Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte dekk eller nytt hjulsett?

Bytte dekk eller nytt hjulsett? #626531 20/10/2008 10:20
J
jaks74 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Hei, et nybegynner spørsmål:

Har et XT (WH-M775) hjulsett med Mountain King UST dekk + et par år gammelt piggdekksett (non UST).

Har ingen erfaring med UST dekk og felger fra før, er det "pes" å bytte om dekk av denne typen?

Like greit å spandere på seg et hjulsett til vintersykling?

F.eks, fra CRC:

Mavic Crossride Disc 2008 Black 24h 6-Bolt PAIR F&R
Shimano Disc XT 6-Bolt RT75 160mm 6-Bolt
Shimano XT Cassette 9 Speed M770 11-32

SUM £158

Re: Bytte dekk eller nytt hjulsett? [Re: jaks74] #626539 20/10/2008 10:41
Arne_And Offline
More than words
More than words
Normalt funker det helt fint med ikke-UST-dekk på UST-felger (hvis det er det du har og spør om?). Noen dekk er ganske trange å få på, og de er det etter min erfaring mye vanskeligere å få på UST-felg enn vanlig felg. Anbefalt utstyr: Zalo-vann, gode dekkspaker og en ordentlig gulvpumpe.

Redigert av Arne_And; 20/10/2008 10:42.

Re: Bytte dekk eller nytt hjulsett? [Re: jaks74] #626619 20/10/2008 13:20
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Støtter det Arne sier, og legger til følgende: En fordel med å ha to hjulsett er at du da lett kan bytte mellom pigg og ikke-pigg. Dette er særlig aktuelt hvis du bor på et sted hvor det er ustabilt føre gjennom vinteren.
Jeg mener, det er jo ikke så moro å sykle med piggdekk i perioder hvor føret ikke krever det.

-Jørn

NOTS
Re: Bytte dekk eller nytt hjulsett? [Re: jorn_almberg] #626627 20/10/2008 13:34
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg vil ikke si meg enig i dette. Å bytte dekk på UST-felger er veldig lite vanskeligere enn på vanlige felger. Bruker du UST-dekkene du har på nå uten slange skrur du bare ut ventilen og slenger inn en slange når du setter på piggdekk. Gjør motsatt når du skal snu tilbake.
At det er praktisk med to hjulsett er sant, men det er ikke noe problem å bytte dekk med UST-felger. Bruker du guffe i UST-dekket kan det være greit å tørke felgene md litt papir før du slenger inn slangen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Bytte dekk eller nytt hjulsett? [Re: sykkeloyvind] #626631 20/10/2008 13:42
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sykkeloyvind
Jeg vil ikke si meg enig i dette. Å bytte dekk på UST-felger er veldig lite vanskeligere enn på vanlige felger. Bruker du UST-dekkene du har på nå uten slange skrur du bare ut ventilen og slenger inn en slange når du setter på piggdekk. Gjør motsatt når du skal snu tilbake.
At det er praktisk med to hjulsett er sant, men det er ikke noe problem å bytte dekk med UST-felger. Bruker du guffe i UST-dekket kan det være greit å tørke felgene md litt papir før du slenger inn slangen.

Min erfaring er at det er noe trangere å montere dekk på Mavic UST-felger enn vanlige Mavic-felger. I tillegg er Nokian piggdekk ganske stramme, så jeg syns Nokian piggdekk på Mavic UST-felg er en slitsom kombo.

Stans-felger, derimot, er veldig greie å montere de dekk på, ihvertfall alt jeg har prøvd av dekk har gått greit på. Men de er jo ikke fullblods UST, da.

NB! Jeg har ikke erfaring med Shimanos (UST-)felger.

-Jørn

NOTS

Moderator  support