JESSSUS.....dette var dagens bakoversveis for meg.. Hvor mye regner du med å spare på det...? 0.5gram...
Du sparer mer ved å bruke akkurat den kjedeoljemengden du trenger eller alltid sørge for at du ikke kjører i gjørme og gjør sykkelen din møkkete....
Ikke for å kritisere....men er det ikke bedre å bruke tiden på å sykle istedet for å spikke på milligramma?
Henning A.
Sitat: oivindg
Sitter her med regnearket for den nye rittsykkelen min og funderer på måter å spare noen gram på. Ja, jeg vet at det som monner mest er å slanke kroppen, men det orker jeg ikke tanken på akkurat nå.
Mange sykler uten ventilhetter, men jeg synes det er noe dritt å få dritt inn i ventilene, så jeg bruker ventilhetter. Ser at Extralite har noe skikkelig lette ventilhetter, men til tolv hundre kroner paret synes jeg det blir litt drøyt. Poster på MTBR viser at holdbarheten er så som så også, og når luftmotstanden øker p.g.a. at de har langsgående riller, så blir det uaktuelt for min del. Ventilhettene til Chris King er mye mer aerodynamiske og har livstidsgaranti, så disse kan en kose seg med i årevis, og ta med seg til neste sykkel når den tid kommer. De er imidlertid tyngre enn Schwalbes originale ventilhetter, så det blir liksom litt feil med tanke på vektbesparelse. Ser at noen kutter litt på lengden på de originale ventilhettene, men da er jeg redd de vil ramle lettere av.
Noen som vet om noen lette ventilhetter som samtidig er funksjonelle, aerodynamiske og ikke altfor dyre? (Presta-ventiler med rechts-gjenger.) Hadde forresten vært fint om de ble laget i forskjellige farger slik at jeg kunne fargekoordinert dem med borrelåsen på sykkelskoa mine.
Øivind
Fnis. Denne tråden begynner å bli fornøyelig lesning.
Jeg mener fortsatt at hette er helt feil vei å gå; fil ned gjengene; det sparer noe vekt og hindrer at møkk setter seg fast så lett. Når du har strammet ventillåsemutteren har du posisjonen på den og kan trygt file ned sidene ca 1 mm og hvis du er flink og fornuftig lager du en dråpeform på ventillåsemutteren.
Jeg kan revurdere synet på hette om noen kommer opp med en hette som lager negativt drag - altså som skaper rotasjon når den er kommet opp i hastighet.
Dere er alt for opptatt av vekta. Det er tross alt andre faktorer som teller mer. Husk: Aereo is the new Light.
Jeg har gjort en de rulletester med ulike ventilhetter som eneste differanse og målt akselerasjon, retardasjon og rulledistanse med Garminen min. Ikke uventet var det de mest aereodynamiske hettene som kom best ut i min test akkurat som i testen i Bike 13-07. De hvitfrakkene vet hva de driver med. Jeg skal se om jeg finner bladet på do.
Resultatet med de beste hettene lå klart over de dårligste og på linje med de beste resultatene av de midterste når det gjelder standardavvik.
Vinneren ble uansett disse:
Jeg tror de kom så godt ut av flere årsaker: Den kone tuppen lage god "slipp" i luftstrømmen Rillene fungerer på samme måte som som mønsteret i en golfball Hetta dekker mer av ventilstammen enn andre hetter.
Disse er likevel til salgs. Det er nemlig sånn at den grønne ikke matcher fargen på rittsykkelen min i det hele tatt. Jeg har bestillt nye i rødt, som er en enda raskere farge enn British Racing Green.
Jeg vil ikke spamme tråden din Oyvindg, men disse er altså til salgs. Gi meg et seriøst bud på PM, og drit i å spamme tråden til Oyvindg så skal vi se om det blir noen handel.
Hvilken kjedeolje bør man bruke for å minske motstanden i kjedet?
Kjede? Hvilket kjede? Et kjede veier jo nesten 300 gram (usmørt). Det var noe av det første jeg droppet da jeg begynte å lette sykkelen. Jeg kjører ZS (Zero Speed) og er kjempefornøyd. Begynte med 32-17, men det snurret altfor fort, så jeg byttet til 32-11. Det snurrer akkurat like fort, men ser mye kulere ut, og så veier det litt mindre.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.