben? Til denne jobben vil jeg tippe at de fleste her adde kunne sjekka dette like fort om ikke fortere.
Spent nå gitt på om det blir Coop eller ett eller annet på en av de øverste hyllene.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
18/11/2008 13:41
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Coop eller ett eller annet på en av de øverste hyllene. Hei, ikke diss arbeidsplassen min! mvh Helge Stolt medarbeider i Coop Norge
mvh Helge
|
|
|
18/11/2008 15:35
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spent nå gitt på om det blir Coop eller ett eller annet på en av de øverste hyllene. Stig, jeg får helt vondt i sykkelhjertet mitt hver gang du snakker om å kjøpe en billigsykkel i stedet for å erstatte Turneren med noe skikkelig! Ikke la rakkerfantene ødelegge syklinga di. Skaff deg en forsikring som dekker alt hvis uhellet skulle være ute igjen, og kjøp deg en ordentlig gromsykkel. Jeg ofrer fredagspilsen og spytter i en hundrelapp hvis du lover å kjøpe en sykkel med sjel! Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
18/11/2008 17:04
|
StigB
Señor
|
Señor
Takk for omtanke folkens, jeg får nå se hva de finner på. Selv om det hørtes positivt ut så er det tross alt forsikringsselskap en forholder seg til.
Jeg skal tenke på det, finnes det å få kjøpt DBS dekaler tro? Eller Svitun?
|
|
|
04/12/2008 13:07
|
keiko
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Fikk ikke gull som lovet fra trygvesta nei...  Det finnes nemmelig et underpunkt 3.2.1 som begrenser tyveri og hærverk fra bod til 30000 samme hvor god selve innbodelen er. Hjelper ikke at boden er på samme mur som huset. En bod er en bod må vite. Så til dere som vurderer bytte av selskap, tenk om igjen. Dette her er råtne greier.
|
|
|
[Re: keiko]
04/12/2008 13:17
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
I forbindelse med et foreningsmedlemsskap jeg har, fikk jeg en "vervetelefon" fra TrygVesta på mandag. Jeg nevnte at jeg hadde noen verdier i sykler i husstanden og lurte på hvilke betingelser de hadde. Selgeren skulle sjekke og ringe tilbake. I dag er det torsdag...
|
|
|
04/12/2008 13:34
|
StigB
Señor
|
Señor
Synd, det kan vær lurt å sjekke hva som gjelder. Jeg mener ikke å kaste bensin på bålet men jeg kan ikke annet enn å minne om denne siden det etterhvert ble mye forsikring i denne tråden. LO favør, to i husstanden som er tilsluttet LO
Da er det på tide å hente opp tråden. Jeg har vært i kontakt med Sparebank 1 forsikring vedr takst og oppgjør. Jeg har fått skryt for hvordan saken er fremlagt og dokumentert, ingen merknader.
Regnestykket er som følger:
Priser hentet på rimeligste måte hjemme og ute på nett (mine)tilsvarende det som hang på ramma dagen den ble borte. Da er utgangspunktet 08 Flux ramme.
kr. 47862.- Kr. 41042.- dekkes utbetales. kr. 6820.- differansen som er avskrivninger.
Ingen egenandel, ja dette kan jeg leve med. Spørsmålet er nå om jeg tar sjansen en gang til. selv med en del ekstra tiltak i form av låsing og usyneliggjøring.
Dette er vanskelig "den" kommer til å måtte tilbringe tiden i kjellerboden det er helt sikkert. Og siden man blir frarådet å sette en Turner i en sådan kan det hende det finnes andre alternativer.
Så kommer tvilen sigende. Makan til service jeg har fått hos Dunkedalen, den norske Turner importøren må en lete lenge etter. Jeg vet det finnes en til der ute som stiller i samme klasse bare for å ha nevnt det Ole.
For en gang skyld vil jeg ta meg tid og tenke godt igjennom.
Vel sånn ser det ut i reine tall, takk til Sparebank 1 forsikring som nok en gang er der når man trenger det.
