Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Sone 1 - bortkasta tid?

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: Arnebv] #629299 26/10/2008 16:16
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Vi skal få deg til å like ski i vinter Bakken. Ikke mye som slår en 3 timers tur i Finnemarka på en solfylt søndag med trikkeskinne-løyper som det er milevis av i Eiker- og Drammensområdet.

Ellers er det som Kurtern skriver, man må finne sin greie. Timesvis med Sone 1 motiverer meg ikke, derfor blir det til at jeg skygger unna. Unntaket er på vinteren, da skiturene gir meg et bra grunnlag å bygge videre på. Jeg startet med litt systematikk på treningen i fjor høst etter Birken og da var det intervaller som var både morro og gav meg mest formstigning for min del.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: tommygutt] #629308 26/10/2008 16:41
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg synes sone 1 er supert, men først og fremst på veien. På en racer får du passe fartsfølelse selv med lav puls. Har 7 timer med sone 1 så langt denne helgen. Helt supert hele veien. Det skal sies at turene har gått i 20 grader på tørre italienske landeveier, men sightseeing-turer kan være fint hjemme også.
Forøvrig er sone 1 viktig trening rett og slett for å øve, øve og øve inn tråkkbevegelsen.
Det er lite som er så trivelig som fin sone 1 trening så lengde det varieres i løpet av uken med noen litt spreke sone 3 drag og litt fresk stisykling for teknikk og styrke.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: sykkeloyvind] #629341 26/10/2008 17:49
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal man trene opp styrken er ihvertfall jeg i høst blitt overbevist om at stisykling er veldig bra. Også så gøy i tillegg da mann. Lek og moro i skogen med god trening som bonus.

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: erling] #629360 26/10/2008 18:32
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Jepp det er jo selvsagt stisykling som er gøy! Aner ikke hvilken sone det i snitt er, men der varierer det alt fra 2-3 til 5. Spesielt på dagens tur med spurttempo fra Slasher frem til neste stikryss. Stoppe, vente på horden, la sistemann trekke pusten i 2,5sek og så rett på nye spurter :-)

Sone 1 i terrenget tror jeg omtrent blir vanskelig å få til, spesielt om man skal sykle sti og komme seg fremover i det hele tatt. 4 timers megarolig grusturer er vel ikke det som frister mest.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: hbakken] #629379 26/10/2008 19:11
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Fellesturar på sti inneber gjerne ein del tid i sone 0, òg.

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: dagfink] #629385 26/10/2008 19:30
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Neida, kan jeg ikke tenke meg..

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: sykkeloyvind] #629503 27/10/2008 05:22
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Sitat: sykkeloyvind
Jeg synes sone 1 er supert, men først og fremst på veien. På en racer får du passe fartsfølelse selv med lav puls. Har 7 timer med sone 1 så langt denne helgen. Helt supert hele veien. Det skal sies at turene har gått i 20 grader på tørre italienske landeveier, men sightseeing-turer kan være fint hjemme også.
Forøvrig er sone 1 viktig trening rett og slett for å øve, øve og øve inn tråkkbevegelsen.
Det er lite som er så trivelig som fin sone 1 trening så lengde det varieres i løpet av uken med noen litt spreke sone 3 drag og litt fresk stisykling for teknikk og styrke.

Fy & phøy!! Nesten ikkje misunnelig på deg, leste starten , og tenkte 7 timer ute i denne helgan når været har bydd på drit&lort over hele landet...
Eg og vil sykle i tørt vær&20 grader!!

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: olechr] #629529 27/10/2008 08:05
L
Lostbuthappy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: olechr
Gjør hva dere vil. Men i denne perioden er det styrke og grunnlag til å trene kondisjon. En interval er greit. For styrke tar lang tid å bygge opp og får man grunnlaget i bånn gjør dette til at man tåler hardere og mere trening når det teller fra februar og ut (litt ettersom når man skal i form).

Men dere som trener 20-30 timer i uka får vel trent opp kondisjonen gjennom rolig langkjøring? Det er vel naturlig at vi som ikke har tid/mulighet til å trene mer enn 10 timer i uka må trene på litt hardere intensitet?

