Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Hva er galt med å være en Birken syklist?

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: jeth] #632853 02/11/2008 19:06
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jeth
de får lov til å sykle i kø en gang i året

Hehe typisk "anti-Birken" utsagn.

De to gangene jeg har sykla Birken har jeg ikke opplevd dette overhodet. Men folk får sykle akkurat slik de vil, enten det er å sykle de samme 20 meterne 10 ganger fordi det skal tas bilder, med sæggeklær, og vafler og bamsemums eller med lette hardtailer, trang lycra og pulsklokke. Eller på landevei, som jeg liker aller best. Kos dere alle sammen!

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: bullet] #632854 02/11/2008 19:10
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Sitat: bullet
Sitat: jeth
de får lov til å sykle i kø en gang i året

Hehe typisk "anti-Birken" utsagn.

Neida, ikke anti-Birken, bare fordomsfullt :-)

Jens
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: Dr.E] #632855 02/11/2008 19:12
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dr.E
Noe som har høy risiko, har ofte høyere status enn noe som har lav risiko.
Virker for meg som at det i noen miljøer er jævlig tøft å risikere liv og lemmer, mens i andre miljøer blir det bare oppfattet som idioti.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: oivindg] #632856 02/11/2008 19:16
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
...og disse fordommene er like underholdende, men dessverre en smule ekskluderende uansett hvordan man snur og vender på det. Alle har det til felles at det er snakk om moro, trivsel og trim på to hjul, hvilket betyr at man burde kunne glede seg over aktiviteten til alle leire, og stimulere til vekst og (gru) samarbeid på tvers.

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: JonahHex] #632859 02/11/2008 19:23
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: JonahHex
og stimulere til vekst og (gru) samarbeid på tvers.
Vi stimulerer jo til gru på tvers, så vi er jo et stykke på vei.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: oivindg] #632864 02/11/2008 19:30
bik3man Offline
More than words
More than words
STI-mulerer vi til GRUS på tvers, og er et stykke på VEI? Hvordan fungerer det?

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: oivindg] #632868 02/11/2008 19:37
Espen Offline
More than words
More than words
Tenk så gøy det ville vært om Birkebeineren var litt mer kuppert, litt mer traktorveier og ikke bare grus, og kanskje heller 6 mil.

Tenk om flere stilte opp i de andre rittene.

Tenk om Norge virkelig var en terrengsykkel-nasjon, der 16 000 folk gledet seg til å kjempe seg gjennom et terresngsykkelritt!

DET ville vært noe å være stolte av.

OleCr, du som har så mye kjøtt på beinet, forstår hva folk snakker om vdr 50 åringer på vei ned fra Skramstad som SKRIKER at folk må holde seg til høyre, for faen!

Folk som driter i at sykling utenfor alsfaltveiene er mye forskjellig, som bare trener som gærne og gjør skogsbilveiene utrygge hele sommeren. Prestisje og blodslit.
De fnyser av allt og alle. De har nok respekt for deg, fordi du er rask CC-racer, men ikke for meg som hygger meg på stiene i Nordmarka.

Det er uansett ikke så lett å sette 16000 forskjellige folk i samme bås.

Stisykling og lett freeraid er ikke mer ekstremt enn å kjøre slalom.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: ] #632870 02/11/2008 19:41
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Har aldri møtt noen, men det skulle forundre meg om det ikke finnes en eller annen asosial egodrittsekk blant stisyklistene også.

Hjælp - kanskje det er meg??? :-O

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: JonahHex] #632889 02/11/2008 20:04
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: JonahHex
Har aldri møtt noen, men det skulle forundre meg om det ikke finnes en eller annen asosial egodrittsekk blant stisyklistene også.

Jeg har heller aldri møtt noen av "den typen" blant stisyklistene (hvis det er en kategori), men jeg har møtt veldig mye rart blant grusræserne.
Forskjellen ligger vel mest i konkurranseelementet. Typiske stisyklister konkurrerer ikke, så her bommer du litt OleChr. Ingen stisyklist bryr seg om du "sykler rundt dem i skogen".

Når jeg ikke konkurrerer liker jeg å sykle sti. Når jeg konkurrerer liker jeg å sykle grus. Om det fører til at noen kategoriserer meg her eller der, so be it.

