Noen ganger er det fint i ta en omvei hjem fra jobb. I går gikk turen over fjellet i lav ettermiddagssol og gnistrende luft.
Sti-radaren var på, selv om det meste lå dekket av snø. Noe ser ut til å være fantastisk sykkelterreng, mens annet nok er mindre egnet.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Slutt å herpe idylliske tråder, fordømte miljøfriker!
KO
Slutt å herpe idylliske tråder, fordømte miljøfriker!
Jammen, se så få trær da! Her må man tenke CO2 i alle bauger og kanter, musepust neste skritt!
Spøk til side, aner jeg en monstertur fra Kongsbergområdet til Drammen neste sommer? Sti der det går an, kjerrevei/grusvei som connectorer osv? Noen som har et stooooort kart som dekker mesteparten av området?
Det planlegges (og har vært testet) Kongsberg-Hokksund-Drammen gjennom skauen.
Dette her er på "andre" siden, altså Skrim-platået, som definitivt skal vies mer oppmerksomhet fremover, men ikke nødvendigvis som del av en reise til Drammen.
KO
Åjja, hvor var jeg. Jeg kjørte til Lauer (innenfor Heistadmoen) så langt det er lov, og jogget opp til Styggemann langs blåmerket sti. Ned igjen samme vei.
Nede i skogen ved "foten av Skrim" ser det ut til å være stier som egner seg fantastisk bra for sykling. Veldig Strømsåsen-ish flere steder.
Skråningen opp på selve fjellet var det vrient å få noe inntrykk av under snøen, men blåstien jeg fulgte opp til platået så ut til å veksle mellom myr, skogsmaskinspor, hogstfelt og bekkefar. Ikke ideellt sykkelterreng, med andre ord. Mulig noen av de andre oppfartene er bedre, det skal sjekkes.
Oppe på selve Skrim-ryggen er det såvidt snaufjell, med lyng og stein og en del myr. Her tror jeg det kan sykles i stor grad, med gode dekk og god sykkelteknikk.
KO
Et stort detaljert kart over Kongsberg - Hokksund - Drammen er nok ikke tilgjengelig, men store deler finnes hvertfall i orienteringskart. Spesielt godt dekket er strekningen Kongsberg - Ormåsen. Jeg kan finne en del av disse på nettet hvis det er ønskelig ;-)
Audun -Orienteringsløper'n som har fått sansen for stisykkling
Sier bla: 7. Bruk av sykkel, hest og kjerre, samt ridning er forbudt utenom på eksisterende veier og traseer som er godkjent i forvaltningsplan, jf. § 7.
Det er kjipt. Jeg hadde også tenkt å sykkelutforske mer av det området. Har gått noe tur der og det er en del stier som helt klart er syklbare.
Det er allerede en del naturreservat der oppe. Blir det nå en ny forvaltningsplan?
KO