Og trener du ikke veldig bra styrke i bena på en sone 3-økt da? Jeg er i hvertfall helt gåen i bena dagen etter og da antar jeg at jeg bygger styrke når bena restituerer seg igjen?

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: Lostbuthappy] #629545 27/10/2008 08:41
olechr Offline
More than words
More than words
Ja man kan trene hardere når man ikke trener så mye. Men 10 timer er fortsatt bra med trening. Og på den tiden her er det ikke noe vits å stresse med masse intervaler. Ta en løpetur kos deg på stitur. Gjør trening man ikke syntes er pes den dagen. Er så veldig lenge til rittene starter.

For egen del er det ikke planlagt en enste interval i November. Kjører en økt i uka som er enten på 60 eller 90 min hvor jeg kjører det jeg har. Med andre ord en lang økt i uka på terskel og det er det. Men er mange meninger rundt hva som er vikitg men jeg har trua på og ikke pese med intervaler nå.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: olechr] #629578 27/10/2008 09:39
FastSpeed Offline
Fersking
Fersking
Mosjonistene med dårligere tid enn 2.59 på birken er ikke lurt å høre på. Faktisk ny regel for hele forumet; bare eliten kan svare på spørsmål om treningstips. Så nå må noe her dokumenter elite reultater. Nei! dette er bestemt, ikke noe å bråke om.

Sånn...det var deilig m litt ro, la oss høre hva olechr og hans like har å si....

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: FastSpeed] #629588 27/10/2008 10:06
L
Lostbuthappy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: FastSpeed
Mosjonistene med dårligere tid enn 2.59 på birken er ikke lurt å høre på. Faktisk ny regel for hele forumet; bare eliten kan svare på spørsmål om treningstips. Så nå må noe her dokumenter elite reultater. Nei! dette er bestemt, ikke noe å bråke om.

Sånn...det var deilig m litt ro, la oss høre hva olechr og hans like har å si....

Hva mente du med det? Jeg for min del synes i hvertfall at det er veldig interessant å høre hva de beste har å si om trening. Naturlig nok. Det er jo en grunn til at de er gode..

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: Lostbuthappy] #629590 27/10/2008 10:10
FastSpeed Offline
Fersking
Fersking
Det er det jeg sier , vi vil bare høre fra de beste!!! olechr bla er en topp syklist

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: FastSpeed] #629592 27/10/2008 10:15
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er det jeg sier , vi vil bare høre fra de beste!!! olechr bla er en topp syklist

For trådstarter vil det selfølgelig være minst like nyttig å høre tips fra de raskeste i samme situasjon med tanke på tilgjengelig treningstid.

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: FastSpeed] #629657 27/10/2008 12:33
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men om Olechr er aldri så bra syklist, så er det ikke sikkert at det ikke finnes smartere og bedre måter å trene på. Les boka "Best i Birken", den gir mnage gode tips om treningsplanlegging gjennom året.
Olechr sier at han ikke trener intervaller på denne tida av året, men hva er et intervall for deg ? I pulssone over 90 % ? Eller over 80% ?
I fjor høst la jeg om trenigen min, trente 12% mindre enn forrige sesong, men mer systematisk ( etter "Best i Birken"), og relativt mye ( 15 -20% av treningstida) i sone tre ( 82-87 %)trening på denne tida. Treninga ellers foregikk stort sett i sone 1 og litt i sone 2. Satte ny pers på Lillehammer -Oslo. Grenserittet og Birken.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: HeavyDude] #629664 27/10/2008 12:46
FastSpeed Offline
Fersking
Fersking
"Best i Birken" og den er skrevet av amatører her i forumet....?

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: FastSpeed] #629665 27/10/2008 12:48
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Stoler du på tjukke trenere, FastSpeed?

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: kjerts] #629667 27/10/2008 12:57
FastSpeed Offline
Fersking
Fersking
Not me. Jeg hører bare på elite syklister!

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: FastSpeed] #629671 27/10/2008 13:08
L
Lostbuthappy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L

Skjønner bare ikke hvorfor du skal gjøre det til noe negativt at meritterte syklister er med å deler sine erfaringer og meninger med oss mosjonister.

Som hobby-syklist så synes jeg at det er veldig interessant å høre hva de beste har tro på.