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: Tgabriel] #632892 02/11/2008 20:09
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Shit! Var det feil av meg å sykle sti på Birken? Jeg mener, jeg venta på kompisen min opp til Skramstad, tulla rundt med bakhjulssykling, snudde og trilla ned til ham. I stipartiene satsa hoppa jeg på det jeg fant på steiner og lot meg underholde av dem som ramla i gjørma. Hilste på damer og slo av en prat. Jeg nekter å la meg stig(sic)matisere som Birkensyklist!! :-D

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: JonahHex] #632911 02/11/2008 20:47
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
La Birken være Birken. Det er hva det er. Like eller ikke. For mange er det årets store happening. Jeg synes det bare er litt kult at det er litt hysteri rundt det. Vi treige kalde nordboere trenger litt hysteri en sjelden gang.

Det som jeg synes er mest fasinerende med sykling er mangfoldet. Det er jo så mange måter å sykle på at man blir jo aldri lei. Jeg sykler Birken. Jeg sykler racer. Jeg sykler på sti. Jeg sykler på temposykkel. Jeg sykler bakkeintervaller. Jeg sykler på rulle. Jeg tror jaggu jeg skal prøve meg i Hafjell til året også. Nå for tiden er jeg superhekta på stisykling. Det er ikke så lenge siden at det meste av energien var rettet mot lange turer på landeveien med racer. Sykling er herlig. Samme om det er sti, Birken eller hva det nå enn er.

Forøvrig har jeg bare møtt hyggelige syklister uansett hvor jeg er og hva jeg sykler. Stort sett da. Jeg synes faktisk at sykkelmiljøet er preget av mange hyggelige folk.

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: tmork] #633322 03/11/2008 14:11
L
luna Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Det JEG liker minst med birken er at det for mange er viktigere å snakke om at man skal delta, enn å delta........

Det er som med Skarverennet: Det er viktigere å vise seg frem etterpå, og i beste fall bli avbildet i DN, enn å ha en fin tur....

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: Espen] #633333 03/11/2008 14:22
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Espen
Tenk så gøy det ville vært om Birkebeineren var litt mer kuppert, litt mer traktorveier og ikke bare grus, og kanskje heller 6 mil. Tenk om flere stilte opp i de andre rittene. Tenk om Norge virkelig var en terrengsykkel-nasjon, der 16 000 folk gledet seg til å kjempe seg gjennom et terresngsykkelritt!

Hovedargumentet mot å lage ei morsommere (les: mer sti, flere tekniske utfordringer - rett og slett mer terrengsykling), er vel gjerne at det ikke lar seg gjøre å få til et smidig arrangement med så mange mennesker på smal sti.

Etter nylig å ha vært på test av stisykler i Fréjus-området i Sør-Frankrike, og vært innom Roc d'Azur-arrangementet, fikk jeg tydelig bevist at "joggu, det går absolutt an!" Der er det tusenvis av syklister som karrer seg gjennom lange, supermorsomme løyper på flotte stier. Og de gjør det med et smil omm munnen, alle sammen. Og da mener jeg virkelig morsomme stier, hvor det var plenty med utfordringer også for "ihuga stisyklister". Det gikk også opp for meg at Norge er litt akterutseilt når det gjelder fulldempere. Dette var løyper som helt klart favoriserte XC-fulldempere framfor hardtailer.

På det nederste bildet er tetgruppa i eliten. De fleste i den europeiske delen av verdenseliten bruker det klassiske Roc d'Azur-rittet på søndag (53km, vinnertid 2.05) som sesongavslutning. På bildet er vår egen Anders H. til høyre ca midt i feltet på bildet. Gruppa ledes an av vinneren Roel Paulissen fra Belgia.

Vedlegg RocdAzur.jpgRocdAzur-elite.jpg

Gaute
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: olechr] #633445 03/11/2008 17:03
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: olechr
Veldig mange de som sykler sti nå starter faktisk interresen sin i Birken. Så får de smaken på sti og så er det igang. Uten Birken hadde terreng norge sett helt annerledes ut, garantert.

Da spør jeg: Er det nødvendigvis positivt at stisykling blir enda mer populært enn det allerede er?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: GeirK] #633466 03/11/2008 17:43
DagK Offline
Medlem
Medlem
Kan se hvorfor noen ikke liker Birken men har selv tenkt å sykle til sommeren etter noen år uten.

Hafjell/ Grefsenkleiva utfor og stisykling er for meg sosialt, morro og mental avkobling fra stressende hverdag mens Birken blir den ene gangen i året jeg skal ta naboen skikkelig. Grunnen til at jeg velger å stille opp der er at det trolig finnes de som er minst like dårlige som meg :-) å stille på enkelte andre ritt blir det prestasjonsangst av siden jeg reiser mye og ikke får trent like jevnlig og like mye som mange andre her inne. Tror en del har det slik - har gjerne lyst til å delta på andre ritt også men en terskel ift treningsmengde og erfaring stopper dem. Og så blir Birken i alle tre former for meg det som pusher meg til å trene selv når jeg egentlig tror jeg ikke har tid

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: GeirK] #633472 03/11/2008 17:48
Hard rocker Offline
Entusiast
Entusiast
Skjønner hva han mener med "hysteri" og har valgt vekk birken p.g.a for store forhold ( mye gubb ), trives best med sti.

