|
|
NC rundbane 2009 - slik bør det gjøres!
|
NC rundbane 2009 - slik bør det gjøres!
29/10/2008 08:38
|
brelmajo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
NC Rundbane er vel dessverre ingen stor suksess for øyeblikket. Det er viktig å få en bedre løsning på banen, hvis ikke målet er at alle terrengtalentene skal konvertere til landevei eller kjøre grusritt som ikke gir noen mulighet for interessant terrengkarriere internasjonalt.
Jeg mener forbundet snarest må gå i dialog med de som allerede viser evne til å arrangere gode ritt i forbindelse med karusellene rundt om i landet. Jeg mener at eksempelvis 2-3 av Nissancup-rittene bør kjøres i helg som kombinert Nissancup og NC. Tilsvarende bør de plukke det beste Scottcup-rittet og det beste Giantcup-rittet (Konnerud, Horten og Svelvik er eksempler på gode arrangører her). Tilsvarende cuper og lokale ritt finnes etter hva jeg forstår flere steder i landet - kompetente arrangører og gode ritt med et deltagergrunnlag finnes altså.
Det man da gjør er å forsterke ritt som er gode, fremfor å "konkurrere" med de samme rittene og dermed skape flere men dårligere ritt. Jeg tror det beste vil være å få opp en del gode ritt med mange deltagere i mange klasser og dermed også en del tilskuere og liv rundt arrangementene.
Jeg mener opplegget til forbundet der klubbene skal "søke" ritt er feil vei å gå på dette området. Her må det utvikles et konsept som funker - gjennom å plukke ut og samarbeide med de som har evner og som har vist vilje over tid.
Jeg mener også at NC bør fungere som Nissancup på den måten at de to svakeste rittene kan strykes, slik at man i en oppbyggingsfase kan slippe å reise land og strand rundt for å hevde seg. Men, da deltagelsen muligens er svakere noen steder enn andre, vil de som reiser likevel kunne profittere på det.
Noen andre som har meninger om dette?
|
|
|
Re: NC rundbane 2009 - slik bør det gjøres!
[Re: brelmajo]
29/10/2008 09:39
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Du er en klok man :-)
Et tillegg for å sikre at ikke alle talentene forlater terrengsykkelsporten er penger. NCF drar inn millioner av kroner i engangslisenser fra terrengsykkelsporten hvert eneste år uten at landets beste terrengsyklister får særlig glede av det. Jeg mener det burde vært en premiepott som tilfalt de beste i NC-sammendraget i både maraton og rundbane.
I min verden er det fullstendig ubegripelig at en rytter som blir innenfor topp-10 i NC sammenlagt ikke skal kunne leve av idretten sin når man ser hvilke enorme summer som tikker inn fra den samme idretten. Jeg tenker da ikke på millionlønn, men 100-150.000 som tillegg til studielånet eller en liten deltidsjobb. Talentene har da et reelt valg på å satse sykkel og kan fokusere på å trene og presterer normalt samtidig som de vet de at de får penger.
Rundbane er en olympisk gren og jeg finner det helt naturlig at inntekter fra maraton også tilfaller rundbanerytterne. Det beste i rundbane og maraton er stort sett akkurat de samme rytterne og NCF har en forpliktelse til å satse på rundbane.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
[Re: brede]
29/10/2008 10:16
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Jeg er stort sett enig i det du skriver. Det kan være interessant å bruke en parallell på landeveien. De såkalte profflagene der skal utbetale et minimumsbeløp til sine ryttere med profflisens, men jeg vet at mange norske proffer bruker det beløpet til å dekke de kostnadene teamet har for å kunne kjøre ritt innen- og utenlands. Det er heller ikke store pengepremier i norge på landeveien eller i terrenget, og jeg kunne godt tenke meg at man overlot hele arrangementporteføljen til et privat selskap (som eks. Interspons) som kunne arrangere dette for NCF. De jobber proft med sykkelritt og ryttere (Joker Bianchi), og har et krav på seg for å skape et overskudd på sine arrangementer. Jeg tror at en kommersialisering av produktet "Sykling", enten det er i terreng eller på landevei ville vært sunt for å få en ytterligere nivåheving, og at ryttere som faktisk presterer bra skal kunne satse for å bli god, og på den måten kunne hente ut de pengemessige fordelene ved å satse. Det dreier seg også om å kunne arrangere. Ingen kritikk til noen, men det er helt klart noe å hente på markedsføringen av sykkelritt i Norge. Konseptene eksisterer, men de må kommersialiseres for å få den effekten i kroner og ører som du henviser til.