Det er selvfølgelig lov for oss mosjonister å være uenig og det er ikke nødvendigvis sånn at det er det optimale for oss mosjonister er å trene mest mulig likt som de beste.

Men når man uttaler seg på en så negativ måte som du gjør FastSpeed, risikerer man at folk som faktisk har litt faglig tyngde vegrer seg for å uttale seg.

Dersom vi bare hadde hatt innlegg fra tilfeldige mosjonister på dette forumet så hadde ikke det hatt den samme verdien, spør du meg.

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: Lostbuthappy] #629681 27/10/2008 13:21
FastSpeed Offline
Fersking
Fersking
Hvordan klare du og snu hele innlegget opp-ned?? prøv en gang til.

Les: "Mosjonistene med dårligere tid enn 2.59 på birken er ikke lurt å høre på. Faktisk ny regel for hele forumet; bare eliten kan svare på spørsmål om treningstips. Så nå må noe her dokumenter elite reultater. Nei! dette er bestemt, ikke noe å bråke om.

Sånn...det var deilig m litt ro, la oss høre hva olechr og hans like har å si...."

Jeg vil ikke ha tips fra tilfeldige mosjonister som nettopp har lært om de 5-sonene...

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: Lostbuthappy] #629683 27/10/2008 13:25
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
Folk må få høre på hvem de vil, og folk vil nok poste i vei uavhengig av hva enkelte foretrekker...

Jeg er mindre interessert i å høre på en toppidrettsutøver fordi ofte er suksessen deres et resultat av treningsmengde og talent. Treningsfilosofi vil bare utgjøre små forskjeller i forhold til feks meg.

Derimot er det ofte tips og motivasjon å hente hos de som utmerker seg på ditt eget nivå, ikke fordi jeg lurer på hvordan jeg skal trene, men mer på gjennomføringssiden. Dvs hvordan bli så god som mulig med begrensede ressurser og tid til disp.

Her er det mange veier til målet, og intensitetsstyring er bare en liten del av dette bildet!

No added style
Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: FastSpeed] #629684 27/10/2008 13:26
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er mest nyttig for trådstarter? Treningsopplegg for 20 timer i uka fra en elitesyklist, eller erfaringer fra de som sykler ned mot tre timer med kun 5-7 timer tilgjengelig? Jeg mener innspill fra begge disse gruppene er nyttig.

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: FastSpeed] #629710 27/10/2008 14:16
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg vil ikke ha tips fra tilfeldige mosjonister som nettopp har lært om de 5-sonene...

Ikke for å være kjip mot deg FastSpeed, men du har under 20 innlegg akkurat nå, og ikke alle er preget av den største innsikten.
Du er vel ikke akkurat i en posisjon der du kan diktere forumet dine meninger.

Du får heller la være å gjøre som det står i de innleggene du misliker avsenderen bak.

LarsB

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: FastSpeed] #629740 27/10/2008 15:03
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt

Fint. Jeg hører selektivt på elitesyklister. Jeg merker ofte at det er forskjell på hva folk faktisk trener, og hva de gir inntrykk av når de snakker. Jeg legger ikke vekt på polemikken til Wisløff, heller.

Her snapper jeg opp spennende spekulasjoner, intelligente spekulasjoner, og av og til ny info om spennende artikler. Men høy sikkerhet får jeg kun av empiri. Om rekdal sier at alle foppalspellere må sitte 1time på dass for å kunne score mål, så blir det ikke mer sannhet av at det er reka som kommer med overtroen sin.

Dette var ikke et angrep på olechr. Samtidig er jeg litt skeptisk til snakk om "styrke" fra en rytter på nesten 190 og rundt 70kg. (under 20 BMI) Ja, det er jo en skikkelig russerdopa muskelbunt. LOL.

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: FastSpeed] #629771 27/10/2008 16:12
bonzai Offline
Medlem
Medlem

Da bør du ikke oppsøke nettforum som er åpne for alle. Tenk litt før du skriver neste gang!

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: Hvilepuls] #629786 27/10/2008 16:39
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Sitat: Hvilepuls

Fint. Jeg hører selektivt på elitesyklister. Jeg merker ofte at det er forskjell på hva folk faktisk trener, og hva de gir inntrykk av når de snakker. Jeg legger ikke vekt på polemikken til Wisløff, heller.