Der har jeg (vi) det perfekt her i 0-dalen, ikke en kjeft som klager på oss og veldig få ute på stiene til fot`s.

Det er ennå å oppleve en møtende (på sykkel) eller passering på stisykling, så det vil bli lenge til det blir fullt på stiene her.

Får alltid det tragiske spørsmålet: sykler birken du da ??.

Virker som det er det "eneste" folk som ikke sykler selv har fått med seg ang terrengsykkel.

LENGE LEVE STI EVENTYR. SÅ LITEN TID, SÅ MYE UBEFART STI I O-DALEN.

RIDE IT OUT, TOUCH THE BRAKE`S AND YOU`LL DIE !!!

http://home.online.no/~bayer325/index.cfm
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: GeirK] #633484 03/11/2008 18:08
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Sitat: GeirK
Da spør jeg: Er det nødvendigvis positivt at stisykling blir enda mer populært enn det allerede er?

Godt poeng. Eg er faktisk sikrare på at det er positivt at interessa og aksepten for sykling generelt kanskje har auka.

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: dagfink] #633577 03/11/2008 20:50
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Kan denne tråden oppsummeres omtrent slik:

A: Ikke alle terrengsyklister sykler Birken
B: Ikke alle som sykler Birken er terrengsyklister

If it's not broken, fix it until it is
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: Glenn_M] #633747 04/11/2008 08:53
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Glenn_M
Kan denne tråden oppsummeres omtrent slik:

A: Ikke alle terrengsyklister sykler Birken
B: Ikke alle som sykler Birken er terrengsyklister

Ville rettet B til :
B: De fleste som sykler Birken er ikke terrengsyklister.

Og det skal vi være lykkelige over, slik at vi fortsatt kan ha stiene nesten for oss selv.

Øyvind
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: Terskel] #633779 04/11/2008 09:45
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Etter å ha hengt rundt på dette forumet i noen år, mener jeg selv å ha lagt merke til det følgende:

Det var mer vanlig med Birkendissing før, en aktivitet som de to siste årene er blitt mindre.

2008 må være det året, da det har vært flest innlegg om Birken: Intensjonsinnlegg om deltakelse.
Innlegg om Birkenbøllene i ukene før. Pimp my Birkenride-innlegg. Innlegg like før, under (?) og etter rittet.
Skjellsettende innlegg om man har eller ikke har klart å melde seg på til neste års arrangement.

Det er ingen tvil om at Birkenrittet har satt sitt preg på terrengsykkel.no. Om man liker det eller ikke.

Tilogmed hyping av grusrittkjøring har jo funnet sted i det siste!!1

Martin

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: Terskel] #633780 04/11/2008 09:46
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Terskel

Ville rettet B til :
B: De fleste som sykler Birken er ikke terrengsyklister.

Det er mulig, men hva er egentlig en terrengsyklist?

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: Oystein L] #633783 04/11/2008 09:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Se opp for brannfakkel, dukk de som ikke takler det: Er man mer TERRENGsyklist hvis man kun sykler nedover, ofte i doserte løyper enn en som sykler oppover, nedover og bortover på grusveier i skogen?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: Oystein L] #633784 04/11/2008 09:50
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Baggy, sekk, skygge, nøyaktig 5.5 tommer, 2,4 tommer et annet sted.

Det gale med å være en birkensyklist (også) er at man liksom skal fosvare å sykle om kapp mot de som mener det er mindreverdig i forhold til å spise vafler. Det er selvsagt ikke det, men det er noe annet enn å spise vafler og de som mener det ene eller det andre er det eneste rette kan gå å legge seg.

LarsB

Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: M@rtin] #633786 04/11/2008 09:54
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: M@rtin
Det var mer vanlig med Birkendissing før, en aktivitet som de to siste årene er blitt mindre.

Helt klart.

Terrengsykling generelt har jo sett en kraftig vekst de siste åra. På stiturer for noen år sida var det ganske sjeldent at man møtte andre stisyklister, i alle fall sammenligna med nå.

At stadig flere fristes til å prøve seg i ritt er ensidig positivt for idretten, spør du meg. Forbundet får mer penger inn i kassa, noe som må gi positive resultater i en eller annen form etterhvert. Jo flere som deltar, jo flere kan gjøre seg opp meninger om hvordan de vil ha ting. Nye ritt og arrangementer av ulike slag ser dagens lys, deriblant Terrengsykkelrittet. Sjansene er altså etterhvert gode for at stadig flere kan finne et arrangement som passer den enkeltes lyster best.

