Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dovre - Rondane - Lillehammer

Dovre - Rondane - Lillehammer #629200 26/10/2008 10:59
trondg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Planlegger en langhelg til neste år med sti/grus-sykling fra Dovre ned til Lillehammer.
Røff foreløpig outline er som dette Dovre - Høvringen - Smuksjøseter - Mysuseter - Venabu/Spidsbergseter - Vetåbu - Øyer - Sjusjøen - Lillehammer.
Er det noen som har lokalkunnskap og kan gi innspill?

Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: trondg] #629208 26/10/2008 11:27
Lasse65 Offline
Entusiast
Entusiast
Heisann, dette er et spennende prosjekt som jeg også har tenkt litt på.

Jeg har hytte ved Neråsta på Øyerfjellet, og har syklet herfra over fjellet til Lillehammer, ca 66 km. I tillegg har jeg syklet en del rundt hytta, og er godt kjent fra Goppollfjellet og sørover, dvs fra fjellet sør fra Vetåbua.

Neråsta til Lillehammer sykles delvis på sti og grus, men mest grus (dessverre). Kan lage en liten beskrivelse på dette senere i uken.

Hvis du tar den markerte blåstien sørover fra Vetåbua kommer du etter hvert over Goppollfjellet - har ikke syklet denne stien men det bør gå fint. Rundt Tauteren på sørsiden er det fine og lettsyklede stier, men partiet sørover mot Åstkyrkja har noen steinete partier med trilling. Så er det veldig fint rundt og på Åstkyrkja - flott liten topp med fin utsikt - og en kort men veldig fin nedkjøring til Neråsta.

Videre sørover fra Neråsta er det fine stier forbi Akksjøen og til Akksjøsetra, alternativet er å følge grusveien om Nysetra og Keiken. Stiene rundt Akksjøen var tørre og fine i slutten av juli, men da var det også veldigt fint vær. Kan være litt vanskelig å finne fram akkurat her, da stiene er dårlig merket. Fra Akksjøsetra kjører du grus mot sørøst - så kan jeg beskrive resten av turen mot Lillehammer senere..

"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"

Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010
Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: Lasse65] #629919 27/10/2008 20:47
Lasse65 Offline
Entusiast
Entusiast
Da er vi tilbake på Øyerfjellet.. bruk kartet Øyer Lillehammer, jeg har årsmodelle 2005 med mange endringer. Poenget er å komme til Lillehammer, og da må det sykles litt på kryss og tvers på sti og grusvei. Har studert kartet ganske nøye - si ifra hvis noen har innspill pp annet veivalg..

Fra Neråsta hytteområde, eller Nedreåsta på det nyeste kartet, kan du altså velge grusvei via Nysetra og Keiken. Helt OK, men grusvei er nå en gang litt kjedelig, syns jeg.

Alternativt kan du følge fin og ganske teknisk sti sørover fra hyttene på østsiden av Djupen, forbi Akksjøen på østsiden, over Akksjøkampen på kjerrevei og ned til Akksjøsetra.

Blåstien på vestsiden av Djupen har jeg så langt ikke prøvd. Fortsettelsen sørover fra grusveien ved Brettdalen har jeg sjekket ut, og første delen innbyr ikke til å prøve her.

Du skal uansett til Akksjøsetra og følge grusveien nedover og østover til Åstdalssetra. Her tar du inn kjerrevei ( markert som bilvei ) sørover. Stedvis morsom kjerrevei, særlig siste biten til Brennlia. Så passerer du Gullbringen og fortsetter vestover til Rognhaugen. Her tar du sørover på Trolløypa / traktorvei ned til Steinmyrhaugan. Herfra tar du så enten østover på grus, og svinger sørover retning Nordseter før du kommer til Hornsjøen. Alternativt kjører du sørover ved Øvre Moksjøen retning Pellestova - herifra kan du også komme til Lillehammer via Nordseter eller velge den dristige varianten ned en av stiene/løypene i Hafjellsanlegget.

Å sykle via Sjusjøen på slutten virker litt rart og innebærer bare 2 mil ekstra på grusveier i Birkenterreng - men kanskje har du noen spesiell årsak til det? Asfaltveien fra Norseter og ned til Liellehammer er ellers ganske svingete og morsom - passerte noen biler på vei ned her..

