Jeg har over lengre tid lurt litt på hvilke nav jeg skulle ha på DH-riggen min. Det har lenge stått mellom hovedsaklig DT og CK. I dag gjorde cyclecomponents.com valget enkelt for meg. I morges kostet et oversize 240 framnav 111kr og et 12x150mm 440 nav 210kr. Totalt 321kr. Denne prisen ble oppjustert med ca x12 etter noen få minutter.
Jeg tør ikke helt å stole på at dette går igjennom, men jeg har fått ordrebekreftelse, så dersom de prøver å endre prisen, skal jeg stå på krava. Burde ha kjøpt flere, men risikoen for at det ikke skulle gå, ville kanskje ha vært større da?
joda, har lest vilkårene. Men jeg har ordrebekreftelse. Prisendring uten annonsering er vel egentlig noe annet enn å endre pris etter ordre er bekreftet og betalt.
Jeg tør ikke helt å stole på at dette går igjennom, men jeg har fått ordrebekreftelse, så dersom de prøver å endre prisen, skal jeg stå på krava. Burde ha kjøpt flere, men risikoen for at det ikke skulle gå, ville kanskje ha vært større da?
Stå på krava?
Javel, det er jo ganske teit spørr du meg, når det så åpenbart var en glipp..
De har satt en prislapp på en vare, tatt pengene mine for den og sendt meg en bekreftelse på det. Når man driver butikk i stor stil, kan man ikke plutselig skulle ha mer penger enn man først tok i mot etter at salg har funnet sted.
Det var en tilsvarende sak med et reisebyrå for en tid tilbake. Da fikk en liten gjeng en flytur på 1.klasse tur rundt halve jorden for ca 30kroner. Kjøpt er kjøpt og spist er spist. Jeg vet at det finnes lover som tilsier at salg kan holdes tilbake ved store feil, men i praksis vil ofte selger heller svelge en kamel, enn å tape godvilje fra en kunde og denne kundes omgangskrets.
Det er i strid med markedsføringsloven å sette for lav pris på en vare. Om det er en åpenbar feil at et sykkelnav koster 210kr vil være et skjønnsspørsmål. Deorenav som selges på samme side koster for eksempel 191kr.
Når det er så åpenbart at det er en glipp fra CC sin side, noe også du var fullt klar over, er det ganske sært å sette seg helt på bakbeina, selv om du kanskje kan være heldig å spare noen kroner.
At du har fått en bekreftelse på kjøpet etc etc er jo ikke så rart - det skjer jo automatisk. Det er jo hele poenget, det har skjedd en glipp mht til prisen, og gir deg ikke noe mer å fare med i min bok.
Om CC taper godvilje fra deg som kunde, fordi du helt åpenbart prøver å utnytte en liten glipp hos en eller annen som har jobbet med nettsidene, så er det jo ikke urimelig å tenke at du ikke er en kunde de er interessert i serve.
Men hvis du syns at det er ryddig å krangle seg til billige nav på den måten så får du gjøre det..
Helt greit for meg om du klarer å få navene til den prisen, Dr.E. Men jeg gidder ikke slutte å handle der hvis de prøver å nekte deg å få dem billig heller. Spesielt med tanke på at vi andre som handler der til syvende og sist er med på å sponse billignavene dine gjennom økte priser.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Jeg kommer nok heller ikke til å slutte å handle der dersom de skulle pålegge meg å betale mer for å få ordren igjennom. Men som Stein påpeker, bør praksisen med å ta pengene før de sender varene, føre til at det blir vanskeligere for dem å endre ordre senere i kundens disfavør. Som jeg også har sagt, er det ulovlig å oppgi en lavere pris enn hva den skal koste. Hvis noen gjør en slik feil må de som regel stå for det.
Da jeg jobbet på Byggmakker for snart 10 år siden hendte det at jeg reknet feil på priser på ganske store vindusalg, da var det aldri aktuelt å nekte kunden å få varen til opprinnelig pris, men informerte heller høflig om at det ble gjort en feil, og at de derfor ikke kan få samme gode tilbud ved en eventuell senere anledning. Et stort selskap som begår feil de kanskje taper 1000-1500kr på, kan jeg umulig fatte at er nok til at de gidder å kanselere ordren.
Om dette er ryddig eller ikke syns jeg irrelevant. I morges kl 9:04 var det nav til knallpris til salgs, jeg trenger nav. Skulle jeg ha ventet for å se om evt prisen skulle stige utover dagen, for så å bestille? Så from er jeg desverre ikke.
I tillegg hjalp jeg en britisk nettbutikk med å bli kvitt noen vannskadde deler. = sykkelen min ble plutselig ca 8000kr billigere enn tidligere antatt.