Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan lages en carbonsykkel?

Hvordan lages en carbonsykkel? #628976 25/10/2008 14:46
S
Skogens Baron Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
Hei.. Jeg har studert litt på hvordan carbonsyklene blir produsert, men har ikke helt klart for meg prosessen.. Noen her som kan hjelpe til med det?

Det finnes jo ulike typer carbonlegeringer og det finnes ulike typer å fremstille dem på. Noen bruker en slags isoporlignende base og legger carbon rundt. men dette er vel mest for de som gjør dette i garasjen?

Har også lest litt om vacuum bag moulding og at dette er en metode for å trekke ut luften og beholde formen på produktet før dette herdes.. Er det slik man gjør det for å få best mulig resultat når man helstøper rammene?

Noen andre rammer blir kun laget av rør som blir limt sammen mens andre igjen blir sammenføyd med carbon i sjøtene for å gjøre dem sterkere.

Noen som har noen gode linker til hvor man kan følge prosessen for helstøping av carbonrammer eller kan fortelle meg dette?

På forhånd takk..

mvh
Daniel

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Skogens Baron] #629202 26/10/2008 11:03
Espen Offline
More than words
More than words
Karbonstøp er et stort tema. Det er mange metoder og produksjonsteknikker. Det blir mer og mer avansert og det er kostbart verktøy involvert i produksjonen av moderne rammer.

Skal man lage sykkelrammer som er vesentlig sterkere/stivere/lettere enn gode metallrammer, er det en omfattende prosess.

Noen rammer består av ferdig støpte muffer og rør, ganske likt gamle stålrørsrammer. Dette gir muligheter i forhold til forskjellige størrelser/geometriendringer, men utnytter ikke materialet optimalt.

Andre lages i negativform av feks fronttriangelet, og limer sammen to halvdeler etterpå. Gjerne med forsterkninger og overlapping.

Vakuumposen du nevner brukes til å holde mattene på plass i formen mens de herder.

Skal man utnytte dette materalets unike egenskaper, må forholdet mellom fiber og bindemiddel være optimalt. Dette får man til ved å bruke ferdige matter aom er impregnert med bindemiddel. Prepreg.

Karbonfiber er ikke Karbonfiber heller.

Det er et hav av forskjellige kvaliteter. Mattetykkelser, vevemønstre, bindestoffer osv osv osv.

Av råfiberen som utvinnes, er det kun ca 10% fiber av høyesye kvalitet. Lange tynne fibre som hightech-firmaer med høye krav bruker. De beste kvalitetene kan koste hundrevis av Dollar pr 100g

Dette er milevis unna å havne i sykkelproduksjon.

Fiber som brukes til produksjon av rammer er midt på treet sponplater, og det er vel fremdeles slik at dette materialet ikke har revolusjonert sykkelsporten eller produksjon av sykkelrammer.

Stål, Aluminium og titan har fremdeles masse fordeler over karbonfiber.

E

Søk mer på www.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Espen] #629222 26/10/2008 13:15
Bare meg Offline
Ringrev
Ringrev

Redigert av Bare meg; 26/10/2008 13:18.
Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Espen] #629232 26/10/2008 13:30
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bra oppsummert Espen!

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: mtbmaniac] #629298 26/10/2008 16:15
S
Skogens Baron Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
S
http://www.aegisbicycles.com/about.html

Takk for all hjelp.. Jeg leser her at aegis lager helstøpte rammer i carbon.. Og at de bruker foram core og bladder moulding. men denne bladder mouldingen? Hvordan får de denne ut av rammen? Blir denne blæra liggende inne i produktet på helsveisede rammer?

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Skogens Baron] #629303 26/10/2008 16:21
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bladder er vel blære, dvs en oppblåsbar form som kan punkteres/slippes luft/væske ut av, og trekkes ut igjen gjennom selv små hulrom, evnt som kan være igjen da det ikke veier særlig mye.

Foam core tar man vel ikke ut, det fungerer som støtte for karbonfiberet som bygges rundt.

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: mtbmaniac] #629313 26/10/2008 16:44
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvis du titter inn i en setepinne eller et styre av karbon vil du ofte se noe folielignende greier. Dette er denne blæra.
En annen populær rammebyggemetode med karbon er såkalt tube to tube. Diamant/Nakamura, Cube, Bianchi med mange fler bruker denne metoden.

Ferdig tilpassede rør limes sammen akkurat som rør av metall sveises sammen, men karbonrørene får i tillegg et nettverk av karbonfibermatter lagt over skjøtene.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: sykkeloyvind] #629374 26/10/2008 18:58
P
PerHas Offline
Fersking
Fersking
P
Sitat: sykkeloyvind
Hvis du titter inn i en setepinne eller et styre av karbon vil du ofte se noe folielignende greier. Dette er denne blæra.

Tviler sterkt på at rester av blæra ligger igjen i en setepinne. Det er snakk om høyt trykk for å presse ut luft og for å skape en så jevn overflate som mulig. Til dette trengs en blære som tåler veldig høyt trykk og den er nok laget av et solid materiale som en ikke legger igjen i en superlett setepinne. Det er ikke uvanlig å legge plastfilm inn mot blæra for at ikke lim og herder ikke skal sette seg fast i blæra. Blæra fjernes etter at fiber og lim er herdet.

