Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Stjålet turner 5spot i Trondheim

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: HaraldW] #637193 11/11/2008 14:20
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Det er noe totalt ulogisk at en sykkel til 30 000 ikke er fullt forsikret når den oppbevares i stuen ved siden av en flatskjerm til det samme. Ikke kom her og si at sykkelen er lettere å omsette.

Om man skal betale ti prosent av sykkelens verdi i premie årlig for å få dekket alt på en sykkel som oppbevares i stuen, må man altså gå ut fra at det gjøres innbrudd hos én av ti med denne type sykkel. Det er vel en smule overdrevet.

Edit: Dette var en generell betraktning, ikke mytet på M&K

Redigert av jens fredrik; 11/11/2008 14:21.
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: jens fredrik] #637206 11/11/2008 14:42
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Enkel løsning: Bytt til et selskap som oppfyller dine krav!

Det er ingen grunn til å spesialforsikre sykkelen på den måten.
Jeg har som sagt TrygVesta, og tungen på vektskålen var dekning av sykkel. Dette har jeg fortalt dem, og det er første spørsmål jeg stiller andre selskap som forsøker å få meg som kunde.

Disclaimer: jeg er kun kunde av TrygVesta og har ingen andre interesser enn å opplyse om en god innboforsikring som dekker sykkel.

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: okl] #637214 11/11/2008 14:57
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Hmm, ja, jeg får høre hva selskapet mitt kan tilby og true med å bytte hvis jeg ikke får samme dekning. Mulig det faktisk fungerer.

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: jens fredrik] #637382 11/11/2008 20:24
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Sitat: jens fredrik
Det er noe totalt ulogisk at en sykkel til 30 000 ikke er fullt forsikret når den oppbevares i stuen ved siden av en flatskjerm til det samme. Ikke kom her og si at sykkelen er lettere å omsette.

Enig enig. Veldig provoserende synes jeg. Hver eneste kundebehandler jeg snakker med hos Gjensidige skjønner dette men klarer ikke svare meg på hvorfor, samt hvordan sykkeldeler blir behandlet. Jeg venter i spenning på en skriftlig henvendelse jeg sendte de i dag.

Ser ut som Vesta er selskapet jeg bytter til, men før den tid skal jeg lage litt liv og røre hos Gjensidige. Om de tilbyr meg en forsikring og gode svar som dekker mitt behov så blir jeg selvsagt hos de. Er ellers fornøyd med de.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: hbakken] #637390 11/11/2008 20:34
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Ellers fornøyd? Formoder du faktisk har hatt skader da, som du har fått grei behandling for. Prøvde meg en gang som forsikringsselger (med dårlig hell siden jeg var alt for "snill") - og av 100 besøk jeg var på var 98 kunder strålende fornøyd med forsikringsselskapet sitt til tross for at de aldri hadde hatt en skade. De syntes det var sååååå koselig å pøse ut titusenvis i året i premier uten anelse hvordan selskapet behandlet skader :-)

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: JonahHex] #637426 11/11/2008 21:25
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Det er et poeng, man vet ikke hvordan de oppfører seg før man faktisk har en skade. Når det er sagt er jeg litt motvillig til å bytte selskap siden jeg har et meget godt tilbud gjennom fagforeningen min. Jeg synes de kan gi meg et tilbud på hvordan en sykkel som oppbevares i stuen erstattes. En skriftlig avtale om unntak fra regelen så lenge den står i stuen burde både være juridisk bindende mulig rent teknisk.

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: jens fredrik] #637519 12/11/2008 07:42
Geir Offline
Avhengig
Avhengig
Snakket akkurat med en krass Gjensidige "kunde"behandler. Ved tyveri av sykkel, til tross for at denne sto inne i leiligheten, dekket for inntil 5.000,- Når egenandelen er 4.000,- blir det jo fort butikk av det! Når sykkelen er verd kanskje 20-30 tusen. Jeg skal ha ny innboforsikring i hvert fall!

Geir
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: Geir] #637524 12/11/2008 07:51
magic Offline
Besatt
Besatt
Dette er jo ille. Trur sannelig jeg må ta en telefon til Gjensidige selv og høre!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: Geir] #637543 12/11/2008 08:45
Geir Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Geir
Snakket akkurat med en krass Gjensidige "kunde"behandler. Ved tyveri av sykkel, til tross for at denne sto inne i leiligheten, dekket for inntil 5.000,- Når egenandelen er 4.000,- blir det jo fort butikk av det! Når sykkelen er verd kanskje 20-30 tusen. Jeg skal ha ny innboforsikring i hvert fall!

Snakket akkurat med skadeavdelingen i Gjensidige også, og fikk bekreftet det samme.