Redigert av frodegutt; 29/10/2008 10:18.
|
|
|
29/10/2008 10:19
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hei!
Etter å ha vært med å arrangere NissanCup i mange år (tidl Scottcup) og Follos NC/NM de seineste åra, samt som deltager i de samme rittene og endel NC ritt de seineste åra (i vet. klassen) har jeg tenkt på de samme problemstillingene som deg.
Hvorfor er det så mange på NissanCup og så få på NC? Bør man kombinere eller er det beste å separere rittene? Hva kan gjøres for å få bedre Norges Cup?
Det vi tidligere har definert som en av de viktigste grunnene til suksess i NissanCup er at rittene a) er lokale b) b) er bra c) c) er passe uformelle og passe korrekte og d) d) ligger på ukedager
Norgescup oppfattes av mange jeg har snakket med som alt for ambisiøst og med krav om at man "er god". Dette er altså ryttere som deltar i NissanCup uten å være bekymret men ikke i NC.
Det er viktig for deltagelsen i NissanCup at rittene er lokale. For min del kan jeg sykle til alle om jeg vil. Det senker terskelen for å delta, både for unge ryttere og for voksne med jobb og familie.
Prisen og tidsforbruket for et NC i andre deler av landet er et annet element. At deltagelsen koster en 100 lapp hjelper lite når man må slepe sykkel f.eks fra Oslo til Sandnes og Trondheim. I tillegg kommer overnatting, mat og det elementet at man er borte fra familien mesteparten av helga. Dette er fordel til NissanCup som primært ligger på ukedager.
Alt i alt har altså lokale cupritt noen fordeler fremfor Norges cupen. Vil det være noe å vinne på å slå sammen ritt slik du foreslår?
Du ønsker å flytte populære ritt fra onsdags ettermiddag til lørdag formiddag, det tror jeg vil fungere dårlig. det er veldig mange av de yngre deltagerne som vil få problemer med å komme om kabalen legges om, det samme med de jeg allerede har nevnt som har familie. De som kan prioritere lørdags formiddag er de som allerede prioriterer og drar på ritt allikevel.
Det er også de samme arrangørklubbene og arrangørstabene som holder de lokale cupene som arrangerer NC/NM hvert år. Det er altså ikke slik at NC ritt holdes av dårligere arrangører eller i mindreverdige traseer. Så det er lite arrangementsteknisk å vinne på bytte om på lokalcup/NC. Dette med å "søke" rittene er heller ikke helt korrekt. Det er vel aldri noen som har blitt avvist. Det er heller slik at forbundet legger press på klubber for å ta et NC ritt i løpet av sesongen. Det er et sørgelig faktum at det kommer fint lite penger i kassa av NC. Det er få deltagere, prisene er fastsatt sentralt, og det kommer få og handler i kiosken.
Vi skal heller ikke stikke under en stol at arrangørklubbene i NissanCup etter hvert ser økonomiske resultater av det langsiktige arbeidet de har gjort. Dette gjør dem igjen i stand til å yte et bedre tilbud og rekruttere bedre til sporten. Jeg tror ikke klubbene er veldig motivert til å sette dette på spill ved å flytte rittene til mindre gunstige tider. Et siste element er at det er masse jobb med cupene som det er nå. I 2006 var det kombinert Csottcup og NC avslutning i Holmenkollen. Arrangørene mente det var mer enn dobbelt så mye papirarbeide forbundet med det, og var ikke veldig klare til å gjøre dette igjen.
Etter min mening er det NissanCup og de andre lokale cupene som er (konkurranse) terrengsyklingens viktigste arenaer i Norge, det er her nye ryttere får prøve seg, det er lov å tabbe seg ut. Voksne som ikke har konkurrert finner at miljøet er bra og tør å prøve seg. Det er her hver eneste av oss kan se hvor fort team Høydal egentlig sykler.
Var det noe om hvordan norgesupen i 2009 kan bli bedre? Ikke særlig, men det var i alle fall en bønn om å ikke klusse bort de viktigste arenaene for rundbaneritt i landet.
