Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Litt info om Tacx Fortius

Litt info om Tacx Fortius #631665 30/10/2008 16:16
sykkelfantometJF Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg har laget litt info om Tacx Fortius men kan ikke garantere at alt stemmer helt, bare nesten

Treningsdata
Hver gang du sykler på I-magic eller Fortius lages det “treningsdata”.
*.caf –filen er treningsdatafilen, den inneholder data fra utført trening.
For å kunne delta på RulleTour må riktig *.caf –fil lastest opp.

*.caf –filen ligger her: …\TacxFortius\catalyst\runs\
*.caf –filen kan åpnes i Fortius analyzer og Ride Validator.

Ride Validator kan lastes ned her: http://www.whitepeak.org/Software/Validator.aspx

Real life Video
For at en RLV (Real life Video) skal funger I Tacx Fortius, MÅ 3 spesifikke filer lagres I bestemte mapper. De 3 filene og mappa som avi-filen skal ligger må ha eksakt samme fornavn/navn.

f.eks:
C:\Program Files\TacxFortius\catalyst\video\ES_MajorcaDemo.rlv
C:\Program Files\TacxFortius\catalyst\video\ES_MajorcaDemo\ ES_MajorcaDemo.avi
C:\Program Files\TacxFortius\catalyst\programs\ ES_MajorcaDemo.pgmf

Mappa ...\TacxFortius\ -kan ligge på andre steder enn i eksempelet. F.eks i C:\Programfiler\

*.avi -filen er filmen. Filmen kan man se på uavhenig av Fortius. F.eks i DivX Player eller lignende.
*.pgmf –filen er programfilen. Den kan kjøres uavhengig I Catalyst. Men KUN hvis det IKKE finnes en *.rlv –fil med samme navn i ….\TacxFortius\catalyst\video\

RLV –hvordan konkurrere med andre?
Du kan konkurrere mot andre eller deg selv, hvis du har en *.caf –fil.
Det er egentlig *.caf –filen du konkurrerer mot, derfor kan du også konkurrere mot deg selv. *.caf –filen kan importeres inn i Tacx analyzer.
Når den importeres blir den lagret i …\TacxFortius\catalyst\runs\

• Sjekk om RLV fungerer som den skal.

• Noter deg hvor *.caf –filen ligger.

• Fra rullgardin menyen, velg File – Import

• Nå dukker det opp et vindu, der trykker du på pil-ned som er plassert øverst HELT til høyre I vinduet. Her leter du deg frem til riktig *.caf –fil

• Når du har funnet og markert filen, trykker du på “Save”. Lukk vinduet når du er ferdig. Nå lagres filen i …\TacxFortius\catalyst\runs\. Du kan nå studere filen i Tacx analyzer.

• Lukk Tacx analyzer.

• Åpne Real Life Video. Velg Video selection.

• Velg en Video i vinduet til høyre

• Velg hvilken del av RLV’en du vil kjøre
Du kan velge hele eller forhåndsdefinerte deler av løypa
Det er også mulig å definere hvilken del man vil kjøre selv.

• Trykk Close. Trykk Opponents. Velg en eller flere motstandere, hvis det finnes.

• Trykk Close og Trykk Start Real Life Video

VR –hvordan konkurrere med andre?
Du kan konkurrere mot andre eller deg selv, hvis du har en *.caf –fil
Det er egentlig *.caf –filen du konkurrerer mot, derfor kan du også konkurrere mot deg selv.

*.caf –filen kan importeres inn i Tacx analyzer. Når den importeres blir det laget en ny fil som heter *.imf (caf-filen lagres samtidig i …\TacxFortius\catalyst\runs\)

Hvis *.caf –filen ikke tilhører en VR “verden”, lages det heller ingen *.imf –fil.