Det mangler noen kroner på den totale verdien der den stod, men jeg aksepterer at man gjør fradrag, sånn er verden.
|
|
|
04/12/2008 14:26
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Fikk ikke gull som lovet fra trygvesta nei...  Det finnes nemmelig et underpunkt 3.2.1 som begrenser tyveri og hærverk fra bod til 30000 samme hvor god selve innbodelen er. Auda. Var det mye annet av verdi som forsvant?
|
|
|
04/12/2008 14:50
|
keiko
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nei, kun 4 liter motorolje og ei silva hodelykt. Utfra norske priser til sammen 53855. Dermed sitter man med 23855 i tap. Småpæng. Haha.
|
|
|
07/12/2008 09:45
|
matshako
Avhengig
|
Avhengig
Fikk ikke gull som lovet fra trygvesta nei...  Det finnes nemmelig et underpunkt 3.2.1 som begrenser tyveri og hærverk fra bod til 30000 samme hvor god selve innbodelen er. Hjelper ikke at boden er på samme mur som huset. En bod er en bod må vite. Så til dere som vurderer bytte av selskap, tenk om igjen. Dette her er råtne greier. Hva er dette da? Ingen har vel syklene i stua? Mine sykler med samlet verdi på.... nok... står jo også i en "bod", riktignok samme bod som støvsugeren, Domestosen og alt annen jeg har bruk for daglig. Altså som et rom i leiligheten, men kalles jo for en bod like fullt. Da er kanskje ikke Trygvesta veien å gå? Gjensidige skal jeg i hverfall ikke fornye med(fikk årsregning for 1 uke siden)
Redigert av matshako; 07/12/2008 09:51.
|
|
|
[Re: matshako]
07/12/2008 10:14
|
matshako
Avhengig
|
Avhengig
Hei Sykkel regnes ikke som innbo eller løsøre , derfor er det egen forsikringsvariabel under innbo. Med vennlig hilsen Gjensidige Forsikring ............ Kunderådgiver Telefonnummer: 03100 www.gjensidige.no
|
|
|
07/12/2008 11:16
|
keiko
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Har nå oppgradert til en såkalt bod-pluss eller hva de nå enn kalte det. Kostet en hundrings i året, og da har man 60000 som beløpsgrense. Hvordan i huleste kan man ha oversikt i denne jungelen? Det er bare å sjekke ut hvor man står før tyven kommer på besøk!
|
|
|
07/12/2008 16:07
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Ingen har vel syklene i stua? Jeg har dem på kjøkkenet :-) står jo også i en "bod", riktignok samme bod som støvsugeren, Domestosen og alt annen jeg har bruk for daglig. Altså som et rom i leiligheten, men kalles jo for en bod like fullt. Hvis du må inn i leiligheten for å komme inn i boden, så regnes den vel som innendørs... Antar at definisjonen av "bod" i TrygVestas tilfelle innebærer at den har utendørs/separat inngang. Minner for øvrig om innboforsikringen som tilbys til alle LO-organiserte, LOFavør (levert av Sparebank1). Er du LO-medlem og kan benytte deg av denne har den antageligvis den beste sykkeldekningen uansett: - ubegrenset dekning ved tyveri fra bygning (inkludert bod med utvendig/separat inngang) - dekning inntil 15.000 alle andre steder det er mulig man kan få noe lignende fra Sparebank1 ettersom det er de som leverer tjenesten til LO.