Selv er jeg blant dem som synes ritt er blitt ganske moro. Selv om jeg har en allsidig og fin (men gammel) hardtail, innrømmer jeg at jeg nå har lyst på en lett, skikkelig ritt-hardtail.

Gaute
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: sykkeloyvind] #633787 04/11/2008 09:55
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Se opp for brannfakkel

Et språklig spørsmål, bare: Fins det fakler som ikke er brannfakler ? roll

Gaute
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: gauter] #633805 04/11/2008 10:28
ingoball Offline
Veteran
Veteran
"Stisykling og lett freeraid er ikke mer ekstremt enn å kjøre slalom"

Slalom må da være my skumlere, jeg har aldri stått på ski uten å slå meg. På sykkel slår jeg meg bare nå og da..

"Da spør jeg: Er det nødvendigvis positivt at stisykling blir enda mer populært enn det allerede er?"

Fint om folk vet om det og syns det er en fin ting uten at flere trenger å holde på med det. blir jo trangt i skogen og mer bråk om slitasje hvis alle skal være med å leke..

"Får alltid det tragiske spørsmålet: sykler birken du da ??.
Virker som det er det "eneste" folk som ikke sykler selv har fått med seg ang terrengsykkel."

Du kan prøve deg som sendeplatespiller og se hvor mange tragiske spørsmål du får da. vanskelig for folk å vite noe om noe de ikke vet om, så da snakker de om det lille de vet.

"Terrengsykling generelt har jo sett en kraftig vekst de siste åra. På stiturer for noen år sida var det ganske sjeldent at man møtte andre stisyklister, i alle fall sammenligna med nå."

Ja, det er veldig irriterende det der. Se på dette forumet for eksempel. Før kunne man lett skumm gjennom alle nye innlegg i løpet av lunsjen, men nå rakk jeg bare innom "ønskes kjøpt" og denne lille tråden før pausen var over.

Jeg liker best å sykler på sti. jeg skal sykle birken bare for å slå brodern som plutselig fikk bedre pers enn meg i år. men jeg sykler til og fra jobben hver dag, er jeg ebn sånn forbanna-tullig-jobbsyklist?

-ibs/
multispeed is the new green
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: sykkeloyvind] #633808 04/11/2008 10:37
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: sykkeloyvind
Se opp for brannfakkel, dukk de som ikke takler det: Er man mer TERRENGsyklist hvis man kun sykler nedover, ofte i doserte løyper enn en som sykler oppover, nedover og bortover på grusveier i skogen?

Sykler man oppover, nedover og bortover på grusveier som ligger i skogen er man da terrengsyklist? Hva hvis grusveien er en tilfeldig u-asfaltert vei på møre, er man terrengsyklist da også?

Man kan gjerne sykle på en terrengsykkel, men jeg kaller det ikke terrengsykling hvis man bare sykler på vei.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: tmork] #633810 04/11/2008 10:39
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Gjør det enkelt - man er landeveissyklist hvis man sykler på en landeveissykkel. Terrengsyklist hvis man sykler på en terrengsykkel. Men om man bedriver landeveissykling og terrengsykling, det er noe annet ... *her-skal-det-stå-en-smiley-som-ikke-er-å-oppdrive-lengre*

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: Hæ?] #633844 04/11/2008 11:16
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: Hæ?
Gjør det enkelt - man er landeveissyklist hvis man sykler på en landeveissykkel. Terrengsyklist hvis man sykler på en terrengsykkel. Men om man bedriver landeveissykling og terrengsykling, det er noe annet ... *her-skal-det-stå-en-smiley-som-ikke-er-å-oppdrive-lengre*

Jeg synes at syklingen man bedriver definerer hva slags syklist en er, ikke sykkelen. Sykles det på en racersykkel sier det seg selv synes jeg, men en terrengsykkel kan jo "med hell" brukes der man sykler med racer. En kommer seg nok frem på Lillos stier med en racersykkel, men jeg tror det vil oppleves som noe klønete.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hva er galt med å være en Birken syklist? [Re: Hæ?] #633849 04/11/2008 11:22
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Hæ?
Gjør det enkelt - man er landeveissyklist hvis man sykler på en landeveissykkel. Terrengsyklist hvis man sykler på en terrengsykkel.

"Terrengsyklist påkjørt i midtbyen", kan det være en fyllik på sjålet sykkel?

Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support