LarsB
|
|
|
[Re: brede]
29/10/2008 10:26
|
olechr
More than words
|
More than words
Er enig mye av det Brede sier. Første problem er ikke rittene men at talentene ser at på landveien kan de komme på et lag å få ting mere profft. Er synd det ikke blir satset mere på rundbane som er en OL gren. Det som hadde vært knall hvis man skal ha en egen N-cup er og hatt den som en UCI cup. Som Forbundet hjalp arrangørene med pengepremier.
Da kunne man hatt 5 ritt 3-4 Uci E2 ritt og 1-2 E1 ritt. Sammenlagt var det feks 30000 til vinneren, 20000, 15000, 10000, osv. Det man ville oppnådd med det var:
1. Utlendniger hadde kommet hit Solk fra svergie, finland, danmark og en herfra og derfra hadde kommet og norske syklister hadde fått matching.
2. Vi hadde fått poeng ritt på hjemmebane og dermed flere poeng. det hadde sikret at vi fikk bedre start i utladet og dermed bedre resultater. Ballen begynner å rulle med andre ord. Og ikke minst en større mulighet til og kvale til OL. Da har man en teoretisk kjangs å samle 320 Uci poeng på hjemmebane. Det vil med andre ord si at man kunne kjørt seg inn topp 50 på hjemmebane.
3. Pengepremier så folk ser at det er mulig og satse på idretten sin.
Men da jeg trur aldri dette kommer til å skje. Er spm. om man skulle bare hatt en terreng cup her hjemme. Med en combi av maraton og rundbane med en bra slant penger til slutt. Avsluttningsrittet burde vært Birken og alle som hadde vært med på 6 av 8 ritt feks var sikra plass i Birken. Smack så hadde sportsklassene fått liv i seg igjen. Sportsklasse=foreldre=barn som blir med også.
Et annet problem er som nevnt lag. Talentene ser at på landveien popper det opp lag som paddehatter. På terreng er det bare Team Høydahl som har satset på litt yngre. Hard rocx har jo også et lag men her er det nesten bare gamle. Ser at det også kommer et nytt lag med KTM men også her er det få talenter/unge som blir tatt med. Noe som er synd for i de yngre klassene nå så er der det gutter som er skikkelig bra.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: larsb]
29/10/2008 10:28
|
EgilS
More than words
|
More than words
Her må jeg si meg enig med Lars. Jeg tror ikke løsningen for å få NC mer populært er å slå de sammen med andre ritt. Jeg har en mistanke om at det eneste du da oppnår er å "ødelegge" det opprinnelige rittet, uten at deltagelsen i NC-klassen nødvendigvis blir noe særlig større.
Jeg tror en økning av premiepotten og status vil være delvis til hjelp. Her i Trondheim var det en merkbar bedring fra et år til neste i deltagelsen da man fikk UCI-status på NC rundbane. Det betydde både en økning i premiepotten og utdeling av UCI-poeng. Det betydde også at en del svensker møtte opp.
Redigert av EgilS; 29/10/2008 10:30.
|
|
|
[Re: olechr]
29/10/2008 10:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Enig med at man ikke må klusse for mye med de lokale cupene da de funker bra. Heller ha de og ha en skikkelig terreng cup som jeg beskriver i tilegg.
|
|
|
29/10/2008 10:36
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Et annet problem er som nevnt lag. Talentene ser at på landveien popper det opp lag som paddehatter. På terreng er det bare Team Høydahl som har satset på litt yngre. Hard rocx har jo også et lag men her er det nesten bare gamle. Ser at det også kommer et nytt lag med KTM men også her er det få talenter/unge som blir tatt med. Noe som er synd for i de yngre klassene nå så er der det gutter som er skikkelig bra.
Dette er veldig interessant, og er nok et problem på lang sikt. Det er en kjensgjerning at folk som Beitmyren og Lien kjører for lag og får noe sponsing, men jeg tror ikke noen av dem blir rik på det. De får utstyr, men det er lite penger å hente til dekning av driftsutgifter. Jeg kan tenke meg at grunnen til at det er slik er at disse rytterne har deltatt i ritt i mange år, og at de appelerer til den gruppen av sykkelkjøpere som har mest kjøpekraft. Derved er de også bedre reklameobjekter enn eksempelvis en kar som har kjørt godt som junior. Vi vet jo også at yngre ryttere må bygges opp over tid, og jeg tror at de ikke er tålmodige nok til å bygge seg et navn over tid (slik som mellom annet du, utypisk nok, har gjort). Dette problemet kan man sluse utenom dersom man har pengepremier i rittene der de beste syklistene, uavhengig av alder og renome, får premiene og kan bruke pengene til å satse videre. Vi ser også en utvikling i at sykkelbransjen henvender seg til yngre mennesker gjennom Freeride-miljøet. Dette miljøet er konkurranseorienter, men på en litt annen måte enn man har det i f.eks rundbaneritt. Tror nok du kjenner igjen litt av problemstillingen fra MX miljøet som du kom fra. Ailo Gaup får penger, mens de som kjører Enduro eller MX sliter.
|
|
|
29/10/2008 10:39
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Fint!
