Jeg synes Ferrari med motor foran er litt som en Ducati med pakkvesker. Det kan liksom ikke bli pent, uansett hvor veldesignet det er.
Jeg synes en skikkelig Grand Touring langturbil skal ha motor foran og bagasjerom bak, samt 4 seter. Lekebiler for moro på bane må gjerne ha midstilt motor for maks balanse i ekstreme situasjoner. Men en GT? Nei.
Ole.
Re: Verdens vakreste bil, og svaret er...
[Re: Ole]
#63259601/11/200817:57
Utgåva som er laga for bioetanol er faktisk endå råare. Koenigsegg CCX med bioetanol, som er meir enegrieffektivt enn bensin, yter 1018hk og har ei tørrvekt på berre 1180kg!
Men det er uansett ikkje like fint som denne:
Et karosseri av kabon, kun dekka av klarlakk, burde vel vera noko for ein kvar terrengsyklist...
Andreas Tveit
[Re: Ole]
#63262201/11/200819:11
Jeg synes Ferrari med motor foran er litt som en Ducati med pakkvesker. Det kan liksom ikke bli pent, uansett hvor veldesignet det er.
Jeg synes en skikkelig Grand Touring langturbil skal ha motor foran og bagasjerom bak, samt 4 seter. Lekebiler for moro på bane må gjerne ha midstilt motor for maks balanse i ekstreme situasjoner. Men en GT? Nei.
Nå var det ikke snakk om fornuft her, men utseendet. Og jeg er litt enig med Dan - en Ferrari er for meg en versting sportsbil med midtstilt motor og kort panser. Jeg syns 599 er en veldig fin bil, men det passer ikke med Ferrarimerke på den. Det er bare sånn det er. Det har nok å gjøre med hva man er vant til.
Litt på samme måte blir det når Intense begynner å selge racersykler. Det blir liksom litt feil.
[Re: -Jan]
#63262801/11/200819:45
Intense-racere hadde vært fint hvis de bare kunne laget dem selv. Taiwan-racere med Intense-merker blir feil, så det sluttet de fort med. Selv om jeg er veldig fornøyd med min. :-)
Noen av de store Ferrari-klassikerne er jo GT-biler, synes det er mer stas med en langturbil enn en galskapbil. Har alltid synes at hestene fra stallen er hakket mer sivilisert enn kjøretyene fra traktorfabrikken, og liker Ferrari bedre av den grunn.
Ole.
#63263101/11/200819:53
Ferrari har laget biler med frontmotor helt fra starten. Tror til og med den første Enzo ferrari bydgde, var bil med frontmotor.
Hvordan kan man komme å si at det ikke passer i 2008?
Det er som om Intense lanserer en DH-racebike i 2008. Det er selvsagt helt greit og helt riktig, fordi det har de gjort helt siden sjappa ble grunnlagt.
Hvis Ferrari lagde en bil med forhjulstrekk i Golfklassen, er jeg enig at det begynner å bli uvant med Ferrarimerke.
Espen
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Ok. Jeg gir meg. Har lest litt på wikipedia nå og skjønner at jeg er relativt dårlig på Ferrarihistorie:)
Jeg leste det meste av det som var av bilblader i fra slutten av 80-tallet og til midten av 90-tallet, og da var det stor sett Testarossa, 348 og F40 det gikk i.
Testarossa har jeg forresten aldri likt noe særlig, bortsett fra den ekstreme utgaven fra Koenig med 1000hk:
#63264301/11/200821:22
Jepp, Ferrari har laget masse tidligere som er litt mer tradisjonelt. Dette er som Ole sier, en av de kule tingene med Ferrari.
Ahh..Koenig Testarossa husker jeg så godt. Jeg jobbet i hobbybutikk og bygde modellbiler i 1:24.
Jeg synes faktisk denne er finere enn orginalen. Fortrinnsvis i rødt. Vippelykter har jeg aldri hatt sansen for, og vingen bak modererer den enormt breie baken også.
Hvis jeg ikke husker feil, ble denne ble bygget som cab også, og det gikk rykter om at det funka "fint" med 300+ med caben nede.
