Etter kjedebytte i går (fra CN-HG53 til CN-7701) hopper nå bare kjede på kassetten min. Spessielt ille er det fra 3-6 tannhjulet, som jo er der jeg har kjedet oftest, så regner med at dette da er utslitt. Kjedet mitt har gått 2900km, så det ble vel kanskje litt i overkant
Så da blir det kassettbestilling ASAP (ser ikke ut til at krankentannhjulene trenger å byttes, glipper ikke noe der, men hva tror dere?), spm er bare hvilken. SRAM PG-990 virker jo som en grei kassett. Fra før har jeg SRAM PG-970.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Shimano XT (CS-M770) gir minst vekt for pengene (256 gram, 11-34) og funker som bare det. 400 kroner på fast-bikes.no og sykkelkomponenter.no. PG-990 er til sammenligning 305 gram, og har såvidt jeg vet ingen andre funksjonsmessige fordeler og koster vel også en del mer?
Enig i at XT er et bra valg. Billig, lett og holdbar. Veier forsåvidt 256g i 11-32 og ikke i 11-34. Jeg er iallefall strålende fornøyd med mine XT kassetter, og kommer ikke til å kjøre noe annet på mine sykler med det første.
"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Går kanskje for shimano da. Jeg skal forresten ha 11-32 kassett. Hvis det blir nettbestilling blir det nok fra cyclecomponents.com. fast-bikes.no har vært så forferdelig treige i det siste.
Men, må jo ha detta her asap, så tipper det blir tråling av lokale sykkelbutikker i morra jeg
Redigert av Elgvenn2; 26/10/200817:44.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Ok, takk for innspill Fux, skal se hva jeg får tak i i morra.
Redigert av Elgvenn2; 26/10/200818:30.
Ja, satser på det... Den ligger tilfeldigvis i etasjen under lokale sportssjappa.. Veldig praktisk
Betalte 80kr nå også, da er de vel egentlig billigere nå da! :-)
Da ble det Shimano XT kassett på meg gitt, måtte ut med svimlende 500kr for den hos Kjell sykkel og sport i Brdal. De Hamar-butikkene jeg sjekka med skulle ha nesten 800kr for den! Det er skandaløst!
Konklusjonen: Ingen hopping av kjede lenger, nydelig!
Redigert av Elgvenn2; 27/10/200816:06.
Sliter litt med å få kjede ned på minste tannhjulet nå, er shimano kassetten en tanke bredere enn SRAM kassetten, så jeg må stille på H-skruen på X.0 giret mitt montro hmmmm
Hva de koster inn fra shimano er vel mer interessant. Mulig det er forholdsvis høy avanse på dette når de selges med veiledende priser. De kassettene jeg har sett til den prisen inneholder også XT kjede pluss noe smøre greier.
Fast Bikes importerer selv, utenom Shimano-nordic. Fult mulig for alle å gjøre dette bare man finner ut hvordan;-)
Hard Rocx Helium Ovrep Salsa Moto Rapido Salsa Mamacita 29"
Tror ikke alle er enige i at det er suveren kvalitet; jfr følgende innlegg i et annet forum på worldwideweb:
I am currently working through a batch of BASF LH SM C60 cassettes with which I have found a reccuring problem. From a batch of 90 cassettes I have found half a dozen which have come loose from one or both spools. In every instance the small cleat which anchors the tape to the spools inside the shell has broken. The tape is left free and rather than transferring to the take up spool cascades into the playback mechanism.
Den der er vel en fixie kassett, hvis man kan si at det finnes noe slikt.
Jeg skal kjøpe ny kassett, framdrev og kjede til vintersykklen. Hvilken kjede passer til XT drevene? Og hva slags verktøy trenger jeg? (Ja jeg skal forsøke og skru selv...)
Redigert av Anders A; 30/10/200815:40.
If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
ellers, hm kan jeg spare nesten 100 gram på kassettbytte fra pg980 til xtr...
Du kan spare +/- 1000 kroner på å kjøpe XT som kun veier 12 gram mer enn XTR...
Anders, hvilket kjede som passer avhenger av hvor mange tannhjul som er på kasetten bak. For alle kjeder er det oppgitt om de er laget for 7-, 8-, 9- eller 10-delt kasett. For å bytte kasetten trenger du en kasettavdrager og kjedepisk (som nevnt lenger oppe fåes dette billigst på biltema), for kjedet trenger du en kjedekutter hvis du ikke har kjede med låseledd, har du låseledd kan du åpne kjedet med hendene eller i verste fall en tang. Til krankdrevene er det vanligvis unbraco-skruer.
Du kan spare +/- 1000 kroner på å kjøpe XT som kun veier 12 gram mer enn XTR...
12 gram? 11-34 XTR veier 244 gram, mot 298 gram for XT, veid på min vekt. Det skulle bli 54 gram, det.
Jeg er redd du har sammenlignet XT 11-32 (256 gram) mot XTR 11-34 (244 gram) her. XTR 11-32 veier 224 gram, så med den utvekslingen er vektforskjellen 32 gram.
Om disse vektforskjellene er verdt en prisforskjell på 6-700 kr (typiske nettpriser er 400 for XT og 1100 for XTR), er en annen sak. XT gir i hvert fall mye for pengene, synes jeg.