Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor

Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor #632233 31/10/2008 17:43
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg er litt lei av å svi av en neve dollar for å bytte over stæsj fra en ramme til en annen, og har tenkt til å benytte vinteren til å lære meg dette selv. Altså det å montere opp og ned en komplett sykkel.

Jeg har vanlig verktøy som skifte-/fastnøkler, umbraco/torx, avbiter, dekk- og dempepumpe etc. Men jeg trenger tips til HVA jeg trenger av spesialverktøy og HVOR jeg kan kjøpe grei kvalitet til en grei penge. Gjerne Biltema/Clas dersom dette duger.

I farten kommer jeg på dette:
Gulvstativ
Kjedekutter
Styrelagerpresse (og ut)
Krank av og på (2008 XT)
Kassett av og på (2008 XT)
Stæsj for kutting og montering av bremser (2008 XT)
Centerlock-skiver av og på?
Momentnøkkel?
Wireklemmer/-kutter?
Fett?
Noe mer?

Veldig takknemlig for input!

Redigert av BarryG; 31/10/2008 17:44.
Re: Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor [Re: Morten R] #632298 31/10/2008 20:29
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Disclaimer: Jeg jobber hos Shimano og jobber derfor med Shimano, PRO og Park Tool og er nok noe påvirka av dette.

Gulvstativ - Jeg har tidligere vært veldig fornøyd med et sekshundrekronersstativ fra Clas Ohlsson, men etter å ha fått fingra i et Park Tool PCS-4 stativ (og i tillegg blitt ødelagt av å ha tilgang til proffstativer en årrekke) er det ingen vei tilbake.
Kjedekutter - Min favoritt er Shimano TL-CN32

Men denne er latterlig dyr og her finnes det mye annet som funker til hjemmebruk. For eksempel er det med en i PRO verktøykofferten:

Der finner du også verktøy til:
Krank av og på (2008 XT)
Kassett av og på (2008 XT)
Centerlock-skiver av og på? (samme verktøyet som du bruker på låseringen på kassetten)
Wireklemmer/-kutter?
Denne kofferten har jeg sett i prisleiet 700-1000 rundt om kring, og unbrakosettet og dekkspakene som ligger oppi er kanskje ikke top of the line, men de ovennevnte verktøyene er fine, spesielt wirekutteren. Her får du også med konusnøkler, som kan komme godt med om du har Shimano-nav, samt en enkel eikenøkkel, og i tillegg en "gammeldags" krankarmavdrager i tilfelle du trenger å mekke på "kroghojen"
Styrelagerpresse (og ut) - Det kan jo hende Espen Wettre har igjen av den fantastiske Wettrepressa, ellers finnes det en "konsumer variant" fra Park Tool, men denne ser ganske kjip ut. Kanskje like greit å spørre pent om å få bruke den i den lokale sykkelsjappa?

Til å banke ut styrelageret igjen trenger du en slik:

Stæsj for kutting og montering av bremser (2008 XT)
Her trenger du 7mm fastnøkkel til luftenippelen på kalipperen, mineralolje, plastslangebit til å feste på luftenippelen når du lufter systemet evt. luftesett (men dette er ikke nødvendig), stanleykniv til å kappe slangen, spesialklosser i plast (TL-BH61) til å holde fast slangen i skrustikka med når du banker inn nye messingendestifter. (TL-BH61, messingstiftene og messingolivenene følger med oppi esken når du kjøper bremsene løse)
Momentnøkkel? - Pass på at du finner en som spenner fra ca 3 til 15 Nm
Fett? - Her er det meste brukanes, men pass på at du ikke bruker fett med litium i oppi dempegafler.
Noe mer? - Først som sist: kjøp deg en skikkelig pedalnøkkel med langt skaft. Selv om du er flink til å ikke skru til pedalene for hardt klarer du alltids å imponere naboen med hvor lett det er å ta av gjenstridige pedaler med riktig verktøy.