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
12/05/2009 09:34
|
keiko
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Fikk en telefon av en kompis som hadde vært på sykkelauksjonvisning på Falck i Trondheim her forleden. Der så han noe som minnet om restene av min 5-spot. Og det var det. Restene av en 5 spot. Den har blitt herpet,besudlet og ribbet på det groveste. Men verst av alt er det at noen har kjørt aktivt i terrenget med den, satt på DH pedaler, DH- holker og stygge skjermer. Dekorert med klistermerker fra ABRA kulelager. Jeg er veldig glad jeg ikke møtte denne personen i marka. Da hadde bare en kommet ned fra skogen, og det hadde blitt meg. Har kjøpt skrothaugen fra Falck til 350spenn, og må få den taksert før jeg evt kjøper den tilbake fra forsikringsselskapet. Hjulsettet som mangler, kjenner jeg godt på lang avstand. Og jeg lover den som sykler rundt på det en uhyggelig opplevelse. Æresord.
|
|
|
12/05/2009 09:40
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Sjit, denne skulle jeg og Kristoffer kjøpe på torsdag :-)
Men grattis å få den tilbake. Det viktigste er at den er i gode hender. Foruten besudling, er den i bra stand?
|
|
|
12/05/2009 11:51
|
keiko
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Ramma er godt skrubba, korrosjon på alt som før var blankt. Gaffelen sprengt. Opphenget bak trenger en seriøs overhaling. Har ikke sjekket grundig nok til å avklare evt skjevheter eller mer alvorlige ting. Synes forøvrig det er trist at det ikke er noen som helst sjekk av rammenummer opp mot politiet før de solgte den. Måtte stå i falken sitt sykkelregister for at det skulle skje. Det hjalp heller ikke at de hadde notert nummeret til baksvingen som rammenummer hos falck....
|
|
|
12/05/2009 12:19
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Falck sjekker ikke rammenr medmindre de finner sitt eget klistremerke på sykkelen, hjelper lite om det er beslag fra politiets side om merket står under gaffatape engang.. Det er iallefall min erfaring, godt vi har forsikringsselskap som dekker litt 
Take Care!
|
|
|
12/05/2009 19:56
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Har kjøpt skrothaugen fra Falck til 350spenn, og må få den taksert før jeg evt kjøper den tilbake fra forsikringsselskapet. Denne skjønte jeg ikke helt. Om jeg drar på sykkelauksjon må jeg altså først kjøpe den der, og så kjøpe den ut fra forsikringsselskapet for en ukjent pris?
Anders
|
|
|
[Re: Anders]
12/05/2009 20:40
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Hvis du har anmeldelse med rammenummer på, og viser denne til Falck, må vel de gi den fra seg vederlagsfritt, i motsatt fall bedriver de heleri...?
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
12/05/2009 21:53
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Det er vel noen definisjoner på hvem som eier den tror jeg.
Dersom den har stått uoppdaget og uhentet hos falck lenge nok frigies sykkelen for salg på auksjon. Da har politiet gitt en go på at falck kan selge den..
Om opprinnelig eier eller annen person kjøper den på auksjon vil i så måte ikke bli heleri ettersom den etter en karanteneperiode har fått status som eierløs.
Nå er det vel også slik at om stjålen sykkel dukker opp hos falck koster det alltid penger å få den tilbake, gebyr for saksbehandling og oppbevaring av sykkel, i så måte kjøper man den ikke, men man betaler "finnerlønn".
Nå er jeg muligens helt i tåka og alt for trøtt, men selv stjålne sykler kan selges av falck på auksjon for politiet uten at det er heleri, og kjøper vil være den nye eieren uavhengig av tidligere eierskap.
Take Care!
|
|
|
[Re: oysandr]
13/05/2009 06:14
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
...selv stjålne sykler kan selges av falck på auksjon for politiet uten at det er heleri, og kjøper vil være den nye eieren uavhengig av tidligere eierskap. Med alle dem som går rundt og lover grisebank til sykkeltyver vil det derfor være en god idé å alltid ta med seg kjøpsbevis når man kjøper noe fint av Falck/Politiet... 
|
|
|
[Re: Øyvind V]
13/05/2009 06:52
|
keiko
OP
Medlem
|
OP
Medlem
De sammenliknet det med at du må betale for å hente bilen din om den blir tauet inn selv om den har blitt stjålet. Gebyr for deres oppbevaring. Noe skal jo de også leve av. Kontrollen mellom falck og politiet er tilfeldig. For folk flest er ikke sykkel noe annet enn en sykkel. Mannen på falck trodde jeg var rablende gal da jeg fortalte hva en slik turner kostet. Tror kjøpsbevis/diplomatisk immunitet hadde vært lurt om jeg fikk kloa i den som har syklet rundt på min stjålne sykkel:)
|
|
|
[Re: Øyvind V]
13/05/2009 07:16
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Falck krever et beløp for å gi tilbake stjålne sykler i tillegg til prisen du betaler for å være registrert. Oppbevaringsavgift ellerno sånn.