Geir
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: Geir] #637551 12/11/2008 08:57
klean Offline
Besatt
Besatt
If er litt i samme gata, som Gjensidige. Har "superforsikring" med max 20000.- på sykkel (vanlig innbo; 5000.-), men da kan den stå låst i byen natt til søndag om så. Ikke at det er aktuelt, er den ute av huset sitter jeg på den. Selgeren jeg snakket med, kunne gjøre lite annet en å ønske meg lykke til hos annet selskap.

Trygg Vesta sa du?

Andreas.
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: Geir] #637553 12/11/2008 09:01
bik3man Offline
More than words
More than words

Snakket akkurat med skadeavdelingen i Gjensidige også, og fikk bekreftet det samme.

Merkelig, jeg har hørt noe helt annet fra Gjensidige.

Jeg har utvidet innboforsikringen til å dekke sykler inntil 15000 kroner, men jeg har OGSÅ fått bekreftet at dersom sykkelen stjeles i forbindelse med innbrudd i selve huset, så dekkes HELE beløpet minus verditap, slik som det faktisk ville blitt gjort om de tok med seg tv'n eller pc'n. Dette forutsetter selvsagt at syklene er innelåst i selve huset, og ikke står i en eller annen garasje eller bod.

Høres ut som Gjensidige trenger å rydde opp i hva Kundebehandlerne sier.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: bik3man] #637561 12/11/2008 09:07
bik3man Offline
More than words
More than words
Og derrr fant jeg mailen fra Gjensidige:

Quote:

Hei!

Jeg har mottatt din forespørsel angående sykkeltyveri.

Når sykkelen stjeles utenfor boligen er den dekket inntil den verdien sykkelen er forsikret for. Står sykkelen inne i låst bolig og stjeles der, anses den som en del av innboet, og verdien dekkes fult ut.

Med vennlig hilsen
Gjensidige Forsikring, Syd
----navne navnesen----
Kunderådgiver

Kjekt å ha det skriftlig

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: bik3man] #637583 12/11/2008 09:51
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor lenge er det siden du fikk den e-posten?

Jeg snakket nettopp med en delvis hjelpsom dame i Gjensidige Nord, og hun sa det samme som de fleste andre: er det en sykkel er det en sykkel, uansett om den ligger under senga eller står på gårdsplassen.

Ved sitering av nevnte e-post ble hun forvirret og ville ringe meg tilbake, etter at hun hadde presisert at hvis man sykler mye må man ha verdigjenstandsforsikring.
Man kan nemlig velte og totalvrake sykkelen, og da gjelder jo ikke innboforsikringen...

Uansett: jeg venter på telefon fra Gjensidige, men skal også ta en telefon til en venninne i Tryg Vesta og få tilbud der.

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: Vanilla Ninja] #637587 12/11/2008 09:55
bik3man Offline
More than words
More than words
Den eposten er et år gammel. Kundebehandleren presiserte at hun hadde sjekket med Oppgjørsavdelingen før hun svarte meg.

Jeg skal sende nok en mail nå, og høre om dette fortsatt er tilfelle.

Jeg har hatt Verdigjenstandforskring på sykler tidligere, når de ble brukt som transportmidler i tillegg til hobby. Etterhvert kosta det 3-4-5000 pr år og da kutta jeg ut.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: Vanilla Ninja] #637590 12/11/2008 09:59
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Vanilla Ninja
Man kan nemlig velte og totalvrake sykkelen, og da gjelder jo ikke innboforsikringen...

Jeg tror jeg vil anse livsforsikring som mer relevant om jeg skulle komme i en ulykke der sykkelen er totalvrak..

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: GeirEivind] #637592 12/11/2008 10:00
bik3man Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirEivind
Sitat: Vanilla Ninja

Jeg tror jeg vil anse livsforsikring som mer relevant om jeg skulle komme i en ulykke der sykkelen er totalvrak..

Reiseforsikringen dekker gjerne skade på sykkel ved velt, iallefall dersom det ikke skjer i hjemkommunen. Pass på å tryne langt hjemmefra, altså.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: bik3man] #637607 12/11/2008 10:06
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Der fikk jeg svar igjen, vet du.
Med vanlig innboforsikring, hvor du har med et punkt som omhandler tyveri av sykkel med en forhåndsavtalt erstatning på maks 5000, er det den summen som gjelder uansett hvor sykkelen står.

Hvis du ikke har med punktet om tyveri av sykkel får du ikke en krone hvis sykkelen blir stjålet fra under sofaen din.

Hvis du har et hjulsett hengende på veggen i stua ville damen i Oppgjørsavdelingen behandlet det som vanlig løsøre, men hvis hele sykkelen lå på stua, tilfeldigvis demontert akkurat den dagen, ville hun behandlet det som en hel sykkel.