Skulle jeg noen gang komme i en situasjon der jeg kunne kjøpe en Ferrari, måtte det bli 355 F1 i sølv. Den er kanskje ikke den peneste eller råeste, men er klassisk og sterkt nok. Det sies også at denne er blandt de kuleste å kjøre, fordi den er balansert og god, og ikke for nervøs som noen av de eldre er. Den er siste og beste av generasjonen før elektroniske hjelpemidler overtok en del av moroa.
Da måtte det bli å ha den i Tyskland og ha råd til å dra ned å kjøre på Nurnburgring en gang i måneden.
Espen
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
'Eggebilene fra Sverige er ikke noe å samle på i mine øyne, de mangler noen "særegenheter", utover det at jeg syns looken er stjelt fra McLaren F1. Utover de få likhetene der syns det er utrolig kjedelige biler. Masse karbon, masse motor og dyre komponenter. Men det mangler følelser og det berømmelige lille ekstra.
Det lille jeg har fått sett på Koenigsegg skuffer, fikk tittet litt på bilen som Bård Eker freser rundt med, og der manglet det noen form for varmeskjold over motoren, epoksyen som var brukt på karbonen over motoren var rett og slett smeltet/krakkelert. Eksospotta var satt sammen med popnagler som hadde blitt revet tvers av... Det var ikke mye imponerende "ingeniørkunst" bak det bygget...
Skulle det dukke opp et Nigeriabrev med noe hold i så står en sinna Ferrari F40 og en TVR Sagaris på ønskelista...
Redigert av Anders A-R; 01/11/200822:50.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
[Re: Espen]
#63266301/11/200823:32
Ferrari har hatt modeller med motoren forran i alle år.
Selvfølgelig, men det betyr ikke at jeg må like det.
Quote:
Og hvordan mener du dette ødelegger designen?
Jeg sier ikke at det er noe galt med designet (bortsett fra at jeg liker 575 Maranello uendelig mye bedre enn 599). Jeg sier at jeg ikke synes det passer Ferrari å lage frontmotorbiler, uansett hvor pene de er. Ta en hvilken som helst frontmotor-Ferrari og sett et Aston Martin-merke foran så kjøper jeg den direkte. Aston er GT, Ferrari er racing. Never mix the two.
[Re: RobG]
#63267002/11/200801:00
Har alltid likt TVR, og Sagaris må være det absolutt tøffeste de har designet. Speed Twelve har sikkert noe råere specs, men ser på langt nær så bra ut.
[Re: Dan]
#63267302/11/200802:51
Selvfølgelig ikke, og 2+2-biler med midtstilt motor ser vanligvis ganske snodige ut.
Men for meg har det alltid vært midtmotorbilene som har gitt meg Ferrarilyst.
Rar hekk:
Bælschtøgg:
Gjeeesp:
Fantastisk:
Tøff:
F1 for gatebruk:
Nusseklump:
Mmmmmm...
[Re: perpedal]
#63269902/11/200809:38
Nå som det har blitt så mykje snakk om Ferrari her så synest eg det er på tide å nevna 330P/412P
Ein annan interessant ting er fant då eg leita etter bilder, var Ferrari F90. Bilen vart spesialbygd i seks eksemplar, for Sultanen av Brunei, 1988. Bilane var bygd på Testarossaen, og fekk påbygd eit karosseri laga av Pininfarina. Dette er langt i frå fint, men det som fascinerer meg med denne bilen er fronten. Samanlikna med dagens modellar det vanskeleg å tru den vart laga for 20 år sidan.
Og for dei som ikkje ha sett ein F90, og veit korleis den ser ut, her er eit bilde frå ein mindre heldig vinkel:
Redigert av Laxeluz; 02/11/200813:35. Rediger grunn: Ikkje alle liker linking av bildene sine...
Andreas Tveit
[Re: Laxeluz]
#63271102/11/200810:44
siden denne tråden er mer eller mindre blitt en Ferrari diskusjonstråd må jeg komme med min mening om Ferrari...GUBBE BILER...hadde jeg hat råd til en super bil..ville jeg aldri kjøpt Ferrari.
********** Joakim "kaster så mye stein jeg vil i mitt eget glasshus"