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: PerHas] #629508 27/10/2008 07:17
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tipper det som ligger igjen er deler av slippvoksen og litt luftblærer fra overgangen mellom blæra og fiberduken.
Jeg har sett det selv og lurt litt på hva det kan være.

Den teknikken som jeg bruker når jeg lager karbondeler på "hobbybasis" er som den første du beskriver. Jeg bruker skum type EPS/XPS (isopor/styrofoam er kjente merkenavn) og legger karbon rundt. Når alt er herdet bruker jeg aceton til å vaske ut skummet dersom det er negative vinkler noen steder.
Mellom disse lagene bruker jeg PE-film for å få en penere overflate, samt hindre at polyester/epoksy spiser seg gjennom skummet.

Om du har en skumkutter ala CNC kan du lage ganske heftige former og pakke inn disse i karbon, trekke vakuumbag på utsiden og lage ganske mye morsomt. Det krever øvelse, men resultatene du kan få, selv på hobbybasis, er slettes ikke verst.

En annen løsning er et kommersielt produkt som heter Aquacore, det er kort fortalt en hard klump, omtrent som leire, som vaskes ut med vanlig kaldt vann etter bruk.

Det er mye spennende litteratur på området, husker ikke navnet på de bøkene jeg har i farta, men du finner en del hos Amazon som er å anbefale!

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Anders A-R] #629509 27/10/2008 07:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hva er det du lager Anders?

LarsB

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: larsb] #629523 27/10/2008 07:56
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke kommet så langt med sykkelspesifikke deler ennå, men det kommer, det kommer!
Idéer mottas med takk!

Tidligere har jeg lagd litt forskjellig, med blandet hell.
Det er litt som sveising, om du ikke gjør det ofte nok så "glemmer" du på en måte teknikken.

Siste jeg lagde var til lykteprosjektet mitt, et karbonskall til å ha led-pærer og elektronikk inni. Det ble kassert, så den blir nok ligggende i skuffen, evt solgt til den som måtte trenge noe sånt.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Anders A-R] #629652 27/10/2008 12:23
P
PerHas Offline
Fersking
Fersking
P

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: PerHas] #629670 27/10/2008 13:07
Espen Offline
More than words
More than words
Dette er tøft, men hvor mye veier disse rammene, og hvordan er karakteristikken?

Hvis det veier mer, er mer utsatt for ytre påkjenninger, og ikke er like god karakteristikk som en metallramme, er det ikke mange gode grunner til å bygge en slik ramme.

E

post@espenwettre.no
Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Espen] #629674 27/10/2008 13:15
Espen Offline
More than words
More than words
Styrer og setepinner er som regel laget av to halvdeler, som så er limt sammen. Kun kun et tynt lag helt ytterst for syns skyld. Dette er det mye info om i BIKEs store karbonstyretest.

Extralite bruker strømpe (ala beskyttelse til flasker) ytterst, men dette er dyrt, og jeg vet ikke om det er strømper hele veien gjennom.

Her kan sikkert Senor Extralite komme inn med detaljer.

e

post@espenwettre.no
Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Espen] #629690 27/10/2008 13:36
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Det kan virke som det er enklere for den jevne entusiast å lage en ok karbonramme enn en ok metallramme, det er mye mindre dyrt spesialutstyr som trengs.

Ole.

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Espen] #629696 27/10/2008 13:42
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: Espen
Extralite bruker strømpe (ala beskyttelse til flasker) ytterst, men dette er dyrt, og jeg vet ikke om det er strømper hele veien gjennom.

Det skal være strømper hele veien. Korte innerst, og så lengre og lengre utenpå, slik at det blir en innvendig butting. Tåler 1.000.000 repetisjoner på UNI/DIN-testen.

Problemet nå er at underleverandøren har vært opptatt med Airbus-leveranser de siste tre årene, så ingen nye styrer har blitt produsert. Dermed er det kun riserbar'en å få tak i, flate styrer ble tidlig utsolgt og har ikke vært å få tak i på over to år. Nye modeller er under utvikling, med usikker leveringstid.

Ole.

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Ole] #629711 27/10/2008 14:18
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Imponert over resultatet til karen som lagde den ramma på første forsøk...
Har tenkt på dette lenge selv, og det hadde vært utrolig morsomt å få til en karbonramme her hjemme, men er ikke helt fan av "gjett og sjekk"-metoden, så det må bli litt planlegging først.

Slik jeg forstod det, så lot han ramma herde mellom noen av lagene, det er vel ikke akkurat det som er anbefalt, men om han sier det fungerer så er jo ingenting bedre enn det....

Morsomt!

Redigert av Anders A-R; 27/10/2008 14:20.

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: Anders A-R] #629727 27/10/2008 14:39
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
http://www.bmeres.com/bambooframe.htm

Bambus/karbonsykkel som veier 10.7 kg.

Re: Hvordan lages en carbonsykkel? [Re: mtbmaniac] #629782 27/10/2008 16:33
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Mister Meres var forøvrig også utstiller på siste NAHBS

Recovery-mode