Det er tydeligvis mange forskjellige tolkninger ute og går her.

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: Vanilla Ninja] #637612 12/11/2008 10:12
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Ja det er mye som sies fra Gjensdige om dagen. Jeg har sendt de en lang mail med mange spørsmål som jeg nok må vente en stund før jeg får svar på.

Litt av problemet er at de ikke helt VET hvordan de skal behandle sykkelkomponenter og din erstatning kan avhenge av dagshumøret til saksbehandler.

Jeg har spurt om sykkelkomponenter er å regne som vanlig løsøre og får dekket fullt ut på vanlig vis.
Dersom svaret er nei, så har jeg bedt om henvisning til vilkårene som beskriver dette.
Jeg har jammen gitt de et par eksempler å tygge på også som viser hvor lite logikk det er i denne 5000 grensen på sykkel så lenge det er forsvarlig sikret, på samme vis som annet innbo/løsøre.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: bik3man] #637622 12/11/2008 10:23
Geir Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: bik3man

Merkelig, jeg har hørt noe helt annet fra Gjensidige.

Jeg har utvidet innboforsikringen til å dekke sykler inntil 15000 kroner, men jeg har OGSÅ fått bekreftet at dersom sykkelen stjeles i forbindelse med innbrudd i selve huset, så dekkes HELE beløpet minus verditap, slik som det faktisk ville blitt gjort om de tok med seg tv'n eller pc'n. Dette forutsetter selvsagt at syklene er innelåst i selve huset, og ikke står i en eller annen garasje eller bod.

Høres ut som Gjensidige trenger å rydde opp i hva Kundebehandlerne sier.

Jeg tok eksempelet ovenfor kundebehandleren hos Gjensidige: Hvis det blir innbrudd i min leilighet og følgende blir stjålet: konas bunad (verdi 30'), flatskjermen (verdi 10'), speilreflekskamera (verdi 10') og sykkel (verdi 20'). Da svarte hun med at bunad, TV og kamera er løsøre som går innunder innbo. Så disse gjenstandene ville erstattes som vanlig løsøre. Sykkel er en sykkel og grensen er 5000,- (kan justeres til 10' og 15' mot tillegg).

MEN jeg har etter min samtale med Gjensidige snakket med både If... og Vesta. Og de begge bekrefter at så lenge sykkelen står innlåst i leiligheten eller bod i bygget anser dems innboforsikring sykkelen som et løsøre. Vesta dekker 30' på den vanlige forsikringen og 60' med en extra forsikring (slik hbakken har forklart tidligere). If... dekker 20' uansett om sykkelen er låst ute eller ligger under sofaen, men over 20' (til ubegrenset tror jeg) hvis den er inne i leiligheten eller i låst bod inne i bygningen. Både Vesta og If... skulle sende sine villkår skriftlig. If... sin kundebehandler hadde selv en dyr Klein sykkel, så han skjønte problemstillingen veldig godt.

Redigert av Geir; 12/11/2008 10:23.

Geir
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: Geir] #637631 12/11/2008 10:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Her lykter det bytte fra Gjensidige fra min side hvertfall.
Må høre om det er andre betingelser når man har innbo-avtale via fagforening.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: RazeFaze] #637650 12/11/2008 11:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Min sykkel er i så fall en designer-stumtjener som jeg henger klær og håndklær på.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: sykkeloyvind] #637657 12/11/2008 11:35
ventle Online
Besatt
Besatt
Så konklusjonen er at syklister bør holde seg unna Gjensidige? Bor på hybel og er forsikret gjennom min far, og gjett hvilket selskap han er forsikret i... begynner på G.

Det skal dog sies at da min sykkel ble stjålet i fjor høst var sykkelen dekket inntil 10.000. Med gjenkjøpspris minus verditap (sykkelen var 8 år gammel) fikk jeg utbetalt kroner 6700 (nypris 17.000).

mvh Helge
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: ventle] #637659 12/11/2008 11:41
keiko Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Gjensidige er jo greie i forhold til NSB som erstattet en topprigget rittmaskin de lot bli stjålet med 1500kroner da jeg sendte den til birken med toget. Hadde heldigvs reiseforsikringen i orden hos gjensidige, og dengang hadde de ikke noe tak for sykkel på reisedelen. Men det kostet mye blekk og frustrasjon før pengene kom. Skiftet selskap etter den hendelsen og har ikke angret på det.

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: RazeFaze] #637663 12/11/2008 11:49
bik3man Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Her lykter det bytte fra Gjensidige fra min side hvertfall.
Må høre om det er andre betingelser når man har innbo-avtale via fagforening.