Noe av det som har gjort NissanCup til den suksessen det er, er det at Cupen oppfattes som ett arrangement.
Norgescup er en litt ustrukturert samling ritt på ulike tidspunkter og steder.Det burde ikke være for vanskelig eller dyrt å lage en "paraply" med fellers webside, resultatlister på samme format og litt bilder ol. Forbundets oversikter over stillingen i NC er jo ikke den aller sprekeste :blunkemiley:
Se der, konstruktiv etter bare få innlegg i tråde
|
|
|
[Re: frodegutt]
29/10/2008 10:45
|
olechr
More than words
|
More than words
Ja er litt det samme i MX enduro. Eneste forskjellen jeg ser er at i Rundbane/maraton burde det være mulig da det er så mye penger som sirkulerer i den norske sykkelmarkeden. Men alt blir sirkulert utenom oss ryttere.
Det er som du sier juniorene har ikke tålmodighet nok. Men dette skjønner jeg godt. Er ikke noe kult når "alle" mener du er et talent og bra men samtidig er det de gamle som får avtaler. For egen del var jeg såpass heldig at vant N-cup første året jeg syklet det og året etter var jeg på team Høydahl. Sånn sett har jeg hatt det veldig lett.
Et annet problem er at vi ryttere er ALT for snille. I år har jeg vært litt rundt og spurt om dealer med norske sykkelmerker. Og når de gir deg litt utstyr og en sykkel eller 2 så syntes de at det er et kjempe tilbud. Sier du at du skal ha penger så man får reist så er det vanskelig. Da spør de noen andre og får man en sykkel så roper de Hurra og sier ja før de har tenkt seg om.
|
|
|
29/10/2008 10:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Fint!
Noe av det som har gjort NissanCup til den suksessen det er, er det at Cupen oppfattes som ett arrangement.
Norgescup er en litt ustrukturert samling ritt på ulike tidspunkter og steder.Det burde ikke være for vanskelig eller dyrt å lage en "paraply" med fellers webside, resultatlister på samme format og litt bilder ol. Forbundets oversikter over stillingen i NC er jo ikke den aller sprekeste :blunkemiley:
Se der, konstruktiv etter bare få innlegg i tråde Veldig enig. N-cup feks coca cola cup. Likt på alle ritt, webside osv som du sier. Det som må til er noen som prøver å få inn sponsorer til det. Forbundet burde hatt en persjon som bare jobber med dette. For sykkel er faktisk en av de mest populære sommeridrettene her hjemme. Også i media når man tar med landvei. Men forbundet får ingen nye sponsorer????
|
|
|
29/10/2008 10:53
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg tror det med en felles cup for maraton og rundbane er en veldig god idé. Hvis bare de totale pengepremiene er store nok (og til mange nok...) vil man jo da tvinge en del av maratonrytterne over på rundbane også.
I år var det vel 7 rundbaneritt (6 NC + 1 NM) og 9 maratonritt (8 NC + 1 nm). Hvis man legger til Birken som avslutningsritt så er man oppe i totalt 17 ritt. Si at det er maks 12 (10) ritt som kan være tellende av disse, og at da NM Rundbane og NM Maraton samt Birken ikke kan strykes. Hvis man da i tillegg sier at av disse tellende rittene må minst 4 (3) av disse være rundbane, så har man antageligvis økt deltagelsen på rundbanerittene.
Nå var bare dette et forslag tatt ut av løse luften, det finnes sikkert bedre måter å gjøre det på, men å kombinere maraton og rundbane i en cup tror jeg kan være veldig lurt
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
29/10/2008 11:08
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nå var bare dette et forslag tatt ut av løse luften, det finnes sikkert bedre måter å gjøre det på, men å kombinere maraton og rundbane i en cup tror jeg kan være veldig lurt Forsåvidt ikke ulikt langrenn/skiskyting, hvor man har en totalcup og delcuper. Hva med en ledertrøye (også i delcuper?) opp i dette?
|
|
|
29/10/2008 12:32
|
brelmajo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nissancup arrangerer jo allerede et ritt i helg - det siste. Jeg er enig i at en av fordelene med Nissancup og de andre rittene er at flesteparten går midt i uken.
