Kona rydda i klesskapet og fant temporamma som jeg har hatt der ganske lenge. Byggesøknaden er nå levert og delvis innvilget.
Så da er spørsmålet hva jeg, eller rettere sagt FNS skal sette på den for meg. Hadde først tenkt og gjøre den helt som orginalen, men er blitt litt usikker og har jo som alltid litt deler liggende. Finans krisen spiller jo oxo litt inn her så billige, gode og stilsikre deler vill nok fort kunne bli vinnerne underveis(gjør jo ikke noe om de er funksjonelle oxo da).
Og er det noen som vet hva slags styre som sitter på ? Er det et deda ?
Smerte er forbigaaende, gi opp er for alltid. -- Team Skauen --
Hei Det ser ut som et Vision-styre (laget av FSA), men ikke helt sikker. Hva er budsjettet på en slik for deg? På en temposykkel trenger ikke alt å være ultralight, men en stiv krank er viktig. Dersom du er på tight budsjett vil jeg anbefale å bruke ultegra-deler/tilsvarende. Tror kanskje at du må ha Dura skiftere dersom du kjører shimano. Jeg vil anbefale at du bruker noen kroner på hjul. Corima er ikke ødeleggende for budsjettet (i samme grad som andre merker, men det merkes nok godt likevel). Platehjul er et must! Lykke til!
He, he, he. Ja de penga de penga. Så vidt meg bekjent så er det vel lite hos deg som vitner om billig... gode og stilsikre derimot er vel en annen skål.(Lite stilsikker den ledningen som går i en pen svai ut av boksen på veggen din, men pent gulv da....) Penga flyr, så spørs det bare om du gjør det samme til våren da? Time will show......
Trenger du hjul til sykkelen din, har jeg noen kanonhjul liggende og støve ned. Zipp 404 forhjel og 808 bak, og et Zipp platehjul. Bare sånn hvis du skulle være interessert.
Jeg fulgte anbefalningen og gikk for ultegra SL koster jo vesentlig mindre en Dura Ace og ser minst like fresh ut.
Klarte ikke og finne ultegra girskiftere så måtte ta Dura Ace der da.
Setet blir inntil videre et Hvit Slr som jeg hadde ligende. Noen som har noen erfaringer/synpunkter/anbefalninger av carbon seter? Kunne jo kanskje vært litt moro med et sånt.
Rene carbonfjøler uten padding er vel lite hensiktsmessig på tempo. De få grammene spart har lite for seg her, siden dette knappest er en fjellrigg. Det er vel bedre å ha seter med litt padding i framkant, slik at det blir ålreit å sitte frampå og tråkke.
Skulle du ønske å bytte styret, har jeg et værstingstyre liggende. USE Tula Aero Bar, rett og slett verdens beste tempostyre. Du sparer 15 watt ved hastighet på 48km/t
Bredde 40cm med rette extensions. Du finner mer info her
Jeg holdt på å skrive det samme, men gadd å klikke på linken før jeg ble spydig. Så du skal slippe det har jeg klikket for deg:
Sitat: USE
At 30mph, the USE TULA Aero bar saves up to 15 watts, over other high-end aero bar set-ups. This has been verified by world leaders Engenuity with their C.F.D. (Computational Fluid Dynamics) analysis and Michael Hutchinson at the Manchester Velodrome.
Det høres fortsatt kjempe-utolig-veldig-mye ut og jeg tror ikke på det om det ikke foreligger mer informasjon. Men jeg skal la magentas tempotråd være i fred etter dette.
Jeg holdt på å skrive det samme, men gadd å klikke på linken før jeg ble spydig. Så du skal slippe det har jeg klikket for deg:
Sitat: USE
At 30mph, the USE TULA Aero bar saves up to 15 watts, over other high-end aero bar set-ups. This has been verified by world leaders Engenuity with their C.F.D. (Computational Fluid Dynamics) analysis and Michael Hutchinson at the Manchester Velodrome.
Det høres fortsatt kjempe-utolig-veldig-mye ut og jeg tror ikke på det om det ikke foreligger mer informasjon. Men jeg skal la magentas tempotråd være i fred etter dette.
LarsB
Ok, beklager... Men det hørtes litt usannsynlig mye ut, med tanke på at de fleste tempostyrer brukt i protour i dag umulig kan skille så mye...Om differansen virkelig var så stor ville jo de fleste brukt det.
Jeg oxo mener og ha lest ett eller annet sted at de hjula ikke passer på giant sine temporammer. ville jo vært rimelig nedtur og komme hjem med ett zipp platehjul og ikke kunne montert det.
Platehjul er vell et must, men oxo et stort innhugg i budsjettet, finnes jo masse alternativer som tidligere nevnte Corima, Hed og Pro som ikke koster skjorta. Noen tips/erfaringer ?
Use styret er nok helt sikkert konge, men tror jeg går for det som sitter på.
larsb du som venta tilsvarende 1 kopp kaffe og 1 vaffel på vei til ullevålseter, og en liten appelsin over vettakollen hjem kan skrive så mye du vill i tempotråden. :o) Men en fin tur var det jo.
Redigert av Magenta; 03/11/200820:27.
Ser at Armstrong kjørte med tre-eikers bakhjul i Tour de Gruene
De samme var vel også tilfelle på den siste tempoen i TdF '05.
Hva er det han har skjønt(evt ikke skjønt)som vi ikke andre har? Hvor mye taper man evt på en flat tempo med tre-eikers bakhjul i forhold til platehjul? Går ut ifra at tanken er at et tre-eikers bakhjul er bedre i en teknisk eller kuppert løype, men i hvor stor grad må disse faktorene være til stede for at man kan si at det lønner seg å velge bort platehjulet.
Dette er nok Steve Hed sitt verk. Han har utviklet et dataprogram der man kan modellere alle tempoer, bakketempoer osv. Her legges all data inn, det være seg rytterens vekt, watt, aerodynamiske tall, løypens profil, vind, temperatur, luftfuktighet og mye mere til. Ut får man antatte slutttider med forskjellige hjul regnet ut fra data om hjulene og alle andre faktorene. Så om programmet sier at three-spoke fram og bak er tingen så sykler Armstrong med det. Samme verktøy brukes også for å finne ut om temposykkel eller landeveissykkel er tingen på en bakketempo man er usikker på.
Så det var snakk om sete til temposykkel lenger opp, jeg har et Selle San Marco Aspide Triathgel sete - ubrukt, til salgs, om noen er intr. Jeg kjøpte flere seter for å finne et som passet meg, Selle Aspide setet har ligget ubrukt intill videre. Setet er nydelig, med litt polstring på tuppen, og fast sitteplate - lett 185g.
Det var nettopp dette jeg siktet til. Hvor går egentlig skjæringspunktet mellom platehjul og tre eiker, men til det må man kanskje kjenne mr. Hed.
Er det forresten noen som har noen erfaring, eller har hørt andres erfaring med FFWD platehjulene? De er så vidt jeg har skjønt (i motsetning til de fleste andre) ikke helt flate.
Det var nettopp dette jeg siktet til. Hvor går egentlig skjæringspunktet mellom platehjul og tre eiker, men til det må man kanskje kjenne mr. Hed.
Er det forresten noen som har noen erfaring, eller har hørt andres erfaring med FFWD platehjulene? De er så vidt jeg har skjønt (i motsetning til de fleste andre) ikke helt flate.
Jeg har brukt ffwd platehjul i år...ffwd har i likhet med utallige mange andre bare kjøp inn store kvantum av fabrikker i taiwan. De har ikke utviklet noe eget hjul, slik som f.eks zipp har...Men de er ikke helt flate nei:)