Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

ENDA en piggdekktråd

ENDA en piggdekktråd #631598 30/10/2008 13:39
L
lph Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Piggdekk til jobbsykling altså. 95 % asfalt, 5 % grus og gress og sånt.

Jeg har nå gått og vært sånn rimelig fornøyd med mine Nokian Extreme piggdekk i noen år, særlig etter at jeg fikk to sykler og muligheten til å ikke sykle på de dekka hver bidige vinterdag. Man kommer jo fram, men tungt er det.
Men så så jeg her at noen sterkt anbefalte smale dekk med pigger til sykling i snø, og så begynte jeg jammen å tvile i troen. Stemmer jo det, Extreme'ene pakker seg og blir litt kjelkete når det ligger litt løs snø, men jeg trodde liksom at vintersykling bare var sånn...

Lang historie kort: har noen noen smale 26' piggdekk med god holdbarhet å anbefale til bruk på asfalt?

Re: ENDA en piggdekktråd [Re: lph] #631762 30/10/2008 18:36
Jacob Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har de siste tre årene brukt Nokian Mount & Ground på jobbsykkelen. Føler meg ganske trygg selv på underkjølt regn. Tar det jo med ro under slike ekstremforhold, men de sitter ok. De er fortsatt vesentlig tyngre og tregere enn normale sommerdekk som Nobby Nic o.l.

Nå skal de sies at disse er de eneste piggdekkene jeg har prøvd og jeg har kun brukt dem under Stavangerske vinterforhold, som innebærer ca et par dager med snø, to uker med frost pr sesong. Ellers er det stort sett regn og surt.

Jacob
NOTS #432

"How hard can it be?"
Re: ENDA en piggdekktråd [Re: lph] #631773 30/10/2008 19:00
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hakkapeliitta W240 foran og Mount & Ground bak er en fin kombo.

Re: ENDA en piggdekktråd [Re: lph] #631997 31/10/2008 09:55
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Schwalbe Marathon Winter er bra pendlerdekk til asfalt og litt grus. De er ikke stidekk, men triller lett, slites ikke for fort, biter i svingene og fungerer stort sett fint.

Ellers er Hakkapeliita (riktig stavet?) og Mount & Ground 160 en nydelig kombinasjon, stemmer det. Når det er sagt: De gamle Nokian Extreme var vel noe av det mest anvendelige som har blitt laget. De funket på sti, hadde grei rullemotstand på asfalt og var skikkelig slitesterke. Mønsteret gjorde at de fikk litt feste i løs snø, også. Fordelen med smalere dekk, er at de skjærer enklere gjennom snøen, slik at rullemotstanden blir mindre monstrøs i 15 cm nysnø på ubrøyta sykkelstier, og festet blir også noe bedre under slike forhold.

Moderator  support