Likevel ser jeg det ikke som dramatisk om et til ble flyttet itl helg. Det er noen fordeler med helgerittet i Nissancup også - litt mer rolig og avslappet stemning - ikke så stort hastverk som Nisancup i blant preges av.
Jeg kan vel ikke forstå at det at et Nissancupritt også fikk status NC, kan ødelegge det rittet. Det må du forklare tydeligere. I ACK arrangerte man i flere år Askerrittet som NC - rundbane. Etterhvert var jo arrangementet utrolig trist - kom noen få ryttere og så måtte noen stille som løypevakter. Ikke særlig god reklame for sporten vår og særdeles lite inspirerende for Norgestoppen satt opp mot eksempelvis Birken og andre marathonritt. I år arrangerte man Nissancup i steden - et mye morsommere og bedre arrangement med liv og røre. Her er muligheten gode for to fluer i en smekk, uten at noe vesentlig må endres i det opprinnelige Nissancup-konseptet. Legg bare til litt pengepremier og at det trekker mange ungdom fra et større område til disse få helgerittene - i tillegg til en flott ramme for de som søker Norgestoppen og videre satsing internasjonalt. Magisk . . . :-)
|
|
|
30/10/2008 06:18
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fint!
Se der, konstruktiv etter bare få innlegg i tråde Veldig enig. N-cup feks coca cola cup. Likt på alle ritt, webside osv som du sier. Det som må til er noen som prøver å få inn sponsorer til det. Forbundet burde hatt en persjon som bare jobber med dette. For sykkel er faktisk en av de mest populære sommeridrettene her hjemme. Også i media når man tar med landvei. Men forbundet får ingen nye sponsorer???? Dette er da også på gang. I sommer/høst har vi hatt noen "workshops" med NC MTB som tema (undertegnede har blant annet brukt forumet her som kilde til innspill, så fortsett diskusjonen!). - "Paraply" kommer i 2009, nye NC-regler er i ferd med å bli spikret (de arrangørene som nå søker NC for 2009 vil oppdage endringen først), så den savnede strukturen kommer forhåpentligvis. - Premieringen blir noe forbedret (da først og fremst sammenlagt). - NCF er i dialog med cupsponsor/fadder, noe tilsvarende det kalas er for "Kalascup" på landevei. Dette er ikke helt på plass enda (har lidd litt under problemet nedenfor). - NCF har i hele år forsøkt å få ansatt en markedsansvarlig, det er nå endelig landet. Men husk; Rom ble ikke bygget på en dag...
|
|
|
[Re: Oystein L]
30/10/2008 07:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Nei men terrengsykling kom ikke til landet igår heller ;-)
Og som jeg har sagt før vi får se da... Er det samme pratet i de årene jeg har syklet på den tiden her. Men når alt kommer til alt så merker man ikke forskjell fra år til år. en ting er at folk blir enige på et kontor men hvis det er ingen som vil det og følger det opp så sklir det tilbake til akkuratt slik det er.
Og det du nevner der trur jeg vil hjelpe begrenset, utenom markedsansvarlig blir bra. Feks og øke premieringen no forbedret. Det blir bra man får da nå en diplom og to roser istedenfor en. ;-) Enten må det forbedres veldig eller så bruk de pengene til et UCI ritt til isteden. For litt forbedret vil dere ikke åpnå noe i hele tatt.
|
|
|
30/10/2008 07:57
|
frodegutt
Besatt
|
Besatt
Enig med deg, men det har skjedd en god del siden jeg debuterte som rundbanesyklist i 1998. Det er mye mer liv på start/mål nå enn det var den tiden. Det som irriterer meg er at man ikke kan bli flinkere til å legge løypene inn i områder der det foregår andre aktiviteter. Gode arrangementer er etter mitt syn Golsrittet (gjett hvor ;-)) som la deler av løypa til hovedgata der det er mulig å få seg en matbit, finne et toalett og en øl. Det kan jo ikke være skadelig å ta hensyn til publikum sine behov? Det andre jeg mener er et godt tips er å legge arrangementene i tilknytning til messer, festivaler og så videre. Dette sikrer publikum, musikk og folkeliv. I tillegg vil det være sykkelritt der som kan virke så spennende på publikum at de kan være interessert i å prøve sykling selv. Jeg har følgende forslag: Kristiandsand under Quarts, Skjåk under Køntrifestivalen, Haugesund under filmfestivalen, Ås under Uka, og så videre. Før dere rister på hodet og skyter ned tankene mine, så kom i allefall med bedre forslag!