*.imf –filene ligger i …\TacxFortius\Imagic\data\route\X. X bytes ut med navnet den “verden” som den hører til f.eks atlantis.
*.imf –filen får navnet fra løypa (route) den tilhører pluss “ditt navn” i Fortius pluss opprinnelses dato. F.eks:

C:\Program Files\TacxFortius\Imagic\data\route\atlantis\ Callisto Route Marina Merlini 26-2-2005.imf

• Sjekk om VR løypa fungerer som den skal.

• Noter deg hvor *.caf –filen ligger.

• Fra rullgardin menyen, velg File – Import

• Nå dukker det opp et vindu, der trykker du på pil-ned som er plassert øverst HELT til høyre I vinduet. Her leter du deg frem til riktig *.caf –fil

• Når du har funnet og markert filen, trykker du på “Save”. Lukk vinduet når du er ferdig. Nå lagres filen i …\TacxFortius\catalyst\runs\. Du kan nå studere filen i Tacx analyzer.

• Lukk Tacx analyzer.

• Åpne Virtual Reality. Velg Course. Velg den “verden” som løypa (route) ligger i f.eks Atlantis.

• Velg løype (route) f.eks Carina Route 1.5 Km.

• Trykk Close. Trykk Opponents. Velg en eller flere motstandere.

• Trykk Close og Trykk Start VR.

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Litt info om Tacx Fortius [Re: sykkelfantometJF] #631699 30/10/2008 17:03
kjull Offline
Besatt
Besatt
Er det *.caf filer til VR kjøringer da? Visste jeg ikke.....???

Jeg tror det bare er *.imf fil for VR kjøringer og at denne innholder både rute og kjøredata.

....flott innlegg forresten!

Redigert av kjull; 30/10/2008 17:15. Rediger grunn: addition
Re: Litt info om Tacx Fortius [Re: kjull] #631893 31/10/2008 06:44
kjull Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror extension'en til Fortius filene er som følger:

Før Fortius kom og det bare var i-Magic var den en annen software som hørte til (The green software - siden alle bakgrunnsfarger var grønne).
Da het i-Magic VR filene *.im og Catalyst filene *.ca og catalyst programfilene *.pgm

Så da Fortius kom og det kom ny software (The blue software - siden det da ble blå bakgrunnsfarger) så har de lagt på en f på alle filextensions for å skille dem, ergo *.imf, *.caf og *.pgmf

Re: Litt info om Tacx Fortius [Re: kjull] #632134 31/10/2008 13:57
sykkelfantometJF Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: kjull
Er det *.caf filer til VR kjøringer da? Visste jeg ikke.....???

Jeg tror det bare er *.imf fil for VR kjøringer og at denne innholder både rute og kjøredata.

....flott innlegg forresten!

Nei jeg tror VR kun bruker *.imf , men det lages en imf-fil av caf-filen..tror jeg..
Det er jo caf-filer som blir lastet opp på rulletouren..

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Litt info om Tacx Fortius [Re: sykkelfantometJF] #632188 31/10/2008 15:35
kjull Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkelfantometJF

Det er jo caf-filer som blir lastet opp på rulletouren..

...nope. På VR etapper er det *.imf'er som lastes opp og ned?

Re: Litt info om Tacx Fortius [Re: kjull] #1059187 28/10/2010 08:05
M
Madonekid Offline
Fersking
Fersking
M
Hei, nyttig innlegg. Jeg er ganske fersk på Tacx-rulla, og førsteintrykket er at rulla er flott, mens softwaren suger. Gir generelt en klumpete følelse, ting tar lang tid, den bruker en masse minne, og navigeringen er klønete. Har oppgadert til TTS 2.0 og der ser et en del bedre ut. Men i forhold til Computrainer er dette steinaldersk.

Så til spørsmålet mitt : Jeg klarer å kjøre VR-ruter i TTS2.0, men hvordan i all verden starter jeg det i 1.0 ? Ser bare valget "Open Real Life Video" og ikke noe "Virtual Reality" valg noe sted?

Moderator  support, Valentino