Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Krossobanen

Krossobanen #629304 26/10/2008 16:25
SiljeKH Offline OP
Fjellrev
OP Offline
Fjellrev
I denne artiklen klikk! nevnes Krossobanen for nedoversykling og easypeasy shuttling med gondol.

Kan noen (evt. artikkelforfatter-hyggelig å hilse på lørdag)forklare litt hvordan løypa er? Smooth? Riskikerer man å kjøre ned pensjonister og barnevogner? Mye folk som går? Er de på banen vennlig innstilt til forvokste kids med helhjelm under armen?

Silje (som er veldig stolt over første nest siste plass i DH-konk, det er ikke bare bare å få til nest-siste plass så det så!)

Redigert av cheeky monkey; 26/10/2008 16:26. Rediger grunn: O
Re: Krossobanen [Re: SiljeKH] #629569 27/10/2008 09:23
A
Astaroth Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sykla denne mye når jeg jobba på Rjukan (~'95), og det er bare gull-luksus å bli lifta opp med gondol.
Løypa var ikke veldig krevende den gang, og jeg bomba ned hele på første forsøk med god hastighet. Vesentlig enklere og mer tilrettelagt enn f. eks. E6.

Det er mulig den er mer sikret nå, men den gang var den nok mer farlig enn vanskelig - du har vertikale fall på opptil 50 meter rett ved siden av hjulet, og stien består av spisse og løse steiner de områdene.

Det kan godt være det er andre nedfarter som er brukende dog, men jeg vet bare om den stien som går ned rett under taubanen. Hvis du er der utenom fellesferien, er det veldig lite folk der.

-Tarjei
Scott Scale 50 - 2006
Marin Mount Vision Pro - 2008
Re: Krossobanen [Re: SiljeKH] #629654 27/10/2008 12:24
simenberg Offline
Avhengig
Avhengig
Har ikke vært der selv. Og Google Earth har ganske dårlig bilde der for tida. Men Telefonkatalogen overbeviser igjen (plusspoeng til den som kan teste ut stien fra Ingolfslandtjønnan og ned til sentrum - sikkert ganske bratt):
5 km på grus fra Krossobanen ligger det en sti, sannsynligvis stupbratt

Men det er rart om det ikke finnes flere stier mellom bygda og støler i området. Bjønnestien dukker opp på GuleSider-kartet over, men den er sannsynligvis ikke spesielt hjulvennlig. Turistkontoret har visst en guide med turbeskrivelser, men den er ikke blant pdf'ene på nettsidene deres.

Truls og Sveinung + Gaute har sykla i området:
Tråd med bilder fra begge sider av dalen

Silje - hvis du stilte til start må jeg si at det var kult gjort, samtidig som jeg beklager at jeg kom for seint til å ta bilder av deg.

Selger Spesh Turbo Levo i XLarge
2022 Specialized Levo | 2012 RM Flatline WC | 2016 Trek Powerfly 7+
facebook.com/SimenBergPhotography

Moderator  support