|
|
|
30/10/2008 08:06
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skal være den første til å være enig i at terrengsykling har vært et forsømt område hos NCF. Helt frem til nå har forbundsstyret (i likhet med de fleste klubber og kretser) vært besatt med gamle landeveisfolk. Øyvind kom "nesten" inn ved forrige korsvei, i denne perioden er det to(!) MTB-entusiaster i styret.
I år var styret bundet av det forrige styrets budsjetter, neste års satsing er det dette styret som legger premissene for.
Hadde jeg ikke hatt reell tro på at vi med ny forbundspresident og ny styresammensetning kunne klare å få til økt satsing på terrengsykling hadde jeg aldri kastet meg inn i det....
|
|
|
30/10/2008 08:12
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
... Jeg kan vel ikke forstå at det at et Nissancupritt også fikk status NC, kan ødelegge det rittet. Det må du forklare tydeligere. I ACK arrangerte man i flere år Askerrittet som NC - rundbane. Etterhvert var jo arrangementet utrolig trist - kom noen få ryttere og så måtte noen stille som løypevakter. Ikke særlig god reklame for sporten vår og særdeles lite inspirerende for Norgestoppen satt opp mot eksempelvis Birken og andre marathonritt. I år arrangerte man Nissancup i steden - et mye morsommere og bedre arrangement med liv og røre. ...... Har jeg sagt at avslutningsrittet i 2006 ble ødelagt? Nei. Det jeg sa var at arrangørene opplevde det som meget krevende å avvikle to parallelle ritt med utarbeidelse av to ulike resultatlister med enkelte ryttere på bare den ene og andre på bare den andre. Det kan selvsagt løses om man insisterer. Det jeg sier er at det ikke vil være bra for et innarbeidet og velfungerende konsept som NissanCup å gjøre om på de vante tidspunktene med den hensikt å styrke en annen og faktisk konkurrerende cup. For det er det det i virkeligheten. At Asker trekker arrangementet av NC er dårlig. Både for de som faktisk sykler NC og for sporten som trenger at noen holder Norges cupen under armene og hindrer den i bli borte før Øystein får gjort noe med den. LarsB
|
|
|
[Re: frodegutt]
30/10/2008 08:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Enig med deg, men det har skjedd en god del siden jeg debuterte som rundbanesyklist i 1998. Det er mye mer liv på start/mål nå enn det var den tiden. Det som irriterer meg er at man ikke kan bli flinkere til å legge løypene inn i områder der det foregår andre aktiviteter. Gode arrangementer er etter mitt syn Golsrittet (gjett hvor ;-)) som la deler av løypa til hovedgata der det er mulig å få seg en matbit, finne et toalett og en øl. Det kan jo ikke være skadelig å ta hensyn til publikum sine behov? Det andre jeg mener er et godt tips er å legge arrangementene i tilknytning til messer, festivaler og så videre. Dette sikrer publikum, musikk og folkeliv. I tillegg vil det være sykkelritt der som kan virke så spennende på publikum at de kan være interessert i å prøve sykling selv. Jeg har følgende forslag: Kristiandsand under Quarts, Skjåk under Køntrifestivalen, Haugesund under filmfestivalen, Ås under Uka, og så videre. Før dere rister på hodet og skyter ned tankene mine, så kom i allefall med bedre forslag! Veldig enig jeg. Syntes det er bra forslag.
|
|
|
[Re: Oystein L]
30/10/2008 11:22
|
fujifan
Ivrig
|
Ivrig
Er det typisk for NC rundbanerittene at flere av konkurransene legges til juli eller var det spesielt for i år? (Les: tre av rittene var arrangert i feriemåneden, hhv 13., 20. og 27.)