"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"

Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010
Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: Lasse65] #630095 28/10/2008 09:00
trondg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Excellent! Skal få plottet det inn på kartet.
Da har vi Vetåbu/Gopollen - til mål tracket (hytte på Sjusjøen forresten..!). Tusen takk!

Noen som har peil på første del - Dovre-Høvringen? Er det noen fine sti/veivalg direkte her? Eller må man ta en sløyfe om Folldal og nedover Atnaelva før man evt. sykler Illmannadalen til Rondvassbu (om det er mulig) og til Mysuseter eller evt. sykle enda lengre sør og over til Venabu (blir mye vei på dette alternativet tror jeg)

Høvringen - Smuksjøseter - Peer Gynt-hytta - Mysuseter ser jeg har blitt grundig sjekket ut her Rondane - utflukt rapport

Mysuseter - Kvamsfjellet - Venabu tror jeg stort sett skal gå greit.

Noen med lokalkunnskap om Venabu-Øksendalen-Vetåbu/Gopollen-strekket?

Svigermor ymtet forresten frampå om at syklister i DNT-stiene var 'no good' og at man kunne bli sett strengt på. Noen erfaringer der ute?

Redigert av trondg; 28/10/2008 09:08.
Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: trondg] #630114 28/10/2008 09:22
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dovre-Høvringen-Mysuseter-Eldåbu-Venabu byr mye herlig fjellsykling og det finnes mange ulike alternativer, noen av dem utelukkende på sti. Spørsmålet er hvor lang tid dere ønsker å bruke på dette strekket. Du kan bruke flere dager hvis du har lyst og anledning, men skal det gjøres på en dag eller to så setter det begrensninger.

Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: runermm] #630469 28/10/2008 18:07
trondg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hadde i utgangspunktet tenkte å bruke 3 fulle dager med omtrent disse dagsetapper:

Dag 1: Dovre - Smuksjøseter/Mysuseter
Dag 2: Smuksjøseter/Mysuseter - Venabu (evt Vetåbu)
Dag 3: Ned til Sjusjøen/Lillehammer

Skulle vel bli 8-9mil om dagen. Kan kanskje være greit å legge inn litt grusvei innimellom... :-)

Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: trondg] #630634 28/10/2008 21:59
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg regner med at du mener Dovre som i Hjerkinn. Dette blir en ganske lang dagsetappe, men det skal gå. Første del er Hjerkinn-Grimsdalshytta. Denne stien har jeg ikke sykla, men jeg estimerer at det tar noe over to timer. DNT beregner den til 4,5 time i gangfart. 16 km. http://www.dntoslo.no/trail.php?tr_code=ron51v.

Etter å ha lagt Grimsdalshytta bak dere så fortsetter turen opp til Storrvatnet og videre bort til veien som fører til Haverdalsseter. Det er jevn stigning, men syklbart hele veien, bortsett fra et lite stykke ved det høyeste punktet (1320 moh) hvor det er ei solid steinur. Ca 9 km

Etter at dere passerer grusveien så skal det klatres opp til Sletthøe på 1576 moh., men derfra og inn er det i hovedsak nedover til Høvringen. Opp til Sletthøe må det påregnes to strekk med bæring, men det er overkommelig. Vel nede på Høvringen kan dere ta inn på Brekkeseter eller hvis beina fremdeles har litt kraft igjen fortsette til Smuksjøseter før dere tar kvelden. Det partiet er veldig bra og lettsyklet. Geir Anders har syklet og rapportert denne turen tidligere. Jeg har syklet den motsatt vei.

Dag 2: Smuksjøseter/Mysuseter - Venabu (evt Vetåbu)
Dere må tidlig opp for dette blir også en lang dag, men antall høydemeter blir mer moderat. Første etappe fra Smuksjøseter til Peer Gynt-hytta går på fin sti. I starten er den rask og fin, mot slutten blir det litt mer teknisk, men erfarne skulle klare det meste her. Etter vaffelstopp ved steinhytta bærer det videre mot Mysuseter. Etter en lett klatring på bred sti så går det slakt nedover i stor hastighet. Fartsdyllen brytes i det dere når bjørkeskogen, men entusiastiske klopprere gjør at også dette partiet går noenlunde greit. Følg stien videre til Mysuseter og ta en forfriskning på butikken.

