Dette er ikke ment som noen byggetråd (foreløpig), men jeg tenkte jeg bare skulle vise at de nye Cree MC-E diodene endelig er på markedet - disse kjøpte jeg fra cutter.com.au:
Hvis man ser litt godt etter så ser man de 4 kjernene i hver av diodene. Det eneste som jeg ikke er helt fornøyd med er at når jeg bestilte alle 4 kjerner i serie, så trodde jeg jeg skulle få et spesiallaget kretskort, og ikke en jævla spaghetti av ledninger. Men men..
Redigert av langen; 20/10/200820:18. Rediger grunn: Bilde
Hvor mye lys får du fra én slik? Hvorfor har du valgt å kjøre diodene i serie? Hadde det ikke vært kjekt å kunne endre styrke ved å skru av og på enkelte av kjernene, eller blir det mye bøl?
-Ca 700 lumen ved max rating som er 700mA. Jeg skal teste med 1A og da blir det vel et sted rundt 900 lumen tipper jeg. -Seriekobling er den beste måten å koble dioder. Da får alle like mye strøm. -Det er mye bedre å bruke driveren til dimming. Du får feks mer lys hvis du kjører alle 4 på 250mA hver enn hvis du kjører bare den ene på 1000mA. Men du bruker like mye strøm.
Det eneste som jeg ikke er helt fornøyd med er at når jeg bestilte alle 4 kjerner i serie, så trodde jeg jeg skulle få et spesiallaget kretskort, og ikke en jævla spaghetti av ledninger. Men men..
Apropos DIY-lamper.. Noen som kan e-spekulere litt rundt mulighetene for å snekre en "rigg" som funker til navdynamoen min? Den gir 3 W ved 6 V. Har en Busch & Müller fremlykt med innebygget "skumringsrele" og en helt ok glødelampe av noe slag inni, men en kombinasjon av frem og baklys hadde vært arti'.. Kjør debatt (:
Recovery-mode
Re: DIY: The Next Generation: semi-off topic
[Re: Pete]
#62821823/10/200817:16
Vel, den fungerer vel akkurat perfekt til en seoul P4. Har kjørt min på 6v og da drar den i overkant av 0.5A når den går på en lab psu, så det fungerer vel bra med den navdynamoen
Re: DIY: The Next Generation: semi-off topic
[Re: bstein]
#62823123/10/200817:38
Dette er vel ikke helt rette tråden å spørre i, men håper du kan avse litt plass i tråden til to ting jeg lenge har lurt på: Hva gjør en driver og er "buckpuck" det samme som batteripakke? Trengs det en driver mellom ledpære og strømkilde?
Buckpuck er det som blir kalt en "driver". Dens oppgave er å gi et gjevnt output på x antall ampere. (de fleste buckpuckene gir et sted mellom 0,35 og 1 A)
Når du skal drive LED må man ha en driver/strømbegrenser for at LED'en ikke skal få for mye strøm, og ødelegges/gå varm)
Da har jeg fått laget et ultrafancy testoppsett og testet litt.
Cutting edge testoppsett med 1000mA Buckpuck og en ny Carclo 18 graders linse:
Dette er en gammel 3 x Cree lykt jeg har, kjørt ved 1000mA:
Her er 1 x Cree MC-E ved 1000mA: (All nipsen er ikke mitt verk, for å si det sånn..)
Halv-kvalifisert gjetning tilsier at det første bildet er ca 600 lumen, mens nr to er ca 900 lumen. Ifølge mine øyne har MC-E BÅDE mer lys i midten OG en mye større lyskjegle. Det hadde vært veldig morro og hatt en Wilma å teste mot, siden dette oppsettet skal være ganske likt (ihvertfall på papiret), bortsett fra en litt bredere lyskjegle på mitt oppsett.
Så snart jeg får laget et hus så blir dette morro!
Har du planer om å kjøre med bare en diode eller skal du bruke flere? Sitter selv med nye byggeplaner og den dioden du brker her ser litt spennende ut. Hvor mye kostet den?
Jeg har også et byggeprosjekt på gang. I stedet for å starte helt fra "0" har jeg kjøpt lykter fra DealExtreme som jeg bygger om. Man slipper da styret med å finne refelektor, hus etc. Jeg har 2 stk Cree Q5 lykter og 1 stk SCC P7 lykt. (teoretisk ca 1300 lumen til sammen, 900+235+235). Jeg skal korte inn lyktene ved å fjerne batteri delen og monteres på ledning til felles batteripakke. På de to Cree Q5 lyktene skal jeg skifte glasset slik at jeg får bedre spredning og jevnhet på lyset, og vil lyse opp bedre nær sykkelen, se bilde. SCC P7 lykten vil kaste lyset lengre frem. På bilde som viser lyset på veggen er en av Cree Q5 lyktene med "spredeglass" vist. Lyssirkelen er ca 2,3m høy med lykt ca 2m fra vegg. Alle tre lyktene er tenkt montert på styre, men det er mulig jeg skal bestille opp en ekstra Cree Q5 lykt for hjelmmontasje.