Her snapper jeg opp spennende spekulasjoner, intelligente spekulasjoner, og av og til ny info om spennende artikler. Men høy sikkerhet får jeg kun av empiri. Om rekdal sier at alle foppalspellere må sitte 1time på dass for å kunne score mål, så blir det ikke mer sannhet av at det er reka som kommer med overtroen sin.

Dette var ikke et angrep på olechr. Samtidig er jeg litt skeptisk til snakk om "styrke" fra en rytter på nesten 190 og rundt 70kg. (under 20 BMI) Ja, det er jo en skikkelig russerdopa muskelbunt. LOL.

He he. Jeg har sett slike typer (190/70) slå hele "bole-gjengen" ned i støvla på nesten alle parametre innen styrke. Spesielt i sykkel-sammenheng, snakker vi vel styrke i forbindelse med noe mer enn 4 rep. eller hva?

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: larsb] #629799 27/10/2008 17:05
FastSpeed Offline
Fersking
Fersking
Sitat: larsb

Ikke for å være kjip mot deg FastSpeed, men du har under 20 innlegg akkurat nå, og ikke alle er preget av den største innsikten.

Du får heller la være å gjøre som det står i de innleggene du misliker avsenderen bak.

LarsB

Over 6000 innlegg!! Flink gutt da larsb.

Dere har rett, dette er ikke noen forum for meg.

Logger ut.....

Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: HeavyDude] #629806 27/10/2008 17:29
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: HeavyDude
Men om Olechr er aldri så bra syklist, så er det ikke sikkert at det ikke finnes smartere og bedre måter å trene på. Les boka "Best i Birken", den gir mnage gode tips om treningsplanlegging gjennom året.
Olechr sier at han ikke trener intervaller på denne tida av året, men hva er et intervall for deg ? I pulssone over 90 % ? Eller over 80% ?
I fjor høst la jeg om trenigen min, trente 12% mindre enn forrige sesong, men mer systematisk ( etter "Best i Birken"), og relativt mye ( 15 -20% av treningstida) i sone tre ( 82-87 %)trening på denne tida. Treninga ellers foregikk stort sett i sone 1 og litt i sone 2. Satte ny pers på Lillehammer -Oslo. Grenserittet og Birken.

Forskjelle på meg og hobby mosjonisten er at i denne tiden her så dritter jeg i % av ditt og datt. Jeg sykler sti, løper og koser meg. Er jeg litt over sone 1 på en sone 1 tur. Hva så? Jeg går tur med sekk for å få lang tur å rett og slett har det gøy med trening uten og tenke så mye på det. Mange veier til målet og absolutt ikke sikkert jeg og de rundt meg har rett. Men en ting legger jeg merke til er at mange folk er ALT for opptatt av og trene i den og den sona, kjøre intervaler så beina står rett ut på denne tiden så kommer februar/mars da man virkelig kan begynne å gi gass men da er man litt lei intervaller og dropper en økt her og en økt der. Slapp av å bare tren.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: FastSpeed] #629807 27/10/2008 17:30
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb

LarsB

Over 6000 innlegg!! Flink gutt da larsb.

Dere har rett, dette er ikke noen forum for meg.

Logger ut.....

Hmmmm, en relativt hyggelig korreks fra en av de aller, aller mest seriøse og hyggelige posterne på forumet, og dette er responsen?
Dette er et forum for alle(deg også), men man må jo i all ærlighets navn kunne tåle litt tilbakemelding, og særlig når var såpass pent pakket inn...

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: gare] #629841 27/10/2008 18:43
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
larsb var vel veldig snill da han sa at ikke alle innleggene var preget av den største innsikten. Jeg vil vel si at ingen av innleggene var preget av innsikt. Virket på meg som en fyr som bare var innom for å provosere eller få litt oppmerksomhet. Jeg kommer ikke til å savne ham.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Sone 1 - bortkasta tid? [Re: oivindg] #629851 27/10/2008 18:53
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Han klarte ihvertfall LETT å få litt respons som foret Trollet....
Jeg har ikke tatt et av innleggene hans seriøst. Noen vil lage liv og røre. Og noen biter på...

#NBNL -

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support