Nå kan dere velge å sykle sti opp lang Ula, krysse Tjønnbakken, fortsette mot Storhaugen og sykle på østsiden av Glitterdalen, forbi Jøråfossen mot Eldåbu, men det blir en urimelig lang tur så jeg foreslår litt grus.

Ta grusveien videre forbi butikken inn til Furusjøen og Karelen (også kalt Furusjøbu). Her forlater dere grusveien og tar inn på sti til venstre på nordøsten av Furusjøen mot Luseby. Fortsett på brillefin sti langs Furusjøen til dere kommer til grusveinettet på Rondablikk-siden av Furusjøen. Sykle gjennom Hovdesetrene og over Hovdemyra. Ta til venstre i første kryss etter myra og fortsett på grusveien sørøstover. Ta av til venstre der står skiltet til Kvamsnysætrin. Sykle til enden av grusvei og ta inn på sti mot Eldåbu.

Videre herfra er ukjent terreng for min del, men etter hva jeg kan se på kartet skal det være mulig å komme seg til Venabygd på høvelig vis. Dere kan enten sikte mot Ramshytta og videre mot Gråhøgdbu (selvbetjent). En lettere og bedre variant er nok å slippe dere ned til Venåssetra og fortsette derfra mot Venabygd og Spidsbergseter. (17 km fra Eldåbu) http://www.turistforeningen.no/trail.php?tr_code=ron56

Dag 3: Ned til Sjusjøen/Lillehammer
Videre fra Spidsbergseter så må det vel bli Gråhøgdbu-Jammerdalsbu-Vetåbu-Djupslia-Hafjell, hvilket er identisk med Rondanestien. Det blir en tung avslutning, men det er sannsynligvis mulig.

Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: runermm] #636876 10/11/2008 21:18
trondg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for fine innspill!
Får ta et dypdykk i kartverket og legge opp en masterplan som inkluderer litt grustransport innimellom.

Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: trondg] #661364 08/01/2009 11:58
Andersof Offline
Entusiast
Entusiast
Vi er et par karer som har planer om å sykle Spitsbergseter-Sjusjøen til sommeren. Vi har gjort et slag sørover fra Spitsbergseter og nordover fra Sjusjøen. Området midt imellom har jeg kun frekventert med hagle og jaktstøvler. ;-)
For dag 3 ville jeg vurdert å legge turen om Gråhøgdbu-Hirisjøen-Hirisjøhøgden-Remdalsbu-Breijordet-Saubu. Mye fin og hard sti og mindre våte partier enn Rondanestien. Fra Saubu kan man velge stort sett grus om man vil. Eller ta turen om Djupen på sti. Fra Djupen til Sjusjøen har jeg syklet om Lyngen. Da får du mye sti på kjøpet. Utvilsomt fin tur, men kanskje noe langt på slutten av dagen. Det finnes alternativer både på grus og sti.

Førstemann til å gjennomføre turen rapporterer her?

Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: runermm] #667375 20/01/2009 12:52
A
Anomyn Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: runermm

Jeg regner med at du mener Dovre som i Hjerkinn. Dette blir en ganske lang dagsetappe, men det skal gå. Første del er Hjerkinn-Grimsdalshytta. Denne stien har jeg ikke sykla, men jeg estimerer at det tar noe over to timer. DNT beregner den til 4,5 time i gangfart. 16 km. http://www.dntoslo.no/trail.php?tr_code=ron51v.

Sykkelturen fra Hjerkinn via Gautåseter-Buahø-ned Tverrådalen til Grimsdalshytta var for en stor del sykkelbar. Noen tekniske partier undervegs....
Fra Grimsdalshytta over Gravhø-Storrvatnet-Haverdalsseter er ok de første kilometerne, til man nørmer seg høyeste punkt. Derifra mye stein og litt strevsom sti. Men det gikk.

Jeg bruker "var" og "gikk", altså i "fortid", fordi disse stiene ligger innenfor den nye store utvidede nasjonalparken m/verneområder, hvor sykling ikke er tillatt, heller ikke på DNT sine bredeste stier, ifølge direktiver for nasjonalparken utarbeidet bl.a av Fylkesmannens Miljøvernavdeling på Lillehammer (med innspill fra NINA i Trondheim).

Jeg mener å tro at dette forbudet er "rettskraftig" nå.
Da er man i såfall henvist til grusvegene i området, og da blir det vanskelig å komme seg fra Hjerkinn til Høvringen over fjellet på sykkel, dessverre.

Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: Andersof] #670150 25/01/2009 18:59
trondg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Ser ut til at turen blir i starten av september for min del. Vil rapportere her etterpå.

Hvis man skal rette seg etter direktivene får man vel ta en litt rolig start med vei og grus på østsiden av Rondane.
Dag 1 - sykle Hjerkinn - Folldal - Bjørnhollia - Enden - Spidsbergsseter

Sørover fra Spidsbergseter er vel utenfor verneområdene så da kan man jo få syklet litt sti.

Redigert av trondg; 25/01/2009 18:59.
Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: trondg] #689157 03/03/2009 19:38
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Kommer selv til å prøve å få til samme turen en gang i sommer. Har hytte på Høvringen, og stiene rundt er geniale å utforske.

Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: Anomyn] #689279 04/03/2009 05:58
Østlendingen Offline
Entusiast
Entusiast
Interessant det her.. Kan ikke se inne på sidene til Direktoratet for Naturforvaltning at de nye reglene har trådt i kraft. Det står fortsatt henvist til verneområde av 2003.
Men, fylkesmannen har oversendt sin innstilling her og i vedlegg 18 så vises det et veldig begrenset område som er tillatt for sykling (gule områder).

Kjedelig at så store områder blir forbudt, men vi får nytt årets sesong godt!! Hadde tenkt meg en tur til dette området selv til sommeren.

Anders
.. det er litt bratt på Vestlandet..
www.nots.no
+47476 87 695
Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: Østlendingen] #689516 04/03/2009 13:51
trondg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har ikke funnet ut når det skal bli fattet en beslutning omkring dette. Vi får sjekke status når det nærmer seg sommeren.

Ellers har NOTS gjort en god jobb med høringsuttalelsen fra 4. februar 2008, ref. NOTS høringsuttalelse- Forvaltningsplan for Rondane og Dovre nasjonalparker

Men det er vel liten mulighet for at høringsuttalelsen blir tatt hensyn til...

Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: trondg] #690654 06/03/2009 18:15
trondg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Tok forresten Høvringen - Sjusjøen på langrennsski i april 2008. Fulgte Troll-løypa fra start til mål. Meget kjekk tur.

Kan anbefales! yes
Plenty muligheter for å avpasse lengden på dagsetappene med hotell, fjellstuer og DNT-hytter rundt hver en sving.

Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: trondg] #800901 30/08/2009 19:46
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Litt gammel tråd, men likevel.

Det står vel at "Sykling og organisert ridning er tillatt på merkdede stier, uten søknad"? Og at man da vel kan sykle på DNT-sine stier, og andre som er merket på kart?

Eller gjelder det bare innen for den "gule sonen"?

http://fylkesmannen.no/Vedlegg18_ferdselsone_A3_01_09_2008_wOeUX.pdf.file

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: Diablito] #801727 31/08/2009 18:54
trondg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Det er nok det ja. Østlendingen sier i denne tråden et par hakk opp også at det kun er de små gule områder bl.a rundt Formokampen som man kan sykle i.

Vi starter forresten på denne turen fra Hjerkinn på torsdagsmorgen, men bypasser hele Rondanemassivet/verneområdet (in compliance med fylkesmannen) med sykling på vei over Folldal og Atnsjøen til Spidsbergseter/Venabu. Også får det heller bli mer sti resten av turen fra Venabu til Vetåbu-Gopollen-Øyer-Nordseter-Sjusjøen.

Redigert av trondg; 31/08/2009 18:55.
Re: Dovre - Rondane - Lillehammer [Re: trondg] #807041 07/09/2009 16:08
trondg Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Her kommer en liten oppsummering fra helgas tur.

Vi var syv karer som hadde lyst til å bruke ei langhelg på noe annet enn Birken.
Valget falt på en tur fra Hjerkinn til Sjusjøen og konseptet ble kalt Tour de Rondane.