Regner med at hele stasen med vil koste ca kr 8-900,- inkl. batteri, lykteholdere etc.
Ulempene med slike led-lykter er at man får en svært høy lumimans, og en stakker man møter i skogen vil "se stjerner" i lang tid selv i overskyet vær.
(posten tar nå inn igjen varer fra Dealextreme. Dealextreme har nå påført riktig verdi slik at ordre over kr 200 nå får 25% mva +kr 99,- i fortollingsgebyr. jf tidligere post på forumet)
Ulempene med slike led-lykter er at man får en svært høy lumimans, og en stakker man møter i skogen vil "se stjerner" i lang tid selv i overskyet vær.
Ja huff, det har jeg erfart med prosjektet mitt, det er slitsomt for øynene å drive med testing. Burde vel ta på seg briller type sveisemaske for å jobbe med sånt...
Ser at jeg leder våpenkappløpet i antall W/Lumen...det er godt.. : D
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Jepp - riktig spredning av lyset er alfa og omega.
Carclo-linsene jeg har testet med gir en veldig uniform sprednings-kurve, men jeg skal bestille noen reflektorer fra Ledil som forhåpentligvis gir en litt mer Tesla-aktig spredning av lyset.
Jeg har reflektorer i bestilling sammen MC-E. Om de luringene i Australia bare hadde fått opp farta litt, så kanskje jeg hadde fått bygd lykt snart... ;-)
Planen min er 1 MC-E i førsteomgang, så får jeg heller bygge på etterhvert :-D
Tøft, gleder meg til å se testing. Er på jakt etter noen gode reflektorer selv, er ikke helt fornøyd med de jeg har nå. Jeg har 2 high-power SSC P7 drivere fra Kaidomain + 1 CCHIPO v1.2 fra TaskLED liggende klar til testing. Må bare finne en logaritmisk potmeter på 50kohm...Noen sjapper i Oslo bortsett fra avsindig dyre Elfa som har lageret sitt på stell? Blir fryktelig mye watt å dytte gjennom systemet for min del...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Antar det er et potmeter for dimming du snakker om(?). Du har vel ikke tenkt å sette dette i serie med LEDene? Da må det jo tåle noe voldsomt med effekt.
Jepp, CHHIPO har loddepunkter for å kunne dimme i tillegg, men slik jeg har forstått det så blir det som du sier i serie med LED og da blir det etter hva jeg kan forstå grilling av pot med mindre den klarer mye effekt.. ?
Hei Har lyst til å hive meg på DIY LED bølgen her, men er nybegynner på LED og har noen spørsmål. Vil du bli problemer å kjøre Cree MC-E med 1000mA kontra 700mA over tid, eller krever det bare bedre "heatsink"? Med et oppsett fra http://www.ledsupply.com med 1 stk Cree MC-E og en 1 stk. Buckpuck 700mA, hva slags batteri spenning bør brukes, vil en batteripakke på 14,4 V 2700mAh fungere ok? (og hvor lenge, 2700/700=3.85 timer?)
Potmeteret skal ikke stå i serie med LEDene hos CHHIPO'en eller andre regulatorer av samme type. Klarer seg fint med "vanlige" potmetre.
Hvor mye strøm man kan forskyne LED'er med bestemes nesten helt og holdent av temperaturen. Ved kraftig kjøling tåler diodene mer enn oppgitt maks i lang tid.
Jeg målte totalspenningen over MC-E ved 1A, og kom til 13,2-13,3V. For argumentets skyld sier vi 13V ved 700mA.
Når Buckpuck trenger 2V "overspenning" for å regulere riktig, vil det si at når batteriet ditt går under 15V så vil buckpucken slutte å oppføre seg som den skal. Jeg vet ikke helt hva som skjer i praksis - det kan sikkert andre svare på.
En bFlex derimot har bare en overspenning på 1V, så da vil du være lengre i regulert tilstand før driveren "tipper over".
Når det er sagt har jeg planer om å prøve meg med bFlex og MC-E og se hva som skjer (-:
Batterikapasitet: V_b = batterispenning [V] I_b = kapasitet [mAh] V_led = totalspenning over LEDs [V] I_led = strøm gjennom LEDs [mA] eff = driverens effektivitet, mellom 0 og 1
Ant timer med lys blir da: (V_b x I_b x eff)/(V_led x I_led)
I ditt tilfelle, med antatt eff = 0,85 og V_led = 13V ved 700mA: (14,4 x 2700 x 0,85) / (13 x 700) = 3,63 timer
Ok, takk for god info, forstår litt mer nå, men er fortsatt litt usikker på hvordan denne Cree MC-E fungerer. Denne lykten: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16501 bruker en Cree MC-E og 3.7 V batteri og er oppgitt til 700 lumen.
Det er altså slik at Cree MC-E'ene har 4 stk. kjerner, hvor mye strøm og spenning skal/kan hver av disse ha? Er det driveren som bestemmer/fordeler dette?