Sånn er det bare... om det er heleri eller ikke får andre fundere på, men at det er skikkelig rart, det er det.
|
|
|
[Re: oysandr]
13/05/2009 07:19
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er vel noen definisjoner på hvem som eier den tror jeg.
Dersom den har stått uoppdaget og uhentet hos falck lenge nok frigies sykkelen for salg på auksjon. Da har politiet gitt en go på at falck kan selge den..
Om opprinnelig eier eller annen person kjøper den på auksjon vil i så måte ikke bli heleri ettersom den etter en karanteneperiode har fått status som eierløs.
Nå er det vel også slik at om stjålen sykkel dukker opp hos falck koster det alltid penger å få den tilbake, gebyr for saksbehandling og oppbevaring av sykkel, i så måte kjøper man den ikke, men man betaler "finnerlønn".
Nå er jeg muligens helt i tåka og alt for trøtt, men selv stjålne sykler kan selges av falck på auksjon for politiet uten at det er heleri, og kjøper vil være den nye eieren uavhengig av tidligere eierskap. Når forsikringsselskap har betalt ut en sum for en stjålet sykkel er den i praksis ikke "din" lenger. Så hvis Falck finner den er den Falck eller forsikringsselskap sin eiendom. Falck tar en oppbevaringssum for å frigi den, og gir nok beskjed til forsikrinsselskapet om dette, deretter må "eier" avtale en pris for å få kjøpe sykkelen fra selskap, siden de allerede har betalt ut en erstatningssum for aktuelle sykkel. Enkelt er det ikke... hvordan de adminstreres vet jeg ikke, men jeg tipper Keiko her måtte fortelle Falck hvem hans selskap er, slik at de får beskjed om at han har "fått" tilbake sykkelen.
|
|
|
13/05/2009 07:42
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hele Falck-registeret er jo pill råttent. Du betaler for et produkt som nesten aldri virker, og i de tilfellene hvor produktet faktisk gjør det det lover må du betale ekstra for å få se resultatet.
I tillegg har du det standhaftige ryktet om at penger man betaler til Falck sykkelregister delvis går til forsikringsselskap, som i sin tur anbefaler alle sine kunder å registrere sykkelen fordi politiet sier det reduserer antall sykkeltyveri.
Mange har forøvrig glemt årsaken til nedgang i statistikken: har du en billig, uregistrert sykkel som blir stjålet er det lite vits i å anmelde, for du får uansett ikke igjen noen penger. Anmelder du ikke tyveriet kommer det ikke på statistikken, og da sier politiet at Falck har æren for "færre" tyveri.
Den eneste grunnen til at jeg anbefaler folk å registrere sykkelen sin er at egenandelen da blir mindre i tilfelle tyveri; ikke at det faktisk er en sjanse for å få den igjen, slik Falck påstår.
LJ -Bitre Falckøye
|
|
|
13/05/2009 07:45
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor vil du kjøpe tilbake den rakneferdige ramma da? Hvis du har fått deg ny sykkel og denne er skakkjørt av en tjuvradd så er det vel like greit å la den være?
I was just riding along...
|
|
|
[Re: JB.]
13/05/2009 07:50
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Ramma er garantert ikke vrakkjørt og det koster særdeles lite for en service på ei turner-ramme. Ei ramme som er noe av det ypperste som finnes på markedet, rent kjøremessig. Hvorfor skulle han ikke kjøpe den tilbake, er mitt spørsmål ;-) Hvertfall hvis han får en glimrende pris pga at den SER vraka ut.
|
|
|
|
|