Jeg har som sagt fått det skriftlig (dog på mail) fra Gjensidige at sykkel dekkes fullt ut om den stjeles fra inne i huset. Jeg prøver å finne ut om dette fremdeles er tilfelle. Hvis det er det, så kommer jeg til å be om å få det skriftlig (på papir) som vedlegg til forsikringsavtalen. Hvis dette ikke er tilfelle så kommer jeg til å true med å bytte selskap. Jeg er en relativt god kunde hos Gjensidige, iallefall ut fra størrelsen på fakturaen jeg betaler. Vi får se hva de sier.

Og så lurer jeg på om ryktebørsen innad i selskapet begynner å røre på seg, når nå såpass mange Kundebehandlere får henvendelser om sykkelforsikring. De bør etterhvert forstå at det er på tide å rydde opp i kaoset.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: bik3man] #637667 12/11/2008 11:55
Geir Offline
Avhengig
Avhengig
Det er jo litt smålig av Gjensidige å ikke forskjellsbehandle sykler som nyter hverdagen som stumtjener i gangen eller som står bak lås og slå langt inne i min kjeller forskjellig fra en sykkel som står låst utenfor BurgerKing på Egertorget med en FG-godkjent biltemalås til 99,-.

Geir
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: bik3man] #637670 12/11/2008 11:56
Thorst Offline
Veteran
Veteran
Jeg har også hørt det samme som bik3man fra Gjensidige. Det var en av grunnene til at jeg valgte selskapet. Mener det også står i vilkårene jeg fikk oversendt, men dette må jeg sjekke opp.

Under samtalen på telefon fikk jeg hvertfall bekreftet at det var full dekning av sykkel fra boligrom. Ved tyveri fra bod var det noe avkortning (tror det var 15-20k maks) og tyveri ute hadde dårlig dekning.

- Espen -

"Man angrer aldri på en dårlig tur, bare de gode man går glipp av"
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: Geir] #637705 12/11/2008 12:53
okl Offline
Avhengig
Avhengig

MEN jeg har etter min samtale med Gjensidige snakket med både If... og Vesta. Og de begge bekrefter at så lenge sykkelen står innlåst i leiligheten eller bod i bygget anser dems innboforsikring sykkelen som et løsøre. Vesta dekker 30' på den vanlige forsikringen og 60' med en extra forsikring (slik hbakken har forklart tidligere). If... dekker 20' uansett om sykkelen er låst ute eller ligger under sofaen, men over 20' (til ubegrenset tror jeg) hvis den er inne i leiligheten eller i låst bod inne i bygningen. Både Vesta og If... skulle sende sine villkår skriftlig. If... sin kundebehandler hadde selv en dyr Klein sykkel, så han skjønte problemstillingen veldig godt.

Hmmm, det var ikke dette jeg fikk høre fra if... da de forsøkte å vinne meg tilbake for et halvt års tid siden. Selgeren trodde først at sykkel innendørs var fullt dekket, men jeg ba han undersøke spesiet. Jeg fikk da svar tilbake på at det ikke var tilfelle likevel. Jeg gjorde det helt klart at det var uaktuelt å bytte med så dårlig sykkeldekning, men han kunne likevel ikke avvike dette. Så dobbeltsjekk denne og få det skriftlig hvis du går for if...

TrygVesta har vel 30' eller 60' (med innboEKSTRA) i låst, privat bod, og ubegrenset inne i bolig.

Øystein

Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: okl] #637710 12/11/2008 13:02
Geir Offline
Avhengig
Avhengig
Ja, han sa han skulle sakse noe ut fra vilkårene og sende det til meg spesifikt. Hvis det han sa til meg stemmer, ser det ut til at jeg blir If... kunde igjen med mindre Gjensidige rydder opp. Har sendt dem en lang mail nå hvor jeg forklarer situasjonen. Så blir spennende om jeg får noe tilbakemelding.

Geir
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: Geir] #637719 12/11/2008 13:12
klean Offline
Besatt
Besatt
Ja, han sa han skulle sakse noe ut fra vilkårene og sende det til meg spesifikt. Hvis det han sa til meg stemmer, ser det ut til at jeg blir If... kunde igjen med mindre Gjensidige rydder opp. Har sendt dem en lang mail nå hvor jeg forklarer situasjonen. Så blir spennende om jeg får noe tilbakemelding.

Gi beskjed hva du finner ut. Som sagt over, fikk jeg samme svar som okl, max 20000.- uansett.

Andreas.
Re: Stjålet turner 5spot i Trondheim [Re: klean] #637720 12/11/2008 13:20
slasher Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde tilsvarende ringerunde for et år siden, og eneste sjappa jeg fant som tilbød en innboforsikring som ikke hadde beløpsbegrensning på sykler innendørs var Sparebank 1 Forsikring sin toppinnboforsikring. Denne er svindyr, men dekker sykkel på lik linje med andre dyre innbogjenstander.

Side 3 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support