Dag 1 torsdag 3. sep
- Hjerkinn fjellstue - Spidsbergseter Gudbrandsdal hotell 110 GPS-km, 1450 høydemeter

Nydelig vær fra start. Tempen viste 4 grader fra morgenen. Det ble mye asfalt når vi syklet via Folldal og nedover mot Atnsjøen og Enden. Liten tur på bratt traktorvei til Bjørnhollia DNT hytte der lunsjen inkludert varme vafler ble inntatt. Siste åpne helg i sesongen neste helg. Hele dagsetappen ble innkranset av norsk fjellidyll, knallfint. Et meget fint utsiktspunkt til Rondane fra Sohlbergplassen (en av veivesenet sine nye fancye, arkitekttegnede utsiktpunkter rundt i Norge)
GPS sporet for dagsetappen - http://www.gpsies.com/map.do?fileId=cqdmflkxdjirqfzn
Lærepunkter:
- Start med en dag som denne - grei sykling i fint vær
- Glemmer du buffen din hjemme er det ikke umulig at DNT vertskapet på Bjørnhollia gir deg en DNT Barnas Turlag buff gratis.
- Akevittfjøset på Spidsbergseter Gudbrandsdal Hotel har mange sorter akevitt

Dag 2 fredag 4. sep
- Spidsbergseter - Jammerdalsbu 31 GPS-km, 850 høydemeter

Været var dårligere enn dagen før med litt småregn hele dagen igjennom. Temperaturen var 3-11 grader i løpet av dagen.
Planen var å sykle til DNT hytta Vetåbu. Det ble en dag som ble forkortet ift. plan. Vi startet med å sykle opp til fylkesgrensa (tilbake der vi kom fra dagen før) og tok inn på DNT-stien mot Gråhøgdbu. Det var meget vått i terrenget og ble en relativt tung dag. På tross av manglende stikvalitet klarte gruppa å presse inn opp mot 40-50% sykling i løpet av dagen. Resten av stien var Rondanestein, ur og djupe myrer. Var jo endel elver og bekker også. I et par elvekryssinger ble det vasset. De to største elvene var det rigget til med hengebro. Den fineste strekningen med fin flyt var 3-4km sørover fra Stølshøgdin.
GPS sporet for dagsetappen - http://www.gpsies.com/map.do?fileId=waoqqdlzpvrnyacf
Lærepunkter:
- Sykkelsko er ikke egnet til klatring i steinete terreng med sykkel på ryggen
- Ullsokker er gull verdt. Uansett hvor mange ganger man trør til knes i myra blir føttene varme igjen.
- Greit å bruke hjelm når man stisykler selv i gangfart (det er bevist at man kan stupe over styret i 6km/t fart)
- Kombinasjon av papirkart og GPS fungerer. Med papirkarter får man oversikt og kan lett se referanser i terrenget. Med GPS'en finner man ut hvor man er!
- Det tar tid i terrenget.

Dag 3 lørdag 5. sep
Jammerdalsbu - Sjusjøen 103 GPS-km, 1750 høydemeter

Fin dag med lettskyet, fint vær som de siste timene også inneholdt litt sol. Vi var lengre fra målstreken på Sjusjøen enn planlagt og måtte legge inn lengre dagsetappe med litt mindre sti. Det ble hovedsaklig grus og traktorvei med litt sti. Var noen skikkelige morsomme elve/bekke-kryssinger underveis. Var nesten på vei ned til Åstdalen et øyeblikk og kunne endt opp med å ta Rosinbakken etter 85km sykling. Like greit å skippe.
GPS sporet for dagsetappen - http://www.gpsies.com/map.do?fileId=xzbmtppsizurumdp
Lærepunkter:
- 2 pakker sandwich-knekkebrød med brunost til lunsj er ikke nok til å hold maskineriet gående i mer enn ca 80km. Da må man skrape sekkene til alle og tømme dem for rosiner, sjokoladerester og nøtter slik at alle kommer seg til mål)
- Ha med en risikovillig skotte i gruppa som kan sykle først over uoversiktlige, grumsete bekker slik at vi andre kan følge trygt etter.
- Og en til som kan diske opp med en 4-retters inkludert helstekt indrefilet og hjemmelaget karamellpudding når man er framme på lørdag.

Trilla ned til Lillehammer stasjon på søndag for tog og fly hjemover. Alt i alt en meget bra tur. Vi fikk lagt inn fulle arbeidsdager med en overtidstime og to et par av dagene.
Reiselederen fikk stort sett ros bortsett fra noen kritiske bemerkninger om manglende utsjekk av stikvalitet for dag 2.

Redigert av trondg; 07/09/2009 19:10. Rediger grunn: datoleif

Moderator  support