Eli-A.
|
|
|
30/10/2008 11:46
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Det er definitivt ingen ulempe om det er litt liv og røre ved start/mål. Start og mål ved type bysentrum vil nok gjøre at man klarer å trekke flere tilskuere på maratonrittene. Maratonrittene er jo ikke spesielt spennende for tilskuerne. Men om starten er lagt sentralt kan jo tilskuerne se på starten, gå på kafé, restaurant, handle etc. for så komme tilbake til målgang. På maraton-NM som hadde start midt ute på en skistadion så var det jo ikke spesielt mange tilskuere. For hvem gidder å henge rundt på en skistadion i 2,5 timer mens man venter på at førstemann kommer imål? Skal man få til dette blir man nødt til å forlenge traséene med noen kilometer med asfalt i hver ende, men det er jo ingen av rittene idag som har spesielt lang løpstid fra før av. En annen idé kan jo være å lage noen av rundbanerittene om til mere show-course for publikum. Omtrent sånn som det var før Grenserittet.  Har vel aldri vært flere "nøytrale" tilskuere på noe rundbaneritt i Norge. Lignende kan jo gjøres i Frognerparken og lignende. Det blir nok ikke så veldig teknisk, men litt kan man jo klare å få til. Men det bør være mulig å få nok fart og spenning som appelerer til publikum. For uten publikum så vil ikke terrengsykkel få hverken penger eller plass i media...
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
30/10/2008 17:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Grenserittet var bra ide. Men skal man lage slike ritt må løypene være breiere så det blir jevnere. Ellers veldig bra.
|
|
|
31/10/2008 12:30
|
brelmajo
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
ACK vekslet inn et dårlig konsept; NC rundbane, med et godt konsept Nissancup. Mange flere deltagere, ikke minst egne ryttere, mange flere tilskuere og "liv og røre". Da er det mulig å stable dugnadsånden på beina.
Jeg tenker at resultatlistene kan være de samme - selv om jeg ikke har tenkt gjennom det i detalj. Det blir kanskje litt vanskeligere å oppnå Nissancup-poeng i de rittene som evt. har NC-status, men likt for alle?
Forøvrig er jeg helt enig med de øvrige talerne knyttet til at mange av arrangørene (ACK inkludert) bør tenke mer utradisjonelt mtp. å få vist frem idretten der det er mulig å oppdage den (langrennsstadion er enkelt for arrangør - men sjelden et sted mange befinner seg på sommeren?
|
|
|
31/10/2008 12:42
|
panorama
Veteran
|
Veteran
Her var det mye interessant lesing. Noen som vet hva sportslig komitee terreng har som ansvarsområde i NCF? Dette lurer jeg veldig på.
|
|
|
31/10/2008 15:11
|
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg tenker at resultatlistene kan være de samme - selv om jeg ikke har tenkt gjennom det i detalj. Det blir kanskje litt vanskeligere å oppnå Nissancup-poeng i de rittene som evt. har NC-status, men likt for alle? Er ikke noe av moroa i Nissan Cup at "alle" kan få poeng? Nå tenker jeg ikke på fullføringspoenget, men at det deles ut mer enn ett poeng ganske langt ned på resultatlista. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
[Re: oivindg]
01/11/2008 03:42
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sånn er det vel i realiteten på NC rundbane også, med dagens lave deltakerantall får jo ofte alle poeng.... 
|
|
|
01/11/2008 09:41
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Det er definitivt ingen ulempe om det er litt liv og røre ved start/mål. Start og mål ved type bysentrum vil nok gjøre at man klarer å trekke flere tilskuere på maratonrittene. Maratonrittene er jo ikke spesielt spennende for tilskuerne. Men om starten er lagt sentralt kan jo tilskuerne se på starten, gå på kafé, restaurant, handle etc. for så komme tilbake til målgang. Drammensrittet er vel et godt eksempel på bynært ritt med mye liv og røre ved start/mål. Var tilskuer selv der i år og det var artig. Man kunne f.eks være ute i løypa i terrenget tidlig, og så komme seg inn til sentrum for målgang. Man får også mye ekstra oppmerksomhet av folk som ellers ikke vil stått på en skistadion i flere timer, og sponsorene får mer oppmerksomhet.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
13/11/2008 07:56
|
olechr
More than words
|
More than words
En annen ting vi snakker om talenter er det noen som har noen bra tips om talenter under 23 år? Jeg sliter med og fine noen (som ikke er på Team Høydahl). Og Frans.
Grunnen til at jeg spør har noe med et lag å gjøre.
|
|
|
13/11/2008 08:46
|
EgilS
More than words
|
More than words
|
|
|
|
|