Recovery-mode
Re: Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor [Re: Pete] #632306 31/10/2008 20:39
gare Offline
More than words
More than words
Styrelagerpresse og styrelagerutpresser får du for en relativt billig penge på Fast Bikes, har bare testet ut pressen en gang, og utpresseren skal snart testes, men akkurat den er jeg ikke så redd for, det er på mange sett og vis ikke så mange løse deler som kan svikte på en sånn.

Så får du vurdere om du skal gidde å investere i noe slikt sett i forhold til hvor mange styrelager du skal/vil bytte i din karriere.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor [Re: gare] #632425 01/11/2008 09:35
klean Offline
Besatt
Besatt
Og om du ikke har det fra før. Et kvalitets unbracosett, med lange, løse nøkler med kuler i endene.

Andreas.
Re: Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor [Re: gare] #632446 01/11/2008 10:29
gammaswami Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: gare
Styrelagerpresse og styrelagerutpresser [...] får du vurdere om du skal gidde å investere i noe slikt sett i forhold til hvor mange styrelager du skal/vil bytte i din karriere.

Investeringsmessig kommer du godt ut med noe slikt:

En M15 gjengestang koster på biltema rundt 20 spenn, og passende muttere og skiver kjøper du på en jernvare hvor de selger slikt til hektopris (i Trondheim, Brandt). Med en fastnøkkel og en skrunøkkel evt. pipenøkkel er du i havn.

Fjerning er også et stykke kake med:

Skrujern må bare være langt nok, og tapen surres en gang over spissen for å beskytte mot skading av styrerøret. Tape og skrujern trenger ikke nødvendigvis ha matchende farger, men det hjelper...

Selv har jeg brukt avbildet teknologi et halvt dusin ganger uten problem. Med en NRE-kost på under hundringsen syns jeg det er akseptabelt.

Frihet! Likhet! Fraternisering!

bzzzt!
Kjetil
Re: Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor [Re: gammaswami] #632591 01/11/2008 17:41
Morten R Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker så mye for tips! På vevsidene til Park Tools har de mye bra info. Dette blir bra.

Re: Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor [Re: Morten R] #632633 01/11/2008 19:56
K
knutlu Offline
Entusiast
Entusiast
K
3–15 Nm, dekker det hele spekteret på en sykkel? Blir nøyaktigheten brukbar i begge ender? Noen konkrete tips uavhengig av pris?

Re: Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor [Re: knutlu] #632812 02/11/2008 17:49
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Det dekker ikke låseringen på CL-skiver og kassett, og heller ikke kranklagerskåler, og kanskje et par andre ting, men når vi snakker om moment i 30-50 Nm-klassen er det etter min erfaring ofte opp mot det du klarer å stramme til med "normalt håndverktøy" uten å bli helt blå i trynet. Innebygget momentnøkkel altså :-)

Recovery-mode
Re: Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor [Re: Pete] #633067 03/11/2008 09:34
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sjekk ut www.wiggle.co.uk , de har endel rimlige verktøysett som sikkert holder vis du ikke skal skru på heltid, da er vel parktool å anbefale.

Sheldon Brown(R.I.P) skrev "Torque wrenches are never needed for bicycle work, although they can be a useful training aid for inexperienced mechanics who haven't learned the feel of a properly-tightened fastener. "

Jeg har aldri brukt momentnøkkel når jeg har skrudd, de fleste sykkelmekanikere jeg har snakket med sier en kommer langt med sunt vett. Dog er jeg ikke så fan av skru på karbonraceren, så vis du skal anskaffe deg karbondeler så er kanskje momentnøkkel å anbefale. Park tool sin momentnøkkel type skal visstnok være bra og enkel å "kalibrere" selv, men du får også rimelige på diverse bilvarehus som torshov og bilextra.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Tips til (spesial)verktøy - hva og hvor [Re: Andreas83] #633567 03/11/2008 20:35
JAA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kan være greit å ha en pedalnøkkel og syns jeg, men funker jo med vanlig 15 mm fastnøkkel så lenge ikke pedalene sitter no grønnjævli, som de gjerne har en tendens til å gjøre.

Jostein.

Moderator  support